2024-10-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Javisst.... mycket märkligt att han så tvärt slutar besöka skytteklubben. Den plats som verkar va en av få fasta punkter där han kunde träffa andra o också utöva skyttet som han helt klart var skicklig på.
Dock så återkom han väl till klubben långt senare om jag förstått det rätt !?

Han återkommer år 1987.Han deltager detta år på samtliga styrelsemöten plus att han vinner klubbmästerskapet.
Vad som bör understrykas är att Christer inte är komplett frånvarande från 29 Januari 1986.
Han skjuter upp för,och erhåller lägre årtalsmärket i guld med två stjärnor 1986.
Vad kan sägas om detta?
Vi vet att märkesskjutningarna alltid tilldrog sig på hösten.Detta enligt uppgifter från APK.
Vi vet också att PKK spåret blir allmänt bekant såsom varande PUs huvudspår via Expressen den 11 September 1986.
Om Christer var mördaren så kan naturligtvis ovanstående gjort att han känt sig säker nog att komma ur sitt skal och skjuta sin märkesskjutning med vetskapen om att det är PKK som Polisen misstänker i samband med MOP.
Märkesskjutningen har Christer naturligtvis genomfört med sin Hämmerlie pistol.
Citera
2024-10-01, 15:27
Medlem
Gunnar Wall fortsätter med att göra bort sig i kommentatorsfältet på sin blogg.
Han är helt förvirrad och drar felaktiga slutsatser från falsk bakgrund.
Intet nytt under solen härvidlag således,men Torsten S mystiska besök ute i Vedahöjden har därmed åter kommit på tapeten..och det kan vara värt att dra uppgifterna runt detta och vad man spekulationsvis kan undra över.

Torsten S har alltså försökt uppsöka Christer A personligen i samband med provskjutningsaktionen.
Han tror sig ha gjort detta iom att han samtalat med en Christer A som bor i området och som har ett stort amatörradio intresse.
När Torsten S och Christer A konfronteras med varandra i Januari 1995 känner ingen av dem igen den andre.
Vallningsliknande åtgärd genomförs därför med Torsten S den 19 Januari 1995.
Torsten S ritar en karta och för Polisen till det område där Christers föräldrars sommarstuga ligger.
Torsten S tror sig ha varit vid stugan,men är inte säker.
Han erinrar sig om att han först kommit till fel ställe.Han skall då ha fått kontakt med en kvinna som upplyst om att det fanns en annan Christer A som brukades vistas i en sommarstuga.Hon skall ha varit Torsten S behjälplig med den "rätta" adressen..den som ledde till mötet med den Christer A som haft ett stort amatörradio intresse.
Torsten S har inte bemödat sig om att antackna när i tid han genomförde sin sommarstugssafari ute på Vedahöjden.

Detta är en särdeles svårutredd soppa kokad ihop av den undermålige Torsten S.
Vad kan överhuvudtaget sägas?
Det står klart att Torsten S besökt två sommarstugor,varav den ena ägts av den amatörradiointresserade Christer A.Denne har inget med MOP att göra och kan således lämnas därhän.
Vilken var den andra sommarstugan som Torsten S besökte?
Han ritar en karta och vallar Polisen till CAs sommarstuga den 19 Januari.De hamnar där trots att Torsten S egenligen inte känner sig säker på att det är rätt stuga.
Vem var kvinnan som Torsten S samtalade med och som var honom behjälplig med uppgifterna till den felaktige Christer A?
Vad jag spekulationsvis kan utreda från Torsten S röra så synes det som att han först varit vid rätt Christer As sommarstuga.Där har han samtalat med en kvinna som för honom uppgett att det finns en annan Christer A i sommarstugeområdet.
"En annan Christer A"?

Tyder inte denna mening på att kvinnan haft vetskap om båda Christer A som finns i området?
Jag läser det så.
Om nu stugan var rätt sommarstuga,och Torsten S där samtalade med en kvinna som upplyste honom om att det fanns en annan Christer A som vistades i området..och där denne sedan visade sig vara för MOP sammanhang "fel" Christer A..kan det i sådant fall inte vara så att det var Christers mor som Torsten S samtalade med?
Om det inte var Astrid A..vem var då kvinnan som befann sig vid vad som synes kan ha varit "rätt" stuga?
Christer hade ju inget damsällskap överhuvudtaget enligt materialet.

Någon med någon smart tanke gällande ovanstående?
Citera
2024-10-01, 15:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det står klart att Torsten S besökt två sommarstugor,varav den ena ägts av den amatörradiointresserade Christer A.

Står det verkligen klart? Bygger det inte enbart på Torstens påstådda minnesbilder? Jag kan inte erinra mig att man i efterhand gjort något försök att komma i kontakt med ”den andre” Christer för att reda ut det här.

Det troligaste händelseförloppet är möjligen att Torsten åkt ut till den riktige CA:s stuga vid ett tillfälle då CA inte var där. Han fick åka därifrån med oförrättat ärende och tänkte åka tillbaka vid ett senare tillfälle, men så glömde/struntade han i detta. Han utgick kanske från att det inte skulle kollas närmare eftersom det följde mönstret med en svårfångad CA som undvek kallelser. När han sedan oväntat sätts på pottkanten av PU får han improvisera, och för att skyla över den fadäsen hittar han på att han pratat med en Christer A.

Alternativet är väl att en serie bisarra missförstånd av enorma proportioner lett till att en orelaterad radioamatör lovat att visa upp en revolver för polisen och tyckt att det var en helt rimlig förfrågan att få av en ditrest konstapel. Man får ju då anta att radioamatören bara råkade ha en .357 hemma också, som heller aldrig provskjutits.

Man får ju inte glömma att den påstådda radioamatören faktiskt ska ha varit med på noterna och lovat att komma och visa upp sin magnumrevolver. Det blir svårförklarat om det rör sig om någon som saknar revolver.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-01 kl. 16:06.
Citera
2024-10-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Står det verkligen klart? Bygger det inte enbart på Torstens påstådda minnesbilder? Jag kan inte erinra mig att man i efterhand gjort något försök att komma i kontakt med ”den andre” Christer för att reda ut det här.

Det troligaste händelseförloppet är möjligen att Torsten åkt ut till den riktige CA:s stuga vid ett tillfälle då CA inte var där. Han fick åka därifrån med oförrättat ärende och tänkte åka tillbaka vid ett senare tillfälle, men så glömde/struntade han i detta. Han utgick kanske från att det inte skulle kollas närmare eftersom det följde mönstret med en svårfångad CA som undvek kallelser. När han sedan oväntat sätts på pottkanten av PU får han improvisera, och för att skyla över den fadäsen hittade han på att han pratat med en Christer A.

Alternativet är väl att en serie bisarra missförstånd av enorma proportioner lett till att en orelaterad radioamatör lovat att visa upp en revolver för polisen och tyckt att det var en helt rimlig förfrågan att få av en ditrest konstapel. Man får ju då anta att radioamatören bara råkade ha en .357 hemma också, som heller aldrig provskjutits.

Man får ju inte glömma att den påstådda radioamatören faktiskt ska ha varit med på noterna och lovat att komma och visa upp sin magnumrevolver. Det blir svårförklarat om det rör sig om en orelaterad radioamatör utan revolver.

Jag tycker nog att det står klart utifrån Torsten S uppgifter och övriga omständigheter att han måste ha besökt två stycken olika stugor.Jag kan inte tänka mig att Torsten S helt fabricerar ihop en historia.
Det vore mycket anmärkningsvärt om han gjort det.
Han vallar till CAs sommarstuga den 19 Januari.Han säger dessutom att det var där han kom i kontakt med en kvinna som upplyste honom om att annan Christer A brukade vistas i området.
Denne har ju Torsten S besökt och samtalat med i vad som är annan stuga än den i sammanhang "rätte" Christer A.
Det är härmed två olika stugor som har besökts.
Jag kan inte tänka mig att den gamle polismannen Torsten S har ljugit ihop detta.
Dessutom så fanns det verkligen en Christer A som var amatörradiofantast som ägde en stuga på Vedahöjden.Torsten S kan knappast ha vetat om dennes stora fabless för amatörradio utan att ha pratat med honom.Torsten måste således ha besökt två olika sommarstugor.

Däremot så håller jag med om att slutklämmen på din kommentar är ytterst svårförklarad.
Det är orimligt det som här påstås.
Som jag ser det kan det endast förklaras genom att något missförstånd har uppstått.
Alternativet är ju det som du skriver..att även den amatörradiointresserade Christer A skall ha förfogat över en revolver Smith and Wesson,i sådant fall en icke licensierad sådan..som han i sådant fall skall vara villig att inkomma med till Polisen enligt Torsten S.
Det låter ju helt otroligt.
En särdeles svårutredd soppa det här som sagt.
Citera
2024-10-01, 17:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tycker nog att det står klart utifrån Torsten S uppgifter och övriga omständigheter att han måste ha besökt två stycken olika stugor.Jag kan inte tänka mig att Torsten S helt fabricerar ihop en historia.
Det vore mycket anmärkningsvärt om han gjort det.
Han vallar till CAs sommarstuga den 19 Januari.Han säger dessutom att det var där han kom i kontakt med en kvinna som upplyste honom om att annan Christer A brukade vistas i området.
Denne har ju Torsten S besökt och samtalat med i vad som är annan stuga än den i sammanhang "rätte" Christer A.
Det är härmed två olika stugor som har besökts.
Jag kan inte tänka mig att den gamle polismannen Torsten S har ljugit ihop detta.
Dessutom så fanns det verkligen en Christer A som var amatörradiofantast som ägde en stuga på Vedahöjden.Torsten S kan knappast ha vetat om dennes stora fabless för amatörradio utan att ha pratat med honom.Torsten måste således ha besökt två olika sommarstugor.

Däremot så håller jag med om att slutklämmen på din kommentar är ytterst svårförklarad.
Det är orimligt det som här påstås.
Som jag ser det kan det endast förklaras genom att något missförstånd har uppstått.
Alternativet är ju det som du skriver..att även den amatörradiointresserade Christer A skall ha förfogat över en revolver Smith and Wesson,i sådant fall en icke licensierad sådan..som han i sådant fall skall vara villig att inkomma med till Polisen enligt Torsten S.
Det låter ju helt otroligt.
En särdeles svårutredd soppa det här som sagt.

Du skriver:

”Dessutom så fanns det verkligen en Christer A som var amatörradiofantast som ägde en stuga på Vedahöjden. Torsten S kan knappast ha vetat om dennes stora fabless för amatörradio utan att ha pratat med honom.”

Det håller jag med om, men jag har aldrig stött på den uppgiften tidigare. Inte för att jag misstror dig men skulle du vilja peka mig i rätt riktning? Det är ju alltid bra att ha alla fakta på bordet för att försöka reda ut denna soppa som vi verkar vara överens om är svårnavigerad.
Citera
2024-10-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du skriver:

”Dessutom så fanns det verkligen en Christer A som var amatörradiofantast som ägde en stuga på Vedahöjden. Torsten S kan knappast ha vetat om dennes stora fabless för amatörradio utan att ha pratat med honom.”

Det håller jag med om, men jag har aldrig stött på den uppgiften tidigare. Inte för att jag misstror dig men skulle du vilja peka mig i rätt riktning? Det är ju alltid bra att ha alla fakta på bordet för att försöka reda ut denna soppa som vi verkar vara överens om är svårnavigerad.

Det var ju faen att man gav sig in på detta specifika gungflyet..:-)
Vi har egentligen endast Torsten S uppgifter gällande en amatörradio intresserad Christer A som skall ha haft stuga ute på Vedahöjden.
Nu skall det om möjligt bli ännu snurrigare..om det är möjligt.
Det finns en snubbe som skriver i kommentatorsfältet på Gunnar Walls blogg.
Denna person är själv gammal radiot,och han tror sig personligen veta vilken Christer A det kan röra sig om i sammanhang amatörradio.

Man får hålla i hatten nu.
Enligt honom skall denne Christer Andersson ha varit bosatt i Trångsund åtminstone från 1990 och framåt...på samma gata där den i MOP sammanhang intressante Christer Anderssons föräldrar var skrivna och således samma gata där Christer Andersson(han som inte var intresserad av amatörradio)begick självmord i Augusti 2008!

Vad fan är oddsen för detta?
Två Christer Andersson som bor på samma gata i Trångsund och som båda vistas i sommarstuga Vedahöjden till synes ganska så frekvent!
En är intresserad av amatörradio.Den andre gillar trav,aktier,båtar,fotografering och skytte.

Hur skall detta förklaras?
Det är ju närmast sjukt!
Citera
2024-10-01, 17:45
Medlem
Citat:
Det var ju faen att man gav sig in på detta specifika gungflyet..:-)
Vi har egentligen endast Torsten S uppgifter gällande en amatörradio intresserad Christer A som skall ha haft stuga ute på Vedahöjden.
Nu skall det om möjligt bli ännu snurrigare..om det är möjligt.
Det finns en snubbe som skriver i kommentatorsfältet på Gunnar Walls blogg.
Denna person är själv gammal radiot,och han tror sig personligen veta vilken Christer A det kan röra sig om i sammanhang amatörradio.

Man får hålla i hatten nu.
Enligt honom skall denne Christer Andersson ha varit bosatt i Trångsund åtminstone från 1990 och framåt...på samma gata där den i MOP sammanhang intressante Christer Anderssons föräldrar var skrivna och således samma gata där Christer Andersson(han som inte var intresserad av amatörradio)begick självmord i Augusti 2008!

Vad fan är oddsen för detta?
Två Christer Andersson som bor på samma gata i Trångsund och som båda vistas i sommarstuga Vedahöjden till synes ganska så frekvent!
En är intresserad av amatörradio.Den andre gillar trav,aktier,båtar,fotografering och skytte.

Hur skall detta förklaras?
Det är ju närmast sjukt!

Det måste ligga en eller annan uggla i surmossen här.
Två Christer Andersson på samma två ställen..det är över 1000-1 på den.
Citera
2024-10-01, 17:58
Medlem
Det bor en Christer Andersson på Tornslingan i Trångsund än idag..enkelt att kolla upp ju.

Vad fan är detta?
Citera
2024-10-01, 18:04
Medlem
Citat:
Det bor en Christer Andersson på Tornslingan i Trångsund än idag..enkelt att kolla upp ju.

Vad fan är detta?

Denna individ torde vara liktydig med den mystiske amatörradiointresserade Christer Andersson som Torsten S skall ha misstagit för den "rätte" Christer Andersson alla dessa år sedan..det måste vara honom.
Citera
2024-10-01, 18:10
Medlem
Citat:
Denna individ torde vara liktydig med den mystiske amatörradiointresserade Christer Andersson som Torsten S skall ha misstagit för den "rätte" Christer Andersson alla dessa år sedan..det måste vara honom.

Torde sålunda kvarstå att endast vänligt och snällt fråga denna person om han snackat med Torsten S runt 1993.
Jag tänker inte försöka kan jag tillägga.
Mysteriet med Torsten S besök löst därmed?
Citera
2024-10-01, 18:12
Medlem
Citat:
Han återkommer år 1987.Han deltager detta år på samtliga styrelsemöten plus att han vinner klubbmästerskapet.
Vad som bör understrykas är att Christer inte är komplett frånvarande från 29 Januari 1986.
Han skjuter upp för,och erhåller lägre årtalsmärket i guld med två stjärnor 1986.
Vad kan sägas om detta?
Vi vet att märkesskjutningarna alltid tilldrog sig på hösten.Detta enligt uppgifter från APK.
Vi vet också att PKK spåret blir allmänt bekant såsom varande PUs huvudspår via Expressen den 11 September 1986.
Om Christer var mördaren så kan naturligtvis ovanstående gjort att han känt sig säker nog att komma ur sitt skal och skjuta sin märkesskjutning med vetskapen om att det är PKK som Polisen misstänker i samband med MOP.
Märkesskjutningen har Christer naturligtvis genomfört med sin Hämmerlie pistol.
Jaha, så alltså frånvarande fr 29 feb -86 och till ungefär mitten av sept -86, det blir ca 6,5 månad. En lång tid för en skytteintresserad då också hela sommaren är frånvarotid, en tid då mycket skytte borde ha pågått i klubben.
Citera
2024-10-01, 18:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Torde sålunda kvarstå att endast vänligt och snällt fråga denna person om han snackat med Torsten S runt 1993.
Jag tänker inte försöka kan jag tillägga.
Mysteriet med Torsten S besök löst därmed?

Vore väl något för Otto att göra? Kan bli en fjäder i hatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in