Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Efter jag skrev, läste jag inlägget
(FB) Ericsson överväger att lämna Kista
Det handlar uppenbart inte om höga hyror.
Jo, hyrorna är på tok för höga för att vara i ett område med låg attraktion. Ericsson skulle kunna sänka lokalkostnaden till 1/3-del genom att bygga nytt och själv äga fastigheten i ett område med lägre markkostnader.
Det var tidigare mer attraktivt att hyra än äga sina lokaler eftersom man då kunde dra av hyreskostnader, men det krävs då att företaget går med bra vinst.
Idag är räntorna såpass låga att även med relativt hög byggkostnad så blir lokalkostnaden lägre eftersom fastighetsbolagen har vinstmarginaler på nästan 30% för hyresfastigheter idag.
Min egen arbetsgivare brukar flytta efter ca 6-8 år när det initiala hyresavtalet gått ut och fastighetsbolaget vill ha kraftigt ökade hyror (innan avtalet går ut så kan de bara höja efter index). Vi skall flytta igen om något år och det är tredje gången för mig pga hyror.. Man får ungefär halva hyran vid flytt jämfört med att stanna kvar. Så jag förstår att Ericsson vill göra något liknande och flytta till ett bättre område. Vart vet jag inte, men det har gått rykten om Barkabyområdet men det finns väl inte så mycket plats där. Däremot har jag aldrig haft problem med tågstationen där på kvällar de gånger jag varit där.