2024-07-15, 13:19
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så Spengler skrev en bok som hette ”Prussianism och Kapitalism” och hyllade kapitalism menar du, Pzykoplutten? Kan du inte länka till den boken för jag känner bara till att Spengler skrev boken ”Prussianism och Socialism” där han hyllade prussianism som äkta socialism.

NSDAPs partiprogram ändrades som sagt vid kongressen 1925.

Så Spengler som stod för kapitalism stod samtidigt för socialism precis som nazisterna enligt dig, Iradeorumongot? Kan du inte komma med informationen som bevisar att Spengler stod för socialism trots bevisen om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism som stod i motsatts till varandra. NSDAPs partiprogram är som sagt mycket tydligt.
Citera
2024-07-15, 16:48
  #734
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Lenin och Trotskij var socialdemokrater innan dess.
Innan de radikaliserades till "högerextrema" kommunister som bejakade våld.
Citera
2024-07-15, 18:39
  #735
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Så Spengler som stod för kapitalism stod samtidigt för socialism precis som nazisterna enligt dig, Iradeorumongot? Kan du inte komma med informationen som bevisar att Spengler stod för socialism trots bevisen om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism som stod i motsatts till varandra. NSDAPs partiprogram är som sagt mycket tydligt.


Ja, enligt boken som Spengler skrev och som alltså hette ”Prussianism och Socialism” var det så, utvecklingsstörde Pzykoplutten. Spengler såg prussianism som äkta socialism och hyllade aldrig någonsin kapitalism.
Citera
2024-07-15, 18:40
  #736
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Innan de radikaliserades till "högerextrema" kommunister som bejakade våld.


”Högerextrema kommunister”. Aspirerar du på titeln ”Flashbacks dummaste troll”?
Citera
2024-07-15, 19:19
  #737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ja, enligt boken som Spengler skrev och som alltså hette ”Prussianism och Socialism” var det så, utvecklingsstörde Pzykoplutten. Spengler såg prussianism som äkta socialism och hyllade aldrig någonsin kapitalism.

Ja enligt den faktiska informationen om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism så krossades du, efterblivna kukridaren Iradeorumongot. Spenglers politik var tydligt kapitalistisk och stod alltså i motsatts till nazisternas socialism.
Citera
2024-07-15, 20:49
  #738
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
”Högerextrema kommunister”. Aspirerar du på titeln ”Flashbacks dummaste troll”?
Skribenter som har förmåga att följa inläggshistoriken vet att jag imiterar din socialistkollega, Aftonbladets Anders Lindbergs "logik" för hur ett parti blir "högerextremt". Hela vänsters "logik" för övrigt, därför också din. Det är exakt så här som nationalsocialister blev "högerextrema". Man kan därför lika gärna tala om "högextrema" kommunister, för de tog också socialdemokrater och säker någon nationalsocialist av daga.

Noterar att några partiprogram har du aldrig velat skylta med. Det är förståeligt. Ingen extrem konservatism direkt i de "högerextremas" agenda.

Jag kan hjälpa socialisten på traven med hans kollegors skrivna ord:
Citat:
Förutom ett totalstopp på invandringen och en repatrieringspolitik kommer
Nordiska motståndsrörelsen göra betydande förändringar i försvaret, för miljön
och i arbetspolitiken där varje arbetsför medborgare ska ha ett arbete. Nordiska motståndsrörelsen kommer även förstatliga den monetära infrastrukturen,
avskaffa ränteslaveriet och lämna den nuvarande finansordningen för att på så
sätt återta statens och medborgarnas resurser från bankeliten. Sammantaget
skulle detta göra att vi bryter oss loss från den globala sionismen som styr västvärlden, vilket är en stark anledning till varför Norden behöver kunna hävda sig
militärt och ha andra allierade i världen
https://xn--motstndsrrelsen-llb70a.se/wp-content/uploads/2020/01/V%C3%A5r-v%C3%A4g2017-03.pdf

Miljöpolitik (MP, V)
Full sysselsättning (S,V)
Ränteförbud (MP, V)
Antisionism, oklart, förmodligen omskapning av banker (inte ens MP eller V har drivit kravet)

Det står förtydligande senare:
Citat:
Det rådande banksystemet (fractional-reserve banking) ger privatägda banker
möjlighet att skapa krediter, det vill säga pengar ur tomma intet som ännu
inte finns. Av de pengar som cirkulerar i vårt finansiella system är merparten
skapade på detta sätt.
Alltså skall privat "penningskapande"* förbjudas och ersättas med statligt tvång att använda statlig valuta i alla transaktioner i samhället. Privata banker måste därmed förbjudas, likaså överenskommelser mellan privata aktörer hur de reglerar sina mellanhavanden. Att byta tjänster måste exempelvis förbjuda eftersom då används inte den statliga valutan. Det bankväsende som existerat sedan Mesopotamien 3000 f.Kr. och som tog ny fart i skotska fribanker på 1700-talet måste krossas och ersättas med en statlig islamsk shariabank kompletterat med en nordkoreansk angiveriordning där folk som går vid sidan och ger varandra krediter ("I owe you") spärras in.

*) 14 på dussinet är så korkade att de aldrig kommer fatta att vad kreditskapande handlar om är att *undvika* att använda pengar. Man sätter i stället upp skulder och fordringar på papper och reglerar sedan balansen när någon transaktion sker med samma papper. Kallas bokföring. Detta kan vilken privatperson göra och det görs också hela tiden. Ett bra exempel är en fikalista på jobbet där man sätter ett kryss på vems tur det är att bjuda på fredagsfika. Detta hade kunnat lösas genom att alla betalar med statlig valuta men vem fan orkar? Markera med kryss i stället vems som bjudit och det blir rättvist. Men denna ordning skulle socialisterna i NMR aldrig acceptera. Hela avdelningen på jobbet som fikar måste använda statens shariavaluta eller så får de helt enkelt spärras in om de inte gör det.

Inte ett dugg omvälvande, bara ett totalt ingrepp i de frihetliga västerlandets månghundraåriga traditioner. Bara ett totalförbud för privata överenskommelser, införandet av en allsmäktig statlig bank efter muslimsk shariamodell plus en nödvändig angiveriordning.

"Konservativt" så det förslår. My ass.: Jag tror inte ens MP eller V torgfört dessa förslag.

Alla socialister är förståndshandikappade. Även du.
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2024-07-15 kl. 20:53.
Citera
2024-07-15, 21:25
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Skribenter som har förmåga att följa inläggshistoriken vet att jag imiterar din socialistkollega, Aftonbladets Anders Lindbergs "logik" för hur ett parti blir "högerextremt". Hela vänsters "logik" för övrigt, därför också din. Det är exakt så här som nationalsocialister blev "högerextrema". Man kan därför lika gärna tala om "högextrema" kommunister, för de tog också socialdemokrater och säker någon nationalsocialist av daga.

Noterar att några partiprogram har du aldrig velat skylta med. Det är förståeligt. Ingen extrem konservatism direkt i de "högerextremas" agenda.

Jag kan hjälpa socialisten på traven med hans kollegors skrivna ord:


Miljöpolitik (MP, V)
Full sysselsättning (S,V)
Ränteförbud (MP, V)
Antisionism, oklart, förmodligen omskapning av banker (inte ens MP eller V har drivit kravet)

Det står förtydligande senare:

Alltså skall privat "penningskapande"* förbjudas och ersättas med statligt tvång att använda statlig valuta i alla transaktioner i samhället. Privata banker måste därmed förbjudas, likaså överenskommelser mellan privata aktörer hur de reglerar sina mellanhavanden. Att byta tjänster måste exempelvis förbjuda eftersom då används inte den statliga valutan. Det bankväsende som existerat sedan Mesopotamien 3000 f.Kr. och som tog ny fart i skotska fribanker på 1700-talet måste krossas och ersättas med en statlig islamsk shariabank kompletterat med en nordkoreansk angiveriordning där folk som går vid sidan och ger varandra krediter ("I owe you") spärras in.

*) 14 på dussinet är så korkade att de aldrig kommer fatta att vad kreditskapande handlar om är att *undvika* att använda pengar. Man sätter i stället upp skulder och fordringar på papper och reglerar sedan balansen när någon transaktion sker med samma papper. Kallas bokföring. Detta kan vilken privatperson göra och det görs också hela tiden. Ett bra exempel är en fikalista på jobbet där man sätter ett kryss på vems tur det är att bjuda på fredagsfika. Detta hade kunnat lösas genom att alla betalar med statlig valuta men vem fan orkar? Markera med kryss i stället vems som bjudit och det blir rättvist. Men denna ordning skulle socialisterna i NMR aldrig acceptera. Hela avdelningen på jobbet som fikar måste använda statens shariavaluta eller så får de helt enkelt spärras in om de inte gör det.

Inte ett dugg omvälvande, bara ett totalt ingrepp i de frihetliga västerlandets månghundraåriga traditioner. Bara ett totalförbud för privata överenskommelser, införandet av en allsmäktig statlig bank efter muslimsk shariamodell plus en nödvändig angiveriordning.

"Konservativt" så det förslår. My ass.: Jag tror inte ens MP eller V torgfört dessa förslag.

Alla socialister är förståndshandikappade. Även du.

Något som också är intressant med nassar, inte minst Iradeorumongot (om du har sett tidigare trådar med honom), är att dom invänder emot att "bankerna skapar fiatpengar", samtidigt som dom vill skapa just fiatpengar ur tomma intet.. Bara att titta på Nazitysklands MEFO-bills, som printades ut och behövde växlas in genom just.. sedelpressen. Och när Schacht vägrade fortsätta så blev han sparkad.

Verkar inte ens som att dom förstår sitt egna nazisystem.
Citera
2024-07-15, 22:19
  #740
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Något som också är intressant med nassar, inte minst Iradeorumongot (om du har sett tidigare trådar med honom), är att dom invänder emot att "bankerna skapar fiatpengar", samtidigt som dom vill skapa just fiatpengar ur tomma intet.
Grundläggande tankefelet hos både ekonomer och de 14 flashbackskribenterna på dussinet och alla diverse andra svagsinta är som sagt att bankverksamhet (eg. bokföring) "skapar pengar" när den i själva verket "undviker att använda pengar".

Bankverksamhet väcktes till liv i västerlandet för att det saknades kontanter vid skördetider och man därför skrev upp fordringar och skulder på papper (bokföring). Precis som den fikalista på jobbet som jag talade om.
Citera
2024-07-15, 23:12
  #741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Grundläggande tankefelet hos både ekonomer och de 14 flashbackskribenterna på dussinet och alla diverse andra svagsinta är som sagt att bankverksamhet (eg. bokföring) "skapar pengar" när den i själva verket "undviker att använda pengar".

Bankverksamhet väcktes till liv i västerlandet för att det saknades kontanter vid skördetider och man därför skrev upp fordringar och skulder på papper (bokföring). Precis som den fikalista på jobbet som jag talade om.


Agreed! Detta är heller ingen nytt utan har sin grund flera tusentals år tillbaka i tiden. Eller ja, 1600-talets Amsterdam om man frågar en viss skinnskalle.

Något som dock ska tilläggas är att vi i ett fritt banksystem dock även bör avskaffa centralbanker, då det egna ansvaret även såklart ska gälla bankerna. Vilket dock inte kommer hända idag eftersom staten dels vill ha kontroll över ekonomin och staten behöver kunna finansiera folkets socialistiska krav på något sätt. Frågar man nationalsocialisterna dock så löser man väl den problematiken med att hacka lite på Soros..
Citera
2024-07-16, 00:24
  #742
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Något som dock ska tilläggas är att vi i ett fritt banksystem dock även bör avskaffa centralbanker, då det egna ansvaret även såklart ska gälla bankerna.
Då kommer bankerna starta en egen "centralbank" eller snarare clearinghus där bankerna har eget konto, för banker har behov av clearing, d.v.s. förmågan för privatpersoner att skicka betalningar till personer som har konto i annan bank. Det clearinghuset kommer ställa krav på deltagande banker att uppvisa soliditet så att ingen deltagare blir blåst. Även räntor för inlåning och utlåning behöver sättas så det blir en liten "riksbanksdirektion" och "riksbankschef" även i clearinghuset. Det är inte troligt att det uppstår fler än ett clearinghus, utan i det hela kommer det påminna om en centralbank.

Denna clearingfunktion flyttades i Sverige över till Riksbanken (vet inte ens om svenska privata banker någonsin hade eget clearinghus, men skotska banker hade det) och kallas Riks. Clearing sker två ggr om dygnet, förmiddag och eftermiddag. Det är därför som det är lite fördröjning när man betalar räkningar, såvida man inte betalar till en mottagare på samma bank. Då går betalningen fram direkt och behöver inte omdirigeras till Riks.

Problemet med statliga centralbanker är att politiker vill subventionera risktagande och därför styr räntan politiskt. Svenska banker är därför mindre solida än de var under fribankseran. Minns 90-talet när statens egen bank, Nordbanken, var den som hade störst problem.
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2024-07-16 kl. 00:28.
Citera
2024-07-16, 07:47
  #743
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Ja enligt den faktiska informationen om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism så krossades du, efterblivna kukridaren Iradeorumongot. Spenglers politik var tydligt kapitalistisk och stod alltså i motsatts till nazisternas socialism.


Berätta nu i vilken bok som Spengler hyllar kapitalism och inte prussianism/socialism, Pzykoplutten?
Citera
2024-07-16, 07:56
  #744
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Skribenter som har förmåga att följa inläggshistoriken vet att jag imiterar din socialistkollega, Aftonbladets Anders Lindbergs "logik" för hur ett parti blir "högerextremt". Hela vänsters "logik" för övrigt, därför också din. Det är exakt så här som nationalsocialister blev "högerextrema". Man kan därför lika gärna tala om "högextrema" kommunister, för de tog också socialdemokrater och säker någon nationalsocialist av daga.

Noterar att några partiprogram har du aldrig velat skylta med. Det är förståeligt. Ingen extrem konservatism direkt i de "högerextremas" agenda.

Jag kan hjälpa socialisten på traven med hans kollegors skrivna ord:


Miljöpolitik (MP, V)
Full sysselsättning (S,V)
Ränteförbud (MP, V)
Antisionism, oklart, förmodligen omskapning av banker (inte ens MP eller V har drivit kravet)

Det står förtydligande senare:

Alltså skall privat "penningskapande"* förbjudas och ersättas med statligt tvång att använda statlig valuta i alla transaktioner i samhället. Privata banker måste därmed förbjudas, likaså överenskommelser mellan privata aktörer hur de reglerar sina mellanhavanden. Att byta tjänster måste exempelvis förbjuda eftersom då används inte den statliga valutan. Det bankväsende som existerat sedan Mesopotamien 3000 f.Kr. och som tog ny fart i skotska fribanker på 1700-talet måste krossas och ersättas med en statlig islamsk shariabank kompletterat med en nordkoreansk angiveriordning där folk som går vid sidan och ger varandra krediter ("I owe you") spärras in.

*) 14 på dussinet är så korkade att de aldrig kommer fatta att vad kreditskapande handlar om är att *undvika* att använda pengar. Man sätter i stället upp skulder och fordringar på papper och reglerar sedan balansen när någon transaktion sker med samma papper. Kallas bokföring. Detta kan vilken privatperson göra och det görs också hela tiden. Ett bra exempel är en fikalista på jobbet där man sätter ett kryss på vems tur det är att bjuda på fredagsfika. Detta hade kunnat lösas genom att alla betalar med statlig valuta men vem fan orkar? Markera med kryss i stället vems som bjudit och det blir rättvist. Men denna ordning skulle socialisterna i NMR aldrig acceptera. Hela avdelningen på jobbet som fikar måste använda statens shariavaluta eller så får de helt enkelt spärras in om de inte gör det.

Inte ett dugg omvälvande, bara ett totalt ingrepp i de frihetliga västerlandets månghundraåriga traditioner. Bara ett totalförbud för privata överenskommelser, införandet av en allsmäktig statlig bank efter muslimsk shariamodell plus en nödvändig angiveriordning.

"Konservativt" så det förslår. My ass.: Jag tror inte ens MP eller V torgfört dessa förslag.

Alla socialister är förståndshandikappade. Även du.


Du får ursäkta om mitt intresse för din mediokra inläggshistorik är synnerligen begränsad. Men som jag skrivit tidigare i tråden så gjordes NSDAPs partiprogram om på en kongress 1925. Ekonomi har du med obefintlig framgång försökt debattera med mig i en annan tråd. Det handlar om att förbjuda FRB, inte privata banker. Som jag skrev i ekonomitråden så ansåg även kända libertarianer som Murray Rothbard att FRB var falskmynteri och borde förbjudas. Överhuvudtaget är det huvuduppfattningen bland anhängare till Von Mises att FRB aldrig kan kombineras med ett fritt banksystem.

Du vägrar förstå skillnaden mellan röd socialism och den högersocialism som Spengler företrädde. Utan att förstå det så är det auktoritet du motsätter dig och bevisar därmed att du har mer gemensamt med anarkister och annan vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in