Jag får ofta frågan om vad som borde göras för att pressa tillbaka arbetslösheten bland utrikes födda[.]Sedan går han åt rakt motsatt håll. Han vill understödja företagen genom att rikta statligt stöd till anställning av invandrare, som möjliggör lönedumpning och gör bidragslösa svenskar mindre attraktiva på arbetsmarknaden.
I mina sura stunder brukar jag svara:
Fråga inte mig! Fråga de delar av det svenska näringslivet som finansierade Timbros propaganda för fri invandring med syfte att knäcka den svenska modellen.
Vi behöver en mer expansiv finanspolitik som bidrar till att öka trycket så att företagen sänker sina anställningskrav.Om man menar allvar med att företagarnas lobbande för folkutbyte har skadat Sverige så är väl det rimliga att man kräver fängelsestraff för dem? Så att de inte kan fortsätta på samma spår och så att deras brott inte lönar sig.
...
Nu finns en av de många nödvändiga pusselbitarna på plats.
...
Etableringsjobben är en modell som näringslivet länge efterfrågat. Det är en modell där arbetsgivaren bär en låg risk. Arbetsgivaren behöver bara betala omkring 8 000 kronor i månaden och sedan betalar staten resten upp till en lön i linje med lägsta kollektivavtalslön.
Jag får ofta frågan om vad som borde göras för att pressa tillbaka arbetslösheten bland utrikes födda[.]Sedan går han åt rakt motsatt håll. Han vill understödja företagen genom att rikta statligt stöd till anställning av invandrare, som möjliggör lönedumpning och gör bidragslösa svenskar mindre attraktiva på arbetsmarknaden.
Fråga inte mig! Fråga de delar av det svenska näringslivet som finansierade Timbros propaganda för fri invandring med syfte att knäcka den svenska modellen.
Vi behöver en mer expansiv finanspolitik som bidrar till att öka trycket så att företagen sänker sina anställningskrav.Om man menar allvar med att företagarnas lobbande för folkutbyte har skadat Sverige så är väl det rimliga att man kräver fängelsestraff för dem? Så att de inte kan fortsätta på samma spår och så att deras brott inte lönar sig.
...
...
Etableringsjobben är en modell som näringslivet länge efterfrågat. Det är en modell där arbetsgivaren bär en låg risk. Arbetsgivaren behöver bara betala omkring 8 000 kronor i månaden och sedan betalar staten resten upp till en lön i linje med lägsta kollektivavtalslön.
...
...
(Formuleringen "en utbildning i SFI eller motsvarande" fladdrar förbi, så den riktigt uppmärksamme tittaren får kanske en ledtråd, om han eller hon verkligen spetsar öronen.)Qatargate is an ongoing political scandal, involving allegations that European Parliament officials, lobbyists and their families have been influenced by the governments of Qatar, Morocco and Mauritania, engaging in corruption, money laundering, and organized crime.https://en.wikipedia.org/wiki/Qatar_...ean_Parliament
FPÖ tillhör de Rysslandsvänliga, eller åtminstone ”Rysslandsförstående” partierna. Detsamma gäller för övrigt för tyska Alternative für Deutschland (AfD) som under september kammade hem runt 30 procent av rösterna i de tre östliga delstatsvalen i Sachsen, Thüringen och Brandenburg.Boström förfäras över kritiken mot bulvankriget i Ukraina men försöker att sansa sig och komma med ekonomi som delförklaring till krigströttheten. Han pekar på höjda energipriser i Centraleuropa som en faktor, men det blir svajigt eftersom energipriserna har gått upp överallt. Det är inte alls begränsat till de länder där mer pro-europeiska och krigskritiska partier har haft framgångar.
Till bilden hör att Österrikes grannländer, Ungern och Slovakien, leds av Rysslandsvänliga regeringar.
Invandringsfrågan gjorde högerpopulismen stark i Europa. Där har också de etablerade partierna anpassat sig och står idag för en betydligt striktare hållning. Mycket talar för att den hållningen kommer bli permanent. I synen på EU och utrikespolitiken generellt finns dock viktiga skiljelinjer kvar. De hänger ytterst samman med värderingar och intressen.Han beskyller alltså invandringskritiken för att ha gjort högerpopulismen till en betydande kraft, men verkar sätta förhoppning till att den ska bli irrelevant genom invandringskritisk retorik från andra partier. Vad han inte adresserar är att det bara är just retoriken som har förändrats. Någon invandringskritisk politik har vi inte fått, bara bombastiska utspel som visat sig vara fräcka lögner. Hur länge kan det hålla?
Valet i USA i november kommer få en avgörande betydelse även för Europa. En Trump-seger lär snabba på fredsförhandlingar mellan Ryssland och Ukraina, som då i högre grad kommer ske på Rysslands villkor. Men en Trump-seger skulle även tvinga Europa att visa korten. Hur mycket är man egentligen beredda att göra i Paris, Berlin och Rom för att hjälpa Ukraina när det verkligen gäller? Höstens centraleuropeiska valvindar ger en indikation om att svaret kanske inte är så uppmuntrande för Kiev.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106