2024-10-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Torde sålunda kvarstå att endast vänligt och snällt fråga denna person om han snackat med Torsten S runt 1993.
Jag tänker inte försöka kan jag tillägga.
Mysteriet med Torsten S besök löst därmed?
hmm kan man skicka ett anonymt amatörradiomeddelande, och fråga den vägen.🙂
Citera
2024-10-01, 18:22
Medlem
Bott där sedan 1997,så uppgiften om 1990 synes inte stämma vartfall.
Citera
2024-10-01, 18:25
Medlem
CA(den rätte)skriver sig på Tornslingan först 2002-05-30.
Det är alltså hans föräldrars gamla lägenhet.
Tornslingan 37.
Citera
2024-10-01, 18:29
Medlem
Två Christer Andersson således.
Båda boendes Tornslingan och båda har frekvent anknytning till sommarstugor Vedahöjden.
Det är väl här man landar i skrivande stund.
Vad är oddsen på detta?
Till synes verkar det stämma dock,vad jag kan utröna.
Citera
2024-10-01, 18:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det var ju faen att man gav sig in på detta specifika gungflyet..:-)
Vi har egentligen endast Torsten S uppgifter gällande en amatörradio intresserad Christer A som skall ha haft stuga ute på Vedahöjden.
Nu skall det om möjligt bli ännu snurrigare..om det är möjligt.
Det finns en snubbe som skriver i kommentatorsfältet på Gunnar Walls blogg.
Denna person är själv gammal radiot,och han tror sig personligen veta vilken Christer A det kan röra sig om i sammanhang amatörradio.

Man får hålla i hatten nu.
Enligt honom skall denne Christer Andersson ha varit bosatt i Trångsund åtminstone från 1990 och framåt...på samma gata där den i MOP sammanhang intressante Christer Anderssons föräldrar var skrivna och således samma gata där Christer Andersson(han som inte var intresserad av amatörradio)begick självmord i Augusti 2008!

Vad fan är oddsen för detta?
Två Christer Andersson som bor på samma gata i Trångsund och som båda vistas i sommarstuga Vedahöjden till synes ganska så frekvent!
En är intresserad av amatörradio.Den andre gillar trav,aktier,båtar,fotografering och skytte.

Hur skall detta förklaras?
Det är ju närmast sjukt!

Snyggt jobbat och jag tackar för uppgifterna!

Mysteriet med att han lovat komma in med vapnet kvarstår ju dock. Jag förstår inte hur Torsten genuint kunde få den uppfattningen. Så jag lutar nog antingen åt en Torsten-lögn i den änden eller att radioamatören av någon anledning drev gäck med Torsten.
Citera
2024-10-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vore väl något för Otto att göra? Kan bli en fjäder i hatten.

Det har potential att räta ut mångåriga frågetecken runt Torsten S sommarstugesafari från runt 1993 helt klart.
Någon borde fråga om amatörsnubben minns ett besök från Polisen vartfall.Sådant glömmer ju knappast vanlig medborgare.
Kan reda ut förvirringen om att han enligt Torsten S skulle komma in och visa upp sitt vapen dessutom.

Inte så ofta som chansen uppenbarar sig nu för tiden till klarlägganden kring hyggligt centrala detaljer.
Otto eller Marc eller för den dellen Gunnar Wall borde ju hugga som kobror på detta kan man tycka.
Citera
2024-10-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den här enkla saken har förvånansvärt många, och däribland TP tydligen, stora svårigheter att analysera på ett rimligt sätt.

I den situation CA befinner sig 1999 och åren däromkring är det kanske rimligt att befara viss risk för att kunna "sättas dit" (bli syndabock) om man har den läggningen och det vill sig illa. Och då kunde det i CA:s sits vara i någon mening "rationellt" att förfara med vapnet som han gjorde.

Men det är inte 1999 han får kallelser. Dessa får han 1989-90 och förmodligen även 1986. Som en av hundratals eller tusentals kallade innehavare utan misstanke. Att han sitter i den sits han gör 1999 - att kunna sättas dit - gör han på grund av sitt agerande flera år tidigare då inget av det som finns i CA-uppslaget var aktuellt.

Rundgången är alldeles uppenbar.

Av rädsla för att sättas dit, agerar han på ett sätt så att han skulle kunna sättas dit - han serverar PU ett GM-beteende på silverbricka. Han agerar så irrationellt han någonsin kan göra givet den påstådda misstron.

Att som en av hundratals kallade tro att PU ska manipulera just hans provskjutning i akt och mening att sätta dit just honom och få just honom oskyldigt dömd för mord och av det skälet välja att presentera ett GM-beteende istället för att lämna in vapnet förutsätter givetvis mycket allvarliga störningar i verklighetskontakten. Jag har ej noterat tecken på allvarlig psykossjukdom hos Christer A.

(Ursäkta korsreferensen till SE-tråden, men inlägget hör kanske bättre hemma här i CA-tråden.)

Här måste jag instämma i, att det är rimligt att åtminstone ta som utgångspunkt att CA fungerar rationellt. Visst finns det tecken på överilat beteende, till exempel med hunden och på pendeltåget, men när det gäller revolvern och Palmemordet så ser i alla fall inte jag några sådana tecken utan där verkar han hålla impulserna i styr och agera genomtänkt.

Som jag argumenterat i tidigare inlägg har CA egentligen inget annat val när det gäller att förklara den "sumpade" revolvern än att dra en story om att han sålt den till någon okänd person på stan. Det går ju inte att säga att han sålt den till någon han känner, för då måste han ju peka ut den personen, och inte heller kan han säga att han själv kastat vapnet i sjön eller på annat vis gjort sig av med det utan överlåtelse till någon annan.

Såtillvida är CA:s beteende "rationellt", men bara under förutsättning att han inte kan – eller anser sig kunna – lämna in revolvern för provskjutning. Om det i sin tur ska vara "rationellt" grundat så måste det bero på att han misstänker eller rentav vet att revolvern använts vid Palmemordet.

Om han vet det så beror det i så fall säkerligen på att han själv använt vapnet och alltså själv är gärningsman. Men om han misstänker det så beror det på att han haft vapnet utlånat till någon som kan ha skjutit Palme eller som i sin tur kan ha lånat ut vapnet till någon som skjutit Palme. Eller i ännu fler led. Det viktiga är i alla fall, att han kan ha hyst en "rationell" oro som grundas i att han inte själv innehaft vapnet vid tiden för mordet och därför inte vet säkert.

Det kan ju också vara så, att han verkligen "sumpat" vapnet efter mordet och alltså inte längre har kontroll över det. Det undvikande beteendet i förhållande till polisen handlar då inte främst om Palmemordet utan "bara" om vapenbrottet, att han vill hålla sig undan tills preskriptionstiden löper ut. Även det beteendet framstår som "rationellt" under omständigheterna.

Poängen är att CA:s undvikande beteende kan förklaras "rationellt" vare sig CA är gärningsman eller ej. Däremot är det ju inte "rationellt" i meningen att CA rent objektivt borde oroa sig för att åka fast ifall polisen fick provskjuta vapnet.

Oron för att åka fast för Palmemordet bygger i så fall helt och hållet på att CA gått på polisens "ballistikbluff" och alltså tror – precis som de flesta gjort och många gör än idag – att om man bara kunde få fatt på rätt vapen så kunde det kunna bindas ballistiskt till mordkulorna. Idag vet vi att det inte kan bindas ballistiskt, och att det heller aldrig kunnat det. Om CA känt till detta förhållande så skulle han naturligtvis inte ha någon anledning att oroa sig över Palmemordet, utan då handlar det enbart om vapenbrottet.

Så oron för Palmemordet är bara "rationell" under ballistikbluffen, men blir "irrationell" när den trettioåriga bluffen nu avslöjats. Det här är väl ett exempel på Herbert Steins idéer om "bounded rationality", att man gör det bästa av situationen på premisser som i sig kan visa sig felaktiga.

Vapenbrottet är nu heller inte småpotatis utan där talar vi ganska säkert om ett fängelsestraff. Då är det väl höggradigt "rationellt" för CA att försinka det hela så långt det går i förhoppningen om att preskriptionen ska uppnås. Så även i det avseendet verkar det undvikande beteendet "rationellt".

Att CA gjort sig skyldig till vapenbrott är det ingen som bestrider, utan det är om Palmemordet som meningarna går isär. Även där ser vi att CA:s undvikande beteende kan förklaras helt rationellt, vare sig han är gärningsman eller ej. Det hela hänger på om han fysiskt innehaft vapnet vid tiden för mordet eller om han haft det utlånat till någon – eller rentav sålt det före mordet.

Om han själv disponerat vapnet så blir det undvikande beteendet "rationellt" enbart om CA är gärningsman. Men om han lånat ut (eller sålt) vapnet vid tiden för mordet så blir det undvikande beteendet "rationellt" även om CA inte är gärningsman. Man kan alltså inte på grundval av det undvikande beteendet som sådant dra några slutsatser om CA är gärningsman eller ej, inte ens under (det enligt mig högst rimliga) antagandet att han agerar rationellt.

För att avgöra om CA är gärningsman eller ej behöver man först ta reda på om han faktiskt innehade revolvern vid tiden för mordet. Det är det faktiska innehavet som blir "vattendelaren" i frågan. Därför menar jag att det vore rimligt för förespråkarna av "GM-CA" att fokusera på den bevisningen och så att säga placera revolvern i CA:s händer så nära mordet som möjligt – både i förväg och i efterhand. Ju närmare i tiden desto bättre.

Även om jag absolut inte är någon expert på CA-materialet så har jag kommit att förstå, att bevisläget är mycket otillfredsställande när det gäller det faktiska innehavet av revolvern vid tiden för mordet. På pappret har han den naturligtvis, det bestrider ingen, men det fysiska innehavet blir knepigare och tidshålet mellan den sista innehavsuppgiften före mordet och den första efter mordet är inte litet utan närmast gigantiskt. Dessutom verkar kvaliteten dålig i de mycket glesa uppgifter som finns.

Som jag ser saken är det här kärnfrågan när det gäller bevisningen för (eller mot, för den delen) "GM-CA". Så länge revolvern rimligtvis kan tänkas ha varit utlånad och "på vift" vid tiden för mordet så blir det inget med "GM-CA", utan det tar stopp där. Sedan kan man lägga hur mycket rökridåer som helst rörande CA:s personlighet, kafébesök, GMP-likhet och porträttlikhet med vissa fantombilder, men om man inte kan bevisa fysisk tillgång till vapnet vid tiden för mordet så kan man heller inte bevisa gärningsmannaskapet.

Det som intresserar mig med CA är inte främst hans eventuella gärningsmannaskap, som jag aldrig trott på, utan hans eventuella roll som (avsiktlig eller oavsiktlig) "vapenförsörjare" till mordet. Men saken är, att hans revolver inte ens behöver ha använts vid mordet för att hans undvikande beteende ska vara "rationellt" utan det räcker med att han inte är säker på att den inte använts. När livstids fängelse står på spel så behövs inte några särskilt starka misstankar om att så kunde vara fallet för att motivera det undvikande beteendet, och lägger man vapenbrottet till det så är det helt förklarligt.
Citera
2024-10-01, 19:01
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Det har potential att räta ut mångåriga frågetecken runt Torsten S sommarstugesafari från runt 1993 helt klart.
Någon borde fråga om amatörsnubben minns ett besök från Polisen vartfall.Sådant glömmer ju knappast vanlig medborgare.
Kan reda ut förvirringen om att han enligt Torsten S skulle komma in och visa upp sitt vapen dessutom.

Inte så ofta som chansen uppenbarar sig nu för tiden till klarlägganden kring hyggligt centrala detaljer.
Otto eller Marc eller för den dellen Gunnar Wall borde ju hugga som kobror på detta kan man tycka.

Håller med dig. En viktig bit till pusslet. Samtliga av de tre är ju för närvarande rätt när det kommer till CA, så hoppas de skrider till verket relativt snabbt, innan "CA" trillar av pinn. Jag skulle rösta för Wall eller Otto. Lite hugget som stucket. Dock verkar Otto ha mer tid, dessutom vara bra på att ta folk och få dem att prata, mer lättsam (vilket jag tror är ett plus i kanten i detta fall). Wall har väl mer pondus och erfarenhet, dock känns han lite som en sen- eller sömngångare ibland.
Citera
2024-10-01, 19:08
Medlem
Lookalike.
Kan nog ha varit CAs mor eller annan kvinnlig släkting som Torsten S råkade på. CA kunde ha befallt/hotat sin mor om vad hon skulle säga till polisen när han kom, samtidigt som CA förstås höll sig undan.
Känns inte omöjligt med hot - föräldrarna hade någon gång sagt sig vara rädda för sonen CA.
Citera
2024-10-01, 19:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe
Lookalike.
Kan nog ha varit CAs mor eller annan kvinnlig släkting som Torsten S råkade på. CA kunde ha befallt/hotat sin mor om vad hon skulle säga till polisen när han kom, samtidigt som CA förstås höll sig undan.
Känns inte omöjligt med hot - föräldrarna hade någon gång sagt sig vara rädda för sonen CA.
Det har dock inte föräldrarna sagt. Modern säger att han är en snäll och fin kille. Och CA och hans far hade en bra relation enligt brodern.

Att föräldrarna skulle vara rädda för honom kommer från kvinnan vars hund han sparkade.
Citera
2024-10-01, 19:53
Medlem
Citat:
Gunnar Wall fortsätter med att göra bort sig i kommentatorsfältet på sin blogg.
Han är helt förvirrad och drar felaktiga slutsatser från falsk bakgrund.
Intet nytt under solen härvidlag således,men Torsten S mystiska besök ute i Vedahöjden har därmed åter kommit på tapeten..och det kan vara värt att dra uppgifterna runt detta och vad man spekulationsvis kan undra över.

Torsten S har alltså försökt uppsöka Christer A personligen i samband med provskjutningsaktionen.
Han tror sig ha gjort detta iom att han samtalat med en Christer A som bor i området och som har ett stort amatörradio intresse.
När Torsten S och Christer A konfronteras med varandra i Januari 1995 känner ingen av dem igen den andre.
Vallningsliknande åtgärd genomförs därför med Torsten S den 19 Januari 1995.
Torsten S ritar en karta och för Polisen till det område där Christers föräldrars sommarstuga ligger.
Torsten S tror sig ha varit vid stugan,men är inte säker.
Han erinrar sig om att han först kommit till fel ställe.Han skall då ha fått kontakt med en kvinna som upplyst om att det fanns en annan Christer A som brukades vistas i en sommarstuga.Hon skall ha varit Torsten S behjälplig med den "rätta" adressen..den som ledde till mötet med den Christer A som haft ett stort amatörradio intresse.
Torsten S har inte bemödat sig om att antackna när i tid han genomförde sin sommarstugssafari ute på Vedahöjden.

Detta är en särdeles svårutredd soppa kokad ihop av den undermålige Torsten S.
Vad kan överhuvudtaget sägas?
Det står klart att Torsten S besökt två sommarstugor,varav den ena ägts av den amatörradiointresserade Christer A.Denne har inget med MOP att göra och kan således lämnas därhän.
Vilken var den andra sommarstugan som Torsten S besökte?
Han ritar en karta och vallar Polisen till CAs sommarstuga den 19 Januari.De hamnar där trots att Torsten S egenligen inte känner sig säker på att det är rätt stuga.
Vem var kvinnan som Torsten S samtalade med och som var honom behjälplig med uppgifterna till den felaktige Christer A?
Vad jag spekulationsvis kan utreda från Torsten S röra så synes det som att han först varit vid rätt Christer As sommarstuga.Där har han samtalat med en kvinna som för honom uppgett att det finns en annan Christer A i sommarstugeområdet.
"En annan Christer A"?

Tyder inte denna mening på att kvinnan haft vetskap om båda Christer A som finns i området?
Jag läser det så.
Om nu stugan var rätt sommarstuga,och Torsten S där samtalade med en kvinna som upplyste honom om att det fanns en annan Christer A som vistades i området..och där denne sedan visade sig vara för MOP sammanhang "fel" Christer A..kan det i sådant fall inte vara så att det var Christers mor som Torsten S samtalade med?
Om det inte var Astrid A..vem var då kvinnan som befann sig vid vad som synes kan ha varit "rätt" stuga?
Christer hade ju inget damsällskap överhuvudtaget enligt materialet.

Någon med någon smart tanke gällande ovanstående?

Att det inte går att dra några som helst slutsatser på den infon , så vilsna och förvirrade som flertalet poliser visat sig vara så kan man inte gå på deras skrivna rapporter, den kan vara full av missförstånd mm , det enda som är givande är att höra inspelade förhör .
Citera
2024-10-01, 19:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Två Christer Andersson således.
Båda boendes Tornslingan och båda har frekvent anknytning till sommarstugor Vedahöjden.
Det är väl här man landar i skrivande stund.
Vad är oddsen på detta?
Till synes verkar det stämma dock,vad jag kan utröna.

Vad oddsen är går väl inte riktigt att utreda. Däremot är det väl möjligt i denna tråd att acceptera två olika människor med liknande attribut?

Ett sådant antagande i SE-tråden skulle följas av ett ramaskri och protester utan dess like.

Det vore faktiskt lite roligt att få "ett officiellt" uttalande av CA på Tornslingan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in