2024-09-29, 19:46
Medlem
Regnet gjorde susen, nu är säsongen igång i mina hagar! Var ute i ungefär 2 timmar och plockade nästan hundra svampar som nu ligger på tork.
Citera
2024-09-29, 20:14
Bannlyst
https://imgur.com/a/BEioPoX

Lite av en skrytbild. Varit ute totalt 3 gånger och detta är den totala skörden.
Citera
2024-09-29, 20:37
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
Är det lönt att leta, typ på ängar, med högt gräs, eller, är det, kohagar, som gäller?, var ute igår, hittade några ängar, rätt högt gräs, såg knappt någon svamp,, alls så kanske bäst att vänta någon dag, så att man ser att det finns svamp, innan man börjar leta efter toppisar,

Ja vet att dom inte växer i skogen. , men är det lönt att leta, precis utanför?, det brukar växa mycket svamp precis utanför, skogar

Ja då, hittade en del på en äng tidigare idag. Nära skogsbrynet där det var lite kortare gräs. Den har inte använts som hage, men det har säkert varit andra djur där och gödslat! I det höga gräset var det dock väldigt svårt att se
Citera
2024-09-30, 00:33
Medlem
Hittar inga i Norrbotten, dåliga ställen eller för kallt?
Citera
2024-09-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamithatry1
Hittar inga i Norrbotten, dåliga ställen eller för kallt?
Du har definitivt inte varit på på rätt plats. Plockade 650st på ca 1h häromdagen i Västernorrland.

Tänk skuggläge, ofta lågzon där det är fuktigare än övriga delar av gräsmatta/ängar. Där brukar de trivas.

Är jag ute och checkar ett nytt ställe börjar jag alltid att kolla enligt dessa principer.

Skynda dig på för det är nära nu att frosten tar över och det blir slut på säsongen!
Citera
2024-09-30, 12:08
Medlem
Trilljannes avatar
Lite nybörjarfråga här: vad jag förstått har man bäst chans där det växer gräs och jorden är näringsrik, som i beteshagar. Hur är det med vanliga gräsmattor, som i parker o dyl?
Citera
2024-09-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trilljanne
Lite nybörjarfråga här: vad jag förstått har man bäst chans där det växer gräs och jorden är näringsrik, som i beteshagar. Hur är det med vanliga gräsmattor, som i parker o dyl?
Det kan växa ordentligt med toppis på såna ställen du nämner, men det är mer sällsynt än i hagar är min, och andras erfarenhet. Det positiva i en sån miljö är att ytorna är så stora att åkgräsklippare används och svamparna sprider sig på sätt.
Citera
2024-09-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Ja då, hittade en del på en äng tidigare idag. Nära skogsbrynet där det var lite kortare gräs. Den har inte använts som hage, men det har säkert varit andra djur där och gödslat! I det höga gräset var det dock väldigt svårt att se

Tack, ja väldigt svårt, att se i högt gräs, så frågar är om man ska lägga tid på, rota runt i högt gräs.
Citera
2024-09-30, 15:51
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Hur lång tid efter första frostnatten kan det vara värt att leta?
De går ju inte upp i rök på direkten liksom, men dör de direkt eller sitter de kvar i marken?
Citera
2024-09-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
Hur lång tid efter första frostnatten kan det vara värt att leta?
De går ju inte upp i rök på direkten liksom, men dör de direkt eller sitter de kvar i marken?
Det var frost imorse här men hittade ett 50 tal mer idag. Tror dock ej att det kommer växa mer efter första frosten men är osäker.
Citera
2024-09-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepozatanop
Det var frost imorse här men hittade ett 50 tal mer idag. Tror dock ej att det kommer växa mer efter första frosten men är osäker.
Jodå. Håller det sig frostfritt i någon vecka så kommer de igen.
Citera
2024-09-30, 22:24
Medlem
fruktjoss avatar
Varit ute i många hagar runt göteborg utan resultat. Känns som jag behöver lite mer riktlinjer för hur hagarna ska se ut, eller vad jag bör undvika. Nån som har lite bilder på habitat där ni hittat?

Har markerat ut ganska många ställen jag har tänkt leta så har inte gett upp än Men börjar kännas lite tråkigt särskilt då jag inte har bil utan måste åka buss ut till alla betesmarker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in