Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag tyckte att två saker kom upp...
Vapnet som inom skytteklubben sålts inom klubben 1985...enligt någon på klubben !
Sen även att CA var emot att det skulle skjutas mot palmebilder i klubben och det hade blivit bråk ...Det kan ju varit anledning också till att CA höll sig borta från klubben ett tag...
Detta har inte nämnts alls tidigare i denna tråd !
Är det för det inte gagnar CA som GM ?
Att det skall ha skjutits på måltavlor föreställande Olof Palme känner jag till sedan tidigare.
Uppgiften är dock av knäppgökskaraktär där källvärderingen gällande detta har gjort att jag lämnat det åt sidan.
Vad CA i fall sådant tyckt om detta((uppgiften är av enstaka slag uppgiven av starkt tvivelaktig källa)finns inget i mitt material som säger.
Jag skall leta fram detta material lite snare om det skulle behövas.
Uppgiften om att CA skulle ha lånat ut sin spädgris 1985 inom klubben har jag ingen som helst tidigare uppgift om.
Vad jag kan förstå efter att ha sett Jordås-TP debatten är att denna uppgift skall finnas i en tidningsartikel från 2020 i SvD,signerad en Johan Mikaelsson.
Det skulle naturligtvis vara föredömligt om någon som har möjlighet kan lägga upp artikeln här..utan det så kan jag naturligtvis inte bedöma vilket eventuellt värde uppgiften har överhuvudtaget plus att jag inte kan identifiera källan.
Vad som kan konstateras är att uppgiften återigen är av enstaka slag och någon källutvärdering saknar jag som sagt möjlighet till att göra..artikeln ligger bakom betalvägg men jag hoppas som sagt att någon har möjlighet att lägga upp artikeln här.
Vad som kan sägas i skrivande stund är att CA enligt taxeringsuppgifterna från tiden ifråga har god ekonomi,så har han "hyrt ut"sin spädgris internt inom klubben så kan knappast ekonomiska problem vara skälet till detta ögonbrynshöjande beteende.
Att CA internt skulle ha "hyrt ut"sin revolver är i sig en mycket osannolik uppgift.Det finns risk för vapenlicensen naturligtvis plus att det inte finns stöd någonstans i det övriga materialet om att detta skulle ha skett.Tvärtom så ger det samlade övriga materialet från APK vid hand att CA icke synes ha närmare kontakt med någon annan APK medlem.Upgifterna om att CA varit en enstöring samt udda går igen i det materialet.
Den enda person som CA synes ha haft någon kontakt med i real betydelse är den person som vid tidpunkten är ordförande i klubben.Varken i förhör med denne eller med Christer A påstås det att Christer skall ha hyrt ut något vapen till denna.
Mera kött på benen efterfrågas dock alltid.
Har någon möjlighet till att lägga upp John Mikaelssons artikel från SvD September 2020 så tackar jag i så fall på förhand för denna hjälp.