Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Det går ju inte att bunta ihop oss med begreppet "kvinnor" och dra oss över en och samma kam.
Men det är väll endå så att långt fler kvinnor ljuger i förhållande till män som är våldtäktsmän?
Borde det ”mer förkastliga” vara att påskina att alla män är våldtäktsmän (statistiskt mer felaktigt) än det ”mindre förkastliga” kvinnor är ljugande misandriska falskanmälare (relativt och mindre statistiskt felaktigt)
Citat:
Ja det finns säkerligen kvinnor som ljuger om en våldtäkt. Hon kanske lider av psykisk ohälsa, självskadebeteende.
Jo, det är det ”normala” när någon skriker våldtäkt
Citat:
Kanske ångrar hon sig efter en akt och rationaliserar för sig själv att det var en våldtäkt för att orka hantera det. Det är kanske lättare än att inse att hon borde, men inte förmådde säga nej. Eller så handlar det om hämnd. Vad vet jag.
Det är naturligtvis olika rationaliseringar som förklarar , inte ursäktar. Precis som att män i från vissa andra kulturer vet att ogifta kvinnor utan manligt sällskap är syndiga horor , och syndiga horor kan ”inte våldtas”…
Citat:
Än vanligare skulle jag tro, utifrån kunskapen i min egen bekantskapskrets, är att inte anmäla våldtäkt. Allt lägga skulden helt och hållet på sig själv och må dåligt över det som hänt. "jag sa ju inte nej". "jag slogs ju inte". Jag har själv tyvärr fått uppleva det. Jag hade önskat att jag visste om "Frozen fear". Det hade gjort allt lättare.
Svårt när den ena känner sig våldtagen men den andra inte har våldtagit.
Det finns trotts allt vissa gemensamma nämnare bland ”offer” för sexuellt våld,
Multipla sexpartners, psykisk ohälsa, alkohol/drog missbruk, kognitiv nedsättning. Idén att ”vemsomhelst” kan bli våldtagen inbegriper en mycket liten del av fallen, i alla fall om vi tittar på anmälare och BOs i domar.
Citat:
Sedan finns det också kvinnor som anmäler för våldtäkt, och det har inträffat, där det ändå inte räcker till för fällande dom.
Tyvärr så är det så, om det är någon tröst så är även det ovanligt, bedömningen av nedlagda fall (och även om man tittar på % andelen av de somlagförs vid åtal för våldtäkt) är att majoriteten inte lett till åtal ens med bättre bevis.
Citat:
Det finns en myriad av varianter. Precis som att det finns män som inte skulle våldta, som våldtar och ljuger om det och skuldbelägger offer, män som njuter av att våldta.
Ja, och i de fall där det uppdagas döms de till långa straff, det omvända däremot (och som statistiskt sätt är långt vanligare) där mannen är offret och kvinnan förövare , leder exceptionellt sällan till straff, och det är problematiskt, både för den utsatta mannen, och ”nästa individ” som utsätts för en GM som du beskriver
Citat:
Kvinnor som falskanmäler våldtäkt får betydligt mer uppmärksamhet än det motsatta vilket jag tror är ett gigantiskt problem.
Vi är individer allihop.
Ja, det har ju gått så långt att ”deras sanning” ska vara sanning, även när det är lögn. Inte helt olikt häxprocesserna från förr. Bara att kyrkan och gud ersatts av sociala medier och drev.