2024-09-25, 08:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Agilis camping är ett sommardäck. Det kommer aldrig sättas alpflinga på rena sommardäck….

Finns agilis crossclimate, alpin & snow-ice som har alptopp.

Crossclimate är såkallat ”året-runt däck” alpin europeiskt vinterdäck och snow-ice nordiskt vinterdäck.

Otroligt förvirrande för dom flesta. Back in the days så betydde M+S precis det som bokstäverna står för: Mud and Snow, alltså lämpliga för vinterväglag. Nu finns det plötsligt ett helt gäng märkningar att hålla reda på. Varför inte plocka bort M+S märkningen helt på denna typ av däck om dom nu är att anse som rena sommardäck?
Citera
2024-10-04, 08:42
Medlem
BalleAnkas avatar
Aftonbladet påstår idag, bakom betalvägg, att man inte behöver oroa sig för de nya vinterdäcksreglerna. Kan det stämma?
Citera
2024-10-04, 10:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Aftonbladet påstår idag, bakom betalvägg, att man inte behöver oroa sig för de nya vinterdäcksreglerna. Kan det stämma?
Undrar samma sak. Tänker inte sponsra Aftonbladet för att se vad de menar.

Jag har M+S däck utan snöflinga på som är i stort sett nya på en bil jag köpte rätt nyligen. Det är en "sommarbil" så egentligen borde jag ha sommardäck på den och dubbdäck till vintern men bilfirman ville ha rätt mycket extra för att byta från M+S till sommar+dubbdäck så avstod och var innan jag kände till denna lag. Så nu har jag vinterdäck som håller i många säsonger till men trots att det är Mud + Snow så är det däck som nu bara är lagliga på sommaren Blir ju helt skevt. Är en jättebillig bil jag har dessutom så vill inte lägga halva bilens värde på nya däck när däcken som sitter på är i stort sett nya. Irriterande situation. Lätt att vara efterklok men jag borde såklart valt sommar+dubb. Nu lär jag köra olagligt med däcken (undrar vad Aftonbladet menar här med att det typ ändå inte är olagligt) tills de tar slut och sen byta till sommar+dubb till vintern.

Undrar vad besiktningen säger när man kommer med vinterdäck som är olagliga under vintern men lagliga under besiktningsperioden under sommaren haha! Det är ju inte olagligt men blir som jag skrev innan helt skevt.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-10-04 kl. 10:28.
Citera
2024-10-04, 19:39
Medlem
solstrålars avatar
Är det dags att byta till vinterdäck nu?

Tänker att det kan vara bra att ha det gjort innan alla köer börjar till macken och snöskorna är ett faktum?
Citera
2024-10-04, 19:45
Medlem
Vinterdäck dubbat/odubbat?
Har bokat tid kör odubbät.
Bättre gummiblandning vid ca +10 å neråt.
Citera
2024-10-04, 19:46
Medlem
vemsfels avatar
Vad sägs om att byta dem själv när det är dags? Då behöver du inte fundera på det.
Citera
2024-10-04, 19:46
Medlem
Uj får jag bestämma det, inte för jag vet var du bor, jag tycker du ska byta.
Har du mer bekymmer i livet, så bara prat ut.
Citera
2024-10-04, 19:51
Medlem
Nä det är ju lite av en sport att sladda runt i första halkan med sommardäck.
Citera
2024-10-04, 20:08
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Va? Om jag gör det själv behöver jag inte fundera på när?

Jisses. Du behöver inte fundera på om du behöver byta däck nu för det kanske kommer vara köer sen till däckbytarfirmorna.
Citera
2024-10-05, 11:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Undrar vad besiktningen säger när man kommer med vinterdäck som är olagliga under vintern men lagliga under besiktningsperioden under sommaren haha! Det är ju inte olagligt men blir som jag skrev innan helt skevt.

De säger antagligen inget. Det går bra att besikta bilen med sommardäck när det är 25 grader kallt och snö, så länge mönsterdjupet är minst 1,6 mm.
Citera
2024-10-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Undrar samma sak. Tänker inte sponsra Aftonbladet för att se vad de menar.

Jag har M+S däck utan snöflinga på som är i stort sett nya på en bil jag köpte rätt nyligen. Det är en "sommarbil" så egentligen borde jag ha sommardäck på den och dubbdäck till vintern men bilfirman ville ha rätt mycket extra för att byta från M+S till sommar+dubbdäck så avstod och var innan jag kände till denna lag. Så nu har jag vinterdäck som håller i många säsonger till men trots att det är Mud + Snow så är det däck som nu bara är lagliga på sommaren Blir ju helt skevt. Är en jättebillig bil jag har dessutom så vill inte lägga halva bilens värde på nya däck när däcken som sitter på är i stort sett nya. Irriterande situation. Lätt att vara efterklok men jag borde såklart valt sommar+dubb. Nu lär jag köra olagligt med däcken (undrar vad Aftonbladet menar här med att det typ ändå inte är olagligt) tills de tar slut och sen byta till sommar+dubb till vintern.

Det är inget vinterdäck du har och har aldrig varit ett vinterdäck… Alptoppen ”snöflingan” har funnits i ca 30 år, står det bara M+S på ett däck så är det antingen ett sommardäck alt ett däck som klassas som vinterdäck utanför eu t.ex USA.

Många suvdäck och ”grova” däck står det M+S på trots att de är klassade som sommmardäck i EU och totalt livsfarliga på vinterväglag.

Att det blev lag på alptopp 2019 (med dispans i 5 år) är just för att få bort förvirringen för konsumenter.

Vad heter däcken du har (märke och mönster?)

Besiktningen säger ingenting, det enda de kollar är mönsterdjup (1,6mm även om man besiktigar på vintern) och sprickor/skador på däcken.

Du kan alltså besiktiga med dubbdäck mitt på sommaren och med sommardäck mitt i vintern med mönsterdjup som är underkänt om du blir stannad av polisen…

Här är förövrigt ett exempel på ett rent sommardäck som är märkt M+S

https://www.dackonline.se/product/R-240768?Country=SE&ID=sea_rd_se_Google_Shopping_Con tinental&gad_source=1&gbraid=0AAAAADOoMLL6L-yQraIhj-fUvm9KbMn60

Sitter originalmonterat som sommardäck på b.la Volvo XC70 & äldre Volvo XC60/90. Många förare som trott att det är ett ”året runt däck”
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-16 kl. 00:16.
Citera
2024-10-16, 14:07
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Det är inget vinterdäck du har och har aldrig varit ett vinterdäck… Alptoppen ”snöflingan” har funnits i ca 30 år, står det bara M+S på ett däck så är det antingen ett sommardäck alt ett däck som klassas som vinterdäck utanför eu t.ex USA.

Många suvdäck och ”grova” däck står det M+S på trots att de är klassade som sommmardäck i EU och totalt livsfarliga på vinterväglag.

Att det blev lag på alptopp 2019 (med dispans i 5 år) är just för att få bort förvirringen för konsumenter.

Vad heter däcken du har (märke och mönster?)

Besiktningen säger ingenting, det enda de kollar är mönsterdjup (1,6mm även om man besiktigar på vintern) och sprickor/skador på däcken.

Du kan alltså besiktiga med dubbdäck mitt på sommaren och med sommardäck mitt i vintern med mönsterdjup som är underkänt om du blir stannad av polisen…

Här är förövrigt ett exempel på ett rent sommardäck som är märkt M+S

https://www.dackonline.se/product/R-240768?Country=SE&ID=sea_rd_se_Google_Shopping_Con tinental&gad_source=1&gbraid=0AAAAADOoMLL6L-yQraIhj-fUvm9KbMn60

Sitter originalmonterat som sommardäck på b.la Volvo XC70 & äldre Volvo XC60/90. Många förare som trott att det är ett ”året runt däck”
Jag har Goodyear Ultragrip. Sök efter det online så får du se vad det defineras som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in