2024-10-02, 15:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det troliga är att ryssarna blåser bort Ukraina och hela västvärlden innan vintern. Vilken det blir som startar tredje världskriget vet jag inte, men både Nettan och Zilensky kämpar för att bli först.

Ja heja den brunaktige mannen. Det har ju gått så bra för er hittills. Blåser bort 😂

Om detta är upptakten till ett nytt världskrig, så är står det redan klart vem som startade det: lillefar Putin.
Citera
2024-10-02, 15:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att Ukraina redan har dom. Problemet är att det är ett krigsbrott att slå ut elförsörjningen. Vad jag ser på mina OSINT-källor så är det planerat och klart, men problemet blir att västländer kan börja dra tillbaka stödet om Ukraina sänker Rysslands elnät.

Så ja, om det vore jag. Jag skulle ha slagit ut elnätet, enkel uppgift då Orcherna saknar vettigt flygvärn för att skydda alla transformatorstationer. Kan man sedan tala med någon som har lite insyn i vart kraften går så skulle jag tro att man kan räkna fram vilka transformatorstationer man ska slå till mot för att få en kaskadeffekt som sänker hela det Ryska elnätet.

..Å andra sidan. USA och koalitionen gjorde någonting dylikt mot Irak när det begav sig. Jag vill minnas att dom använde remsor av aluminiumfolie för att slå ut isolatorerna på högspänningsledningarna. (Så man behöver inte gå direkt på ställverken om man vill ställa till med skada..)

Måste ju vara fel i huvudet på våra ledare... Om de inte kan godkänna utslagande av ryskt elnät när ryssen bombar allt... skulle skita i det om jag vore Ukraina... o köra fullt ös.
Citera
2024-10-02, 15:58
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja heja den brunaktige mannen. Det har ju gått så bra för er hittills. Blåser bort 😂

Om detta är upptakten till ett nytt världskrig, så är står det redan klart vem som startade det: lillefar Putin.

Ja inte fan räds jag ett världskrig med smutset i Ryssland... alla ska vi dö någon dag!!!

Kudos till Ukrainarna som klarar utav att behandla sina krigsfångar mänskligt... själv skulle jag nog avlivat dem på det mest inhumanska sätt jag kan tänka mig.
Citera
2024-10-02, 16:00
Medlem
raskenss avatar
Dödens stig fullproppad med slaktad ryss.
https://x.com/GloOouD/status/1841428839186276449
Citera
2024-10-02, 16:07
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Dag 952 av tredagarskriget. Bilder på ryska "elitstyrkor".

Allt går enligt plan...

x.com/UKikaski/status/1840700866258436269
x.com/UKikaski/status/1841424314421113128
x.com/UKikaski/status/1841030680672710931

intervjuer med soldater från ryska "elitstyrkor". Ej textat. Autoöversättning behöver aktiveras.

https://youtu.be/_45ADU_2L8Y?feature=shared&t=2622

Ännu ett strategiskt mästerdrag av bunkerdvärgen. Alla vet ju att svarta är överlägsna i löpgrenar så med de där rekryteringarna ökar ju chansen att någon faktiskt skall hinna springa över en potatisåker utan att få en drönargranat i skallen.

Hursomhelst, som jag kunnat förstå det så är nyttan för Ryssen med att ha erövrat Vuhledar låg.
Nya försvarslinjer är förberedda och områdena väster om staden består av väldigt mycket öppen terräng som blir svår för ryssen att avancera över.
Hur fort denne än springer.
Senast redigerad av Djupfrys 2024-10-02 kl. 16:12.
Citera
2024-10-02, 16:09
Avslutad
Det är svårt att blunda för fakta, Rysslands ekonomi går bättre och bättre! Ta exempelvis ryssarnas nybilsförsäljning - alldeles färska siffror:

” Nybilsförsäljningen i Ryssland upp 59 procent hittills i år (Finwire)
2024-10-02 15:29
Den ryska nybilsförsäljningen steg med 59 procent under perioden januari-september och uppgick till 1,14 miljoner enheter.

Inkluderat även för kommersiella fordon var siffran 1,3 miljoner enheter, en ökning med 48 procent i takt.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire”
Citera
2024-10-02, 16:10
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Vart är det "oövervinnerliga" ryska luftvärnet?

Flyganfall med Made in the USA-bomber (110 kg) som slår ut ryska positioner på ryskt territorium (Kursk).

Using American aerial bombs GBU-39, the Ukrainian aviation strikes Russian positions in the Kursk region

x.com/front_ukrainian/status/1841457729241547211
Citera
2024-10-02, 16:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Måste ju vara fel i huvudet på våra ledare... Om de inte kan godkänna utslagande av ryskt elnät när ryssen bombar allt... skulle skita i det om jag vore Ukraina... o köra fullt ös.

Som jag ser det, Putins röda linjer är inte vatten värda. Gång efter annan så har han ställt upp en röd linje och vi i väst har korsat dom linjerna. Wikipedia har en hel sida om det..

Det finns folk, jag har el som en hobby, som är mer pålästa än vad jag är vad gäller att slå ut elnät. Så om jag har dom tankarna och idéerna, ja då sitter det någon högre upp och har andra åsikter om vad som kommer hända. Typ 135 miljoner ryssar utan kyl och frys. 135 miljoner fyllon som inte kan tanka bilen, handla på affären...

Det är kanske någonting av ett domedagsvapen som jag tänker på och som föreslagits här i tråden. Men å andra sidan. Om Ryssarna är så jävla kåta på att slå ut det Ukrainska elsystemet så är jag helt inne på att dom ska få svara med samma mynt.

Vad som kommer att hända efter det, det är att vi andra i väst har 135 miljoner Ryssar som verkligen lever på stenåldern. Inte bara vad vi har i dag när vi gång efter annan försöker hjälpa dom till att bättre beslut än vad dom har gjort dom senaste 100 åren. (Jag tänker mig kommunism, diktatorer och nu senast Putler här)
Citera
2024-10-02, 16:16
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det är svårt att blunda för fakta, Rysslands ekonomi går bättre och bättre! Ta exempelvis ryssarnas nybilsförsäljning - alldeles färska siffror:

” Nybilsförsäljningen i Ryssland upp 59 procent hittills i år (Finwire)
2024-10-02 15:29
Den ryska nybilsförsäljningen steg med 59 procent under perioden januari-september och uppgick till 1,14 miljoner enheter.

Inkluderat även för kommersiella fordon var siffran 1,3 miljoner enheter, en ökning med 48 procent i takt.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire”

Var inne på deras hemsida men hittade ingenting om bilförsäljning. Kan min herre/min fru kunna tänka sig att länka?
Citera
2024-10-02, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Var inne på deras hemsida men hittade ingenting om bilförsäljning. Kan min herre/min fru kunna tänka sig att länka?

Varsågod:

https://www.placera.se/placera/telegram/2024/10/02/nybilsforsaljningen-i-ryssland-upp-59-procent-hittills-i-ar.html
Citera
2024-10-02, 16:21
Medlem
Om Ukrainas Segerplan

Ukrainas sista tärningskast – kan avsluta kriget snabbt
Publicerad 2 okt 2024 kl 11.00
PremiumUkrainas president Volodymyr Zelenskyj presenterade sin segerplan vid personliga möten med Joe Biden och Kamala Harris.

"– Mötena kan vara hans sista diplomatiska tärningskast till sina vänner före det amerikanska valet, och resultatet kan avsluta kriget mycket snabbt, säger Finlan Alastair, professor i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan."
----------------

'Det var då han presenterade sin segerplan för Ukraina.

"Enligt brittiska Sunday Times består den av fyra huvudpunkter:

Fortsatt ukrainsk offensiv i Kursk-regionen inne i Ryssland.

Specifika moderna vapen.

Säkerhetsgarantier från väst som motsvarar Natos skrivningar om ömsesidigt försvar.

Finansiellt stöd till Ukrainas sönderslagna ekonomi."

Patrik Oksanen, säkerhetspolitisk expert vid tankesmedjan Frivärld och medlem i Kungliga krigsvetenskapsakademien:

"– Det är klart att mötena är betydelsefulla. Oavsett vem som vinner presidentvalet i USA så behöver tillträdande administration förstå vad som står på spel och varför Ukraina behöver ha hela det kollektiva demokratiska västs full uppbackning för att vinna kriget och återställa landets erkända gränser.

– Den enda plan som betyder något är att bryta Rysslands vilja att bedriva anfallskrig, det är att vinna freden. Men innan freden kan vinnas måste kriget vinnas, och det görs på slagfältet."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukrainas-sista-tarningskast--kan-avsluta-kriget-snabbt/

Hög tid nu. Dags att följa Segerplanen fullt ut. Det ryska mördandet och lemlästandet av Ukrainas obeväpnade civilbefolkning och förstörande av civil infrastruktur måste avbrytas.
Citera
2024-10-02, 16:22
Medlem
Silfverryggs avatar
Det verkar som ryssen verkligen vill ha krig mot Nato genom att slå till mot infrastruktur alldeles i närheten av Rumänien.
Ryska styrkor har slagit till mot en gränskontroll i Ismail-regionen. Detta rapporterades av det ukrainska tv-bolaget RBC. Staden Ismail ligger sydväst om Odessa, i omedelbar närhet av Nato-medlemmen Rumänien.
Enligt RBC genomförde Ryssland attacken med drönare. Två personer skadades i attacken. Förutom gränskontrollen slog Ryssland till mot stadens hamninfrastruktur.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in