2024-10-03, 06:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Wall missar dock två uppenbara grejer.

1. För polisens del så var provskjutningarnas primära syfte inte att avgöra några vapen. Snarare var förhoppningen att hitta rätt vapen.

2. Det vapen som inte lämnades in, och ja om man avser att provskjuta över 700 vapen så räknar man nog på ett svinn på något eller några enstaka vapen som inte dyker upp utav någon anledning.

Det är ett rimligt sunt antagande från början att någon revolver kanske inte återfinns. Men det (enda) vapen som inte lämnas in tillhörde ju inte vem som helst. Utan det tillhör då en man som bor inom promenadavstånd från mordplatsen. Som har ett motiv. Som dessutom liknar mördaren utseendemässigt. Det är då det sammantaget blir intressant.
1. Att hitta rätt vapen kan ju dock ha missats som sagts. Det är fullt möjligt att rätt vapen har testats och blivit avfärdat.
2. Det är inte det enda vapnet som inte lämnats in. Vi har ju tex två som uppgetts ha blivit stulna.

Sedan är det ju såklart intessant att ett vapen som inte lämnats in är från en person som i övrigt passar in. Men vapenfrågan i sig är inte lika stark som det ges sken av.
Citera
2024-10-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Jag känner till uppgifterna, men jag vet inte mer än du. Om det verkligen skickades ut kallelser så pass tidigt, så borde det kunna gå att få ut exempel på sådana. Vet du om någon har framfört en sådan begäran?

Ingen aning,men man tycker ju att någon borde försökt.
Jag tror inte att det finns något kallelsematerial från 1986.
Det som kan finnas för övrigt är Expressens artikel från Februari 2016 där vapenaktionen från 1986 redogörs för lite.
Intressant är att enligt ovanstående så sattes Polisen att gå igenom varje enskilt vapenkort eftersom dessa inte var sorterade efter vapenslag.Det uppskattades finnas ungefär 4000 vapen i riket av samma slag som mordvapnet.
Jag känner Poliser som agerade här.Det handlar dock om svensk landsort och därmed endast enstaka innehavare.De åkte själva ut till vapenägaren ifråga och kontrollerade att han hade sin revolver.

Knappast aktuellt förfarandesätt i Stockholmsområdet,och det var ju ingen som kom och knackade på Christers dörr enligt materialuppgift.

Till slut måste man resonera till rimlig förklaringsmodell när ledningsgruppens protokoll från 9 Maj talar om att varje vapenägare visat upp sitt vapen.
Jag saknar alternativ förklaring till det till synes stora antal som gjort detta,om det inte skett via någon form av kallelse..jag fattar helt enkelt inte hur så många kan ha hörsammat Polisens initiala önskan annars.

Även uttrycket "visat upp" som det talas om i materialet kring vapenaktionen våren 1986 verkar möjligen antyda en aktiv handling från vapenägarna ifråga.

Sedan blev det PKK dimma.
Citera
2024-10-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
1. Att hitta rätt vapen kan ju dock ha missats som sagts. Det är fullt möjligt att rätt vapen har testats och blivit avfärdat.
2. Det är inte det enda vapnet som inte lämnats in. Vi har ju tex två som uppgetts ha blivit stulna.

Sedan är det ju såklart intessant att ett vapen som inte lämnats in är från en person som i övrigt passar in. Men vapenfrågan i sig är inte lika stark som det ges sken av.

Så Gunnar Wall tycker alltså att det var onödigt att provskjuta.

Kanske lika bra att inte utreda mordet alls. Man kan ju missa någon som ÄR gärningsman.
Citera
2024-10-03, 09:00
Medlem
Pojkpingis

....du säger det finns flera legala vapen, förutom CAs, som inte provskjutits.
Då menar du kanske i hela landet?
I Stockholmsområdet är det väl endast CAs, legala, vapen som inte testats om jag förstått det rätt.
Citera
2024-10-03, 09:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Så Gunnar Wall tycker alltså att det var onödigt att provskjuta.

Kanske lika bra att inte utreda mordet alls. Man kan ju missa någon som ÄR gärningsman.
Det vet jag inte om han sagt. Det är utredningen själva som i efterhand sagt att det kanske aldrig gått att binda kulorna till ett vapen.

Dessutom är det fullt möjligt att själv fixa vapnet så att en provskjutning inte ger något.

Men det är väl inte onödigt att provskjuta för det. Vi vet ju inte om det hade gett utslag eller inte. Och vapen som inte lämnas in får ju en förhöjd misstanke.
Citera
2024-10-03, 09:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Pojkpingis

....du säger det finns flera legala vapen, förutom CAs, som inte provskjutits.
Då menar du kanske i hela landet?
I Stockholmsområdet är det väl endast CAs, legala, vapen som inte testats om jag förstått det rätt.
Det stämmer inte. Det finns flera legala som inte provskjutits. Tex två som inte lämnades in då de uppgavs vara stulna.

Sedan har vi ju alla 38or där ingen av dom provskjutits.
Citera
2024-10-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Relevant avsnitt SvD-artikeln

Ja, som sagt har vi bedömt dessa uppgifter som mindre trovärdiga och icke tillförlitliga redan 2020 på grund av deras ursprung, inblandade uppgiftslämnare samt deras status och motiv. Det kan vara på sin plats att länka tillbaka till dessa uppgifter, eftersom de har aktualiserats igen av TP på bokmässan.

Uppgiftslämnaren berättar i förhör IVA 21361:

Angående uppgiftens ursprung
(tredjehandsuppgifter)
Uppgifterna fick *** av en, som han beskriver det, knäppskalle som själv haft vapen. De uppgifter som *** nu berättar är det han i sin tur har fått höra av sin uppgiftslämnare och uppger att mannen heter *** och har säkert figurerat i polisens papper.

Motivet enligt UL (tjäna pengar)
*** tyckte att *** och han skulle tjäna pengar på uppgifterna.*** tyckte det lät lite intressant med att man hade historien om hur Christer Anderssons vapen försvann och tog därför själv kontakt med Palmegruppen och den som då svarade var Lennart Gustavsson.

Tidpunkt och syfte enligt UL (1985 eftersom CA var i behov av pengar)
*** köpte då Christer Anderssons Smith&Wesson revolver för 24-25 000. |….] CA kunde inte mycket annat göra än att sälja vapnet då han var tvungen att ha pengarna för att någorlunda få till sommarstugan.

*** är av uppfattningen att försäljningen av vapnet ägde rum före mordet, det kan eventuellt ha varit under hösten 1985.

Trolig UL och status

(FB) Tråden om Christer Andersson

Försök att tolka förhöret
i anslutning till pilbågsprästen

Kontakt 2018 och registeruppslag i ärendet
https://ibb.co/1nFfHLg
https://wpu.nu/images/b/b3/IVA_21361-01_kontroll_av_vapeninnehav.pdf

Förhör IVA 21361 - transkribering Lookalike (tidig utl med mindre maskering)

Wall sätter inte oväntat spinn på frågan SvD kastar ur sig om att det kan ha varit radioamatör-Christer som fått kallelserna. Vad ska man ge för detta?
Citera
2024-10-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är inte ens långsökt. Enligt Wall hade det ju räckt med att skrapa upp insidan av pipan eller byta ut den för att passera en provskjutning oavsett utsikter till att binda kulorna. Det hade nog varit det mest rationella att göra som GM med en egenregistrerad revolver.

Således kan inte ens de ”avförda” revolvrarna verkligen klassas som avförda. Det är fullt möjligt att den verklige GM lät testa sitt vapen efter att ha mixtrat med pipan.
Men om man kommer in till polisen med ett vapen med uppskrapad och repad insida pipan, så upptäcker förstås polisen det och då blir det många frågor att besvara.
Varför har du förstört pipan ??......osv osv
Citera
2024-10-03, 11:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Men om man kommer in till polisen med ett vapen med uppskrapad och repad insida pipan, så upptäcker förstås polisen det och då blir det många frågor att besvara.
Varför har du förstört pipan ??......osv osv

Wall har redan bemött det där. Det vore visserligen lite misstänkt, men det vore ändå mycket bättre än att behöva förklara att ens vapen är borta under oklara omständigheter. Man kan ju till exempel säga att man försökt sig på lite vapenvård själv men klantat sig och gjort fel.

Så länge vapnet passerar provskjutningen blir det nog svårt att bygga något case kring det.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-03 kl. 11:26.
Citera
2024-10-03, 12:57
Medlem
Citat:
Det är inte ens långsökt. Enligt Wall hade det ju räckt med att skrapa upp insidan av pipan eller byta ut den för att passera en provskjutning oavsett utsikter till att binda kulorna. Det hade nog varit det mest rationella att göra som GM med en egenregistrerad revolver.

Således kan inte ens de ”avförda” revolvrarna verkligen klassas som avförda. Det är fullt möjligt att den verklige GM lät testa sitt vapen efter att ha mixtrat med pipan.

Nu har jag inte läst Walls artikel så ska kanske inte klanka ner alltför mycket på honom, men när det gäller att "passera provskjutning" behöver man inte göra någonting alls med vapnet. Spårbilden på mordkulorna är ändå för dålig för att kunna bindas till något specifikt vapen.

Så här skriver NFC i sitt utlåtande daterat den 29/5 2020 (se sid 10 i pdf:en):

"Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet."
https://drive.google.com/file/d/1FRndSjQvp8yTUiaq-sN-aNyZGtdtEH3-/view

Just därför får man skilja mellan vad CA trott om saken och vad som faktiskt varit fallet. Om han lämnat in revolvern för provskjutning så hade det ändå inte gjort någon skillnad med avseende på Palmemordet. Däremot skulle det naturligtvis ha gjort stor skillnad med avseende på vapenbrottet.

Det Wall föreslår om att "mixtra med pipan" – eller helt byta ut den – tycker jag inte verkar mycket bättre än att helt och hållet undanhålla vapnet. Det är ju sådant som med ganska stor säkerhet skulle kunna uppdagas forensiskt och då skulle det naturligtvis väcka frågor om varför pipan filats i eller bytts ut.

Så även om Wall menar att det vore en förträfflig idé så tvivlar jag likväl på det. Men det är nu inte det enda jag tvivlar på som Wall kommit dragandes med på vapen- och ballistikfronten. Härförleden var han ju också inne på blyisotopanalyserna, där han fått det forensiska om bakfoten. Det avhandlades för någon månad sedan här i tråden.
Citera
2024-10-03, 14:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Nu har jag inte läst Walls artikel så ska kanske inte klanka ner alltför mycket på honom, men när det gäller att "passera provskjutning" behöver man inte göra någonting alls med vapnet. Spårbilden på mordkulorna är ändå för dålig för att kunna bindas till något specifikt vapen.

Så här skriver NFC i sitt utlåtande daterat den 29/5 2020 (se sid 10 i pdf:en):

"Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet."
https://drive.google.com/file/d/1FRndSjQvp8yTUiaq-sN-aNyZGtdtEH3-/view

Just därför får man skilja mellan vad CA trott om saken och vad som faktiskt varit fallet. Om han lämnat in revolvern för provskjutning så hade det ändå inte gjort någon skillnad med avseende på Palmemordet. Däremot skulle det naturligtvis ha gjort stor skillnad med avseende på vapenbrottet.

Det Wall föreslår om att "mixtra med pipan" – eller helt byta ut den – tycker jag inte verkar mycket bättre än att helt och hållet undanhålla vapnet. Det är ju sådant som med ganska stor säkerhet skulle kunna uppdagas forensiskt och då skulle det naturligtvis väcka frågor om varför pipan filats i eller bytts ut.

Så även om Wall menar att det vore en förträfflig idé så tvivlar jag likväl på det. Men det är nu inte det enda jag tvivlar på som Wall kommit dragandes med på vapen- och ballistikfronten. Härförleden var han ju också inne på blyisotopanalyserna, där han fått det forensiska om bakfoten. Det avhandlades för någon månad sedan här i tråden.

Ja, det är bra att du lyfter fram NFC-utlåtandet. Nu tänkte jag i och för sig att det var underförstått i och med min formulering ”oavsett utsikter att binda kulorna till vapnet”. Men jag hade kanske kunnat formulera mig tydligare där. Det centrala i den här frågan blir väl att ingen potentiell gärningsman år 1989 rimligen hade kunnat sluta sig till det med tanke på bilden som kablades ut i media. Då talades det ju om att vapen lämnar ”ett fingeravtryck” på varje kula och att man hade kunnat binda vapnet utan problem.

Jag vet inte om det spelar någon roll men det är egentligen inte Wall som kommit fram till det där, utan en Anders Lexne som han talat med. ”Jag talade med Anders Lexne, vapenhandlare sedan många år och en av Sveriges främsta experter på handeldvapen.” Och det är alltså han som menar att det hade kunnat vara en framkomlig väg. Då kanske jag la fram det lite fel som lät påskina att det var Walls idé.

Kan man ifrågasätta Anders Lexne där? Jag har i alla fall inte kunskaperna att säga varken bu eller bä i den frågan. Jag vet inte hur SKL:s och PU:s arbetsmetoder såg ut på den tiden och om man till exempel gjorde en forensisk koll av ett eventuellt pipbyte. Eller om man hade klassat ett pipbyte som lika misstänkt som ett uteblivet vapen. Pipbyte verkar inte helt ovanligt för att restaurera ett slitet eller skadat handeldvapen?

(FB) Slitage på pistolpipa

Anders Lexne:

”Det finns flera sätt att förändra spåren i pipan. Det räcker till exempel med att mekaniskt bearbeta mynningens insida så blir det andra spår på kulor som skjuts ur revolvern än det blev innan. Det skulle kanske synas att någon manipulerat vapnet. Men det spelar kanske mindre roll om resultatet blir att polisen inte kan binda detta vapen till en viss kula.”
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-03 kl. 14:43.
Citera
2024-10-03, 14:50
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Det centrala i den här frågan blir väl att ingen potentiell gärningsman år 1989 rimligen hade kunnat sluta sig till det med tanke på bilden som kablades ut i media. Då talades det ju om att vapen lämnar ”ett fingeravtryck” på varje kula och att man hade kunnat binda vapnet utan problem.

Jag vet inte om det spelar någon roll men det är egentligen inte Wall som kommit fram till det där, utan en Anders Lexne som han talat med. ”Jag talade med Anders Lexne, vapenhandlare sedan många år och en av Sveriges främsta experter på handeldvapen.” Och det är alltså han som menar att det vore en okej risk att ta.

Men gärningsmannen, CA eller någon annan, kunde ju inte bolla med "en av Sveriges främsta experter på handeldvapen". Det finns liksom inte ring en vän när man skjutit statsministern och dessutom saknar google.

Precis som du skriver, GM har att förhålla sig till det som polisen säger i media. Varför Wall blandar in andra saker som inträffat långt senare är faktiskt obegripligt?

Citat:
Enligt Wall hade det ju räckt med att skrapa upp insidan av pipan eller byta ut den för att passera en provskjutning oavsett utsikter till att binda kulorna. Det hade nog varit det mest rationella att göra som GM med en egenregistrerad revolver.

Citat:
Wall har redan bemött det där. Det vore visserligen lite misstänkt, men det vore ändå mycket bättre än att behöva förklara att ens vapen är borta under oklara omständigheter. Man kan ju till exempel säga att man försökt sig på lite vapenvård själv men klantat sig och gjort fel.

"lite misstänkt"? Om C.A. kommit och visat upp ett manipulerat vapen så hade vi suttit och diskuterat precis samma case idag fast istället för "grek-turken" i Kungsträdgården hade vi pratat om den lilla "olyckan" vid vapenvården.

Och NFC-utlåtandet från 2020 kommer även det minst sagt försent för att påverka CAs/mördarens syn på provskjutningen. Wall alltså
Senast redigerad av fragola 2024-10-03 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in