Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
Problemet är väl också att många inte vill bo och jobba i Kista otrygghet eller ej.
Haft tillfälliga uppdrag och pluggat där i korta perioder, aldrig känt mig direkt otrygg även om det ibland varit lite "skumt".
Det är helt enkelt så att området är arkitekturellt motbjudande, och det rejält. Betongdjungel på flera plan med lite halvhjärtade skyskrapor, bullrig avgastät trafik som korsar flera knutpunkter och en steril tråkig shopping mall fyller stora delar av ytan. Kontorsbyggnaderna är lika hemska. Som en plats att ta sig till dagligen känns det som en mardröm. Till och med kyrkan är en kantig, ful tegel/plåtlåda. Det säger en del.
Närheten till igelbäckens naturreservat och att det ibland finns riktigt billig mat på diverse arab-ägda butiker är typ de enda fördelarna. Annars är det verkligen på top-5 av motbjudande platser i Stockholm.
Exakt så och det är väl huvudskälet. Jag har tidigare jobbat i Kista i några år och det är verkligen skittråkigt. Det blir aldrig några AWs, för de enda alternativen är O’learys och någon sunkig kvarterskrog. Trista byggnader, inga trevliga uteserveringar, långt att åka till och från jobbet, etc.
Att det är ett ghetto hjälper förstås inte heller, men jag tror inte att jag hade uppskattat Kista även om det var omringat av en villa-idyll.
Och jag är helt övertygad om att Ericsson har svårt att rekrytera kompetent personal pga läget. Jag känner många som aktivt väljer bort bolag som ligger i Kista. Jag gör det själv efter att ha provat på det. Man kanske tror att det inte spelar så stor roll var man jobbar, men man påverkas jättemycket av miljön som man jobbar i. Märker själv stor skillnad.