Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Vi måste hjälpa Ukraina att slå ut elförsörjning i Moskva och Sankt Petersburg till vintern.
Det behövs en massiv kraftansträngning i EU för att hjälpa Ukraina att producera de missiler och drönare som behövs för detta. Om de sedan produceras inom EU eller i Ukraina är oviktigt. Det viktiga är att Moskva- och StPetersburgsbor blir utan el i vinter.
Jag skulle tro att Ukraina redan har dom. Problemet är att det är ett krigsbrott att slå ut elförsörjningen. Vad jag ser på mina OSINT-källor så är det planerat och klart, men problemet blir att västländer kan börja dra tillbaka stödet om Ukraina sänker Rysslands elnät.
Så ja, om det vore jag. Jag skulle ha slagit ut elnätet, enkel uppgift då Orcherna saknar vettigt flygvärn för att skydda alla transformatorstationer. Kan man sedan tala med någon som har lite insyn i vart kraften går så skulle jag tro att man kan räkna fram vilka transformatorstationer man ska slå till mot för att få en kaskadeffekt som sänker hela det Ryska elnätet.
..Å andra sidan. USA och koalitionen gjorde någonting dylikt mot Irak när det begav sig. Jag vill minnas att dom använde remsor av aluminiumfolie för att slå ut isolatorerna på högspänningsledningarna. (Så man behöver inte gå direkt på ställverken om man vill ställa till med skada..)