2024-10-01, 16:23
  #853
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Men det gjorde inte nationalsocialisterna?

När Shiamuslimer och Sunnimuslimer dödar varandra visar det att inga av dem är muslimer...

För att citera Kurt Olsson: Du har en hjärna jag skulle vilja skåda in i.

Fast frågan var ju om Hitler var socialist - och det var han ju inte.

Det du håller på med är bara bludder, OT och trams.
__________________
Senast redigerad av Comitium 2024-10-01 kl. 16:29.
Citera
2024-10-01, 20:11
  #854
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det har ju att göra med vad jag skrev att borgarsocialisterna i 30+ år har sysslat med socialistisk väljarimport. Då måste SD anpassa sig till en socialistisk majoritet. Men stora falanger av partiet är konservativ på riktigt. De vet att de måste "dra valsen". Men så länge de har några socialistiska förslag på programmet gör de rätt som luras.


Vilka mystiska falanger inom SD delar inte partiets värdegrund om att värna det generella välfärdssystemet? Stora falanger också påstår du. Kan du möjligen droppa namn på någon av dessa filurer?
Citera
2024-10-01, 20:12
  #855
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
FRB finns inte och det är socialistens problem. Socialisen hittar inte en bank som lånar ut 10x inlåningen eller ens 5x inlåningen. Socialisten och 14 andra på dussinet bär på en barnslig fantasi.


Hahaha, som att det skulle vara en sensation att kreditgivande banker inte har full täckning för insättningar. Det står i avtalsvillkoren och accepteras av kunderna. Helt enligt västerländsk frihetlig avtalsrätt som privatpersoner har rätt till. Finns inte Nordkorea eller andra socialistiska paradis.


Haha, inget som en svensk konsument någonsin upplevt. Valutan var gemensam även under fribankseran. Vilken bank tror du ville avvika?


Haha, du har redan glömt lerbitarna från Mesopotamien 3000 f.Kr. Långt innan Aristoteles.


Haha, socialisten tror fortfarande att banker lånar ut 10x inlåningen.


Klart att socialistiska bankirer vill ha en socialistisk centralbank som räddar dem om de tar för stora risker. Fribankernas högre soliditet visar att de var stabilare än dagens halvstatliga banker just för att ingen räddade dem. Med samma "logik" skulle hela näringslivet förstatligas, så inga företag kunde konka utan ständigt räddades. Just fin kapitalism utan konkurser. Kristendom fast utan helvete.


Och socialisten tror att folk frivilligt skulle välja nollränta över dagens kreditsystem? Här krävs hårda tag för att tvinga in kunder. En socialistisk diktatur exempelvis.

Hur har socialisten tänkt att företag skall finansiera sig? Skall de förstatligas så att politikerna kan trycka upp pengar till dem? Till exakt vilka företag? En socialists planekonomiambitioner förnekar sig inte.


Men herregud, socialisten. T.o.m. socialisten borde fatta att socialistens infantila fantasipengar inte kommer accepteras någonstans. Socialisten tror på allvar att när socialisten skapar krediter för 10 miljoner utan täckning, så accepterar alla "pengarna" som betalning. Detta är i klass med socialistens beundran av judar, muslimer och galna vänsterkvinnor.


Så alla professionella ekonomer och finansexperter pratar i nattmössan menar du? Eller är det mer troligt att åsnan jnilsson inte vet hur FRB-systemet fungerar?

Helt plötsligt visar du en glimt av insikt och förstår att kreditgivningen ör större än insatt kapital. Det har inte slagit dig att det är innebörden av FRB och att enda skälet till att kunder accepterar detta är för att FRB-banksystemet garanteras av en statlig CB? Du borde allt läsa igenom länkarna jag bifogade.

Men nyss påstod du att privata aktörer själva kan bestämma vad de vill använda som valuta. Nu medger du att de inser fördelarna med en gemensam ”lega tender”.

Lerbitar fungerade enbart som IOUs. Det är inte pengar. IOUs skulle inte kunna användas om man inte kunde växla in dem mot något med ett realt värde. Skälet till att guld i alla tider betraktats som de enda riktiga pengarna är att guld har ett intrinsikalt värde.

Nyss fattade du att kreditgivningen är större än insättningen men nu blev det tilt i skallen på dig när begreppet kreditmultiplikator kom upp.

Men du fattar att FRB är väldigt lönsamt för privata banker tydligen. Hur pass mycket högre soliditet tror du att dina ”fribanker” hade? Bevisligen tyckte de inte att det systemet var lika bra som ett FRB-system med statlig CB. För då hade de funnits kvar förstår du. Stabilare var de inte heller eftersom det gamla banksystemet kraschade med jämna mellanrum.

Du är verkligen både okunnig och korkad. I en väldiversifierad portfölj återfinns en mängd olika tillgångar med olika risknivåer. Det intressanta är risk-och avkastningsprofilen på totalportföljen. En placerare vill alltid hålla en viss del av portföljen likvid med låg risk och avkastning. Finns ett nollriskalternativ så kan placeraren ceteris paribus hålla en större andel i tillgångar med högre risk.

Jaså, du säger att ingen skulle acceptera Musse pigg pengarna som din och min bank skulle skapa genom att låna ut till varandra. Ändå är det precis så ditt system är tänkt att fungera. För du vill ju ha FRB men utan statlig CB. Men att systemet med pengar som skapas genom bankernas kreditgivning fungerar idag beror just på att det finns en statlig CB.
Citera
2024-10-02, 10:32
  #856
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så Jjjjhff CB.


Du som verkar halvvettig, varför så på om att tillhöra just högern?

Vad har dom gjort senaste 100 åren för landet och folket värt att hyllas?

Ns som jag förstår det rätt en tredje väg, bortom de kosherifierade alternativen till höger och vänster.

Total meningslös tråd & debatt mao.
Citera
2024-10-02, 10:43
  #857
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
Du som verkar halvvettig, varför så på om att tillhöra just högern?

Vad har dom gjort senaste 100 åren för landet och folket värt att hyllas?

Ns som jag förstår det rätt en tredje väg, bortom de kosherifierade alternativen till höger och vänster.

Total meningslös tråd & debatt mao.


Vilken höger är det du avser då? För NS-Tyskland är ett av få länder som haft en höger vid makten. Och höger var det utifrån den klassiska vänster-högerskalan.
Citera
2024-10-02, 11:27
  #858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fast frågan var ju om Hitler var socialist - och det var han ju inte.

Det du håller på med är bara bludder, OT och trams.

Visst var han det.

Identitetspolitik - Check! Det mest grundläggqande inom socialism.
Övertagande av företag när något inte passade - Typisk vänsterpolitik
Införande av a-kassa och andra sociala reformer - Menar du att det är höger?
Volkswagen - Socialistiskt så det skriker.

Som jag skrivit innan: Hitler, Stalin, Mao, Mona Sahlin och Reinfeldt, samma j-a skit.
Citera
2024-10-02, 11:48
  #859
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Visst var han det.

Identitetspolitik - Check! Det mest grundläggqande inom socialism.
Övertagande av företag när något inte passade - Typisk vänsterpolitik
Införande av a-kassa och andra sociala reformer - Menar du att det är höger?
Volkswagen - Socialistiskt så det skriker.

Som jag skrivit innan: Hitler, Stalin, Mao, Mona Sahlin och Reinfeldt, samma j-a skit.


Liberalt trams. Sociala reformer föreslogs av ett flertal högerkonservativa redan under tidigt 1900-tal. Som Rudolf Kjellén exempelvis. Utan sådana tvingades länder välja mellan demokrati och röd revolution, vilket i slutändan ger ungefär samma utfall som vi kan se idag. Sen var inte NS-Tyskland vänstersocialistiskt på något sätt. Man hade mycket lägre skattetryck än dagens liberala västländer och redan 1933 implementerade NS-regimen ett omfattande privatiseringsprogram som löpte över flera år. Sen måste man fatta hur allvarligt läget var 1933. 6-7 miljoner tyskar var arbetslösa varav många svalt. Läget var fruktansvärt illa även i ett land som USA. Roosevelt genomförde definitivt socialistisk politik. Många känner nog inte till att USA hade en högsta marginalskatt på 90% strax efter WWII. Det tog ända in på 1960-talet innan den sänktes och då bara till 70%.
Citera
2024-10-02, 12:10
  #860
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Visst var han det.

Identitetspolitik - Check! Det mest grundläggqande inom socialism.
Övertagande av företag när något inte passade - Typisk vänsterpolitik
Införande av a-kassa och andra sociala reformer - Menar du att det är höger?
Volkswagen - Socialistiskt så det skriker.

Som jag skrivit innan: Hitler, Stalin, Mao, Mona Sahlin och Reinfeldt, samma j-a skit.


Nej. Nazismen är inte socialism.

Som jag påpekat förr var nazismen Hitlers eget hopkok.

Dick Harrison skrver: "En annan huvudpunkt är fientligheten mot marxismen. Nazismen, särskilt efter 1934, var ingen vänsterrörelse. Ett av de mest grundläggande dragen i vänsterideologier har varit och är tanken på jämlikhet, men nazisterna hyllade istället kamp och konkurrens. I socialdarwinistiskt nit bejakade de mänskliga orättvisor och hävdade att makt var lika med rätt, att den starke borde vinna".

Apropå hopkok skriver Harrison: Några punkter och element kan dock slås fast. Den mest uppenbara är att nazismen i mångt och mycket utgjordes av individuella projekt, i synnerhet Hitlers eget. Övriga nazistledare tvingades böja sig för Führerns vilja eller gå under – de mördades, fängslades eller drevs i exil.

Just det, Hitlers eget hopkok. Mein Kampf som deras bibel. Nej nazismen är inte socialism. Det är en annan förkastlig ideologi.
Citera
2024-10-06, 14:12
  #861
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej. Nazismen är inte socialism.

Som jag påpekat förr var nazismen Hitlers eget hopkok.

Dick Harrison skrver: "En annan huvudpunkt är fientligheten mot marxismen. Nazismen, särskilt efter 1934, var ingen vänsterrörelse. Ett av de mest grundläggande dragen i vänsterideologier har varit och är tanken på jämlikhet, men nazisterna hyllade istället kamp och konkurrens. I socialdarwinistiskt nit bejakade de mänskliga orättvisor och hävdade att makt var lika med rätt, att den starke borde vinna".

Apropå hopkok skriver Harrison: Några punkter och element kan dock slås fast. Den mest uppenbara är att nazismen i mångt och mycket utgjordes av individuella projekt, i synnerhet Hitlers eget. Övriga nazistledare tvingades böja sig för Führerns vilja eller gå under – de mördades, fängslades eller drevs i exil.

Just det, Hitlers eget hopkok. Mein Kampf som deras bibel. Nej nazismen är inte socialism. Det är en annan förkastlig ideologi.


Det är nästintill omöjligt att få en rättvisande bild av NS utifrån vad s.k erkända historiker skriver. Jag skulle inte ens kalla NS för en ideologi utan snarare en slags åskådning eller ett förhållningssätt. Dessutom betydligt äldre än Hitler till sin natur. Annars har du förstås helt rätt i att NS helt förkastar jämlikhetstanken som nog får sägas vara den främsta skiljelinjen mellan höger och vänster. Det ger ett helt annat perspektiv på ”mänskliga orättvisor”. NS betraktar ju inte skillnader människor emellan som ”orättvisa” utan naturliga. För ett folk eller samhälle finns det inget att tjäna på nivellering. Det är alltid en liten klick dugliga individer som svarar för ett folks framgångar. Även de mindre dugliga tjänar på att de mest dugliga ges utrymme istället för att tryckas ned. Marxismen utgör härvidlag en extrem motpol. Så jag vill nog hävda att det är vänstern generellt som är extrem och då i bemärkelsen onaturlig.
Citera
2024-10-06, 14:34
  #862
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det är nästintill omöjligt att få en rättvisande bild av NS utifrån vad s.k erkända historiker skriver. Jag skulle inte ens kalla NS för en ideologi utan snarare en slags åskådning eller ett förhållningssätt. Dessutom betydligt äldre än Hitler till sin natur. Annars har du förstås helt rätt i att NS helt förkastar jämlikhetstanken som nog får sägas vara den främsta skiljelinjen mellan höger och vänster. Det ger ett helt annat perspektiv på ”mänskliga orättvisor”. NS betraktar ju inte skillnader människor emellan som ”orättvisa” utan naturliga. För ett folk eller samhälle finns det inget att tjäna på nivellering. Det är alltid en liten klick dugliga individer som svarar för ett folks framgångar. Även de mindre dugliga tjänar på att de mest dugliga ges utrymme istället för att tryckas ned. Marxismen utgör härvidlag en extrem motpol. Så jag vill nog hävda att det är vänstern generellt som är extrem och då i bemärkelsen onaturlig.


Och när det gäller kommunismen i Sovjet så var det inte "en liten klick dugliga individer som svarar för ett folks framgångar". Där handlade det om en liten klick individer som drev folket och landet i förfall och undergång. Så att en liten klick styr garanterar knappast framgång!
Citera
2024-10-06, 16:06
  #863
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Och när det gäller kommunismen i Sovjet så var det inte "en liten klick dugliga individer som svarar för ett folks framgångar". Där handlade det om en liten klick individer som drev folket och landet i förfall och undergång. Så att en liten klick styr garanterar knappast framgång!


Jag skrev heller inte att styret av en liten klick är ett tillräckligt villkor för framgång. Sovjet var dock inte hierarkiskt och auktoritärt styrt utan där handlade det om typiska egalitära lösningar som horisontella strukturer(massiv byråkrati) och kollektivt beslutsfattande.
Citera
2024-10-06, 17:43
  #864
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag skrev heller inte att styret av en liten klick är ett tillräckligt villkor för framgång. Sovjet var dock inte hierarkiskt och auktoritärt styrt utan där handlade det om typiska egalitära lösningar som horisontella strukturer(massiv byråkrati) och kollektivt beslutsfattande.


Apropå nivellering: Nazismen är/var ju inte precis något alternativ till nivellering. Det finns ju hur många som helst som är emot nivellering.

Jordan Peterson, den kände debattören, har således understrukit hierarkiernas grundläggande karaktär. Ett faktum. Men han är ju inte nazist för det, utan kämpar för veteskap, förnuft och klassiskt liberala värderingar, kanske med en viss dragning åt det konservativa hållet. Och han är givetvis emot nivellering som t.ex. att alla ska få det lika ("equity of outcome").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in