2024-10-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten2S
Trots att Israel dödat Hizbollahs samtliga ledare så lyckas Israel knappt gå in 1 meter in i Libanon utan att få i sig ordentligt. Kommer fler och fler rapporter på ex antal dödade Israeliska soldater, klipp på många dödade Israeliska commandos och dem tvingas fly med svansen mellan benen.

Som jag skrev tidigare och folk motsatte mig, det spelar ingen roll om Nasrallah dör och om si och så dödas. Hizbollah är en formidabel styrka som i markstrid krossar allt vad Israels elitstyrkor har att erbjuda.

Har du koll på Hizbollahs dödssiffror?
Citera
2024-10-03, 17:56
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Är det din tolkning av vad jag har skrivit undrar jag om du antingen trollar eller fått ditt huvud utsatt för trubbigt våld. Du har alltid möjligheten att läsa mina inlägg flera gånger och kvarstår dem som obegripliga för dig kan du sedan utveckla vad du har invändningar mot.

Intressant förvirring i och med att du ständigt visar på hur svartvit din bild av världen är. Världen är inte en fotbollsmatch enligt mig.

Lättrogen på det sätt att du tror dig veta hur saker och ting ligger till; vad du i det här sammanhanget vill kalla kunskap är bara saker du tror. Det blir närmast pinsamt att du febrilt och med dålig humoristisk tajming försöker koppla ihop användarkonton med olika terrororganisationer när inte diskussionen går dit du vill.

Att bara lämna omdömmen (hur välmenande de än är) om mig personligen, tillför inte debatten någonting i sak!
Citera
2024-10-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har du koll på Hizbollahs dödssiffror?

Det har bara dom som följer lokala sociala medier där info om begravningar postas.

Tidigare har Hizbollah varit väldigt tydliga med vilka av deras medlemmar som dött, för martyrskapets skull.

Nu har Hizbollah dock slutat med det, man kommer troligen i fortsättningen bara rapportera om döda ”medborgare” i syfte att väcka världens sympati, precis som Hamas.

Det finns siffror på hur många Hizbollah-terrorister som dog i striden där 7 israeliska soldater hamnade i en olycklig sits och dog.
Dock inte fullt ut bekräftat.
Citera
2024-10-03, 18:12
Medlem
Citat:
Trots att Israel dödat Hizbollahs samtliga ledare så lyckas Israel knappt gå in 1 meter in i Libanon utan att få i sig ordentligt. Kommer fler och fler rapporter på ex antal dödade Israeliska soldater, klipp på många dödade Israeliska commandos och dem tvingas fly med svansen mellan benen.

Som jag skrev tidigare och folk motsatte mig, det spelar ingen roll om Nasrallah dör och om si och så dödas. Hizbollah är en formidabel styrka som i markstrid krossar allt vad Israels elitstyrkor har att erbjuda.

Du pratar mycket men vägrar visa något som stödjer dina påståenden.

Israel är tydliga med vilka av deras soldater och medborgare som dör i kriget mellan Israel och militant islamism.

Hizbollah vill inte längre göra det, trots att terrorgruppen är en ”formidabel styrka”. Varför tror du?

Det kan komma visa sig vara rent tramsande du håller på med, det var inte många dagar sedan Israel på allvar bestämde sig för att deras invånare som lever som internflyktingar skulle kunna återvända till sina hem i norra Israel.
Citera
2024-10-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Ja, visst blir det lite konstigt att blicka bort från alla stora skillnader mellan de två sidorna; och då även när det kommer till kapaciteten att evakuera ett områdes invånare. Även om den kapaciteten hade funnits, hade uppmaningen i det här fallet fortfarande saknat tillräcklig autoritär karaktär, varpå civilbefolkningen ändå hade fått betala priset för konflikten genom en norrgående raket in i vardagsrummet.

Ja, det är därför man skall se till att inte husera terrorister på sitt territorium. Till viss del är det upp till folken i regionerna att göra sig av med råttorna. I vissa fall har de tvärtom aktivt valt motsatsen och då blir det såhär.
Citera
2024-10-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tack, mycket bra formulerat. Detta är inte som ryssarna eller som svenskar idag. Det är liksom inte män som vill leva, de tillhör en dödskult där en ärofylld död i det heliga kriget är det finaste som kan hända. Det gör att de är helt livsfarliga. Som maskiner. Helt orädda för döden. De offrar gärna sina barn i samma syfte. De sätter liksom bomber på sina döttrar för att de ska spränga ihjäl folk och samtidigt hamna i paradiset. De vill alltså inte skydda sina barn och fruar som vi skulle göra, de skickar ut dem i kriget istället. Hur vinner man över en hel befolkning som ser döden som ett mål? De kommer kämpa till sista spädbarn eller sista kvinna.

Skall man vara riktigt krass är det oerhört enkelt att vinna över en sådan fiende om man tillämpar samma syn på ”den andre” som de själva gör. När man som Väst har det tekniska övertaget. Problemet är att deras fiende (Israel och Västvärlden) är mer human. Annars hade alla dessa paradislängtare varit i paradiset nu.
Citera
2024-10-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det har bara dom som följer lokala sociala medier där info om begravningar postas.

Tidigare har Hizbollah varit väldigt tydliga med vilka av deras medlemmar som dött, för martyrskapets skull.

Nu har Hizbollah dock slutat med det, man kommer troligen i fortsättningen bara rapportera om döda ”medborgare” i syfte att väcka världens sympati, precis som Hamas.

Det finns siffror på hur många Hizbollah-terrorister som dog i striden där 7 israeliska soldater hamnade i en olycklig sits och dog.
Dock inte fullt ut bekräftat.

Ja, självklart kommer det dö många israeliska soldater i detta krig. Men jag har ingen anledning att tro annat än att motståndarens förluster vida kommer överstiga de israeliska.

Jag stör mig dock lite grand på att Israel väljer att göra raider med specialförband. Jag hade personligen 1. Uppmanat befolkningen att evakuera, 2. Lagt artillerimattor med ett djup på 100 meter, 3. Skickat fram pansar, 4. Lagt nya artillerimattor och sedan upprepat tills dess jag nått fram dit jag vill komma.
Citera
2024-10-03, 18:26
Medlem
Citat:

Det ser ut som de är rätt många meter in i Libanon här och spränger bort lite terrornästen. Tre fyra stycken visas i videon men de är fler såklart.

https://youtu.be/sB9wtaWHRxw

Mysigt med entre till krigstunnlar i barnkammare och Hizbollahförläggningar under byar…not.
Citera
2024-10-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, självklart kommer det dö många israeliska soldater i detta krig. Men jag har ingen anledning att tro annat än att motståndarens förluster vida kommer överstiga de israeliska.

Jag stör mig dock lite grand på att Israel väljer att göra raider med specialförband. Jag hade personligen 1. Uppmanat befolkningen att evakuera, 2. Lagt artillerimattor med ett djup på 100 meter, 3. Skickat fram pansar, 4. Lagt nya artillerimattor och sedan upprepat tills dess jag nått fram dit jag vill komma.

Ja man bör se saker ur ett större perspektiv, 7 döda israeler är gigantiskt för vissa.. även om över 30 Hizbollah dog i samma strid.
Samtidigt är ju en död palestinier i det största anfallet med ballistiska raketer någonsin en enorm vinst för samma publik..

Tror att liknande situationer är svåra att undvika. Jag vet såklart inget med säkerhet gällande förutsättningarna men av vissa beskrivningar att döma handlar det möjligen om ett ett enskilt misstag men även om föränderliga omständigheter som gjorde att man helt enkelt tappade visuell kontroll vilket visade sig vara ödesdigert.

Jag är inte den som påstår att IDF är ofelbara. Krig är krig, människor dör.
Citera
2024-10-03, 19:06
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig

Mysigt med entre till krigstunnlar i barnkammare och Hizbollahförläggningar under byar…not.

Såväl Hizbollah som Hamas har utvecklat det här med mänskliga sköldar till perfektion.
Synd att man inte har uppfattat att det är en krigförandes skyldighet att skydda civilbefolkningen.
Att använda civila som mänskliga sköldar innebär dagliga innebär krigsbrott.

-ännu mer synd att man använder sina egna som mänskliga sköldar, detta kan innebära en del förtroendekriser i framtiden.
Citera
2024-10-03, 19:25
Avslutad
Gött! De har dödat massa ledare.

Driv nu ut packet till havet och dränk de jävlarna!

Israel! Israel! Israel!
Citera
2024-10-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Även när landet används som avfyrningsramp för attacker emot egna territoriet?

Säg mig, vilka metoder tycker du att Israel istället skall använda för att få stopp på beskjutningen?

Egna territoriet`? Vilket är det du hänvisar till? När var och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in