Citat:
Ursprungligen postat av
10juni
Jag känner till uppgifterna, men jag vet inte mer än du. Om det verkligen skickades ut kallelser så pass tidigt, så borde det kunna gå att få ut exempel på sådana. Vet du om någon har framfört en sådan begäran?
Ingen aning,men man tycker ju att någon borde försökt.
Jag tror inte att det finns något kallelsematerial från 1986.
Det som kan finnas för övrigt är Expressens artikel från Februari 2016 där vapenaktionen från 1986 redogörs för lite.
Intressant är att enligt ovanstående så sattes Polisen att gå igenom varje enskilt vapenkort eftersom dessa inte var sorterade efter vapenslag.Det uppskattades finnas ungefär 4000 vapen i riket av samma slag som mordvapnet.
Jag känner Poliser som agerade här.Det handlar dock om svensk landsort och därmed endast enstaka innehavare.De åkte själva ut till vapenägaren ifråga och kontrollerade att han hade sin revolver.
Knappast aktuellt förfarandesätt i Stockholmsområdet,och det var ju ingen som kom och knackade på Christers dörr enligt materialuppgift.
Till slut måste man resonera till rimlig förklaringsmodell när ledningsgruppens protokoll från 9 Maj talar om att varje vapenägare visat upp sitt vapen.
Jag saknar alternativ förklaring till det till synes stora antal som gjort detta,om det inte skett via någon form av kallelse..jag fattar helt enkelt inte hur så många kan ha hörsammat Polisens initiala önskan annars.
Även uttrycket "visat upp" som det talas om i materialet kring vapenaktionen våren 1986 verkar möjligen antyda en aktiv handling från vapenägarna ifråga.
Sedan blev det PKK dimma.