2024-10-03, 22:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ericsson är väl ett företag på dekis? Det räcker med tio personer för att sköta om deras patent tills de går ut, resten kan gå. All framtida utveckling av mobilsystem sker i Kina. Svenskarna får gå tillbaka till självhushållning och pappersmassa.
Ha, ha det har jag inte riktigt koll på. Känner några som jobbar på Ericsson och de håller faktiskt på att bli lite halvgamla...
Citera
2024-10-03, 22:23
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
De kanske är ledsna på att flygplatsen nog ska läggas ner i Stockholm.

flygplatsEN ?

Stockholms huvudsakliga flygplats är och förblir arlanda, och den kommer inte att läggas ner.

Oklart om ens bromma läggs ner, även om korkade lokalpolitikersossar påstår det utan att ha någon rätt att ta sådana beslut. (Men det är väl förvisso ett skallkrav att vara idiot om man ska bli sossepolitiker)

Citat:
Tänk vad bökigt det blir för kunderna som ska besöka huvudkontoret, att åka bil flera timmar extra helt i onödan. Då är det enklare om de möts någon annanstans. Tråden handlar om huvudkontoret trots allt.

Driver du med oss ? bökigt ? flera timmar ?

Det tar under 30min med bil från arlanda till kista, i teorin tar det 15min från bromma till kista, men med trafik kan det vara det dubbla.
Citera
2024-10-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men de ägde väl sina fastigheter i midsommarkransen - fattar inte att storbolag hyr lokaler.

Som jag minns det så sålde Ericsson sina fastigheter i Kista på slutet av 80-talet eller 90-talet, för att sedan hyra samma fastigheter. De sålde också alla Sun arbetsstationer på kontorsborden till HP. Alltså inte Mac eller Windows-datorer, utan Unix-datorer. Ericsson hyrde sedan tillbaka dem med HP-support. Vilket gav en Monty Python-upplevelse att ringa HP-support om en dator de inte ens visste vad det var för något.

Syftet med försäljningen? Att kortsiktigt få in kapital för att kunna redovisa vinst, och då kunna betala ut feta bonusar till höjdarna på Ericsson.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Fattar inte heller att stat o kommuner hyyyr lokaler - det finns skäl till att hyreshusägare är miljardärer o de har tagit mark av alla hyresgäster de sista decennierna.

Vissa kommuner försöker efterlikna näringslivet vilket gör att de delat upp kommunen till fristående "bolag". Vilket i sin tur gör att en del av kommunen kan få för sig att hyra av en privat hyresvärd istället för av sitt eget fastighetsbolag som står med tomma lokaler. Slöseri med skattepengar.
Citera
2024-10-04, 01:54
Medlem
Oroarens avatar
Kista har gått rejält utför, och en hel del företag har lämnat redan för te.x. Solna. För de som tycker det är överdrivet så rekommenderar jag ett studiebesök kvällstid till Kista centrum, det har blivit ett dagcenter för människor uteslutande från MENA länder. Enligt polisen finns problematik med rånare som riktat in sig just mot kontorspersonal i området. Så det verkar inte bara vara hyror som är problemet, utan personals säkerhet och direkt påverkar möjligheten att rekrytera, inte alls konstigt.

Enligt artikel i DI.se så överväger Ericsson att flytta från Kista av bland annat säkerhetsskäl, och mer specifikt: personal vid huvudkontoret i Kista norr om Stockholm eskorteras av säkerhetspersonal till tunnelbanestationen efter att de har slutat för kvällen. Enligt Affärsvärden.se så har det förekommit att personal blivit rånade på datorer, telefoner och pengar till och från arbetet. Ericsson anlitar därför nu säkerhetspersonal till och från tunnelbanan. Företaget har nu fått svårt att rekrytera högkvalificerad arbetskraft.

ref:
https://www.di.se/ledare/ericssons-f...rattsvasendet/
Citera
2024-10-04, 02:10
Medlem
Hur aktivitetsbaserat är kontorsmiljön på Ericsson idag? Går de över till activity based workspace så reducerar de ju kraftigt sin yta då alla inte är på plats samtidigt och många arbetar på distans. Det andra är naturligtvis utvecklingen i Kista som vi har invandringen att tacka för. Sammanfattningsvis en no brainer att byta lokaler.
Citera
2024-10-04, 02:35
Medlem
Kan mycket väl tänka mig hur fastighetsägare passar på att ta ut alldeles för höga hyror:
- för Kista, det är ju inte city…
- från ett företag med så många anställda och som behöver flera hus på samma plats

”Business”. Samtidigt bör man i vilken affärsrelation som helst tänka på att inte bränna sin partner. Till slut lämnar/flyttar de.
Citera
2024-10-04, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Gängen jagar väl inte Ericssons arbetare?

https://www.di.se/nyheter/di-erfar-e...-sedan-i-fjol/

"Ericsson överväger sedan en tid en flytt från Kista, och vd Börje Ekholm ska enligt uppgifter till Di själv ha tagit upp saken i fjol.

Bakom diskussionerna ligger bland annat ökad osäkerhet i området, och Ericsson-facket uppger i en kommentar till Di att personalen känner otrygghet."
Ericsson har uppgivit att de har använt sig av extra säkerhetsvakter för högutbildad personals säkerhet när de använder tunnelbanesystemet så att de kan ta sig till kontoret utan problem.

Så, kombinationen av hyror, skatter i Sverige, kriminalitet, nedläggning av Bromma gör nog att attraktionen i Kista är högt begränsad. Frågan är naturligtvis som ett internationellt företag var som är bäst? Vara kvar i Stockholm, men med bättre läge, eller flytta till USA?
Citera
2024-10-04, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tråkigt, men jag tror inte så många bryr sig om den här tråden om 20 år... Men tack för att du hjälper mig!

Men kan du inte också tänka lite på frågorna jag ställde i trådstarten? Varför och vart (i så fall)?

Ericsson har ju redan blivit mycket mindre, nu vet jag inte exakt hur många fastigheter som redan är tömda på Ericsson folk men en gissning är att 70% försvann redan för 15-20 år sedan? Eftersom de har många utländska arbetare och utländska besökare skulle nog en flytt närmare Arlanda kunna tänkas? Typ Arlanda stad? Billigare, tryggare är nog anledningen?
Citera
2024-10-04, 08:30
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Det känns ändå inte helt oväntat. Har rört mig en del i området de senaste åren. Många av Ericssons gamla lokaler står tomma, alternativt har tagits över av andra. Sedan covid jobbar väldigt många hemifrån, och man får en smärre ödeskänsla om man rör sig på området förutom vid lunchruschen. Märks också på att man bestämde sig för att stänga ned det enorma Actic gymmet i direkt anslutning till kontoren. Samma sak med Friskis och Svettis. Man ser det också på Kista galleria, där det förut fanns märkesbutiker finns nu tomma utrymmen, "pop-up" butiker och servicetjänster. Blir inte förvånad om Ericsson är borta inom 10 år.
Citera
2024-10-04, 08:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Ericsson har ju redan blivit mycket mindre, nu vet jag inte exakt hur många fastigheter som redan är tömda på Ericsson folk men en gissning är att 70% försvann redan för 15-20 år sedan? Eftersom de har många utländska arbetare och utländska besökare skulle nog en flytt närmare Arlanda kunna tänkas? Typ Arlanda stad? Billigare, tryggare är nog anledningen?
Ja, varför inte. Märsta kommun skulle nog inte säga nej heller...
Citera
2024-10-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, varför inte. Märsta kommun skulle nog inte säga nej heller...

Det är väl inte ett tryggt område heller.
Citera
2024-10-04, 09:31
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kapitalet känner inga gränser. De bryr sig inte om Sverige som land eller svenskarna.
Något som är bra för Ericsson som tar hem 90% av sina vinster från andra länder än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in