2024-10-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är det bara jag som tycker att youtubevideon där man låter ett AI-verktyg jämföra, Mårtens tror jag det är, fantombild med något foto på CA är något av det mest intressanta som hänt i utredningen på sådär 38 års tid?

Det är svårt att bara prata bort..

Går inte att prata bort.
AI bilderna är klart intressanta !!!
Citera
2024-10-02, 16:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Går inte att prata bort.
AI bilderna är klart intressanta !!!
AI-verktyget är inte så bra som man får för sig av hur det pratas om dom. De gav tex större likhet på LL och LJ än CA. Och de tre är inte särskilt lika.
Citera
2024-10-02, 16:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Solklart intressant, och fantombilden är ju väldigt lik CA. Men att det skulle vara det intressantaste som hänt i utredningen håller jag inte med om, det är dessutom väldigt svårt att rangordna. Däremot är väl hela uppslaget CA något av det intressantaste som hänt i utredningen på 38 år, dock bygger ju i princip allt på indicier (vilket i sig inte är fel). Men mycket av den fakta som presenterats (främst via tråden) om CA är ju intressant och besvärande för CA. Dock är det ju viktigt (mitt i all CA-yra) att försöka hålla sig nykter, och inse att man kan plocka fram i det närmaste lika tunga indicier mot kring flertalet andra uppslag. Och att utredningen lades ner pga alla indicier och fakta mot SE är ju inte konstigt heller, egentligen. Om man ska vara brutalt ärlig.
Ja, det här tas ofta inte med. Visst ligger CA bland de i toppen när man räknar indicier. Men flera andra har också tunga indiciekedjor. AE och EAP, polisspåret och sydafrika tex går också att lägga fram flertalet tunga indicier mot. Och även om man inte är av åsikten att de är lika tunga så måste man ta med sig att indicier är just indicier. För alla spår kan inte vara rätt. Vilket i sig är ett bevis för att även oskyldiga kan samla på sig en samling indicier om man letar efter dom. Man måste vänta tills något konkret som binder någon till mordet kommer fram innan man bestämmer vem som gjorde det.

Sedan kan man ju göra sannolikhetsbedömningar om vem av alla som är mest trolig. Men det är ju mer en kul grej än något annat.
Citera
2024-10-02, 17:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det här tas ofta inte med. Visst ligger CA bland de i toppen när man räknar indicier. Men flera andra har också tunga indiciekedjor. AE och EAP, polisspåret och sydafrika tex går också att lägga fram flertalet tunga indicier mot. Och även om man inte är av åsikten att de är lika tunga så måste man ta med sig att indicier är just indicier. För alla spår kan inte vara rätt. Vilket i sig är ett bevis för att även oskyldiga kan samla på sig en samling indicier om man letar efter dom. Man måste vänta tills något konkret som binder någon till mordet kommer fram innan man bestämmer vem som gjorde det.

Sedan kan man ju göra sannolikhetsbedömningar om vem av alla som är mest trolig. Men det är ju mer en kul grej än något annat.

På pricken. Som du nämner, går det ju exempelvis att göra tunga indicielistor mot minst en handfull personer till, personer som alltså redan är ända kända av PU och förekommit i utredningen sedan dess start. Sedan ska man ju även inkludera organisationer, då trillar det fram en handfull till; som har ett pärlband av besvärande omständigheter (även fakta) emot sig. Som kronan på verket, bör man så klart också inkludera alla för oss - kanske även för PU - okända personer och organisationer, den floden är sannolikt lång.

Intressant (även om det är glädjedödande för uppslaget CA) är ju att CA:s vapen inte är det enda vapnet som inte provskjutits, inte på långa vägar. Vilket både GW och nu senast TP så viktigt betonade. Det det finns ju en hel hög legala vapen som ännu inte provskjutits - av i sammanhanget rätt häpnadsväckande anledningar - och som så klart kan vara mordvapnet. Lägg därpå till mängden illegala vapen (som passar in) som snurrade omkring i Sverige 1986, hur många de är vet vi ju inte, det kan röra sig om blott 200 stycken, men även 1000 stycken som jag har för mig TP nämnde häromdagen. Det är sannolikt inte en siffra han bara drog ur privatspanarstjärten för att irritera JJ, med tanke på de år han lade ner på MOP, bör han ha ett någorlunda hum, tänker jag. Det kan iaf vara ett riktmärke.

Men, det är ju dock glädjande att MOP fått lite vind i seglen igen efter några år i stiltje i media. Och hur man än vrider och vänder på det, är ju CA så klart ett intressant uppslag. Och även om JJ (kanske mest) samlade ihop all känd fakta om CA och band in honom mellan två pärmar, tillsammans med några egna teorier och belyste likheten mellan CA och fantombilden, så är det ju ett bra knäck ur det perspektivet. Och som sagt, det var ganska fult och onödigt av Wall att kalla JJ för rookie, att Wall kunde sjunka så långt trodde jag inte.
Citera
2024-10-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Med hjälp av olika årgångar av Sveriges befolkning kan man se att Christer den andres gatunummer var 11 B från 1978. Så även 1990. Från 1997 handlar det om 9 A. Samma gata alltså.

När du ändå är på tråden i tråden så att säga..har du någon matnyttig info gällande den vapenaktion som initierades slutet av Mars 1986 och som till synes ha genomförts under April samt eventuellt början av Maj 1986?
Syftet med denna var att licensierade ägare skulle visa upp sin revolver,till skillnad från provskjutningsaktionen initierad Oktober 1989 av annan spaningsledning under Ölvebro.
Det finns inte så mycket info om detta tycker jag,och som sagt mer kött på benen skadar aldrig.

Relevans för gärningsmannahypotes Christer A finnes eftersom protokollmaterialet från 9 Maj 1986 talar om att "samtliga vapenägare har uppvisat sitt vapen".

Detta kan inte stämma.Vi vet att Christer A inte har visat upp sin "spädgris",och för övrigt förefaller det osannolikt att alla licensierade ägare hunnit uppvisa sitt vapen givet den snäva tidsram som föreligger på i bästa fall lite drygt en månad.

Som jag läser detta material så indikerar det trots ovanstående att ett stort antal revolverägare faktiskt visat upp sitt vapen för Polisen.Om detta är riktigt,hur kommer det att så många faktiskt ändå har hörsammat uppmaningen här?
Det finns ingen offentlig publicitet att tala om vad jag kan se..och då detta synes stämma så måste det väl närmst definitionsmässigt utgått någon form av kallelse redan här i April 1986.

Relevansen för frågeställningen i samband CA är tydlig.Har han struntat i kallelse redan 1986 så blir det onekligen betydligt svårare att ta till sig hans skäl till att ha struntat i det redan på detta tidiga stadium med hänsyn tagen till de hänvisningar som CA sedan gör gällande exempelvis turerna runt Christer P.

Hur ser du på detta?
Citera
2024-10-02, 18:27
Medlem
omigas avatar
Citat:
På pricken. Som du nämner, går det ju exempelvis att göra tunga indicielistor mot minst en handfull personer till, personer som alltså redan är ända kända av PU och förekommit i utredningen sedan dess start. Sedan ska man ju även inkludera organisationer, då trillar det fram en handfull till; som har ett pärlband av besvärande omständigheter (även fakta) emot sig. Som kronan på verket, bör man så klart också inkludera alla för oss - kanske även för PU - okända personer och organisationer, den floden är sannolikt lång.

Intressant (även om det är glädjedödande för uppslaget CA) är ju att CA:s vapen inte är det enda vapnet som inte provskjutits, inte på långa vägar. Vilket både GW och nu senast TP så viktigt betonade. Det det finns ju en hel hög legala vapen som ännu inte provskjutits - av i sammanhanget rätt häpnadsväckande anledningar - och som så klart kan vara mordvapnet. Lägg därpå till mängden illegala vapen (som passar in) som snurrade omkring i Sverige 1986, hur många de är vet vi ju inte, det kan röra sig om blott 200 stycken, men även 1000 stycken som jag har för mig TP nämnde häromdagen. Det är sannolikt inte en siffra han bara drog ur privatspanarstjärten för att irritera JJ, med tanke på de år han lade ner på MOP, bör han ha ett någorlunda hum, tänker jag. Det kan iaf vara ett riktmärke.

Men, det är ju dock glädjande att MOP fått lite vind i seglen igen efter några år i stiltje i media. Och hur man än vrider och vänder på det, är ju CA så klart ett intressant uppslag. Och även om JJ (kanske mest) samlade ihop all känd fakta om CA och band in honom mellan två pärmar, tillsammans med några egna teorier och belyste likheten mellan CA och fantombilden, så är det ju ett bra knäck ur det perspektivet. Och som sagt, det var ganska fult och onödigt av Wall att kalla JJ för rookie, att Wall kunde sjunka så långt trodde jag inte.

Om mordet inte var planerat, fanns det cirka 450 S&W och 5 % obskyra vapen med samma bromsspår, nio diplomatvapen och en handfull andra kända i Stockholmsregionen.

Totalt har 750 provskjutits.

TP själv lutar åt ett spontant, oplanerat mord, så det vore intressant att höra hur han kom fram till att det fanns tusentals icke-avförda vapen tillgängliga i Stockholm 1986.
Citera
2024-10-02, 18:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om mordet inte var planerat, fanns det cirka 450 S&W och 5 % obskyra vapen med samma bromsspår, nio diplomatvapen och en handfull andra kända i Stockholmsregionen.

Totalt har 750 provskjutits.

TP själv lutar åt ett spontant, oplanerat mord, så det vore intressant att höra hur han kom fram till att det fanns tusentals icke-avförda vapen tillgängliga i Stockholm 1986.

Håller med, det vore intressant att höra. Att det fanns illegala vapen i omlopp 1986 är det nog ingen som tvivlar på, personligen tror jag att det mest rör sig om pistoler framför revolvrar. Att det skulle röra sig om tusen illegala revolvrar som dessutom skulle kunna passa in, känns lite i överkant? Men vad vet man. Någon nämnde även att det fanns militära revolvrar som heller inte provskjutits, är det något du känner igen? Vore ju intressant att veta om det även fanns sådana som flugit under radarn genom åren.
Citera
2024-10-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
När du ändå är på tråden i tråden så att säga..har du någon matnyttig info gällande den vapenaktion som initierades slutet av Mars 1986 och som till synes ha genomförts under April samt eventuellt början av Maj 1986?
Jag känner till uppgifterna, men jag vet inte mer än du. Om det verkligen skickades ut kallelser så pass tidigt, så borde det kunna gå att få ut exempel på sådana. Vet du om någon har framfört en sådan begäran?
Citera
2024-10-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Jag känner till uppgifterna, men jag vet inte mer än du. Om det verkligen skickades ut kallelser så pass tidigt, så borde det kunna gå att få ut exempel på sådana. Vet du om någon har framfört en sådan begäran?

Men du vet varför Poliserna inte längre gick vidare med CA va ?
Citera
2024-10-02, 21:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Håller med, det vore intressant att höra. Att det fanns illegala vapen i omlopp 1986 är det nog ingen som tvivlar på, personligen tror jag att det mest rör sig om pistoler framför revolvrar. Att det skulle röra sig om tusen illegala revolvrar som dessutom skulle kunna passa in, känns lite i överkant? Men vad vet man. Någon nämnde även att det fanns militära revolvrar som heller inte provskjutits, är det något du känner igen? Vore ju intressant att veta om det även fanns sådana som flugit under radarn genom åren.
Sedan ska man ju inte glömma att det verkar som att det är möjligt att kulorna aldrig har gått att binda till ett vapen.

”Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet"

Vilken otroligt skön lättnad det måste ha varit om gm fått sitt vapen provskjutet och avfört.
Citera
2024-10-02, 21:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vilken otroligt skön lättnad det måste ha varit om gm fått sitt vapen provskjutet och avfört.

Det är inte ens långsökt. Enligt Wall hade det ju räckt med att skrapa upp insidan av pipan eller byta ut den för att passera en provskjutning oavsett utsikter till att binda kulorna. Det hade nog varit det mest rationella att göra som GM med en egenregistrerad revolver.

Således kan inte ens de ”avförda” revolvrarna verkligen klassas som avförda. Det är fullt möjligt att den verklige GM lät testa sitt vapen efter att ha mixtrat med pipan.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-02 kl. 21:52.
Citera
2024-10-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är inte ens långsökt. Enligt Wall hade det ju räckt med att skrapa upp insidan av pipan eller byta ut den för att passera en provskjutning oavsett utsikter till att binda kulorna. Det hade nog varit det mest rationella att göra som GM med en egenregistrerad revolver.

Således kan inte ens de ”avförda” revolvrarna verkligen klassas som avförda. Det är fullt möjligt att den verklige GM lät testa sitt vapen efter att ha mixtrat med pipan.

Wall missar dock två uppenbara grejer.

1. För polisens del så var provskjutningarnas primära syfte inte att avgöra några vapen. Snarare var förhoppningen att hitta rätt vapen.

2. Det vapen som inte lämnades in, och ja om man avser att provskjuta över 700 vapen så räknar man nog på ett svinn på något eller några enstaka vapen som inte dyker upp utav någon anledning.

Det är ett rimligt sunt antagande från början att någon revolver kanske inte återfinns. Men det (enda) vapen som inte lämnas in tillhörde ju inte vem som helst. Utan det tillhör då en man som bor inom promenadavstånd från mordplatsen. Som har ett motiv. Som dessutom liknar mördaren utseendemässigt. Det är då det sammantaget blir intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in