2024-10-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har svårt att tro att du fick 50g torsk. Vägde du den? Det är väldigt lite, 150g är en normal portion. Laxbitarna i affären är väl 125-150 beroende på märke.

Håller med om att 50 gram låter orimligt, det är ju fan mindre än pucken på en cheeseburgare på Mcdonalds.
Citera
2024-10-01, 00:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Håller helt med!
Irriterar mig mest på att de snålar på de billiga ingredienserna som potatis! Förstår att man är mer sparsam med sovlet men ös på med potatis för tusan!!

Potatis är dyrare numera. Så ris eller pasta är billigare.
Citera
2024-10-01, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Håller med om att 50 gram låter orimligt, det är ju fan mindre än pucken på en cheeseburgare på Mcdonalds.

McDonalds köttpuckar på tex cheeseburgarna är på 45 gram. En BigMac har två sådana puckar, totalt 90 gram.
Citera
2024-10-01, 01:40
Medlem
Running_mans avatar
Vilka skitrestauranger äter du på?

Antingen är du skitstor och hat svårt att erkänna det(och behöver därmed mycket mer mat än genomsnittet) eller så går du på såna där snobbhak där du får tre köttbullar på tallriken och betalar 512:-
Citera
2024-10-01, 01:48
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Dock är pizzerior, thailändska samt indiska restauranger bra på att ge stora portioner. Tänk dig ställen som byggarbetare äter sin lunch på. Blir de mätta trots sitt stora kaloribehov, så blir du mätt med.

Det gäller inte många andra restauranger tyvärr. T.ex Grekiska Kolgrillsbaren dit jag inte ens hade blivit mätt som 11 åring..

Pizzeriorna har blivit skitsnåla. Mindre pizzor, mindre protein och högre pris.
Citera
2024-10-01, 02:03
Medlem
Jag håller helt med trådskaparen!
Jag tror generellt att portion storleken på de flesta finare resturangmiddagar nu för tiden endast anpassas för influencer tjejer.
Exempelvis på den lokala finresturangen serveras bara en 100gr laxbit med två små delade potatisar, två haricots verts, någon flummig pure och en stänk av citronsås för över 400 lappen. (!)
Självklart estetiskt upplagt vilket står för halva kostnaden så att man kan dra en fin selfie på instagram med skiten innan förtäring.
Den man som blir mätt eller nöjd med den här dyra portionen har antingen överflödigt med pengar eller ett jävligt stillsamt jobb.

Med det sagt.. nog tror jag att maten tillagas ambitiöst kalori/näringsmässigt korrekt enligt någon ekologisk tallriksmodell och nog fan är det gott! - men nog fan har resturangen råd till att lägga mer kött eller åtminstone mer finlagade grönsaker/rotfrukter utan det extrema priset för den portionen så gemene manliga proletär blir mätt.
Senast redigerad av cutcut1337 2024-10-01 kl. 02:54.
Citera
2024-10-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
150 kr

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
50 gram

Nu går jag sällan på akademikerställen eftersom det blir så mycket krångel när akademiker beställer sin mat och tar så lång tid och pga att man måste argumentera för att bli mätt.

Men om jag gör det och råkar ut för det du beskriver är det bara du hänvisar till konsumentköplagen. 150:- + 50g protein uppfyller inte vad du ska kunna förvänta dig av något som kallas lunch. Om det inte klart framgår vid beställningen att det bara rör sig om 50gram.
Citera
2024-10-01, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu går jag sällan på akademikerställen eftersom det blir så mycket krångel när akademiker beställer sin mat och tar så lång tid och pga att man måste argumentera för att bli mätt.

Men om jag gör det och råkar ut för det du beskriver är det bara du hänvisar till konsumentköplagen. 150:- + 50g protein uppfyller inte vad du ska kunna förvänta dig av något som kallas lunch. Om det inte klart framgår vid beställningen att det bara rör sig om 50gram.

Med all respekt..
Att hänvisa och ha koll på konsumentköplagen när man går ut på resturang uppfyller alla kriterier till en jobbig akademiker enligt mina fördomar..
Sen vet jag inte hur det är med dig men det är väl allmän kunskap att man aldrig någonsin ska käfta och vara allt för jobbig mot kocken som lagar ens mat vare sig man betalar bra för det eller inte.
Senast redigerad av cutcut1337 2024-10-01 kl. 02:58.
Citera
2024-10-01, 02:50
Medlem
Det är väl just en del fisk som tyvärr ofta måste undvikas på restaurang om man är hungrig och vill bli mätt.

Oftast serveras ju andra rätter i helt andra portioner vid samma tillfälle.

Just torsk och potatis, då får man en en liten fyrkant på 75g med några små potatisar och känner att 3 beställningar knappt räckt..
Senast redigerad av hodde 2024-10-01 kl. 02:57. Anledning: Ofta -> oftast
Citera
2024-10-01, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Så "stora moderna städer" serverar inte husman på resturangerna? Fyfan ännu en anledning att hålla sig ifrån sunkhålen

Definitivt bättre lunch i storstäder än på mindre orter. Gäller dock att veta vilka ställen som är bra. På mindre orter finns ju oftast bara pizza/kina/Sushi?
Citera
2024-10-01, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det är väl just en del fisk som tyvärr ofta måste undvikas på restaurang om man är hungrig och vill bli mätt.

Oftast serveras ju andra rätter i helt andra portioner vid samma tillfälle.

Just torsk och potatis, då får man en en liten fyrkant på 75g med några små potatisar och känner att 3 beställningar knappt räckt..

Kan nog finnas viss sanning i det, ofta serverar restaurangerna Sej istället för Torsk numera då torsken är dyr. Gör du egen torsk hemma så vill man kanske ha 2-300gram och givetvis färsk torsk, då kostar det ju nästan 100kr, sedan potatis och övriga tillbehör på det - och då står du själv för lokal, arbetskraft, inredning, porslin och köksredskap.
Citera
2024-10-01, 03:04
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Så "stora moderna städer" serverar inte husman på resturangerna? Fyfan ännu en anledning att hålla sig ifrån sunkhålen

Självklart gör de det men de försvinner in i mängden med tanke på att mat från andra kulturer har ökat. Är helt säker på att samtliga städer i Sverige har flera restauranger som serverar husman. Sökte på Stockholm och flertalet restauranger i innerstan dök upp som serverar husman. Det kommer tack och lov aldrig att försvinna är jag övertygad om.

Vi har ett par lite bättre restauranger i Malmö som serverar mestadels husman så som restaurang Smak inne på Malmö konsthall. Idag var det bland annat Rimmad grissida med rotmos, grov senap, sallad på persilja, pepparrot och lök samt smörad buljong till lunch där och imorgon har de bland annat Kokt kalv i syrlig dillsås med morot och lök, dill och silverlökssallad. Kostar 159:- och det är vad jag anser vara klassisk husman av väldigt bra kvalitet.
Sedan finns det givetvis enklare och billigare lunchställen som Kniv & Gaffel som ligger på 120:- som med serverar husman. Dock är det bra mycket sämre kvalitet man får för de 40 kr mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in