2024-10-04, 09:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Märsta kommun?
Hittar ingen kommun med det namnet, var ligger det?

Det ska byggar enorma mängde kontorsyta i Frihamnen i Stockholm, kanske hyr de något där?
Sorry, missade att det heter Sigtuna, men Märsta ingår väl i den kommunen? Ja, Frihamnen är väl inte otänkbar, som sagt.
Citera
2024-10-04, 09:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag jobbade några år för SAS i glaspalatset Frösundavik. Den överlägset bästa arbetsplats jag någonsin haft. Precis utanför tullarna, i naturen, fantastisk restaurang vid vatten, innergata med affärer och frisör, källare med jättegym, simbassäng, badmintonbanor. Där hade Ericssons chefer känt sig hemma.
Finns väl badplats i Brunnsviken utanför kontoret också om jag inte minns fel och möjlighet till fina joggingrundor på lunchen! Men är det tomt? I och för sig ska väl SAS flytta sitt HK till Köpenhamn.
Citera
2024-10-04, 09:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sorry, missade att det heter Sigtuna, men Märsta ingår väl i den kommunen? Ja, Frihamnen är väl inte otänkbar, som sagt.

Först skulle SEB flytta till Frihamnen men de drog sig ur. Kontoren i Kista lär väl bli bostäder i slutändan?
Citera
2024-10-04, 09:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Efter jag skrev, läste jag inlägget (FB) Ericsson överväger att lämna Kista

Det handlar uppenbart inte om höga hyror.

Jo, hyrorna är på tok för höga för att vara i ett område med låg attraktion. Ericsson skulle kunna sänka lokalkostnaden till 1/3-del genom att bygga nytt och själv äga fastigheten i ett område med lägre markkostnader.

Det var tidigare mer attraktivt att hyra än äga sina lokaler eftersom man då kunde dra av hyreskostnader, men det krävs då att företaget går med bra vinst.

Idag är räntorna såpass låga att även med relativt hög byggkostnad så blir lokalkostnaden lägre eftersom fastighetsbolagen har vinstmarginaler på nästan 30% för hyresfastigheter idag.

Min egen arbetsgivare brukar flytta efter ca 6-8 år när det initiala hyresavtalet gått ut och fastighetsbolaget vill ha kraftigt ökade hyror (innan avtalet går ut så kan de bara höja efter index). Vi skall flytta igen om något år och det är tredje gången för mig pga hyror.. Man får ungefär halva hyran vid flytt jämfört med att stanna kvar. Så jag förstår att Ericsson vill göra något liknande och flytta till ett bättre område. Vart vet jag inte, men det har gått rykten om Barkabyområdet men det finns väl inte så mycket plats där. Däremot har jag aldrig haft problem med tågstationen där på kvällar de gånger jag varit där.
Citera
2024-10-04, 09:53
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Finns väl badplats i Brunnsviken utanför kontoret också om jag inte minns fel och möjlighet till fina joggingrundor på lunchen! Men är det tomt? I och för sig ska väl SAS flytta sitt HK till Köpenhamn.
Det är inte tomt. Sitter många olika företag där nu. Huset kallas Gate01 numera.
Citera
2024-10-04, 09:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Först skulle SEB flytta till Frihamnen men de drog sig ur. Kontoren i Kista lär väl bli bostäder i slutändan?
OK, intressant. SEB sitter väl i Arenastaden i Solna nu. Arenastaden skulle jag dock undvika. Deprimerande arkitektur, kriminellt häng runtomkring och i Mall of Scandinavia, ett framtida problemområde. Då låter Frihamnen bättre. Konstigt att SEB dissade det. Kan tänka mig att personalen tycker det är svårare att ta sig dit som en anledning dock.
Citera
2024-10-04, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Skulle inte personalen gå från remote till 100% kontorsnärvaro? Kanske behövs större kontor då?
Nej, 3 av 5 dagar siktar man mot, finns inte varken kontor eller parkering för alla då man lämnat så mycket byggnader senaste året
Citera
2024-10-04, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror det handlar om en protest mot oskäliga hyreshöjningar. Det skulle kosta Ericsson enorma belopp att flytta, så det kommer de såklart inte att göra.
Engångskostnad en baggis
Citera
2024-10-04, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av unclebob
Jobbade i Kista några år innan och efter bygget av Kista Science Tower.
Upplevde företagsområdet och andan som hyfsat optimistisk på den tiden (även om it-kraschen blev en kalldusch ett par år).
Hur är det nu? Är det verkligen tomma lokaler lite överallt? Lika öde på kvällstid/helgtid numera?
Otroligt mycket tomma lokaler och stendött kvällstid
Citera
2024-10-04, 10:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Saab i Järfälla gick ut för inte allt för länge sedan och flaggade att man ska lämna Järfälla och flytta till solna.
Nu vet jag inte men har för mig byggnaden i Järfälla är ganska stor. Kanske inte lika stort som i Kista på totalen?
Saabs lokaler är i rivningsskick , dom hade tänkt bygga nytt där men nu flyttar dom istället
Citera
2024-10-04, 10:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
OK, intressant. SEB sitter väl i Arenastaden i Solna nu. Arenastaden skulle jag dock undvika. Deprimerande arkitektur, kriminellt häng runtomkring och i Mall of Scandinavia, ett framtida problemområde. Då låter Frihamnen bättre. Konstigt att SEB dissade det. Kan tänka mig att personalen tycker det är svårare att ta sig dit som en anledning dock.

SEB har mycket mindre personal numera och därför helt andra lokalbehov än på den tiden.
Citera
2024-10-04, 10:32
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Jag tänkte mer visa det som exempel på stora huvudkontor som är så mycket bättre placerade än i Kista, vilket kanske gett Ericssons ledning en del att tänka på. De har pengar att skapa ett lika fint område som Frösundavik. En arbetsplats man gärna besöker, helt utan negativa baksidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in