2024-09-20, 21:48
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
Vad är grejen med folk som säger "han" istället för "den"? Exempelmeningar:

"Gräsklipparen är lite trög, du får dra några gånger för att få igång han"
"Jag oljade gångjärnen på dörren för han gnisslade så mycket"

...och så har vi klassikern "Men dra upp sadeln! Men dra upp han!"

Jag växte upp i Dalarna (född mitten av 90-talet) och detta var vanlígt förekommande hos äldre och/eller bonniga personer.
Håller med om att det är galet att säga han om en dörr. Om en sådan säger man ju hon eller den.
Senast redigerad av schizophrenia 2024-09-20 kl. 22:21.
Citera
2024-09-22, 13:05
Medlem
cleolinas avatar
Om före eller innan.
https://www.dn.se/kultur/anders-svensson-den-gamla-regeln-om-innan-och-fore-var-usel-redan-fran-borjan/

Jag vänder mig inte mot något som står i hans spalt men däremot ryser jag när folk använder före + verb!
Jag vet inte om det är att the times are a’changing (tydligen form från 1600-talet!) eller om det beror på att jag flyttade från södra Sverige till Stockholm och att stockholmare ”alltid” sagt så. Har för övrigt märkt att även en del finlandssvenskar gör så - säger ”före vi äter” eller ”före vi tvättar händerna”. För mig är det helt otänkbart att inte ha innan där. Vad anser ni? Dialektalt eller språkligt förfall? 😉 Eller oj - menade förstås inte förfall utan utveckling!
Citera
2024-09-26, 08:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Jag växte upp i Dalarna (född mitten av 90-talet) och detta var vanlígt förekommande hos äldre och/eller bonniga personer.

Det är väl ungefär samma folk från mindre orter som låter e-ljudet falla bort i slutet av ord som exempelvis bil-n, båt-n, tipp-n, osv.
Citera
2024-09-29, 21:19
Medlem
Citat:

Därifrån jag kommer är alla subjekt en "han", ett dialektalt språkbruk jag själv använder. Lite längre söderut används ordet "hejna" istället.
Citera
2024-10-02, 06:40
Bannlyst
Det räcker att vara en tid här på Flashback och ta del av all engelska som de flesta av er blandar in i språket. Det är fortfarande töntigt och visar bara hur dåliga ni är på att tala och skriva på ert eget modersmål.
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-10-02 kl. 06:43.
Citera
2024-10-02, 07:39
Medlem
Citat:

Det må vara dialektalt, men i själva verket ursvenskt! Utrum, eller som mina läroböcker i grundskolan ville kalla det, realgenus, "den", är en relativ nymodighet i svenskan, vilken saknas i flertalet dialekter där allt är han, hon eller det.

"Dra upp han" är god fornsvenska; han (sadeln) står i ackusativ! (Om du inte vill vara riktigt jobbig, och hävda att vi har att göra med en instrumental dativ här, där sadeln är instrumentet för handlingen, och det således skulle heta honom!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-10-02 kl. 07:43.
Citera
2024-10-03, 09:10
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Jag minns när man ofta kunde använde både ”hon” eller ”den” när man pratade om t.ex.klocka eller båt.

Hon är 12 och då seglar hon till Tyskland. Fungerar kanske fortfarande i svenska språket,även om det är ovanligt.
Citera
2024-10-04, 12:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag minns när man ofta kunde använde både ”hon” eller ”den” när man pratade om t.ex.klocka eller båt.

Hon är 12 och då seglar hon till Tyskland. Fungerar kanske fortfarande i svenska språket,även om det är ovanligt.

Tror inte att någon skulle reagera om du på frågan »Vad är klockan?« svarade »Hon är 12«.
Citera
2024-10-04, 18:25
Medlem
Ringhals3s avatar
I Gränsbevakarna Sverige på femman så var det en kvinna som snattade vad polisen ansåg vara en stöldbenägen parfym.

Jobbigt om man råkar köpa en stöldbenägen parfym som sedan snor prylar av en i badrummet!
Citera
2024-10-04, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I Gränsbevakarna Sverige på femman så var det en kvinna som snattade vad polisen ansåg vara en stöldbenägen parfym.

Jobbigt om man råkar köpa en stöldbenägen parfym som sedan snor prylar av en i badrummet!

Bara för det så hittar jag inte det riktiga ordet i huvudet, för meningen som polisen ville ha fram. Någon annan som gör det? "stöldattraktiv"?
Citera
2024-10-04, 18:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bara för det så hittar jag inte det riktiga ordet i huvudet, för meningen som polisen ville ha fram. Någon annan som gör det? "stöldattraktiv"?

Stäldbegärlig?
Citera
2024-10-04, 18:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Stäldbegärlig?

Såklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera