Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Ja, det här tas ofta inte med. Visst ligger CA bland de i toppen när man räknar indicier. Men flera andra har också tunga indiciekedjor. AE och EAP, polisspåret och sydafrika tex går också att lägga fram flertalet tunga indicier mot. Och även om man inte är av åsikten att de är lika tunga så måste man ta med sig att indicier är just indicier. För alla spår kan inte vara rätt. Vilket i sig är ett bevis för att även oskyldiga kan samla på sig en samling indicier om man letar efter dom. Man måste vänta tills något konkret som binder någon till mordet kommer fram innan man bestämmer vem som gjorde det.
Sedan kan man ju göra sannolikhetsbedömningar om vem av alla som är mest trolig. Men det är ju mer en kul grej än något annat.
På pricken. Som du nämner, går det ju exempelvis att göra tunga indicielistor mot minst en handfull personer till, personer som alltså redan är ända kända av PU och förekommit i utredningen sedan dess start. Sedan ska man ju även inkludera organisationer, då trillar det fram en handfull till; som har ett pärlband av besvärande omständigheter (även fakta) emot sig. Som kronan på verket, bör man så klart också inkludera alla för oss - kanske även för PU - okända personer och organisationer, den floden är sannolikt lång.
Intressant (även om det är glädjedödande för uppslaget CA) är ju att CA:s vapen inte är det enda vapnet som inte provskjutits, inte på långa vägar. Vilket både GW och nu senast TP så viktigt betonade. Det det finns ju en hel hög legala vapen som ännu inte provskjutits - av i sammanhanget rätt häpnadsväckande anledningar - och som så klart
kan vara mordvapnet. Lägg därpå till mängden illegala vapen (som passar in) som snurrade omkring i Sverige 1986, hur många de är vet vi ju inte, det kan röra sig om blott 200 stycken, men även 1000 stycken som jag har för mig TP nämnde häromdagen. Det är sannolikt inte en siffra han bara drog ur privatspanarstjärten för att irritera JJ, med tanke på de år han lade ner på MOP, bör han ha ett någorlunda hum, tänker jag. Det kan iaf vara ett riktmärke.
Men, det är ju dock glädjande att MOP fått lite vind i seglen igen efter några år i stiltje i media. Och hur man än vrider och vänder på det, är ju CA så klart ett intressant uppslag. Och även om JJ (kanske mest) samlade ihop all känd fakta om CA och band in honom mellan två pärmar, tillsammans med några egna teorier och belyste likheten mellan CA och fantombilden, så är det ju ett bra knäck ur det perspektivet. Och som sagt, det var ganska fult och onödigt av Wall att kalla JJ för
rookie, att Wall kunde sjunka så långt trodde jag inte.