Citat:
Ursprungligen postat av
SlimMadness83
Aldrig dömd eller haft med polisen att göra, dom tog brevet i April när alla andra åkte dit om ni kommer ihåg. Nej, dom hittade absolut inget hemma mer än medicin på recept, var ren från det jag beställde men det kollade dom inte upp alls, dom kollade ej mobil eller dator heller. Antingen är detta en markering som dom gjort för många andra att det läggs ner direkt efter förhöret. För dom har typ inget att gå på förutom brevet från April. Inga bevis hemma eller positiv testning. Förstår inte hur det kan hamnat hos tingsrätten direkt. Så sjukt. Men gäller å stå på dig å bara neka..
Så du hade blivit delgiven rättegångsdatum för dessa 40 tabs innan dom kom på hembesök?
Allt detta låter på gränsen till olagligt. Så tidslinjen är så här:
- I April beslagtar dom ett brev med 40 benz eller z-droger
- Några månader efter detta blir du kallad till rättegång (via brev antar jag?)utan att först ha blivit delgiven misstanke eller blivit kallad till förhör.
- En tid efter detta gör dom husrannsakan och håller samtidigt förhör. Du blir delgiven misstanke om försök till ringa narkotikabrott. Dom hittar ingenting nytt och beslagtar ingenting. Frågar dom ens om du godtar ett strafföreläggande som är standard vid inga brott?
Självklart ska du bli delgiven misstanke samt bli förhörd INNAN ett datum för rättegång bestäms. Och med tanke på hur lång tid det brukar ta att få ett rättegångsdatum låter det smått otroligt att dom spikat ett innan du ens blivit delgiven misstanke.
Om jag var du hade jag kontaktat en privat försvarare för att kolla upp hur lagligt det här förfarandet är.
Att göra husrannsakan, delge misstanke och hålla förhör samtidigt är inte det konstigaste här. Det kan dom göra om dom vill jävlas. Att du inte fick pissa är inte heller otänkbart. Om man redan är misstänkt för ett annat narkotikabrott (40 tabs) kommer ett positivt resultat ej påverka det eventuella straffet särskilt mycket.
Däremot att neka dig en offentlig försvarare är inget polisen kan göra. Innan förhör hålls kan du ansöka om offentlig försvarare. Det görs via åklagaren och sedan är det domstolen som bestämmer. I mål där straffet lär bli böter får man ofta avslag men det är upp till domstolen, inte polisen.
Men det allra märkligaste i ditt fall är att du redan fått datum och tid för förhandling i tingsrätten före allt annat. Innan en sådan tid ens kommer på tal ska du ha fått ta del av förundersökningen och all bevisning mot dig. Några frågor:
- Fick du dina rättigheter vid förhör upplästa? Bland annat rätten att ansöka om offentlig försvarare, rätten att ha en försvarare närvarande (offentlig eller), rätten att inte deltaga i din egen utredning osv.
- Hur lång tid innan din husis blev du kallad till rättegång?
- Hur stor stad bor du i? Fler eller färre än 100 000 invånare?