2024-10-07, 21:47
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?

Livet är orättvist. Det genomsyrar hela samhället. Det du belyser specifikt här, skuldsanering, är bara 0,01% av det större problemet av orättvisor i samhället. Trots att jag stött på några personer genom arbetslivet som fått skuldsaneringar så är inte det som sticker i ögonen mest.

Vi har exempelvis muslimer i mycket stora antal som kommer hit i arbetsför ålder och lever resten av livet genom våra skattepengar, utan några som helst motkrav på prestation. Vi andra får slita så vissa kan leva som kungar och drottningar. De får till och med högre pension än någon som arbetat och slitit hela livet. Orättvist? JA! Så in i helvete!! Riktigt jävla vidrigt är det!

80.000 nya kom till sverige enbart i år, hittills. Vi har nyligen avslutat september och året långt ifrån slut än. Gissar på minst 100.000 till slutet på December.
Senast redigerad av -Fake-News- 2024-10-07 kl. 22:31.
2024-10-07, 21:54
Medlem
För drygt 10 år sen blev jag utsatt för ett bedrägeri på blocket, jag var dum att betala 3000kr i förskott för en vara jag aldrig fick. Lyckades spåra personen och anmäla, åklagaren tog upp fallet och personen blev dömd för bedrägeri mot över 50 personer, totalt flera hundra tusen kronor.

Personen fick därefter en skuld till mig hos Kronofogden, efter 3-4 år beviljades skuldsanering och skulden ströks bort. Jag fick inget, tjuven fick behålla pengarna han stulit…
2024-10-07, 21:56
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Ja skuldsanering är ren idioti, vilket är passande då det bara är idioter som sätter sig själv i sådan djup skuld att sanering är aktuellt.
Ska man inte få vara idiot inom ett visst utrymme utan att bli brännmärkt resten av ens långa liv? Ingen har dött. Pengarna spelar ingen roll, nolltaxerar personen så är det så och det är ingen som konkar för att skulden uteblir. Kan inte krama blod ur en sten. Finns ingen praktisk nytta här med att bara straffa någon utsiktslöst. Mördar man bara någon är straffet kortare än för en vanlig skuldtorsk.
2024-10-07, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Håller faktiskt inte med om att det är en så konstig jämförelse, med tanke på vad ungarna ställer till med just nu... är det inte kriminalitet så är de upptagna med att trycka i sig lustgas för en hel zeppelinare i sina kroppar och belasta sjukvården på det sättet.

Faktum kvarstår att jag som skattebetalare inte har någon moralisk skyldighet att finansiera några hösäckar i Dorotea som blivt på smällen och spenderar kommande år med att sitta i soffan, dricka Nocco och kolla TV.
Ja, men du är ju bitter på alla som inte har det lika jävligt som du själv. Det har du bevisat otaliga gånger under våra diskussioner.
Du använder ju ekonomiforumet uteslutande till att gnälla över att alla andra "skryter om sina pengar" och att förminska ditt eget ansvar för dina egna skulder. Samtidigt säger du att du inte bryr dig om pengar men ändå ser man dig i varenda tråd som handlar om privatekonomi.
2024-10-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är inte skattebetalarna ,vi som bekostar skuldsanering

Nej kan vara det andra kontot.
2024-10-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Väldigt ofta så brukar personer som fått skuldsanering fucka till det igen efter några år. Dom tänker vafan jag kom ju undan sist varför skulle jag inte göra det nu.
Skuldsanering får man i princip bara en gång i livet... Missköter man saneringen medan den pågår så blir man av med den och princip omöjligt att få en ny, missköter man sig igen efter att saneringen är över så får man ingen ny.

Det ska finnas extremt goda skäl för att kunna bli beviljad en andra sanering under din livstid, skulderna ska i princip ha uppstått på ett sätt som du omöjligt kunde ha påverkat. Typ att du hamnar i koma under längre tid utan att någon annan kan sköta din ekonomi.

Så du snackar skit.

Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
I det här falle kunde vi lära oss något av storbritanien. Där kronofogden åker hem till folk som inte betalar och tar allt i värde för att betala skulden. Efter det kan man fundera på skuldsanering om det verkligen inte går att få ut mer då är det nog bara en förlust för sammhälet om de fortsätter vara i skuld.
Det är precis så det funkar här också, fast det sköts av staten istället för privata vinstdrivande företag? För att kunna få skuldsanering så ska du gjort dig av med alla dina tillgångar och ändå inte ha någon möjlighet att betala dina skulder.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Skuldsanering är en inkörsport till svartjobb.
Jobbar du svart under skuldsaneringen kan inte fogden göra löneutmätningar.
Finns det något krav på att man måste ha ett heltidsjobb under saneringen? Skuldsaneringen borde förlängas med lika många månader som man inte jobbat 100%
Nu har du nog blandat ihop skuldsanering och löneutmätning, det är två helt olika saker... Man måste vara grovt korkad om man riskerar att bli av med sin sanering för att svartjobba.

Löneutmätning pågår tills skulderna är betalda.
Skuldsanering har en tidsbestämd betalningsplan innan resterande skulderna skrivs av.

Löneutmätning får alla.
Skuldsanering får ett fåtal av alla skuldsatta, att t.ex vara sjuk eller gammal så att du inte kan jobba är något som ökar dina chanser eftersom att du aldrig kommer kunna betala skulderna via löneutmätning.
2024-10-07, 22:36
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-sailor
För drygt 10 år sen blev jag utsatt för ett bedrägeri på blocket, jag var dum att betala 3000kr i förskott för en vara jag aldrig fick. Lyckades spåra personen och anmäla, åklagaren tog upp fallet och personen blev dömd för bedrägeri mot över 50 personer, totalt flera hundra tusen kronor.

Personen fick därefter en skuld till mig hos Kronofogden, efter 3-4 år beviljades skuldsanering och skulden ströks bort. Jag fick inget, tjuven fick behålla pengarna han stulit…

Som brottsoffer får man aldrig upprättelse i sverige. Även om gärningsmän åker dit, vilket i sig är mycket sällsynt, så är straffen så låga att brottsoffer aldrig känner någon form av upprättelse.

Om exempelvis mordförsök rubriceras som misshandel vilket är otroligt vanligt i sverige så förstår ni vilken bisarr nivå vi ligger på.

Svenska staten, svea rikes lag och gärningsmännen spottar tillsammans brottsoffer i ansiktet varje dag.
2024-10-07, 22:40
Avstängd
Galejans avatar
Hela trådenstarten är bara en orgie i avundsjuka och bitterhet från en misslyckad individ med sociala skygglappar. Det är knappt ens lönt att bemöta tramset.

Givetvis ska vi ha skuldsanering kvar. Det finns tusentals sätt människor kan hamna i skuld och att leva La Dolce Vita är inte ens det topp-tio vanligaste. Tvärtom är det vanligare att något inträffar. Sjukdom, skilsmässa eller olycka. Ett annat vanligt sätt är misslyckat företagande. Covid visade att det inte ens behöver handla om oansvarigt företagande för att det ska skita sig. Mängder av företag kursade av en anledning som var helt oförutsägbar bara ett år tidigare. Ytterligare anledningar kan vara oansvariga föräldrar som sätter sina barn i skuld genom att använda deras personnummer eller förmå dem att ingå avtal genom känslomässig utpressning. Det är vanligare än vad man kan tro.

Så nej, skuldsanering ska inte plockas bort bara för att avundsjuka TS sitter och retar sig på människor som fått hjälp ur en olöslig situation.
2024-10-07, 22:45
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, det beror ju på omständigheterna - har man konsumerat och handlat som en galning håller jag helt med dig...men om ens inkomst sjunkit kraftigt och det handlar om mat och boende ser jag det snällare.

Man borde kanske göra ett IQ-test. Har man under 80 så kanske man skall få lite hjälp. Kan nog också vara en del som har diagnoser som gör att dom inte kan hantera pengar. De behöver också hjälp.
2024-10-07, 22:48
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
För att vara en "polare" så behandlar du honom som skräp. Allvarligt, du borde skämmas. Först kallade du honom "nån granne" sen spyr du galla.

Behandlar honom som skit?
Ärlighet varar längst. Vill du ha polare som tycker det är okay att du sms-lånar till dig en skuldsanering?
Verkar vara normalt du!
Nä, det låter mest som du har problem själv och blir kränkt.
2024-10-07, 22:51
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Okej? Hur förbinder du det det att du tycker folk ska dö?

Folk som tar sådana uttryck på allvar är nog förståndshandikappade ändå...
2024-10-07, 23:37
Medlem
otellos avatar
Det beror på under vilka omständigheter man dragit på sig skulderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in