2024-10-03, 17:33
Medlem
Problemet är väl också att många inte vill bo och jobba i Kista otrygghet eller ej.
Haft tillfälliga uppdrag och pluggat där i korta perioder, aldrig känt mig direkt otrygg även om det ibland varit lite "skumt".

Det är helt enkelt så att området är arkitekturellt motbjudande, och det rejält. Betongdjungel på flera plan med lite halvhjärtade skyskrapor, bullrig avgastät trafik som korsar flera knutpunkter och en steril tråkig shopping mall fyller stora delar av ytan. Kontorsbyggnaderna är lika hemska. Som en plats att ta sig till dagligen känns det som en mardröm. Till och med kyrkan är en kantig, ful tegel/plåtlåda. Det säger en del.

Närheten till igelbäckens naturreservat och att det ibland finns riktigt billig mat på diverse arab-ägda butiker är typ de enda fördelarna. Annars är det verkligen på top-5 av motbjudande platser i Stockholm.
Citera
2024-10-03, 17:35
Medlem
KillenArCPs avatar
Kista är ungefär lika hett som Antarktis idag.

Förstår att de vill flytta, enda som lockar är väl hyran.

1. Idag jobbar man mer remote och troligtvis har man inte samma behov idag som innan pandemin.
2. Kista är stendött!
3. Kompetent folk vill inte åka ut till Kista för att jobba. Rimligtvis placerar man sig rätt centralt.
Citera
2024-10-03, 17:44
Medlem
Ägde jag ett företag som Ericsson så skulle jag också fundera på att lämna Stockholm.

Kriminellt pack överallt
Svindyra lokalhyror
Svårt att få boende vilket i sin tur trissar upp löner.

För 25 år sedan var Ericsson stora i t.ex Karlstad. Troligtvis är kontorshyran och lönerna mycket lägre där.
Citera
2024-10-03, 17:50
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Ägde jag ett företag som Ericsson så skulle jag också fundera på att lämna Stockholm.

Kriminellt pack överallt
Svindyra lokalhyror
Svårt att få boende vilket i sin tur trissar upp löner.

För 25 år sedan var Ericsson stora i t.ex Karlstad. Troligtvis är kontorshyran och lönerna mycket lägre där.

Svårt att hitta kompetens ute i småstäderna. Stora företag behöver en närvaro i storstäderna av flera anledningar.
Citera
2024-10-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Det ska vara tryggt i bostadsområdena där de bor också. Men det exploderar bomber där och babbar med psykstörda döda ögon springer runt med vapen.

Alltså det är ju så. Det är inte bara en rasistisk nidbild. Tyvärr.
De som jobbar på Ericsson bor inte i Kista. Men man ska ta sig dit och därifrån också. Åker man kollektivt är varken Kista centrum eller Helenelund några trevliga platser. Och det är många företag som flyttat därifrån och fler är på gång. Många krymper ytorna och placerar sig på mer centrala och trevliga platser. Tiden har åkt ifrån Kista.
Citera
2024-10-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men de ägde väl sina fastigheter i midsommarkransen - fattar inte att storbolag hyr lokaler.

Fattar inte heller att stat o kommuner hyyyr lokaler - det finns skäl till att hyreshusägare är miljardärer
o de har tagit mark av alla hyresgäster de sista decennierna.

Vanliga människor o småföretagare har ju inga val.

Ta t ex Wonna de Jong - o Lars Edman rätt nya hyregästplågare - vad är deras bakgrund hur
har de fått ihop sina startkapital så mange pengar.

Lundberg o Olof Lindgren (o Olle Engkvist) John Mattsson m fl tjänade ju pengar över tid så det är inte konstigt att deras ättligar är månmilarjardärer-

För att fastighetsförvaltning inte är Ericssons kärnverksamhet. Det är ju inte bara så att de hyr utan de har även lagt ut att facility management på Coor (om de inte bytt leverantör sen jag hade med Ericsson att göra)
Citera
2024-10-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Svårt att hitta kompetens ute i småstäderna. Stora företag behöver en närvaro i storstäderna av flera anledningar.
Jo, Eftersom Stockholmare är smartare än lantisar så är det svårt att hitta kompetens i Karlstad!
Men - allvarligt talat - vi i Karlstad var minst lika kompetenta som stockholmarna! Men tyvärr så skulle allt intressant jobb göras i Stockholm!
Citera
2024-10-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86

Hur många procent av de som jobbar på Ericsson tror du är uppväxta i Stockholm eller Göteborg?
Citera
2024-10-03, 18:47
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Problemet är väl också att många inte vill bo och jobba i Kista otrygghet eller ej.
Haft tillfälliga uppdrag och pluggat där i korta perioder, aldrig känt mig direkt otrygg även om det ibland varit lite "skumt".

Det är helt enkelt så att området är arkitekturellt motbjudande, och det rejält. Betongdjungel på flera plan med lite halvhjärtade skyskrapor, bullrig avgastät trafik som korsar flera knutpunkter och en steril tråkig shopping mall fyller stora delar av ytan. Kontorsbyggnaderna är lika hemska. Som en plats att ta sig till dagligen känns det som en mardröm. Till och med kyrkan är en kantig, ful tegel/plåtlåda. Det säger en del.

Närheten till igelbäckens naturreservat och att det ibland finns riktigt billig mat på diverse arab-ägda butiker är typ de enda fördelarna. Annars är det verkligen på top-5 av motbjudande platser i Stockholm.

Exakt så och det är väl huvudskälet. Jag har tidigare jobbat i Kista i några år och det är verkligen skittråkigt. Det blir aldrig några AWs, för de enda alternativen är O’learys och någon sunkig kvarterskrog. Trista byggnader, inga trevliga uteserveringar, långt att åka till och från jobbet, etc.

Att det är ett ghetto hjälper förstås inte heller, men jag tror inte att jag hade uppskattat Kista även om det var omringat av en villa-idyll.

Och jag är helt övertygad om att Ericsson har svårt att rekrytera kompetent personal pga läget. Jag känner många som aktivt väljer bort bolag som ligger i Kista. Jag gör det själv efter att ha provat på det. Man kanske tror att det inte spelar så stor roll var man jobbar, men man påverkas jättemycket av miljön som man jobbar i. Märker själv stor skillnad.
Citera
2024-10-03, 18:52
Bannlyst
Då faller Kista.. LM Ericsson skulle aldrig har lämnat husen vid telefonplan.
Citera
2024-10-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men de ägde väl sina fastigheter i midsommarkransen - fattar inte att storbolag hyr lokaler.

Fattar inte heller att stat o kommuner hyyyr lokaler - det finns skäl till att hyreshusägare är miljardärer
o de har tagit mark av alla hyresgäster de sista decennierna.

Vanliga människor o småföretagare har ju inga val.

Ta t ex Wonna de Jong - o Lars Edman rätt nya hyregästplågare - vad är deras bakgrund hur
har de fått ihop sina startkapital så mange pengar.

Lundberg o Olof Lindgren (o Olle Engkvist) John Mattsson m fl tjänade ju pengar över tid så det är inte konstigt att deras ättligar är månmilarjardärer-
Ja, att större företag som har kapital väljer att hyra av någon annan är helt oförståeligt.
Vill dom inte vara fastighetsförvaltare så kan dom väl köpa upp/starta ett eget fristående fastighetsbolag som sköter fastigheterna.
Då stannar ju pengarna inom företagsfamiljen.
Citera
2024-10-03, 19:03
Medlem
Russofils avatar
Har hört att Ericsson letar i Solna kring Solna station.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in