Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Jag är av åsikten att det var bättre på 80- o 90-talen, men på senare tid har jag börjat fråga mig om alla inte ser det på det viset, att föräldrarna tyckte det var bättre på 50- o 60-talen o att våra barn alltid kommer att se 00- och 10-talet som bäst i deras liv?
Ingen verkar tycka att utvecklingen, m.m. går åt helt rätt håll framåt, om än att det blir bekvämare med alltmer automatisering?
Eller har jag helt fel?
Ja, det beror såklart på vad man syftar på. Den teknologiska och ekonomiska utvecklingen har till stor del varit positiv, objektivt sett, och så har det varit under väldigt lång tid. Detta är de flesta överens om.
När man säger att "det var bättre förr" är det oftast saker som rör trygghet, kultur och liknande man har i tankarna. Nu börjar dock den ekonomiska situationen, för första gången, försämras iom att många unga idag har det sämre ställt än sina föräldrar. Skolresultaten visar också på en allmän fördumning av samhället, trots att information är mer tillgänglig än någonsin tidigare i historien. Något som endast delvis kan lastas på massinvandringen, förövrigt.