2024-10-01, 12:01
Medlem
ursprungligens avatar
Vi mjölkar artikeln i Vi lite till
Thomas Pettersson:
– Risken är att vi som skriver om detta mer talar till varandra för att slå ihjäl varandras argument. Det blir internt, tråkigt och svårt för annan media att rapportera om. Se på Gunnar Walls senaste bok på 700 sidor som knappt uppmärksammades alls. Så kommer Jordås och skriver en tunn bok med klatschig titel som alla kan läsa.
Har man amerikansk ersättningsmodell på "Offside förlag" (uppe på läktaren?) där författarna får betalt per ord de skriver?

TP tycker tydligen att mannen med ordsvadan GW på något sätt gjort en "märkligare insats" genom att räkna sidor och ondgöra sig över att Jordås bok är "en tunn bok med klatschig titel som alla kan läsa."

Kultursnobben TP vill att teorin att SE sköt OP ska vara lite "svårtillgänglig" och bara kunna förstås av en "utvald" men exklusiv skara läsare. (Snart sagt vilken bell-kurva över begåvning som helst innehåller en liten percentil av dessa "utvalda" långt ut på ena kanten.)

"Klatschiga" men osannolika titlar har TP inget till övers för. (Vem tror på riktigt att Jordås bok verkligen blir den sista om MOP?)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 12:05.
Citera
2024-10-01, 12:02
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du utgår från att skottet mot LP var riktat mot henne. Kan likväl vara ett skott mot OP som missade eller gick av oavsiktligt.

Nja, utgår gör jag inte. Det kan ha varit två skott avsedda för OP. I så fall indikerar det yrkesmördare där exakt två skott är praxis
Citera
2024-10-01, 12:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Blev lite rörigt där. Såg att du tog upp hypotesen igen att han skulle sett LJ från kontoret.

Varför skulle vittnet inte berättat om den observationen.

Ingen aning om varför han som vittne inte berättade det. Kanske för att han inte var säker på att det var samme person. Inte ansåg att det hade betydelse. Glömde det. Struntade i det. Anledningarna kan så klart vara många. Men som sagt, inget jag tror nämnvärt på.

Dock är det ju inte nycirkus, att en person som arbetar på kontor, mellan varven ställer sig vid sitt fönster. Med tanke på att han dessutom skulle på semester - och var en noggrann varelse - är det ju än mindre nycirkus att han dubbelkollar att fönsterhandtagen är ordentligt stängda, särskilt om han då och då stod vid dem och rökte. Men, uppenbarligen finns det individer i tråden som anser det som nycirkus, och uppenbarligen saknar erfarenhet om att arbeta på kontor.
Citera
2024-10-01, 12:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Beror på hur beroende du är av substansen

Det är möjligt att du tappade mig där...

Menar du att SE stod och väntade på sin "Kortisonkran" LJ och spanade efter hans yviga och burriga Ålandsfrisyr genom kontorsfönstret mot Luntmakargatan i ren abstinens?

Kan kortisontabletterna till SE vara "den grej" som LJ låtsades inte komma ihåg att han hade i väskan i sitt maratonförhör med polisen?
Citera
2024-10-01, 12:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Beror på hur beroende du är av substansen

Vi som inte är så upplysta vet inte vilken substans det är.

Är det alkohol, knark, bögeri eller behov av att mörda ministrar?

För det framställs ju nästan som att de kände varandra och att SE medvetet tittade efter LJ, som om de i förväg hade bestämt något.
Citera
2024-10-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du har säkert sett den här bilden: https://wpu.nu/wiki/Thulehuset#/media/Fil:Thulehuset_interi%C3%B6r.png

Jämför man med den röda markering du gjort i ritningen har du bara ringat in dessa "avdelningar" med 5 fönster, vilket är betydligt större än ett tjänsterum för en person.

Det finns någon passus i något förhör med en väktare där förhörsledaren frågar om SE har ett mörkrum och får till svar att han har ljuslådor där som går att använda för att titta på bilder.

Brukade reprokameror stå inne i mörkrum? Varför i hela fridens namn då?

Kanske SE inte alls hade något mörkrum med rinnande vatten. Rätta mig om jag har fel, men de flesta mindre mörkrum på 80-talet var väl bara för svartvit film. Färgfilm lämnades in på riktiga laboratorium med dyr utrustning för färgjustering som till exempel Pressbyrån anlitade.

"Mörkrummet" hade kanske fått namnet på grund av utrustning som förknippades med fotografering och att rummet saknade fönster. Väktaren som fic frågan om det fanns någon ljussignal utanför dörren avfärdar det och börjar att prata om att man såg om det lyste under dörren. Att det lyser under dörren i ett riktigt mörkrum är knappast troligt.

Om vi släpper kravet på rinnande vatten till "mörkrummet" du haft när du ritat din röda rektangel i ritningen och korsar det med uppgiften att huset byggdes om 1966 (väggarna som syns i den gamla bilden revs 1966.) Då kanske ritningen är mer korrekt än vi någonsin vågat gissa?

Då borde SEs rum vara något av de rummen direkt till vänster om din röda rektangel i ritningen. De har 1-2 fönster och är betydligt smalare in mot huset. De har den storlek rummet på SEs bild verkar ha.

Är det helt galet att ifrågasätta din slutsats att SEs "mörkrum" utan lampa och ljusinsläpp under dörren måste vara inkopplat på vattennätet?

Innan 1978 låg mörkerrummet i den norra delen av byggnaden. Vägg i vägg med flickskolan och företaget som låg där.

Förövrigt där PH hade sitt kontor 1986.

Mörkerummet flyttades i anslutning där SE sedan satt.

1. Det vi är två rum. Mörkerrum och SE-rum.

2. Inre väggar behöver inte bygglov om dom inte är bärande. Det går inte att utesluta att man byggde fler rum.

3. Man kan också dela av rum.

Man kan också dela rum, vilket SE verkar ha gjort tidsvis.

Men verkat delat med en maskin på slutet. En stor dyr reprokamera.

Förhören ger att SE rum låg ovanför L25 eller L19.

Ritningarna säger mig att det troligas låg ovanför L25 och låg då tvärs över ingången till den delen av Skandiakomplexet som kallades "kulturhuset". Inte mitt emot skylten som det står Luntmakargatan 14 på.

Hade jag fått detta bekräftat av nån som jobbade där då, hade jag om någon blivit mycket glad.
Citera
2024-10-01, 12:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ingen aning om varför han som vittne inte berättade det. Kanske för att han inte var säker på att det var samme person. Inte ansåg att det hade betydelse. Glömde det. Struntade i det. Anledningarna kan så klart vara många. Men som sagt, inget jag tror nämnvärt på.

Dock är det ju inte nycirkus, att en person som arbetar på kontor, mellan varven ställer sig vid sitt fönster. Med tanke på att han dessutom skulle på semester - och var en noggrann varelse - är det ju än mindre nycirkus att han dubbelkollar att fönsterhandtagen är ordentligt stängda, särskilt om han då och då stod vid dem och rökte. Men, uppenbarligen finns det individer i tråden som anser det som nycirkus, och uppenbarligen saknar erfarenhet om att arbeta på kontor.

Jag har sett en grynig VHS-kopia på "the Office" så kontorsarbete är jag en hejare på vill jag mena.

"Nycirkus" vet jag inte riktigt vad det är, men ska googla lite.

Jag är inte riktigt säker på att fönstren på Skandiahuset gick att öppna. Syns handtagen i några bilder?

Folkhumorn skulle väl gett Skandiahuset namnet "hålkortet" om hälften av fönsterna var öppna när det var varmt ute och inne?

Edit: Här hittade jag lösningen på öppningsproblemet:

https://live.staticflickr.com/1685/25600153383_ed5788a58b_b.jpg

Jag får väl pudla mig lite, resa på mig, borsta av mig och låtsas som om det regnar...
Ämnesbyte i panik: Vad är det för mystisk stor cylinder på taket i bilden? SBs vapenkassun?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 12:28.
Citera
2024-10-01, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Innan 1978 låg mörkerrummet i den norra delen av byggnaden. Vägg i vägg med flickskolan och företaget som låg där.

Förövrigt där PH hade sitt kontor 1986.

Mörkerummet flyttades i anslutning där SE sedan satt.

1. Det vi är två rum. Mörkerrum och SE-rum.

2. Inre väggar behöver inte bygglov om dom inte är bärande. Det går inte att utesluta att man byggde fler rum.

3. Man kan också dela av rum.

Man kan också dela rum, vilket SE verkar ha gjort tidsvis.

Men verkat delat med en maskin på slutet. En stor dyr reprokamera.

Förhören ger att SE rum låg ovanför L25 eller L19.

Ritningarna säger mig att det troligas låg ovanför L25 och låg då tvärs över ingången till den delen av Skandiakomplexet som kallades "kulturhuset". Inte mitt emot skylten som det står Luntmakargatan 14 på.

Hade jag fått detta bekräftat av nån som jobbade där då, hade jag om någon blivit mycket glad.

Det vore faktiskt inte omöjligt att någon som vet och kommer ihåg kanske dyker upp.
Citera
2024-10-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nja, utgår gör jag inte. Det kan ha varit två skott avsedda för OP. I så fall indikerar det yrkesmördare där exakt två skott är praxis

Hur blir det praxis att missa målet?
Citera
2024-10-01, 12:38
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har sett en grynig VHS-kopia på "the Office" så kontorsarbete är jag en hejare på vill jag mena.

"Nycirkus" vet jag inte riktigt vad det är, men ska googla lite.

Jag är inte riktigt säker på att fönstren på Skandiahuset gick att öppna. Syns handtagen i några bilder?

Folkhumorn skulle väl gett Skandiahuset namnet "hålkortet" om hälften av fönsterna var öppna när det var varmt ute och inne?

Edit: Här hittade jag lösningen på öppningsproblemet:

https://live.staticflickr.com/1685/25600153383_ed5788a58b_b.jpg

Jag får väl pudla mig lite, resa på mig, borsta av mig och låtsas som om det regnar...
Ämnesbyte i panik: Vad är det för mystisk stor cylinder på taket i bilden? SBs vapenkassun?

Bra att du har tillgång till gamla VHS-kassetter, och då särskilt "The Office", hoppas du har de engelska och inte amerikanska avsnitten. Prova att spela upp dem baklänges, då kommer många knutar att lösas.

Bilden du länkade till känns som en bild tagen från ca 1930-talet? Vill minnas att bilden förekommer i en av Skandias jubileumsböcker. En vild gissning är att man inte drog upp och ner fönstren under det glada och pastellfärgade året 1986. Då hade man nog hunnit byta till handtag, särskilt modernare byggnader (som man väl ända lär anse att Thulehuset var)? Det är min erfarenhet.

Cylindern på taket säger mig noll.

Edit: Ordet nycirkus används ibland för att hänvisa till att något kan anses som obegripligt. Somliga av oss överanvänder det gärna (oklart varför), mest för att det är så roligt kanske?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-01 kl. 12:46.
Citera
2024-10-01, 12:46
Medlem
ursprungligens avatar
En gammal bild på "Kulturhuset" men långt före SE fick det som sin utsikt. Har man lite fräckt bara byggt på några våningar? Porten verkar inte förändrats. Entrén till Bohemia är också "conserverad" sedan bilden togs:
https://pastvu.com/p/1105673

Här är en bild på Thules praktiska "kundparkering" rakt utanför Skandiahuset.
https://pastvu.com/p/840965

Denna praktiska parkering verkar ha tagits bort före mordet.
Citera
2024-10-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Jag tror inte LJ gick förbi SE kontor så tidigt.

Han kan ha rökt där många gånger, men jag tror inte på att det skedde den 28 februari kl 23:15-23:17.

Stod LJ där i 3.5-5.5 minuter och funderade på vilken väg han skulle ta till Kungsgatan och om han skulle gå på bio?

Nej får inte ihop det.

Tack för god ton i dina inlägg.

Du är uppe i Roelig och mopspanarens nivå.

Låt oss sträva mot en god ton och vara förebilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in