2024-10-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.

Att ha hjärtstartare öppet är ju för att i en nödsituation skall de finnas tillgängliga och inte vara beroende på att vaktmästaren ha dykit upp på jobbet den dan (eller för den delen inte är den som är i behov).

Angående oron om att folk inte vet hur man använder sån korrekt? Finns instruktioner på den, den läser upp instruktioner. Man gör så gott man kan helt enkelt. Vad skulle alternativet vara? Att låta personen ligga och dö pga att man är lite osäker på vad man skall göra?
Citera
2024-10-06, 12:59
Avslutad
Typiskt invandrarbeteende.
Citera
2024-10-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gissar att han menar att brottet är grövre än den ekonomiska kostnaden, då en människa kanske dör om den saknas!

Man får ju utgå från att man köper nytt av det som försvunnit i ett inbrott, så det är ju ganska liten risk att någon dör som konsekvens av en sådan stöld.
Citera
2024-10-06, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man får ju utgå från att man köper nytt av det som försvunnit i ett inbrott, så det är ju ganska liten risk att någon dör som konsekvens av en sådan stöld.
Köpa nytt kostar pengar.
Citera
2024-10-06, 13:05
Avstängd
Varför skall dessa finnas här o var - behövs dessa överallt var o varannan dag?

Det gick att leva under världskrigen utan hjärtstartare trots större behov
Citera
2024-10-06, 13:10
Medlem
allting som kan stjälas, stjäls.

några exempel från tidningarna:

Tjuv stal fruktträd från trädgård
Tjuv stal prydnadskruka i trädgård
Träd stals från nationalpark
Tjuv stal brandsläckare från båt
Tjuvar stal taket på skolan
Tjuv stal registreringsskyltar
Tjuv stal hundar
Tog sig in på AL-skolan – stal toalettpapper
Tjuvar stal fönster från byggarbetsplats

osv
Citera
2024-10-06, 13:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför skall dessa finnas här o var - behövs dessa överallt var o varannan dag?

Det gick att leva under världskrigen utan hjärtstartare trots större behov
Jag var likt dig skeptisk, till jag gick en kurs och fick veta hur många som överlever idag tack vare dom!
Från nästan noll till 70% eller något sånt.
Citera
2024-10-06, 13:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag var likt dig skeptisk, till jag gick en kurs och fick veta hur många som överlever idag tack vare dom!
Från nästan noll till 70% eller något sånt.

DEET ifrågsätter jag inte men klappar folk i hop i vart o vartannat kvarter idag?
Citera
2024-10-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.

Vettiga företag har hjärtstartare på företaget och då är alla i personalen utbildade i att använda den.
Vi har repetitionsutbildning med jämna mellanrum.

Det ska inte hänga på en enda person om någon får hjälp eller inte, det vore idiotiskt, och att använda en hjärtstartare är inte svårare än att cykla. Lyckas du bara öppna lådan så berättar den exakt vad du ska göra, men det är klart bättre om du har hunnit öva på förloppet. Lådan ger bara stöt om den inte upptäcker sinusrytm i hjärtat, så risken att ge ett fungerande hjärta en skadlig stöt finns inte.

Det finns också en kartapp där man kan hitta närmsta hjärtstartare som går att komma åt "från gatan". Vår sitter i den olåsta delen av entrén så att alla ska kunna använda den för att rädda liv.
Citera
2024-10-06, 13:19
Medlem
Jag tycker iden att dom finns överallt är jättebra för det räddar livet men problemet är i en värld fullt med tjyvar. En tjyv tänker bara på sig själv och sina egna behov.
Jag tycker dom ska placeras bättre där det finns kameror, gps inbyggd samt skyhöga straff. Vi snackar löjligt höga straff för att skrämma bort dom och att dessa också har en varnings symbol om konsekvenserna. Straff på minst 20 åren kan jag tänka mig. För man måste tänka på att finns det ingen räddstartare så riskera ju personen att dö, så det är ju bokstavligen mord också.

En ny är ju jävligt dyr också så det är ju därför dom själ dom.

Det är synd att vi går emot en min sluten värld pga av människor som kommer hit som inte förstår mitt och ditt.

Vårt samhälle har förändrats så jävla mycket sen massinvandringen, det har tagits bort buskar så ingen ska bli sugen att våldta, det har tagit borts varma hållplatser för att ingen ska ligga där och sova. 5 an huset i Göteborg fick stängas på natten för alla kriminella invandrargäng osv.
Citera
2024-10-06, 13:19
Medlem
PerniWhas avatar
Hmm, vad har man sådana till förutom det uppenbara? Finns det en svart marknad där dessa krängs till högstbjudande?
Mycket märkligt.
Citera
2024-10-06, 13:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr? Vad hade du tänkt dig för straff för allvarligare brott då egentligen?

Det är inte produktens värde utan här pratar vi om att en stulen hjärtstartare kan betyda döden för en person då maskinen inte är på den platsen den ska vara.
Då helt plötsligt är det ett mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in