2024-10-07, 15:37
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fast där folk notoriskt stjäl hjärtstartare (om nu det sker) ska man isåfall slopa dem helt, för det går ju knappast att köpa in en ny defillibrilator för 30 000 kr varje vecka? Är inte det sämre att hjärtstartare saknas, än att chansa på att folk fixar att ge HLR en liten extra stund och att den som hämtar defibrillatorn kan knappa in bank id eller någonslags personlig kod? Blir ju då annars så att bara mindre samhällen har hjärtstartare antar jag, om inte utvecklingen vänder. Är ju minst lika värdelöst (som bank-ID trassel) om folk ägnar flera minuter på att rusa till ett ställe som visar sig ha en tom hjärtstartarväska, i såfall är det ju bättre om de stannar kvar och hjälper till med HLR tills ambulansen kommer.
Personligen hade jag prioriterat kompressioner och att larma 112 och i sista hand hämta hjärtstartaren, om jag behöver legitimera mig med BankID för att hämta ut den.
Samtidigt så har jag aldrig upplevt att någon hjärtstartare saknas i sin väska i offentlig miljö men det kan, som ts beskriver det, börja bli intressant att stjäla dessa nu. Vidare så kan reportaget som ts länkar till bara ha att göra med ungar som gör bus-sträck.
Min tanke är att göra hjärtstartarna mindre stöldbegärliga, om det nu ens är ett problem med stölder? Istället för att göra dem mer otillgängliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jo då. Talsyntes i hjärtstartare fanns för MER än 20 år sedan till och med.
Citera
2024-10-07, 15:56
Medlem
De tre gånger de återstartade mitt hjärta (på sjukhus) så började de alltid med hjärtkompressioner, efter ett tag så tror jag att de använde defibrillator. Kompressionerna medförde att de knäckte fler och fler revben så att jag hade smärta efter detta och en stor del av överkroppen var ett enda blåmärke, men jag överlevde ju och det är väl huvudsaken.
Citera
2024-10-07, 16:20
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De tre gånger de återstartade mitt hjärta (på sjukhus) så började de alltid med hjärtkompressioner, efter ett tag så tror jag att de använde defibrillator. Kompressionerna medförde att de knäckte fler och fler revben så att jag hade smärta efter detta och en stor del av överkroppen var ett enda blåmärke, men jag överlevde ju och det är väl huvudsaken.
Sjukvårdspersonal kallar det skämtsamt för ”benknäckarterapi”, vilket är en bra beskrivning på hur våldsamt och ovärdig en sådan behandling är.
Men överlever man så är det ett billigt pris att betala.
Citera
2024-10-07, 16:30
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Sett att de säljs på tradera, blocket och på Facebook marketplace för 1000 kr och uppåt beroende på modell.
Att köpa en begagnad hjärtstartare verkar väl inte helt jävla slugt?
De måste väl servas om de har använts!?

Kanske en statusgrej bland gängkriminella och klanfolk att ha en egen hjärtstartare.
Borde naturligtvis vara minst 10 års fängelse för stöld av hjärtstartare.
Citera
2024-10-07, 17:26
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamienHell
Hjärtstartare Stjäls Systematiskt:

TV4 Play: Flera hjärtstartare stulna på kort tid https://www.tv4play.se/klipp/5f1f7e5b4f6bf3117949

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/50-av-hjartstartare

Vem gör detta tror ni ??
De lär väl som vanligt dyka upp på någon marknad i Baltikum.
Citera
2024-10-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Borde vara inlåsta även om det ska vara lättillgängligt när någon är i behov av en.

Hur vill du få till det?
Citera
2024-10-07, 18:26
Medlem
LucioFontanas avatar
Det måste vara samma person som stjäl alla klädkrokar på alla offentliga toaletter? Undra vem det är? Det kommer upp nya, sen är de borta igen efter en vecka. Det finns människor som stjäl allt även om krokarna sätts fast med näst intill omöjliga sätt för stöld, ändå så stjäls de? Även om invandrarna får alla pengar gratis så vill de inte betala för något? Denna jävla paria. Men många miljonprogramsområden är ju utformade så det krävs ju endast lite taggtråd och några vakttorn och fångarna är ju redan på plats. Så det e ju inte svårt att lösa det hela.
Citera
2024-10-07, 18:35
Medlem
Flummigheters avatar
Äre sandpersoner, som vanligt?
Citera
2024-10-07, 19:03
Medlem
Hjärtdödare har vi gott om nu i Sverige, babbarna kanske tror att detta bidrar till Svenskdöden. För hur lätt är det att sälja hjärtstartare? Det finns ingen begagnatmarknad för dem, det är mycket heta varor. De svalnar bara först när de blivit omoderna.
Jag är övertygad att de bara snor dem på jävelskap, och att sälja dem österut, hur mycket är de värda där? De är redan heta.
Senast redigerad av allvar66 2024-10-07 kl. 19:05.
Citera
2024-10-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
De lär väl som vanligt dyka upp på någon marknad i Baltikum.

Och hur ska de i Baltikum ens förstå uppmaningar om hur man gör med maskinen, som sägs på svenska? 🤔
Citera
2024-10-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Hjärtdödare har vi gott om nu i Sverige, babbarna kanske tror att detta bidrar till Svenskdöden. För hur lätt är det att sälja hjärtstartare? Det finns ingen begagnatmarknad för dem, det är mycket heta varor. De svalnar bara först när de blivit omoderna.
Jag är övertygad att de bara snor dem på jävelskap, och att sälja dem österut, hur mycket är de värda där? De är redan heta.

Maskinen snackar ju svenska, så oklart om folk har användning för dem utomlands.
Citera
2024-10-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Maskinen snackar ju svenska, så oklart om folk har användning för dem utomlands.
Jo. Jag har gått en enkel utbildning för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in