2005-09-13, 12:10
Medlem
Eftersom det kan vara dyrt att byta pistolpipa så vore det bra om man kunde minska på slitaget.De flesta vet nog att 39b sliter onödigt mycket. Men hur är det med de övriga mantlade kulorna. Är det någon vesäntlig skillnad i hårdheten på mantlen. När det gäller utgångshastighet. Hur stor betydelse har då den för slitaget? Finns det någor annat sett att förlänga livet på en pipa förutom val av amunition? Blir det någon skillnad om man rengör efter varje gång man har använt vapnet eller är det bara att överdriva?
Citera
2005-09-13, 13:06
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Eftersom det kan vara dyrt att byta pistolpipa så vore det bra om man kunde minska på slitaget.De flesta vet nog att 39b sliter onödigt mycket. Men hur är det med de övriga mantlade kulorna. Är det någon vesäntlig skillnad i hårdheten på mantlen. När det gäller utgångshastighet. Hur stor betydelse har då den för slitaget? Finns det någor annat sett att förlänga livet på en pipa förutom val av amunition? Blir det någon skillnad om man rengör efter varje gång man har använt vapnet eller är det bara att överdriva?

nu är inte jag någon expert, men så vitt jag vet så förlänger du livslängden avsevärt mycket genom val av amunition och nogran vapenvård. Krut fräter rätt friskt på pipan så det är viktigt att alltid rengöra efter användning, om jag inte missminner mig helt och hållet.
Men som sagt så är jag ingen expert.
Citera
2005-09-13, 13:33
Medlem
Ok men i sådana fall så vore det ju intressant at veta vilken ammunition som har den mjukare mantlen. Hur är det med magtech 9mm t.ex. Och om det skilljer 50 m/s mellan två sårter är den skillnaden vesäntlig för slitaget på pipan?
Citera
2005-09-13, 18:08
Medlem
503s avatar
bra fråga, jag är inte så pass insatt för att svara på det. Däremot så vet jag att man ska hålla sig borta från allt vad stål/järn kulor heter. Det är kanske inte så vanligt längre, men dom ska vara riktigt jävliga på att slita ut pipan.

Edit: sen beror det lite på vad du ska använda vapnet till. Skall du tävlingsskjuta så är det att rekomendera att du kör med kvalitétsamunition och ordentlig vapenvård. Skjuter du mer för skoj skull spelar det kanske inte lika stor roll, men jag tror inte man kan va för pedant med sånt här.
Citera
2005-09-13, 20:49
Medlem
en inte helt obefogad fråga är vad det rör sig om för pistol? Visst, i en gammal fin parabellum eller Sig 210 så passar man sig för stålmantlat, men i en slit-och-släng pistol modell glock eller beretta är det bara att köra för att till slut skrota pistolen eller byta pipa.

Visst spelar hastigheten roll i slitaget, men inte är det mycket på pistolkalibrar.

Ta fram magneten för att avgöra om det är stålmantel eller inte.
Citera
2005-09-13, 22:41
Medlem
I mitt fall är det en sig p 210. Skulle aldrig falla mig in att ladda med stålmantlad amunition av förklarliga skäl . Nej jag håller mig till mjukare matrial. Vilka amunitionsmärken är det som har stålmantlad föresten? Men eftersom jag skjuter mycket så finns det risk för att jag sliter ut min pipa och jag vill ju att det ska dröja så länge som möjligt innan det händer. Så frågan är vilka amunitionsmärken som har den mjukaste mantlen. Jag känner inte till någon omantlad 9mm ammo som går bra så det är tyvärr uteslutet. Jag vet att magtech 9mm går jävligt bra men frågan är hur hård mantlen är? Eller är det så att skillnaden mellan hårdheten i mantlar är försumbar så länge det inte rör sig om stålmantlade?
Citera
2005-09-13, 23:10
Medlem
Militär ammunition, främst från sverige och öststaterna är ofta stålmantlad. Undantaget är den äldre patronen 39, som har kopparmantel. den enda civila patronen jag stött på med stålmantel är seller & belliot av äldre modell (förpackad i 25 askar).

Jag tror inte att du lyckas skjuta slut en pipa med vanliga koppar eller tombackmantlade patroner, däremot kan du spräcka stommen som på 210 är bedrövligt svag. Det går inte att säga vilken patron som är "hetast" genom att bara känna på rekylen. Tex ger snabbt krut häftig tryckpik men nästan ingen rekyl. Tyngden på kulan spelar också stor roll i hur man upplever rekylen.

Du kan skjuta tex magtech utan att oroa dig(för pipan iaf, stommen kommer för eller senare att gå, om den inte redan är trasig, för det är den på de flesta 210.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in