2024-08-25, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Kan du utveckla vad du menar med att de blev oumbärliga på vilket sätt?

Min personliga erfarenhet. De fullkomligt flippade ur.
Citera
2024-08-25, 21:41
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag tror du besvarade din egen fråga litegrann, men ja, i början var internet något som bara nördar och ungdomar pysslade med. Vändpunkten kom med YouTube, Facebook och liknande under andra hälften av 00-talet.

Nja. Minns att vissa av mina lärare i högstadiet redan år 1999 och 2000 hade mailadresser. spray mail tror jag det var.

År 2000 höll alla ungdomar på med Internet ja. Men även många äldre än dem. Aftonbladet lades ut på nätet redan år 1994 tror jag.

Det är dock intressant att tala om när nördstämpeln på Internet kan ha försvunnit. Det gick snabbt.

I tv-såpan Vita Lögners början 1997 eller 1998 så var det en kille (Jesper Salén) som kallades datornörden av sina klasskamrater eftersom han använde mycket Internet.
Citera
2024-08-26, 07:08
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nja. Minns att vissa av mina lärare i högstadiet redan år 1999 och 2000 hade mailadresser. spray mail tror jag det var.

År 2000 höll alla ungdomar på med Internet ja. Men även många äldre än dem. Aftonbladet lades ut på nätet redan år 1994 tror jag.

Det är dock intressant att tala om när nördstämpeln på Internet kan ha försvunnit. Det gick snabbt.

I tv-såpan Vita Lögners början 1997 eller 1998 så var det en kille (Jesper Salén) som kallades datornörden av sina klasskamrater eftersom han använde mycket Internet.
Internet har väl aldrig varit nördigt i betydelsen att det mest skulle vara finniga tonåringar som höll på med det. Aftonbladet var tidiga, liksom svt som hade epostadresserna i eftertexterna till programmen redan sommaren 1994.
Tror alltså att ett rent användande av internet aldrig varit nördigt men byggandet av hemsidor och nätverkskunskap var det och fortfarande är det.
Citera
2024-08-26, 08:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Kan du utveckla vad du menar med att de blev oumbärliga på vilket sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand

Vet du vad ordet oumbärlig betyder? Det är inte så att du menar odrägliga?

Exempel: "Sonys Walkman var en oumbärlig accessoar för de ungdomar som ville lyssna på musik ute på stan och samtidigt visa att de hängde med i de senaste trenderna."
"VHS-videon blev snart ett oumbärligt tillbehör till TV:n i de flesta familjer under 80-talet."
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-08-26 kl. 08:41.
Citera
2024-08-26, 08:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Faktiskt exakt 30 år sedan igår när du skrev inlägget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3KGgR/sa-foddes-aftonbladetse
Citera
2024-08-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vet du vad ordet oumbärlig betyder?

Jag tror att det var en slags anglicism, han hade förmodligen engelskans unbearable i åtanke. Tragiskt.
Citera
2024-08-26, 09:44
Medlem
Citat:

Att skriva mail och läsa nyheter var vad den äldre generationen främst gjorde på nätet under 90-talet och början av 00-talet. Då räckte det med att spendera en halvtimme online per dag.

När bredband blev tillgängligt för alla och sociala medier började växa fram blev boomers flitiga internetanvändare och det var då de började märkas av på riktigt.
Citera
2024-08-26, 10:54
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vet du vad ordet oumbärlig betyder? Det är inte så att du menar odrägliga?

Exempel: "Sonys Walkman var en oumbärlig accessoar för de ungdomar som ville lyssna på musik ute på stan och samtidigt visa att de hängde med i de senaste trenderna."
"VHS-videon blev snart ett oumbärligt tillbehör till TV:n i de flesta familjer under 80-talet."

Reagerade på ordets bemärkelse jag med
Citera
2024-08-26, 10:55
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand

Flippade ur på vilket sätt? kan du ge konkreta exempel?
Citera
2024-08-26, 15:33
Bannlyst
"Det var bara två kanaler" största delen av 1980-talet men jag tittade på en massa TV och gillade allt. Idag hatar jag skiten, framförallt "Nyheterna". Då gillade jag:

Aktuellt och Rapport varje kväll.
Dallas varje torsdag kl 19.45.
Nord&Syd sommaren 1987.
Hockey-VM varje april. Canada Cup 1987.

Framförallt det där. Kollade på en massa annat också, Filmkrönikan och Trafikmagasinet tex.
Citera
2024-08-26, 15:37
Bannlyst
Citat:
Flippade ur på vilket sätt? kan du ge konkreta exempel?

Själv hävdar jag att de unga och levnadsglada 40-talisterna då på 1980-talet har förvandlats till att bli hjärntvättade TV-tittare idag. Det här är deras mer ensamma tid före det att de dör bort.
Citera
2024-08-28, 05:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gladryss
Själv hävdar jag att de unga och levnadsglada 40-talisterna då på 1980-talet har förvandlats till att bli hjärntvättade TV-tittare idag. Det här är deras mer ensamma tid före det att de dör bort.

"Levnadsglada"? Sinnessjuka, ansvarslösa hedonister snarare.

Och ge mig inget skitsnack om ungdomar på 80- och 90-talen fram till idag betett sig likadant eller värre. Vilka var det som uppfostrade (eller snarare sket i att göra det) dessa? Jo "Tomten är far till alla barnen" generationen.
Senast redigerad av torstenferdinand 2024-08-28 kl. 05:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in