Citat:
Personligen hade jag prioriterat kompressioner och att larma 112 och i sista hand hämta hjärtstartaren, om jag behöver legitimera mig med BankID för att hämta ut den. Fast där folk notoriskt stjäl hjärtstartare (om nu det sker) ska man isåfall slopa dem helt, för det går ju knappast att köpa in en ny defillibrilator för 30 000 kr varje vecka? Är inte det sämre att hjärtstartare saknas, än att chansa på att folk fixar att ge HLR en liten extra stund och att den som hämtar defibrillatorn kan knappa in bank id eller någonslags personlig kod? Blir ju då annars så att bara mindre samhällen har hjärtstartare antar jag, om inte utvecklingen vänder. Är ju minst lika värdelöst (som bank-ID trassel) om folk ägnar flera minuter på att rusa till ett ställe som visar sig ha en tom hjärtstartarväska, i såfall är det ju bättre om de stannar kvar och hjälper till med HLR tills ambulansen kommer.
Samtidigt så har jag aldrig upplevt att någon hjärtstartare saknas i sin väska i offentlig miljö men det kan, som ts beskriver det, börja bli intressant att stjäla dessa nu. Vidare så kan reportaget som ts länkar till bara ha att göra med ungar som gör bus-sträck.
Min tanke är att göra hjärtstartarna mindre stöldbegärliga, om det nu ens är ett problem med stölder? Istället för att göra dem mer otillgängliga.
Jo då. Talsyntes i hjärtstartare fanns för MER än 20 år sedan till och med.