Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Fast priserna går ju upp på lång sikt.
De följer helt enkelt inflationen, sedan kan de gå upp snabbare tex om räntan sjunker eller om det blir reallöneökningar.
Jag tror du hittar få som argumenterar mot att priserna går upp över tid. Men eftersom vi inte är några Connor McLeods, är det mer intressant att titta på begränsade intervall.
Personligen är jag nyfiken på vilka faktorer som föranledde uppgången efter finanskrisen, dvs åren 2010-2017 (typ). Efterföljande Covid-19 och inflationen som blev konsekvensen av att sedelpressarna gick brrrrr, är ändå hyfsat lättbegripligt då det var ett extremt särfall.
Men de 6-7 åren efter finanskrisen där priserna dubblade, ibland 3-dubblade på sina håll - vad hände där egentligen? Det måste ha varit en ”perfekt storm” av b.la:
-Reallöneökningar
-Regeländringar
-Demografi (stort köttberg födda åren runt 1990)
- Samhället ”underbyggt” sedan 90-talskrisen (obs 2010, inte idag).
-Räntesänkningar
-Genteifiering (och i viss mån även ghettofiering) av vissa områden
Vilket, så snart prisökningarna tar fart, byggs på utav:
- FOMO (händer alltid när tillgångsslag ökar snabbt i pris, jfr. btc eller gme)
- En ökad ”kultur” bland 60-talistföräldrar att belåna värdeökningen på kåken i Sundsvall för att köpa in sina barn i storstaaan.
Något jag missat?
Oavsett om man sitter på sin kammare och personligen önskar att marknaden går åt endera hållet, hade nog den här tråden gynnats av mer ”objektiva” diskussioner kring vad som påverkar bostadsmarknaden. Känns ibland som dom flesta inläggen i tråden är i någonslags affekt, tyvärr.