2024-10-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Israel är i krig. Dom slår ut militära mål. Om fienden placerar militära enheter bland civila, barn och kvinnor så kommer dom dö. Mycket enkel matematik.

Finns ingen internationell lag som säger att man inte får försvara sej mot angrepp.

Är det därför ICJ bedömt att Israel begår olaglighet med sin ockupation? ICC som är på väg att utfärda arresteringsorder av den polska kolonisatören Mileikowsky? Du ska nog återkomma påläst och inte sitta och yra om saker du inte har begrepp om. Israel har ingen rätt till självförsvar som ockupationsmakt lär dig det.
Citera
2024-10-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Är det därför ICJ bedömt att Israel begår olaglighet med sin ockupation?

Vilken "ockupation" är det som är "olaglig"? Hamas och Hizbollahs anfall riktar sig mot internationellt erkänt territorium och Israel bedriver utan tvekan ett försvarskrig.
Citera
2024-10-03, 20:30
Avslutad
Citat:
Markinvasionen går inte så bra för Israel som dag 1 fick transportera minst 8 döda soldater och 43 skadade. Israels tidigare försök har också visat sig vara ett stort misslyckande.
Att invadera andra länder strider mot alla internationella lagar som finns. Israel måste stoppas och det borde gjorts för länge sedan.

Från det jag läst ifrån källor annat än Aftonbladet så tror jag Israel ska ta det lite piano, de har tagit sig vatten över huvudet i detta då Israels soldater dör om vartannat.
Citera
2024-10-03, 21:15
Medlem
Viermes avatar
Hörde på nyheterna att Hizbollah pekar ut nya ledare. Jag undrar... med vilka fingrar pekar de då?!
Citera
2024-10-03, 22:38
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierme
Hörde på nyheterna att Hizbollah pekar ut nya ledare. Jag undrar... med vilka fingrar pekar de då?!

De tog väl några fingrar de hittat på handkirurgen?

Mvh

/WTF
Citera
2024-10-03, 23:27
Medlem
Inhale82s avatar
Såg precis ut som att Israel sprängde bort halva Beirut.
Lokal tid 00:00:00 ganska så exakt.

Går att se på diverse livekameror.
Citera
2024-10-03, 23:52
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Ja, jag såg det. - Jag undrar vad det var som flög i luften? - Såg ut som ett riktigt "fyrverkeri"...

- Kan det ha "bombats" vid flygplatsen? - Tyckte mig se landningsljus...

Mvh

/WTF
Citera
2024-10-04, 00:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Egna territoriet`? Vilket är det du hänvisar till? När var och hur?
Du får ju läsa hela inläggstråden först innan du ger dig in i en deldiskussion mellan två användare..

Kort sammanfattning av den deltråden:
Hezbollah använder Libanon som avskjutningsområde för sina raketer emot Israel.
Israel svarar genom att invadera områdena Hezbollah opererar ifrån.
Browser tycker att det är fel av Israel att göra det.
Citera
2024-10-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, det är därför man skall se till att inte husera terrorister på sitt territorium. Till viss del är det upp till folken i regionerna att göra sig av med råttorna. I vissa fall har de tvärtom aktivt valt motsatsen och då blir det såhär.
Ja, det är givetvis en början - men det verkar ju under den senaste tiden bara bli värre. Vem som bär ansvar för vad och är skyldig att utföra vad går så klart att diskutera ur flera olika perspektiv, däribland finns absolut de lägen som gynnas av civila ingripanden av olika slag. Om folken, i de övriga fallen, blir av med sina liv på grund av en konflikt som de då inte deltar i är det högt pris att betala - och det var även min inledande poäng.
Citera
2024-10-04, 00:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=bW3tUgh-UJw
denna?

Många sekundära explosioner där. Som vanligt verkar Hezbollah placera sina vapenlager mitt i städerna.. En hel del flyende pjäser som blåser runt bland de civila byggnaderna en tid efter smällen också. De utökade civila skadorna och dödsfallen får nog tillskrivas Hezbollah där.
Citera
2024-10-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Att bara lämna omdömmen (hur välmenande de än är) om mig personligen, tillför inte debatten någonting i sak!
Fast din skildring av mitt inlägg bör ju inte hindra dig från att peka ut exakt vad i mitt inledande inlägg som du uppenbarligen har feltolkat. Du har hittills gjort dig väldigt otydlig i den här diskussionen; börja därför med att citera vad i mitt inledande inlägg dina åsikter vänder sig mot. Mer diskussion och färre antaganden är också önskvärt.
Citera
2024-10-04, 00:15
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:

- Det var mot flygplatsen i kamerans riktning. Jag kunde se ett flygplan taxa förbi precis innan. - Ett riktigt fyrverkeri!

- Lite svårt att bedöma avståndet, kameran var rejält in-zoomad.

https://ibb.co/qyW7DsS

https://ibb.co/jZt5tVC

Mvh

/WTF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här