2024-10-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Maskinen snackar ju svenska, så oklart om folk har användning för dem utomlands.
Jo, ska väl vara till Svenskbygden i Ukraina då.
Citera
2024-10-07, 19:21
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Och hur ska de i Baltikum ens förstå uppmaningar om hur man gör med maskinen, som sägs på svenska? 🤔
Tar tre minuter att googla och en minut att lära sig!
Citera
2024-10-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jo. Jag har gått en enkel utbildning för dem.

Apparaten kan såklart hanteras oavsett språk om man är bekant med den. Men en ukrainare i en bond-by som aldrig sett en hjärtstartare förr skulle ju bara slita upp elektroderna, kanske placera dem fel och inte förstå om det ska defibrilleras eller ej, uppmaningen om att hålla sig undan osv
Citera
2024-10-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Tar tre minuter att googla och en minut att lära sig!

Ja, personligen skulle jag då undvika hjärtstartare ifrån Ukraina. I en stressad situation skulle man behöva slita fram google för att fräscha upp minnet om vad vissa fraser betyder. Men vad vet jag. Folk kanske inte tänker på det.
Citera
2024-10-07, 19:40
Medlem
Citat:
Apparaten kan såklart hanteras oavsett språk om man är bekant med den. Men en ukrainare i en bond-by som aldrig sett en hjärtstartare förr skulle ju bara slita upp elektroderna, kanske placera dem fel och inte förstå om det ska defibrilleras eller ej, uppmaningen om att hålla sig undan osv
Det var mer ett skämt än allvar, det där med Svenskbygden.
Citera
2024-10-07, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kan lika gärna vara en knarkare, eller en knarkande babbe, månne? Skit samma - idiotiskt att stjäla något som potentiellt kan rädda någons liv - att det är en knarkare, utgår jag i från då dessa fullständigt skiter i andra för att få sin nästa fix...
Jag tror det är invandrare som har kommit hit och förstör.
Citera
2024-10-07, 20:31
Medlem
Märkligt, de är kodade med spårning och de går att stänga av på distans

Har de några värdefulla metallar?
Citera
2024-10-08, 12:02
Medlem
De som säljs i Sverige har ofta svenska, finska och engelska instruktioner. För övriga språk vet jag inte, det kanske förekommer sådana instruktioner också.
Citera
2024-10-08, 12:07
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför skall dessa finnas här o var - behövs dessa överallt var o varannan dag?

Det gick att leva under världskrigen utan hjärtstartare trots större behov
Ja det gick bra att leva utan internet, datorer och mobiler under världskrigen också. Men ändå har du det.
Citera
2024-10-08, 12:11
Medlem
Det är hemskt tråkigt att vi inte kan bygga upp ett samhälle där viktiga prylar finns tillgängliga, såsom hjärtstartare. Allt som går att stjäla kommer också att stjälas.

Kriminaliteten omöjliggör att vi får ett modernt samhälle i mångt och mycket.
Citera
2024-10-08, 12:14
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är hemskt tråkigt att vi inte kan bygga upp ett samhälle där viktiga prylar finns tillgängliga, såsom hjärtstartare. Allt som går att stjäla kommer också att stjälas.

Kriminaliteten omöjliggör att vi får ett modernt samhälle i mångt och mycket.
Jag ser inte problemet, över 80% av svenska folket har röstat för denna utveckling. Så varför gnälla nu när du fått som du ville?
Citera
2024-10-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det förutsätter ju att stölden har upptäckts i god tid innan hjärtstartaren behövs.

Ja, varför skulle den inte upptäckas? Som jag påpekas så räknar jag med att det krävs mer eller mindre ett inbrott, man måste vara ganska kvalificerat blind för att inte upptäcka att man har haft inbrott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in