2024-10-01, 22:39
Medlem
Trevligt.kontos avatar
I mitt eviga flöde, jag kan ha missförstått. Men

angående Magnumrevolvern, så ska ha i mitten av 80-talet sålt/pantat ett vapen för att få pengar, inom sinn skytteklubb. Dvs inte leggit, även om vapnet skulle användas i antingen samlar eller sportsyfte, Kan han ha gjort så igen några år senare. Därav den konstiga lögnen om skummisen på stan. Som egentligen var en klubbkamrat han inte ville sätta i klistret (med indragen licens osv). Om denna lever borde den ju dock krypa fram nu.

https://m.youtube.com/watch?v=oKHPw0Sf3nA&t=1527s
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-10-01 kl. 22:52.
Citera
2024-10-02, 00:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Vad tycktes om debatten mellan TP och JJ, någon som hunnit SE?
Citera
2024-10-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad tycktes om debatten mellan TP och JJ, någon som hunnit SE?

Jag tyckte att två saker kom upp...

Vapnet som inom skytteklubben sålts inom klubben 1985...enligt någon på klubben !

Sen även att CA var emot att det skulle skjutas mot palmebilder i klubben och det hade blivit bråk ...Det kan ju varit anledning också till att CA höll sig borta från klubben ett tag...

Detta har inte nämnts alls tidigare i denna tråd !

Är det för det inte gagnar CA som GM ?
Citera
2024-10-02, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det har dock inte föräldrarna sagt. Modern säger att han är en snäll och fin kille. Och CA och hans far hade en bra relation enligt brodern.

Att föräldrarna skulle vara rädda för honom kommer från kvinnan vars hund han sparkade.
Ok så kan det vara.
Svårt hålla reda på alla namn, tider, adresser mm mm.....Tack.
Citera
2024-10-02, 08:37
Medlem
En fråga.
Om man trycker på Citera+

Hur går man sen vidare med det man själv vill skriva ??
Citera
2024-10-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tyckte att två saker kom upp...

Vapnet som inom skytteklubben sålts inom klubben 1985...enligt någon på klubben !

Sen även att CA var emot att det skulle skjutas mot palmebilder i klubben och det hade blivit bråk ...Det kan ju varit anledning också till att CA höll sig borta från klubben ett tag...

Detta har inte nämnts alls tidigare i denna tråd !

Är det för det inte gagnar CA som GM ?

Att det skall ha skjutits på måltavlor föreställande Olof Palme känner jag till sedan tidigare.
Uppgiften är dock av knäppgökskaraktär där källvärderingen gällande detta har gjort att jag lämnat det åt sidan.
Vad CA i fall sådant tyckt om detta((uppgiften är av enstaka slag uppgiven av starkt tvivelaktig källa)finns inget i mitt material som säger.
Jag skall leta fram detta material lite snare om det skulle behövas.

Uppgiften om att CA skulle ha lånat ut sin spädgris 1985 inom klubben har jag ingen som helst tidigare uppgift om.
Vad jag kan förstå efter att ha sett Jordås-TP debatten är att denna uppgift skall finnas i en tidningsartikel från 2020 i SvD,signerad en Johan Mikaelsson.
Det skulle naturligtvis vara föredömligt om någon som har möjlighet kan lägga upp artikeln här..utan det så kan jag naturligtvis inte bedöma vilket eventuellt värde uppgiften har överhuvudtaget plus att jag inte kan identifiera källan.
Vad som kan konstateras är att uppgiften återigen är av enstaka slag och någon källutvärdering saknar jag som sagt möjlighet till att göra..artikeln ligger bakom betalvägg men jag hoppas som sagt att någon har möjlighet att lägga upp artikeln här.

Vad som kan sägas i skrivande stund är att CA enligt taxeringsuppgifterna från tiden ifråga har god ekonomi,så har han "hyrt ut"sin spädgris internt inom klubben så kan knappast ekonomiska problem vara skälet till detta ögonbrynshöjande beteende.

Att CA internt skulle ha "hyrt ut"sin revolver är i sig en mycket osannolik uppgift.Det finns risk för vapenlicensen naturligtvis plus att det inte finns stöd någonstans i det övriga materialet om att detta skulle ha skett.Tvärtom så ger det samlade övriga materialet från APK vid hand att CA icke synes ha närmare kontakt med någon annan APK medlem.Upgifterna om att CA varit en enstöring samt udda går igen i det materialet.

Den enda person som CA synes ha haft någon kontakt med i real betydelse är den person som vid tidpunkten är ordförande i klubben.Varken i förhör med denne eller med Christer A påstås det att Christer skall ha hyrt ut något vapen till denna.

Mera kött på benen efterfrågas dock alltid.
Har någon möjlighet till att lägga upp John Mikaelssons artikel från SvD September 2020 så tackar jag i så fall på förhand för denna hjälp.
Citera
2024-10-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att det skall ha skjutits på måltavlor föreställande Olof Palme känner jag till sedan tidigare.
Uppgiften är dock av knäppgökskaraktär där källvärderingen gällande detta har gjort att jag lämnat det åt sidan.
Vad CA i fall sådant tyckt om detta((uppgiften är av enstaka slag uppgiven av starkt tvivelaktig källa)finns inget i mitt material som säger.

Uppgiften om att CA skulle ha lånat ut sin spädgris 1985 inom klubben har jag ingen som helst tidigare uppgift om.
Vad jag kan förstå efter att ha sett Jordås-TP debatten är att denna uppgift skall finnas i en tidningsartikel från 2020 i SvD,signerad en Johan Mikaelsson.
Det skulle naturligtvis vara föredömligt om någon som har möjlighet kan lägga upp artikeln här..utan det så kan jag naturligtvis inte bedöma vilket eventuellt värde uppgiften har överhuvudtaget plus att jag inte kan identifiera källan.
Vad som kan konstateras är att uppgiften återigen är av enstaka slag och någon källutvärdering saknar jag som sagt möjlighet till att göra..artikeln ligger bakom betalvägg men jag hoppas som sagt att någon har möjlighet att lägga upp artikeln här.

Vad som kan sägas i skrivande stund är att CA enligt taxeringsuppgifterna från tiden ifråga har god ekonomi,så har han "hyrt ut"sin spädgris internt inom klubben så kan knappast ekonomiska problem vara skälet till detta ögonbrynshöjande beteende.

Att CA internt skulle ha "hyrt ut"sin revolver är i sig en mycket osannolik uppgift.Det finns risk för vapenlicensen naturligtvis plus att det inte finns stöd någonstans i det övriga materialet om att detta skulle ha skett.Tvärtom så ger det samlade övriga materialet från APK vid hand att CA icke synes ha närmare kontakt med någon annan APK medlem.Upgifterna om att CA varit en enstöring samt udda går igen i det materialet.

Den enda person som CA synes ha haft någon kontakt med i real betydelse är den person som vid tidpunkten är ordförande i klubben.Varken i förhör med denne eller med Christer A påstås det att Christer skall ha hyrt ut något vapen till denna.

Har någon möjlighet till att lägga upp John Mikaelssons artikel från SvD September 2020 så tackar jag i så fall på förhand för denna hjälp.

”…” Vännerna från skytteklubben ger en bild av GH som lugn, lite udda och inbunden. Något hat mot Palme märkte ingen av.
– Det förefaller osannolikt att han skulle ha gjort det, säger en tidigare medlem.
Åren efter mordet noterade de inget särskilt med honom. Materialförvaltaren, han som beskriver GH som ”iskall” och kapabel att mörda, säger samtidigt att han inte var aggressiv.
– Att han i vredesmod skulle gå och skjuta Palme? Nej, absolut inte.

Enligt ett tips från en tredje klubbmedlem, vände sig GH till och med mot att en grupp andra skyttar sköt prick på valaffischer med bilder på Palme. Denna konflikt ska ha lett till att klubben splittrats och delats upp i två. Enligt samma tips ska en klubbkompis under en båttur ha skrutit om att han köpte GH:s revolver redan 1985, då GH behövde pengar efter förlustaffärer.
Uppgiftslämnaren avled 2019, men SvD talar med en annan revolverskytt som varit i kontakt med utredningen angående tipset.
– GH var en mycket duktig skytt, men nej, han mördade definitivt inte Palme. Ett gäng i klubben sköt på Palmebilder och det tyckte han inte om. Han var inte med på det. Det är sant att han inte kunde redogöra för sin revolver. Han hade sålt den till någon. Motivet är att de kan ha velat ha ett vapen för att skjuta Palme. Jag tror att GH kände sig jagad, att han trodde att det kan ha varit hans revolver som användes.

Andra klubbmedlemmar som SvD pratat med säger att klubben inte delades i två och att skjutande på porträttbilder inte förekom. Men att klubben delades intygas av Svenska pistolskytteförbundet. Och under 1986 ska GH ha varit frånvarande från skytteklubben, där han var styrelsemedlem.”
Citera
2024-10-02, 10:58
Medlem
Citat:
Gunnar Wall fortsätter med att göra bort sig i kommentatorsfältet på sin blogg.
Han är helt förvirrad och drar felaktiga slutsatser från falsk bakgrund.
Intet nytt under solen härvidlag således,men Torsten S mystiska besök ute i Vedahöjden har därmed åter kommit på tapeten..och det kan vara värt att dra uppgifterna runt detta och vad man spekulationsvis kan undra över.

Torsten S har alltså försökt uppsöka Christer A personligen i samband med provskjutningsaktionen.
Han tror sig ha gjort detta iom att han samtalat med en Christer A som bor i området och som har ett stort amatörradio intresse.
När Torsten S och Christer A konfronteras med varandra i Januari 1995 känner ingen av dem igen den andre.
Vallningsliknande åtgärd genomförs därför med Torsten S den 19 Januari 1995.
Torsten S ritar en karta och för Polisen till det område där Christers föräldrars sommarstuga ligger.
Torsten S tror sig ha varit vid stugan,men är inte säker.
Han erinrar sig om att han först kommit till fel ställe.Han skall då ha fått kontakt med en kvinna som upplyst om att det fanns en annan Christer A som brukades vistas i en sommarstuga.Hon skall ha varit Torsten S behjälplig med den "rätta" adressen..den som ledde till mötet med den Christer A som haft ett stort amatörradio intresse.
Torsten S har inte bemödat sig om att antackna när i tid han genomförde sin sommarstugssafari ute på Vedahöjden.

Detta är en särdeles svårutredd soppa kokad ihop av den undermålige Torsten S.
Vad kan överhuvudtaget sägas?
Det står klart att Torsten S besökt två sommarstugor,varav den ena ägts av den amatörradiointresserade Christer A.Denne har inget med MOP att göra och kan således lämnas därhän.
Vilken var den andra sommarstugan som Torsten S besökte?
Han ritar en karta och vallar Polisen till CAs sommarstuga den 19 Januari.De hamnar där trots att Torsten S egenligen inte känner sig säker på att det är rätt stuga.
Vem var kvinnan som Torsten S samtalade med och som var honom behjälplig med uppgifterna till den felaktige Christer A?
Vad jag spekulationsvis kan utreda från Torsten S röra så synes det som att han först varit vid rätt Christer As sommarstuga.Där har han samtalat med en kvinna som för honom uppgett att det finns en annan Christer A i sommarstugeområdet.
"En annan Christer A"?

Tyder inte denna mening på att kvinnan haft vetskap om båda Christer A som finns i området?
Jag läser det så.
Om nu stugan var rätt sommarstuga,och Torsten S där samtalade med en kvinna som upplyste honom om att det fanns en annan Christer A som vistades i området..och där denne sedan visade sig vara för MOP sammanhang "fel" Christer A..kan det i sådant fall inte vara så att det var Christers mor som Torsten S samtalade med?
Om det inte var Astrid A..vem var då kvinnan som befann sig vid vad som synes kan ha varit "rätt" stuga?
Christer hade ju inget damsällskap överhuvudtaget enligt materialet.

Någon med någon smart tanke gällande ovanstående?

Det måste jag i alla fall säga, att det här var munter läsning. Har du funderat över möjligheten att vi också har två olika Torsten S med i spelet? Den som åker ut till Christer A kan ju vara "Torsten S Kling", medan den som sedan inte känner igen Christer A kan vara "Torsten S Klang". Resultatet verkar ju ändå slående likt hur det brukar bli med Kling & Klang!
Citera
2024-10-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det måste jag i alla fall säga, att det här var munter läsning. Har du funderat över möjligheten att vi också har två olika Torsten S med i spelet? Den som åker ut till Christer A kan ju vara "Torsten S Kling", medan den som sedan inte känner igen Christer A kan vara "Torsten S Klang". Resultatet verkar ju ändå slående likt hur det brukar bli med Kling & Klang!

Nej,det är samma Torsten Stålnacke det handlar om genom hela soppan.
Stor framgång kunde noteras igår dock,då vi nu har identitet på radioamatören som Torsten S påstår sig ha talat med ute på Vedahöjden..troligen runt år 1993,det första helår som Christer A bor i föräldrarnas sommarstuga där.
Det tog bara 31 år att identifiera radioamatören..en sak som Polisen naturligtvis borde ha gjort redan 1995 när frågan aktualiserades i Januari detta år.
Vi vet ju dock att de hellre spelade Pingis än ägnade sig åt sådana här grejer,och det är därför som vi inte vetat vilken radioamatören varit under dessa 31 år.

Nu kan ju Torsten S uppgifter kollas upp på helt annat sätt.Radioamatören lever fortfarande och han torde kunna bekräfta eller för all del dementera det Torsten S påstod i Januari 1995.
Någon borde fråga honom om de oklarheter som föreligger,och som han onekligen har potential att klara upp.

Det känns någonstans ändå uppmuntrande att framsteg fortfarande kan göras även år 2024.
Det håller intresset vid liv.
Citera
2024-10-02, 11:47
Medlem
omigas avatar
Citat:

Relevant avsnitt SvD-artikeln

Ja, som sagt har vi bedömt dessa uppgifter som mindre trovärdiga och icke tillförlitliga redan 2020 på grund av deras ursprung, inblandade uppgiftslämnare samt deras status och motiv. Det kan vara på sin plats att länka tillbaka till dessa uppgifter, eftersom de har aktualiserats igen av TP på bokmässan.

Uppgiftslämnaren berättar i förhör IVA 21361:

Angående uppgiftens ursprung
(tredjehandsuppgifter)
Uppgifterna fick *** av en, som han beskriver det, knäppskalle som själv haft vapen. De uppgifter som *** nu berättar är det han i sin tur har fått höra av sin uppgiftslämnare och uppger att mannen heter *** och har säkert figurerat i polisens papper.

Motivet enligt UL (tjäna pengar)
*** tyckte att *** och han skulle tjäna pengar på uppgifterna.*** tyckte det lät lite intressant med att man hade historien om hur Christer Anderssons vapen försvann och tog därför själv kontakt med Palmegruppen och den som då svarade var Lennart Gustavsson.

Tidpunkt och syfte enligt UL (1985 eftersom CA var i behov av pengar)
*** köpte då Christer Anderssons Smith&Wesson revolver för 24-25 000. |….] CA kunde inte mycket annat göra än att sälja vapnet då han var tvungen att ha pengarna för att någorlunda få till sommarstugan.

*** är av uppfattningen att försäljningen av vapnet ägde rum före mordet, det kan eventuellt ha varit under hösten 1985.

Trolig UL och status

(FB) Tråden om Christer Andersson

Försök att tolka förhöret
i anslutning till pilbågsprästen

Kontakt 2018 och registeruppslag i ärendet
https://ibb.co/1nFfHLg
https://wpu.nu/images/b/b3/IVA_21361-01_kontroll_av_vapeninnehav.pdf

Förhör IVA 21361 - transkribering Lookalike (tidig utl med mindre maskering)

Senast redigerad av omiga 2024-10-02 kl. 11:53.
Citera
2024-10-02, 12:05
Medlem
Citat:
Således finns det tre Christer Andersson boendes på Tornslingan!
Kom nu inte och säg att även denne Christer den Tredje skall ha varit radioamatör och att han haft tillgång till sommarstuga ute på Vedahöjden..för gör du det så tror jag faktiskt att jag lägger av med allt MOP relaterat..:-)
Det är knasigt nog som det är.
Så mycket kan man i alla fall konstatera att även Christer A den tredje verkar ha haft en viss koppling till radioteknik. På minnessidan finns det nämligen en uppgift om att han 1995 arbetade på "planeringsavdelningen för antennära produkter" hos Ericsson. I likhet med den rätte CA tycks han också ha varit travintresserad.
Senast redigerad av 10juni 2024-10-02 kl. 12:12.
Citera
2024-10-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Här kommer förklaringen till den sönderskjutna teven .. Christer hade köpt vapnet nån dag innan händelsen och han var lite taggad , ungefär som De Niro i taxidriver .. han stod framför spegeln i vardagsrummet och gjorde moves med vapnet , snurrade kanske vapnet som gunfighters i westernfilmer brukar göra och höll på "are you talking to me " ? ,han var helt enkelt lite uppspelt .. men oj , han råkade då av misstag bränna av ett skott som gick rakt in i teven som visserligen inte var på , men ändå fan va pinsamt .. sen när en bekant frågade hur i helsike kan du skjuta sönder teven så sa CA att jag sköt när Palme var i bild .. för det lät bättre än sanningen och lite tufft

Det här har jag också resonerat kring. Att uppgiften om att Palme synts i rutan rent av kan va nånting han själv i egen hög person dragit till med lite halvt på skoj så att säga..

Det blir udda att bara nämna att man skjutit sönder en tv mitt på blanka dagen. Nån förklaring runt det hela behöver man ju ändå lämna..

Men vi vet inte. Det är så mycket vi INTE vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in