2024-08-28, 05:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Internet har väl aldrig varit nördigt i betydelsen att det mest skulle vara finniga tonåringar som höll på med det. Aftonbladet var tidiga, liksom svt som hade epostadresserna i eftertexterna till programmen redan sommaren 1994.
Tror alltså att ett rent användande av internet aldrig varit nördigt men byggandet av hemsidor och nätverkskunskap var det och fortfarande är det.

Gammelmedias närvaro på det tidiga internet var en eftertanke utav de själva då. Nästan alla TV-personligheter och normies som fortfarande vigde sin fritid mer åt Nyhetsmorgon, pappersupplagor av Aftonbladet och skvallerblaskor än nätforum tillade att det bara var en fluga. År 2000 när dotcom bubblan sprack var de väldigt kaxiga och arroganta. De menade att de fått rätt. Jag minns faktiskt det trots att jag bara var sju år.
Citera
2024-08-28, 06:23
Medlem
carminaburanas avatar
Det var underbart, växa upp i mindre ort i södra Sverige, leka med action force, drömma om game boy och lusläsa hobbex på kvällarna, inga telefoner, bygga träkojjor, hyss med polarna,i läsa böcker, inget internet.

Farsan var dock en av de första som fixade hemsida till sitt företag, så de intervjuade honom i lokalblaskan där han sa " det var min son carmina som övertalade mig, men det skulle han väl bara ha för att kolla på nakna damer tänkte jag". Det fick man höra i skolan i veckor, och en polare satte upp artikeln på anslagstavlan och ringade in det citatet.... 😄

Fö har farsan inte uppdaterad hemsidans sen dess. Den ser ut exakt som den gjorde runt 94.
Senast redigerad av carminaburana 2024-08-28 kl. 06:27.
Citera
2024-08-28, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vet du vad ordet oumbärlig betyder? Det är inte så att du menar odrägliga?

Exempel: "Sonys Walkman var en oumbärlig accessoar för de ungdomar som ville lyssna på musik ute på stan och samtidigt visa att de hängde med i de senaste trenderna."
"VHS-videon blev snart ett oumbärligt tillbehör till TV:n i de flesta familjer under 80-talet."

Jag menade outhärdliga. Min sömbrist gör att jag flummar till det med ord och begrepp ibland.

Motbevisar det ändå någonting annat jag skriver eller ville du bara känna dig duktig och anmärka på ett enda ärligt misstag jag begick där och då?
Citera
2024-08-28, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
"Levnadsglada"? Sinnessjuka, ansvarslösa hedonister snarare.

Och ge mig inget skitsnack om ungdomar på 80- och 90-talen fram till idag betett sig likadant eller värre. Vilka var det som uppfostrade (eller snarare sket i att göra det) dessa? Jo "Tomten är far till alla barnen" generationen.

Jag tänker på typ Jon Skolmen i Sällskapsresan. Min föräldrageneration återfinns framförallt bland de födda mellan 1935 och 1945. De bäst utbildade bland dessa är hjärntvättade men så illa var det inte ställt hos dem 1985.
Citera
2024-08-28, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gladryss
Jag tänker på typ Jon Skolmen i Sällskapsresan. Min föräldrageneration återfinns framförallt bland de födda mellan 1935 och 1945. De bäst utbildade bland dessa är hjärntvättade men så illa var det inte ställt hos dem 1985.

Det finns många boomers som aldrig anammade det som skulle kunna kallas boomerism så att säga. En stor minoritet. Men en minoritet likväl.

Men Jon Skolmens karaktärer är heller inte direkt något exempel på motsatsen till det jag menade heller.
Senast redigerad av torstenferdinand 2024-08-28 kl. 15:58.
Citera
2024-10-04, 19:30
Medlem
arakas avatar
Första åren av 80-talet släpptes det nästan mer bra skivor varje vecka än det släpps per år from 90-talet
Gillade man synt, new wave eller hårdrock och gillade att spela musik var den tiden ett eldorado i allt från album och singelsläpp till inköp av instrument speciellt syntar.
Tror inte att den unika mixen med banbrytande musik och sensationella syntnyheter kommer att återkomma.
Skulle vara första delen av 90-talet då man kunde köpa en minimoog för 3-4000, en tr 808 för några tusingar och en PPG för 10.000, 🙂.
Senast redigerad av araka 2024-10-04 kl. 19:39.
Citera
2024-10-05, 09:06
Medlem
Muppetys avatar
Jag är av åsikten att det var bättre på 80- o 90-talen, men på senare tid har jag börjat fråga mig om alla inte ser det på det viset, att föräldrarna tyckte det var bättre på 50- o 60-talen o att våra barn alltid kommer att se 00- och 10-talet som bäst i deras liv?

Ingen verkar tycka att utvecklingen, m.m. går åt helt rätt håll framåt, om än att det blir bekvämare med alltmer automatisering?

Eller har jag helt fel?
Citera
2024-10-05, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag är av åsikten att det var bättre på 80- o 90-talen, men på senare tid har jag börjat fråga mig om alla inte ser det på det viset, att föräldrarna tyckte det var bättre på 50- o 60-talen o att våra barn alltid kommer att se 00- och 10-talet som bäst i deras liv?

Ingen verkar tycka att utvecklingen, m.m. går åt helt rätt håll framåt, om än att det blir bekvämare med alltmer automatisering?

Eller har jag helt fel?

Du har fel. Just nu tex är väst-världen mer instabil och utsatt av sig självt mycket mer än på länge. Senast det var såhär farligt var under andra världskriget. Till vardags då? E-handeln har gjort städerna tråkigare att besöka. Det är fattigare upplevelsemässigt.
Citera
2024-10-05, 10:33
Avslutad
Jag saknar det. Tiden innan mobiltelefoner och internet. Kände mig mer närvarande i kroppen och närvarande i naturen. Bättre koncentration. Det kändes som om tiden gick långsammare fast på ett positivt sätt, som att allt skulle vara som det var för alltid.
Citera
2024-10-05, 10:42
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Gammelmedias närvaro på det tidiga internet var en eftertanke utav de själva då. Nästan alla TV-personligheter och normies som fortfarande vigde sin fritid mer åt Nyhetsmorgon, pappersupplagor av Aftonbladet och skvallerblaskor än nätforum tillade att det bara var en fluga. År 2000 när dotcom bubblan sprack var de väldigt kaxiga och arroganta. De menade att de fått rätt. Jag minns faktiskt det trots att jag bara var sju år.
Som jag förstår det så var det helt otänkbart för boomergenerationen att ge upp pappertidningen. Speciellt ängslig medelklass såg det som deras viktigaste statusmarkör att vara allmänbildad. Allmänbildad som i praktiken betydde halvbildad eftersom trots alla timmar av Aktuellt och Dn så fick man bara nyheter från en sida hela tiden.
Citera
2024-10-05, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Som jag förstår det så var det helt otänkbart för boomergenerationen att ge upp pappertidningen. Speciellt ängslig medelklass såg det som deras viktigaste statusmarkör att vara allmänbildad. Allmänbildad som i praktiken betydde halvbildad eftersom trots alla timmar av Aktuellt och Dn så fick man bara nyheter från en sida hela tiden.

De kännde sig trygga i det helt enkelt. Alla generationer blir reaktionära på sitt sätt. Till och med 68-vänstern blev det beviserligen också till slut. På sitt sätt.
Citera
2024-10-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Eller har jag helt fel?

Ja, det beror såklart på vad man syftar på. Den teknologiska och ekonomiska utvecklingen har till stor del varit positiv, objektivt sett, och så har det varit under väldigt lång tid. Detta är de flesta överens om.

När man säger att "det var bättre förr" är det oftast saker som rör trygghet, kultur och liknande man har i tankarna. Nu börjar dock den ekonomiska situationen, för första gången, försämras iom att många unga idag har det sämre ställt än sina föräldrar. Skolresultaten visar också på en allmän fördumning av samhället, trots att information är mer tillgänglig än någonsin tidigare i historien. Något som endast delvis kan lastas på massinvandringen, förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in