Citat:
Ursprungligen postat av
Observerad
Någon har som tagit Zyban för att sluta snusa? Bad om att få det utskrivet men är lite kluven, framförallt när jag tänker på hur det eventuellt kommer kännas när jag slutar med dem.
Någon som tagit som kan berätta hur upplevelsen var? Mådde ni skit under/efter? Hjälpte det?
Kan inte riktigt säga än hur avtändningen var för jag är mitt i den nu, men hittills -peppar peppar, har det gått bättre än väntat. Blir lite vinglig, kanske trött (inte märkt det så mycket än men har sovit typ 10h/natt i helgen, på zyban var jag ofta klarvaken klockan 6), humörsvängningar, eventuellt ångest. T ex att jag kan få som svindel och vilja stoppa fordonet som när man åker karusell fast än jag bara suttit i en bil/buss som accelererat eller svängt normalt. I allmänhet sägs det att Zyban inte är särskilt beroendeframkallande, så det enda jag personligen varit orolig över är det tillfälligt skakiga humöret och att jag kanske egentligen hade behövt sån medicin för normal energinivå, stabilare humör och för att lättare kunna samla tankarna och fokusera. En bieffekt dock tror jag har varit huvudvärk och högt blodtryck. Blodtrycket sänktes när jag började motionera, äta bättre, slutade snusa och halverade dosen. Oklart vilket som var mest bov tidigare. Men jag har iallafall aldrig haft högt blodtryck innan jag började med Zyban, även när jag varit överviktig, därav gissningen att det kan ha med den att göra.
Skulle jag göra det igen? Som det ser ut nu så - ja, absolut. Det var svårt att sluta även med Zyban. Jag höll på i flera omgångar och försökte sluta från typ Mars till Juli och tog medicinen tills nu nyligen. Men på halv dos större delen av tiden. Läkarna vill nog egentligen inte skriva ut så länge bara för att sluta med nikotin, så halva dosen var både för att minska bieffekter (vinglig, huvudvärk) och för att få det räcka längre. Zybanen gjorde så jag inte kände belöningen av att ta snus eller knappt ens av att tänka på snus, men är man starkt jävla beroende kan man nästan belöna sig själv utan att känna den fysiska lockelsen. Därav att jag trillade dit ändå flera gånger -psykologiska skäl. Zybanen gjorde mig funktionsduglig, mer eller mindre, när jag normalt sett skulle vara typ apatisk och sängbunden så blev man normal nog för att kunna jobba även om man inte direkt mådde prima. Så man kan säga att jag fick fortfarande göra grovjobbet, helt klart jobba med det mentala och se till att ha rejält med motivation/motståndskraft mot snusmonstrets lockelser och tvivel/oro, ta sig igenom abstinens och avgiftning osv, men det hade varit ännu jobbigare utan. Sen hade man blivit ännu mer belönad om man t ex känt lukten av snus eller trillat dit igen utan Zyban.
Som det ser ut nu så skulle det här kunna vara gången med stort G för mig att sluta snusa *peppar, peppar*. Trots att jag försökt sluta en massa jävla gånger under loppet av 12 år och alltid trillat dit igen. Det känns annorlunda just nu iallafall. Jag känner mig som en icke-snusare. 7 veckor snusfri hittills och utan Zyban sen i Torsdags. Då har jag ändå provat Champix, diverse substitut, cold turkey, böcker (rekommenderar ändå att läsa dom, gärna flera gånger, t ex en bok med NJUT-metoden som bas och Allen Carr´s sluta röka-bok, bra komplement) osv. Zyban gör som sagt inte jobbet åt mig, då hjälper böckerna mer med det, men efter att ha snusat typ 1,5 dosor Siberia per dag så hjälpte den verkligen till med det där lilla extra för att göra det möjligt att till slut bryta. Hoppas jag.