2024-10-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Började fundera lite när jag läste det här.

Kanske är det så att brevet anses vara tillräckligt med bevis för annars skulle de nog inte dra det till rättegång. Det skulle också förklara varför du fick rättegångsdatumen innan husis. De tyckte nog de hade tillräckligt på dig men de ville göra husis för att se om de kunde hitta nåt mer på dig för ett ännu starkare åtal.

Lite märkligt dock som du säger att de struntade i pissprov och sånt.

Låter helt otroligt om du frågar mig. Då kan alla som får hem brev vänta rättegång? 40 tab ej tung medicin heller insomnings hjälp.. Väldigt märkligt som du säger att dom struntade i alla prover oxå.. Sen va detta brevet från April. Jag kan ju omöjligt vara den förste som sitter i rättegången pga sånt här? Finns ju många tyngre gubbar som man läst om innan mig lixom.. Dock har dom blivit dömda va jag vet. Men då va d ju grovt narkotikabrott om inte ännu tyngre..
Citera
2024-10-03, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Låter helt otroligt om du frågar mig. Då kan alla som får hem brev vänta rättegång? 40 tab ej tung medicin heller insomnings hjälp.. Väldigt märkligt som du säger att dom struntade i alla prover oxå.. Sen va detta brevet från April. Jag kan ju omöjligt vara den förste som sitter i rättegången pga sånt här? Finns ju många tyngre gubbar som man läst om innan mig lixom.. Dock har dom blivit dömda va jag vet. Men då va d ju grovt narkotikabrott om inte ännu tyngre..
Ja, jag vet inte...
Kommer ihåg att det fanns nån artikel om nån som blivit kallad till rättegång där (som jag förstår) endast ett brev adresserat till personen var bevis. Rättegången hade dock inte hållits än. Men det verkar som det kan förekomma ibland tydligen. För de flesta brukar det ju dock bara innebära ett kort förhör o sen läggs det ner så vet inte varför vissa får rättegång. Kanske vill de statuera exempel men de måste ju som sagt anse sig ha tillräckligt med bevis, annars är ju en rättegång bara slöseri.

Samtidigt kan man ju tycka att den här nya lagen vore helt meningslös om det enda man behöver göra är att neka att man beställt för att det sedan läggs ner. Väldigt mkt tid som går åt för polisen till ingen nytta om det är så enkelt för folk att komma undan menar jag. Kanske är det i början de varit "snälla" och låtit folk komma billigt undan, kanske det i början var meningen att skrämma köparna mer (för många vill ju inte ha nåt med polisen göra) men nu kankse de tar i med hårdhandskarna mer.

Kanske den nya lagen faktiskt innebär att det räcker som bevis att brevet är adresserat till en... ingen aning.
Citera
2024-10-04, 14:16
Medlem
Citat:
Aldrig dömd eller haft med polisen att göra, dom tog brevet i April när alla andra åkte dit om ni kommer ihåg. Nej, dom hittade absolut inget hemma mer än medicin på recept, var ren från det jag beställde men det kollade dom inte upp alls, dom kollade ej mobil eller dator heller. Antingen är detta en markering som dom gjort för många andra att det läggs ner direkt efter förhöret. För dom har typ inget att gå på förutom brevet från April. Inga bevis hemma eller positiv testning. Förstår inte hur det kan hamnat hos tingsrätten direkt. Så sjukt. Men gäller å stå på dig å bara neka..

Så du hade blivit delgiven rättegångsdatum för dessa 40 tabs innan dom kom på hembesök?
Allt detta låter på gränsen till olagligt. Så tidslinjen är så här:
- I April beslagtar dom ett brev med 40 benz eller z-droger
- Några månader efter detta blir du kallad till rättegång (via brev antar jag?)utan att först ha blivit delgiven misstanke eller blivit kallad till förhör.
- En tid efter detta gör dom husrannsakan och håller samtidigt förhör. Du blir delgiven misstanke om försök till ringa narkotikabrott. Dom hittar ingenting nytt och beslagtar ingenting. Frågar dom ens om du godtar ett strafföreläggande som är standard vid inga brott?

Självklart ska du bli delgiven misstanke samt bli förhörd INNAN ett datum för rättegång bestäms. Och med tanke på hur lång tid det brukar ta att få ett rättegångsdatum låter det smått otroligt att dom spikat ett innan du ens blivit delgiven misstanke.

Om jag var du hade jag kontaktat en privat försvarare för att kolla upp hur lagligt det här förfarandet är.
Att göra husrannsakan, delge misstanke och hålla förhör samtidigt är inte det konstigaste här. Det kan dom göra om dom vill jävlas. Att du inte fick pissa är inte heller otänkbart. Om man redan är misstänkt för ett annat narkotikabrott (40 tabs) kommer ett positivt resultat ej påverka det eventuella straffet särskilt mycket.
Däremot att neka dig en offentlig försvarare är inget polisen kan göra. Innan förhör hålls kan du ansöka om offentlig försvarare. Det görs via åklagaren och sedan är det domstolen som bestämmer. I mål där straffet lär bli böter får man ofta avslag men det är upp till domstolen, inte polisen.
Men det allra märkligaste i ditt fall är att du redan fått datum och tid för förhandling i tingsrätten före allt annat. Innan en sådan tid ens kommer på tal ska du ha fått ta del av förundersökningen och all bevisning mot dig. Några frågor:
- Fick du dina rättigheter vid förhör upplästa? Bland annat rätten att ansöka om offentlig försvarare, rätten att ha en försvarare närvarande (offentlig eller), rätten att inte deltaga i din egen utredning osv.
- Hur lång tid innan din husis blev du kallad till rättegång?
- Hur stor stad bor du i? Fler eller färre än 100 000 invånare?
Citera
2024-10-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxyforlife
Så du hade blivit delgiven rättegångsdatum för dessa 40 tabs innan dom kom på hembesök?
Allt detta låter på gränsen till olagligt. Så tidslinjen är så här:
- I April beslagtar dom ett brev med 40 benz eller z-droger
- Några månader efter detta blir du kallad till rättegång (via brev antar jag?)utan att först ha blivit delgiven misstanke eller blivit kallad till förhör.
- En tid efter detta gör dom husrannsakan och håller samtidigt förhör. Du blir delgiven misstanke om försök till ringa narkotikabrott. Dom hittar ingenting nytt och beslagtar ingenting. Frågar dom ens om du godtar ett strafföreläggande som är standard vid inga brott?

Självklart ska du bli delgiven misstanke samt bli förhörd INNAN ett datum för rättegång bestäms. Och med tanke på hur lång tid det brukar ta att få ett rättegångsdatum låter det smått otroligt att dom spikat ett innan du ens blivit delgiven misstanke.

Om jag var du hade jag kontaktat en privat försvarare för att kolla upp hur lagligt det här förfarandet är.
Att göra husrannsakan, delge misstanke och hålla förhör samtidigt är inte det konstigaste här. Det kan dom göra om dom vill jävlas. Att du inte fick pissa är inte heller otänkbart. Om man redan är misstänkt för ett annat narkotikabrott (40 tabs) kommer ett positivt resultat ej påverka det eventuella straffet särskilt mycket.
Däremot att neka dig en offentlig försvarare är inget polisen kan göra. Innan förhör hålls kan du ansöka om offentlig försvarare. Det görs via åklagaren och sedan är det domstolen som bestämmer. I mål där straffet lär bli böter får man ofta avslag men det är upp till domstolen, inte polisen.
Men det allra märkligaste i ditt fall är att du redan fått datum och tid för förhandling i tingsrätten före allt annat. Innan en sådan tid ens kommer på tal ska du ha fått ta del av förundersökningen och all bevisning mot dig. Några frågor:
- Fick du dina rättigheter vid förhör upplästa? Bland annat rätten att ansöka om offentlig försvarare, rätten att ha en försvarare närvarande (offentlig eller), rätten att inte deltaga i din egen utredning osv.
- Hur lång tid innan din husis blev du kallad till rättegång?
- Hur stor stad bor du i? Fler eller färre än 100 000 invånare?

Allt fick jag reda på vid husis 🤔, rättegång, misstankarna, rätten till försvarare mm.. Hade ingen aning att jag ens va på radarn innan. Dom bara kom hem med papper å kollade igenom lägenheten mm.. Allt va klart med tingsrättens datum, förhör mm.. Jag krävde advokat då avbröt dom förhöret å jag fick en tid till polishuset istället. Men rätten avslog advokaten så va fan, spela roll lixom. Jag trodde man hade rätt till advokat i alla rättsfall.. Färre än 100 000 bor i kommunen.. Alingsås polisen va det.. Tycker hela denna skiten är så skum.. Rättegång datum klart innan förhör eller kontakt med den misstänkte va fan..
Citera
2024-10-04, 14:38
Medlem
Citat:
Allt fick jag reda på vid husis 🤔, rättegång, misstankarna, rätten till försvarare mm.. Hade ingen aning att jag ens va på radarn innan. Dom bara kom hem med papper å kollade igenom lägenheten mm.. Allt va klart med tingsrättens datum, förhör mm.. Jag krävde advokat då avbröt dom förhöret å jag fick en tid till polishuset istället. Men rätten avslog advokaten så va fan, spela roll lixom. Jag trodde man hade rätt till advokat i alla rättsfall.. Färre än 100 000 bor i kommunen.. Alingsås polisen va det.. Tycker hela denna skiten är så skum.. Rättegång datum klart innan förhör eller kontakt med den misstänkte va fan..

Dom frågade om jag erkänner med strafföreläggande men jag blå nekade.. Kan vara vem som helst som beställt till en olåst låda, grannar mm.. I princip hade jag kunnat beställa hem till en snuts adress bara namn å adress så blir denne dömd för försök till narkotikabrott? Helt befängt.. Sen har vi alla olåsta lådor här oxå..
Citera
2024-10-04, 15:06
Medlem
Citat:

Läs den här frågan Lawline:

https://lawline.se/answers/jag-har-fatt-en-delgivning-hemskickad-innebar-det-att-en-rattegang-kommer-att-inledas

Där framgår tydligt att det är först när du har blivit slutdelgiven (dvs har den kompletta förundersökningen i din hand) och efter eventuella invändningar och kompletteringar från din sida som åklagaren FÅR väcka åtal. I ditt fall verkar åtal ha väckts innan förundersökningen ens är färdig. Citat från Lawline:

”Åklagaren har alltså en skyldighet att avvakta med beslutet fastän förundersökningen från dennes sida är färdigställd.”

”Sammanfattningsvis måste åklagaren avvakta med att besluta om att väcka åtal eftersom du har rätt att ta del av och komplettera förundersökningsmaterialet så att alla omständigheter och sidor kan beaktas.”
Citera
2024-10-04, 17:24
Avslutad
Citat:
Jag blev lite intresserad av detta och läste runt lite. Jag tror att det i det här fallet kan handla om tillgänglighetsdelgivning.

Källa: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/delgivning/

Källa: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/rattsprocessen/brottsutredningen/slutunderrattelse/
Citera
2024-10-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jag blev lite intresserad av detta och läste runt lite. Jag tror att det i det här fallet kan handla om tillgänglighetsdelgivning.

Källa: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/delgivning/

Källa: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/rattsprocessen/brottsutredningen/slutunderrattelse/

Nja, tillgänglighetsdelgivning innebär ju i princip att handlingarna i ett brottsmål finns att hämta hos tingsrätten istället för att skickas hem till den misstänkte. Detta måste man berätta för den misstänkte i förväg så han är medveten om det.

Men i det här fallet är inte ens förundersökningen klar innan rättegångsdatum sätts ut. Det vet vi, för inte ens förhöret med den misstänkte är utfört vilket är en grundläggande del i en förundersökning.

I den här fasen av förundersökningen, när den misstänkte delges som misstänkt för brott och förhörs för första gången är det långt kvar till eventuellt åtal.

Men du kanske menar att SlimMadness83 missuppfattade och att rättegångsdatumet egentligen är datumet då handlingarna finns tillgängliga hos tingsrätten? Oavsett, att sätta ut ett sådant datum innan förundersökningen är klar och innan den misstänkte informerats ang. tillgänglighetsdelgivning är extremt märkligt.
Citera
2024-10-04, 19:46
Avslutad
Citat:
Nja, tillgänglighetsdelgivning innebär ju i princip att handlingarna i ett brottsmål finns att hämta hos tingsrätten istället för att skickas hem till den misstänkte. Detta måste man berätta för den misstänkte i förväg så han är medveten om det.

Men i det här fallet är inte ens förundersökningen klar innan rättegångsdatum sätts ut. Det vet vi, för inte ens förhöret med den misstänkte är utfört vilket är en grundläggande del i en förundersökning.

I den här fasen av förundersökningen, när den misstänkte delges som misstänkt för brott och förhörs för första gången är det långt kvar till eventuellt åtal.

Men du kanske menar att SlimMadness83 missuppfattade och att rättegångsdatumet egentligen är datumet då handlingarna finns tillgängliga hos tingsrätten? Oavsett, att sätta ut ett sådant datum innan förundersökningen är klar och innan den misstänkte informerats ang. tillgänglighetsdelgivning är extremt märkligt.
Ok, ja det kan hända jag är fel ute där, är inte alls insatt i sånt där. Jag kommer i alla fall tänka till en extra gång innan jag beställer igen... inte kul om man blir dömd och får en prick. Kan ställa till mkt så man bör fundera på om det är värt risken.
Citera
2024-10-05, 02:16
Medlem
Jag beställde piller för över ett år sedan på arch, dom kom aldrig och flera månader senare (jan/feb) så fick jag ett samtal från polisen att jag är misstänkt för brott (förberedelse till narkotikabrott)
Jag godkände förhör via telefon men nekade till allt, har inte hört något mer, inte ens ett brev om nedläggning av åtal.

Så lite över ett år senare, efter löfte om ninja stealth från säljare på AT gjorde jag en ny beställning av pulver för typ en vecka sedan, och det har inte dykt upp än.

Behöver inte få kommentarer på hur dum jag är osv.
Ville bara dela med mig av information till övriga nojjiga köpare
Jag har alltså inte hört ett ord av första misstanke på över ett år.
Senast redigerad av Treshar111 2024-10-05 kl. 02:25.
Citera
2024-10-05, 03:57
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Enligt poliserna som var här så är jag misstänkt för "försök till narkotikabrott" måste vara den nya lagen från förra året?
är du skäligen misstänkt eller på sannolikaskäl misstänkt? sa de det?
Citera
2024-10-05, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
är du skäligen misstänkt eller på sannolikaskäl misstänkt? sa de det?

Eftersom ett rättegångsdatum redan är satt betyder det att åtal har väckts. Det innebär att han är inte längre är ”skäligen” eller på ”sannolika skäl” misstänkt. Istället är han misstänkt på den allra högsta misstankegraden, det vill säga åklagaren anser att han begått gärningen ”bortom allt rimligt tvivel”.

Vilket givetvis är skrattretande med så tunn bevisning. SlimMadness83 har blivit förhörd och då ska han konfronteras med den bevisning som finns. Och om jag förstår SlimMadness83 rätt så är det enda dom har ett brev adresserat till han. Inga bankutdrag, inga bevis att han har Tor installerat på datorn, ingen forensisk kryptospårning. Att en åklagare går till domstol med så svag bevisning är helt unikt.

I detta fallet är det enda som sticker ut och ter sig nästan ofattbart det faktum att den misstänkte är kallad till förhandling i tingsrätten innan han ens är förhörd, innan förundersökningen ens är färdigställd!

Och allt detta för ett bötesbrott med ett straffvärde på 60 dagsböter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in