2024-10-03, 00:42
Medlem
Har börjat snusa/röka tre gånger men också slutat två.

Första gången läste jag en bok som heter Äntligen icke-rökare! : det enkla sättet att sluta - Allen Carrs. Kort är att jag lyckades sluta efter den boken.

Andra gången jag slutade var i samband med en förkylning och jag bodde utomlands där det var omständligt att få tag på snus. Samtidigt så lider jag av hypokondri. När allt detta sammanföll så valde jag att sluta. Det här må låta löjligt och det kanske det är. Men föreställde mig två monster som slogs mot varandra dvs. ett monster som vill sluta och det andra som vill gå tillbaka. Första dygnet var jobbigt men det blev bättre och bättre.

Tredje gången jag slutade var efter en sen kväll med dricka. Sov hela dagen. Hade som när jag har festat inget större sug efter nikotin dagen efter. Men jag hade en stock nikotinfritt snus med koffein som jag fått av en anhörig. Började använda det och det dämpade suget till den grad att jag slutade helt.
Citera
2024-10-03, 13:12
Medlem
Är i neddragning av snus för att kunna sluta. Tar max 5-6 på en dag istället för nästan en dosa. Och min kropp idag är superstressad. Precis som den inte får snus alls och det får den ju. Om det känns såhär nu. Hur kommer det då vara när jag slutar helt. Mår verkligen skit. Känns som kroppen vill att jag ska trycka in en dosa samtidigt i munnen för att få det nikotinet den brukar ha fått. Mådde ni också såhär dåligt av att dra ner? Ni som gjort det och inte kört cold turkey. Vill bara hem från jobbet, dra täcket över huvudet och gråta i princip.
Citera
2024-10-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jaha du är bara på dag 1
Ja men då har du ju de här 3 värsta dagarna då man verkligen brukar befinna sig i en dimma. Men jag tycker man brukar känna sig lite i en dimma några veckor efteråt också som jag skrev men inte lika jobbig som under de första dagarna.

Dag 2 nu! Den där dimman kan ta sig i röven. Jag undrar mest hur omgivningen uppfattar en haha, kollegorna kanske tycker man ser helt stenad ut.
Citera
2024-10-03, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Dag 2 nu! Den där dimman kan ta sig i röven. Jag undrar mest hur omgivningen uppfattar en haha, kollegorna kanske tycker man ser helt stenad ut.
Jag tycker att folk brukar titta extra mkt på mig de första dagarna jag är utan snus. Tror att jag får en stirrande blick eller nåt när abstinensen är som svårast. Man ser nog stenad eller konstig ut antar jag
Citera
2024-10-03, 19:19
Avslutad
Jag köpte en vape idag och nu sitter jag med den... Tyvärr så blev suget så enormt stort idag, alltså mest mentalt, kändes nästan som jag höll på bryta ihop. Så blev skynda sig o köpa och nu känns det faktiskt lite bättre. Tror ärligt talat inte att jag skulle fungera utan tillförsel av nikotin i någon form då jag hållit på med det hela livet... Har inte snusat så snusfri är jag fortfarande men inte nikotinfri.
Citera
2024-10-03, 20:44
Avslutad
Och nu åkte en snus in... Får se om jag kanske gör ett nytt försök vid nyår!
Citera
2024-10-03, 21:17
Medlem
Citat:
Jag tycker att folk brukar titta extra mkt på mig de första dagarna jag är utan snus. Tror att jag får en stirrande blick eller nåt när abstinensen är som svårast. Man ser nog stenad eller konstig ut antar jag

Samma här!!

Citat:

Fuck! Eller så kan du vara snusfri tills nyår!
Citera
2024-10-03, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Samma här!!

Fuck! Eller så kan du vara snusfri tills nyår!
Jag slängde precis allt snus plus min nyinköpta vape... det är ren idioti att börja igen när jag varit utan i nästan 40 dagar... Vill inte gå igenom alla dessa dagar igen så lika bra sluta nu direkt så man inte bygger upp beroendet på nytt. När man får såna där infall borde man lugna ner sig och vänta ut det... om man bara härdar ut så går sugen över även när allt känns för jävligt.
Citera
2024-10-03, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Nu har jag hållit upp i 410 dagar men efter tre månader tänkte jag nästan inte på snus alls. Det kunde komma en liten förnimmelse men det var som en fluga som satt sig på armen - man viftade bort den och sen var det glömt.
En viktig aspekt är att man förlikat sig med att man nu är en icke snusare och aldrig mer kommer snusa igen samt att man aldrig glömmer varför man slutade. Det fanns ju en anledning till att man ville sluta och det finns en anledning till att den här tråden är så lång.
Det här inlägget ger mig lite hopp... förhoppningsvis blir det så för mig också att snustankarna nästan aldrig kommer om två månader för mig. Man måste komma ihåg varför man slutade som du skriver. Jag tittade i min app nu där jag skrivit upp allt dåligt med snuset jag upplevde och när man ser detta så inser man hur dumt det är snusa. Bra jobbat av dig som klarat över ett år
Citera
2024-10-04, 08:14
Medlem
Citat:

Citat:
Jag slängde precis allt snus plus min nyinköpta vape... det är ren idioti att börja igen när jag varit utan i nästan 40 dagar... Vill inte gå igenom alla dessa dagar igen så lika bra sluta nu direkt så man inte bygger upp beroendet på nytt. När man får såna där infall borde man lugna ner sig och vänta ut det... om man bara härdar ut så går sugen över även när allt känns för jävligt.

Jag slutade i 30 dagar, återföll och kände som du känner nu. Jag skämdes för mig själv på ett sätt, började nästan tänka mer på snus än när jag inte snusade eftersom jag nu tänkte tanken ”varför var jag tvungen att börja” och ”när ska jag sluta igen”.
Hur som helst så slutade jag igen 6 dagar efter återfallet och är nu på dag 50. Jag tror nästan återfallet stärkte mig men jag fick ändå nollställa räknaren. Och det har fan inte varit enkelt hittills men det känns ändå som att det blir mer och mer hanterbart.

Om 50 dagar så kan du också få fira 50-dagar snusfri IT-snubben, det enda du behöver göra är ju att inte ta en snus/vape/cigg/whatever. Jag tror att på dig!
Citera
2024-10-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Är i neddragning av snus för att kunna sluta. Tar max 5-6 på en dag istället för nästan en dosa. Och min kropp idag är superstressad. Precis som den inte får snus alls och det får den ju. Om det känns såhär nu. Hur kommer det då vara när jag slutar helt. Mår verkligen skit. Känns som kroppen vill att jag ska trycka in en dosa samtidigt i munnen för att få det nikotinet den brukar ha fått. Mådde ni också såhär dåligt av att dra ner? Ni som gjort det och inte kört cold turkey. Vill bara hem från jobbet, dra täcket över huvudet och gråta i princip.

Gör det enklare för dig själv kompis. Snusa så mycket du orkar och lite till, tills du äcklas av snuset. För då kommer du kunna glädja dig åt att vara snusfri när du väl slutar. Du plågar dig själv i onödan genom att fortsätta mata beroendet samtidigt som du behöver sitta och ha abstinens för att du inte snusar så mycket du vill. Samtidigt ger du snuset större värde för det lär kännas underbart när du väl får peta in en.
Citera
2024-10-04, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hallonochrabarber
Jag slutade i 30 dagar, återföll och kände som du känner nu. Jag skämdes för mig själv på ett sätt, började nästan tänka mer på snus än när jag inte snusade eftersom jag nu tänkte tanken ”varför var jag tvungen att börja” och ”när ska jag sluta igen”.
Hur som helst så slutade jag igen 6 dagar efter återfallet och är nu på dag 50. Jag tror nästan återfallet stärkte mig men jag fick ändå nollställa räknaren. Och det har fan inte varit enkelt hittills men det känns ändå som att det blir mer och mer hanterbart.

Om 50 dagar så kan du också få fira 50-dagar snusfri IT-snubben, det enda du behöver göra är ju att inte ta en snus/vape/cigg/whatever. Jag tror att på dig!
Jag har tyvärr bestämt mig för att fortsätta snusa tills vidare och göra ett nytt försök längre fram, kanske sluta vid nyår och ha det som nyårslöfte. Suget blev för stort nu efter mitt återfall igår

Känner igen de där tankarna du skriver om, det brukar vara blandade känslor för mig när jag börjar igen. Brukar kännas både bra och dåligt... Nåja, nytt försök vid ett senare tillfälle.

Hoppas det går bättre för dig, kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in