Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Två lag på den listan jag hittade som var för slutet av 2023. Brynäs och Björklöven låg över 4 000
Plockar man bort Helsingborg och Gais ur superettan( också för stora lag från en för folkrik region för att ligga där) så har superettan inte ett enda lag som drar över 4 000.
Man får också tänka på att man spelar 26 och inte 15 hemmamatcher i hockeyn, vilket jag tycker är väsentligt. I total publiksiffra så motsvarar 4000 besökare i superettan per match 2 307 besökare i hockeyallsvenskan. Vilket hela åtta lag kommer upp i hockeyallsvenskan, och som sagt bara två i superettan.
Om vi ska jämföra rättvist får vi ha samma mått på publiksiffror. I ishockey räknas sålda biljetter som publiksiffra medan man i fotboll räknar personer på plats.
Det är ju alltid personer med biljett (årskortsinnehavare, sponsorer mm) som inte utnyttjar sin biljett. Fotbollens publiksiffror blir då lägre än ishockeyns med detta sätt att mäta. Hur mycket som skiljer pga det här har jag ingen aning om men jag vet att det på storlagens fotbollsmatcher som inte är de mest attraktiva kan skilja flera tusen personer mellan sålda biljetter och personer på plats.