2024-09-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Ja, så är det helt klart. Ensamheten är det värsta. Har knappt kontakt med några av mina gamla vänner. Att träffa en och annan dam hjälper för stunden, men sedan tar det bara en massa energi och tid från mina mål och mitt syfte, så jag sticker. Det är ena delen, sedan har vi jobbet som sagt. Nikotinet blir självklart ett plåster på allt.

Med det sagt så vet jag att det enda rätta är att inte ha någon substans alls i livet och möta min tillvaro fullt ut, vilket jag har gjort i omgångar, men det är inte lätt alla gånger. Att inte kunna leva utan snus eller annat är egentligen en form av feghet eller svaghet, om man ska måla upp det väldigt förenklat.

ensamhet är ett jävla gift!

Känner många tunga snubbar som var både kriminella och drogberoende... De bytte liv och sa upp kontakten med alla från sitt "gamla" liv för att kunna leva rent... Det som räddade många av dem var att skaffa en Hund, det kan aldrig ersätta mänsklig kontakt men det gör ändå mycket. Hundar behöver dig och är väldigt lojala och tillgivna. Många av dem (år senare) sa att hunden rädda dem... (Ensamheten) och majoriteten av dem lever idag vanliga lyckliga liv med sina sambos/fruar och familjer
Citera
2024-09-29, 21:28
Medlem
Jag föll tillbaka i ett par dagar efter några veckor snusfri men slutade sedan igen efter några dagar.

Ett tips till alla är att se över sin kost. Minimera processad mat och ät mycket organiskt. Undvik överkonsumtion av kolhydrater och socker, undvik att småäta hela tiden under dagen. Undvik all läsk/energidryck och drick vatten.

Om du slutar med ett ohälsosamt beteende (snus) men fortsätter att stoppa din kropp med annat skit, då är det lätt att efter ett tag tänka - varför inte börja snusa igen? Om jag redan förgiftar min kropp gör det väl ingen skillnad att snusa?

Men om du är medveten om vad du stoppar i din kropp och äter bra, då blir det mycket svårare att motivera att börja snusa igen. Svårt att förklara men det har funkat för mig hittills i alla fall. Lycka till alla.
Citera
2024-09-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Ja, nu borde kroppen vara helt fri från nikotin. Det jag känner av mest nu om dagarna är en trötthet jag inte hade som snusare. Kan bli så pass trött mitt på dagen att jag tar en liten tupplur om jag kan. Tröttheten är väl naturlig då kroppen håller på ställa om sig för att fungera utan nikotin.

Hoppas det rullar på för dig också!

Ja så har det känts för mig också fast Zyban har ändå lindrat tröttheten och gjort mig funktionsduglig så att säga jämfört med vad jag brukat vara under tidigare sluta snusa-försök. Har haft energi-dippar men inte lika långvariga. Nu har jag precis slutat med Bupropion/Zyban (den sista i Torsdags) så nu återstår det att se om det blir några energi-bakslag igen. Har inte märkt så mycket i helgen, peppar peppar.

Jag känner mer fysiska krämpor i allmänhet nuförtiden som jag inte just märkt av när jag snusat, än vad jag känner snusabstinens. Så där att jag blir halvt hypokondriker, fast inte helt omotiverat, hoppas på att få min läkartid snart som jag väntat på sen i Maj. I sammanhanget tycker jag det är positivt att tanken inte ens slagit mig att ta en snus för att distrahera mig från det. Fast att hinka i mig en flaska vin för att döva den konstanta huvudvärken t ex det har hänt emellanåt. :P Fortfarande en dag i taget, fast nu har det mer med livet som helhet att göra som sagt än vad det har med snus-slutande att göra egentligen. Man börjar också ifrågasätta saker som man inte gjorde innan.
Citera
2024-09-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Någon har som tagit Zyban för att sluta snusa? Bad om att få det utskrivet men är lite kluven, framförallt när jag tänker på hur det eventuellt kommer kännas när jag slutar med dem.

Någon som tagit som kan berätta hur upplevelsen var? Mådde ni skit under/efter? Hjälpte det?

Kan inte riktigt säga än hur avtändningen var för jag är mitt i den nu, men hittills -peppar peppar, har det gått bättre än väntat. Blir lite vinglig, kanske trött (inte märkt det så mycket än men har sovit typ 10h/natt i helgen, på zyban var jag ofta klarvaken klockan 6), humörsvängningar, eventuellt ångest. T ex att jag kan få som svindel och vilja stoppa fordonet som när man åker karusell fast än jag bara suttit i en bil/buss som accelererat eller svängt normalt. I allmänhet sägs det att Zyban inte är särskilt beroendeframkallande, så det enda jag personligen varit orolig över är det tillfälligt skakiga humöret och att jag kanske egentligen hade behövt sån medicin för normal energinivå, stabilare humör och för att lättare kunna samla tankarna och fokusera. En bieffekt dock tror jag har varit huvudvärk och högt blodtryck. Blodtrycket sänktes när jag började motionera, äta bättre, slutade snusa och halverade dosen. Oklart vilket som var mest bov tidigare. Men jag har iallafall aldrig haft högt blodtryck innan jag började med Zyban, även när jag varit överviktig, därav gissningen att det kan ha med den att göra.

Skulle jag göra det igen? Som det ser ut nu så - ja, absolut. Det var svårt att sluta även med Zyban. Jag höll på i flera omgångar och försökte sluta från typ Mars till Juli och tog medicinen tills nu nyligen. Men på halv dos större delen av tiden. Läkarna vill nog egentligen inte skriva ut så länge bara för att sluta med nikotin, så halva dosen var både för att minska bieffekter (vinglig, huvudvärk) och för att få det räcka längre. Zybanen gjorde så jag inte kände belöningen av att ta snus eller knappt ens av att tänka på snus, men är man starkt jävla beroende kan man nästan belöna sig själv utan att känna den fysiska lockelsen. Därav att jag trillade dit ändå flera gånger -psykologiska skäl. Zybanen gjorde mig funktionsduglig, mer eller mindre, när jag normalt sett skulle vara typ apatisk och sängbunden så blev man normal nog för att kunna jobba även om man inte direkt mådde prima. Så man kan säga att jag fick fortfarande göra grovjobbet, helt klart jobba med det mentala och se till att ha rejält med motivation/motståndskraft mot snusmonstrets lockelser och tvivel/oro, ta sig igenom abstinens och avgiftning osv, men det hade varit ännu jobbigare utan. Sen hade man blivit ännu mer belönad om man t ex känt lukten av snus eller trillat dit igen utan Zyban.

Som det ser ut nu så skulle det här kunna vara gången med stort G för mig att sluta snusa *peppar, peppar*. Trots att jag försökt sluta en massa jävla gånger under loppet av 12 år och alltid trillat dit igen. Det känns annorlunda just nu iallafall. Jag känner mig som en icke-snusare. 7 veckor snusfri hittills och utan Zyban sen i Torsdags. Då har jag ändå provat Champix, diverse substitut, cold turkey, böcker (rekommenderar ändå att läsa dom, gärna flera gånger, t ex en bok med NJUT-metoden som bas och Allen Carr´s sluta röka-bok, bra komplement) osv. Zyban gör som sagt inte jobbet åt mig, då hjälper böckerna mer med det, men efter att ha snusat typ 1,5 dosor Siberia per dag så hjälpte den verkligen till med det där lilla extra för att göra det möjligt att till slut bryta. Hoppas jag.
Citera
2024-09-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onz
Jo jag är inne på dag 9 nu utan nikotin men har inte rikigt hållit mig till OMAD under helgen. Men viktmässigt är jag kvar ungefär samma som innan så ser det som positivt. Jo men exakt känns dumt att bli sockerberoende på kuppen av att sluta snusa.

Har faktiskt känt mig mindre stressad sen jag sluta snusa och känner att jag somnar lättare och vaknar tidigt, vilket inte är likt mig. Men känner fortfarande efter 9 dagar ett starkt sug efter nikotin men försöker vifta bort det och hålla mig fokuserad på annat.

Har du gått upp så mycket även fast du fastat eller har du börjat med fastandet nu? Är du inne på vecka 7 nikotinfri? Isåfall bra jobbat! Måste blivit enklare vid detta laget?

Nej jag fastade inte då när jag gick upp i vikt. Jag var sjuk en del och föll in i dåliga vanor typ att lindra halsen med glass eller handla pizza när man väl blev hungrig. Drack väl ärligt talat en del öl/vin/sprit också. Efter 9 dagar kände jag också fortfarande starkt nikotinsug, inte så jättekonstigt för jag hade snusat så starkt på senare år (typ 1,5 dosa Siberia per dag), eller besatthet snarare. Det gör jättestor skillnad hur pass man har lyckats bearbeta sina tankar om snus. Men jag känner det fysiska hursom. Sen är det olika hur mentalt motståndskraftig man känner sig och säker i att man inte vill ha snus. Har försökt av-hjärntvätta mig massor på senare år så man liksom förhoppningsvis till slut inser att man faktiskt inte vill ha skiten, även om det gamla beroendet absolut försöker övertala en om motsatsen under en period, eller att man är olycklig utan och yada-jada.

Japp, strax över 7 veckor snusfri nu! Och just nu på 64kg vikt vs 69kg som högst i Juli. Fast en hel del av det jag ligger minus nu är vattenvikt sen förra fastan. Kanske ska vara typ 66,5 kg eller vart det nu landar när man inte dragit på sig överskottsvätska. Satsar på att vara på 64kg 'på riktigt' innan jul iallafall för då är jag inom normalt BMI. Huvudsaken det går åt rätt håll i snitt liksom.
Citera
2024-10-01, 15:33
Avslutad
Tror att jag måste försöka minska ner på mitt sockerätande. Har ätit mycket godis 🍬 och krämfyllda donuts 🍩 sen jag slutade snusa. Tycker man får stora energidippar och troligtvis är det p.g.a. mitt ätande av sötsaker.

Idag är en rätt seg dag, känner mig liksom seg i huvudet. Men fortfarande snusfri i alla fall nu när det är dag 35.
Citera
2024-10-02, 08:50
Medlem
Citat:
Tror att jag måste försöka minska ner på mitt sockerätande. Har ätit mycket godis 🍬 och krämfyllda donuts 🍩 sen jag slutade snusa. Tycker man får stora energidippar och troligtvis är det p.g.a. mitt ätande av sötsaker.

Idag är en rätt seg dag, känner mig liksom seg i huvudet. Men fortfarande snusfri i alla fall nu när det är dag 35.

King!
Märkte också att jag käkar mer socker än vanligt efter jag slutade snusa

Men nu har du 1 månad avklarad!

Om 2 månader så har dina dopamin nivåer reglerats!

"Even after a few months, some of these processes are still ongoing. Research indicates that after 3 months of successful abstinence, individuals tend to show improved dopamine function compared with when they were using nicotine"

"Three months after quitting smoking, levels of dopamine in the brain return to normal, according to a new study published in the journal Biological Psychiatry."

Finns en studie från 2016 som styrker detta
Citera
2024-10-02, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
King!
Märkte också att jag käkar mer socker än vanligt efter jag slutade snusa

Men nu har du 1 månad avklarad!

Om 2 månader så har dina dopamin nivåer reglerats!

"Even after a few months, some of these processes are still ongoing. Research indicates that after 3 months of successful abstinence, individuals tend to show improved dopamine function compared with when they were using nicotine"

"Three months after quitting smoking, levels of dopamine in the brain return to normal, according to a new study published in the journal Biological Psychiatry."

Finns en studie från 2016 som styrker detta
Låter nice att dopamin nivåerna normaliseras sen. Tror det kan bero på just dopaminet också att man ibland får nån dag där man känner sig extra seg och trög för att sedan ha en dag där allt är finemang... Nåja, bara härda ut. Har klarat mig för långt för att börja om från noll igen så den här gången kommer jag fixa det.

Tycker den där appen I Am Sober är bra. Kollar lite i den ibland för att se min progress. Det jag gillar mest med den appen är nog att det är en massa milstolpar med och sen ser man vilka milstolpar man klarat, hur långt det är till nästa o.s.v. Inte supermärkvärdigt men kan rekommendera den appen om nån vill ha koll på hur länge man varit utan nikotin. Går att ställa in både datum och klockslag för när man slutade så man ser exakt hur lång tid man varit utan.
Citera
2024-10-02, 14:38
Medlem
Hur länge behöver man ha den där jävla dimman som man får när man slutar? Saker snurrar runt omkring en, ingenting är tydligt och klart och jag vet knappt vart jag är? Venne hur jag ska beskriva abstinensdimman mer än så?
Citera
2024-10-02, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Hur länge behöver man ha den där jävla dimman som man får när man slutar? Saker snurrar runt omkring en, ingenting är tydligt och klart och jag vet knappt vart jag är? Venne hur jag ska beskriva abstinensdimman mer än så?
Hur länge har du varit utan?

Det är säkert lite individuellt men tror jag hade värsta dimman under de 3 första veckorna som jag minns, men det känns ut som att man haft nån sån dag långt senare också. Igår och idag har jag själv befunnit mig lite i ett töcken tycker jag trots att jag mått mkt bra tidigare dagar.
Citera
2024-10-03, 00:18
Medlem
Citat:
Hur länge har du varit utan?

Det är säkert lite individuellt men tror jag hade värsta dimman under de 3 första veckorna som jag minns, men det känns ut som att man haft nån sån dag långt senare också. Igår och idag har jag själv befunnit mig lite i ett töcken tycker jag trots att jag mått mkt bra tidigare dagar.

Bara sen imorse haha, eller ja en dag nu. Men blir så irriterad på abstinensdimman. Vad pågår egentligen i huvudet? Hade varit intressant att veta

Men några veckor låter fullt rimligt!
Citera
2024-10-03, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Bara sen imorse haha, eller ja en dag nu. Men blir så irriterad på abstinensdimman. Vad pågår egentligen i huvudet? Hade varit intressant att veta

Men några veckor låter fullt rimligt!
Jaha du är bara på dag 1
Ja men då har du ju de här 3 värsta dagarna då man verkligen brukar befinna sig i en dimma. Men jag tycker man brukar känna sig lite i en dimma några veckor efteråt också som jag skrev men inte lika jobbig som under de första dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in