Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Igen. Varför har aldrig ansvariga myndigheter i USA, med världens i särklass mest vaccinerade befolkning, låtit genomföra en randomiserad retroaktiv epidemiologisk studie där hälsan hos fullt ut vaccinerade enligt CDCs barnvaccin-regim jämförs med hälsan hos helt ovaccinerade?
Med tanke på tidigare falska påståenden så började jag fundera på detta (det fetmarkerade) och hur det står till med sanningshalten även här? Visst, USA har många vacciner i sitt barnvaccinprogram - men har de verkligen världens mest vaccinerade befolkning eller ens världens mest vaccinerade barn? och har de verkligen flest antal vacciner av alla länder? Det finns ju en hel del vacciner som ingår i andra länders barnvaccinprogram men inte ens står mer i USAs barnvaccinprogram - som tuberkulos som stora delar av världen vaccinerar mot, och gula febern.
Enligt de källor jag hittar med en snabb googling ser det verkligen inte ut som om USA är mest vaccinerade - till exempel är de bara det
54:e mest vaccinerade landet vad gäller covid:
https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html
Och vad gäller barnvacciner ligger de också långt ifrån i topp - några exempel (obs: när flera har delat procent har jag räknat USA som det bästa av alla med samma procent så egentligen är de sannolikt ännu sämre):
Mässling, 85% av alla tvååringar i USA är vaccinerade: det ger dem
57e plats av 121 länder
Rotavirus, 77% av alla tvååringar i USA är vaccinerade: det ger dem
71a plats av 125 länder
Röda hund, 92% av alla tvååringar i USA är vaccinerade: det ger dem
85e plats av 176 länder
Polio, 97% av alla tvååringar i USA är har fått en poliospruta: det ger dem
62a plats av 195 länder
Polio, 93% av alla tvååringar i USA är har fått alla tre poliosprutorna: det ger dem
76e plats av 195 länder
PCV (pneumokocker), 84% av alla tvååringar i USA är har fått alla tre poliosprutorna: det ger dem
95e plats av 158 länder
https://data.unicef.org/how-many/how-many-children-have-been-vaccinated-against-measles/
Så varifrån tar du ditt om och om igen upprepade tvärsäkra påstående att USA har världen i särklass mest vaccinerade befolkning?