2024-09-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsssson
Var ute en liten stund igår i en hage vid Lerum, men hittade till min förvåning inga. Har hittat där tidigare. Ska ut igen på måndag, då har jag mer tid, och då kommer det att finnas. Ska åka till fler ställen då.

Tja jag bor också i gbg nära lerum, ska ut i en hage jag plockade mkt i förr som ungdom mellan 14-20år nu i helgen, finns inte där har jag 2 andra ställen jag ska till ifall jag inte hittar på bäste stället. Brukar du plocka toppisar?
Citera
2024-09-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Tja jag bor också i gbg nära lerum, ska ut i en hage jag plockade mkt i förr som ungdom mellan 14-20år nu i helgen, finns inte där har jag 2 andra ställen jag ska till ifall jag inte hittar på bäste stället. Brukar du plocka toppisar?
Plockade några hundra för 2 år sedan. Hittade två bra ställen, sparade position i bilens gps, och nu har jag bytt bilens och hittar inte tillbaka 🤣
Stannade vid Mjölby för två veckor sedan och hittade 80 st.
Är van svampplockare, och det är ett jäkla drag ute i skogen så det är ett bra svampår.
Ska ut i veckan och leta toppisar, och det kommer säkert att va lätt att hitta nu när det är perfekt väder. Målet är 1000 eller fler. Blir ca 35 gram torkat då.
Citera
2024-09-28, 15:35
Medlem
Vakuumankas avatar
Säsongen är igång i Skåne. 400st på 1 timme. Samma, gamla ställe. Jävla bra säsong i år och det har bara börjat. Såg hur många som helst fler, men fick inte plats i lådan jag tog med mig.
Citera
2024-09-28, 16:12
Medlem
Var ute i Göteborgsområdet idag och hittade flera hundra. Säsongen har startat ordentligt.
Citera
2024-09-28, 17:52
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Runt 200 i Småland! Happy tripping

Jädra goda dom är att äta råa, påminner lite om gräslök
Citera
2024-09-28, 20:44
Medlem
Har vart ute och letat på massvis av områden senaste två åren och hittat totalt 12-15 stycken.
Var ute senast igår utan resultat. Fyllde påsen med ett par röda flugsvampar på väg hem istället som ligger och torkar, men känner mig inte så sugen på att pröva dem..

Finns det någon som har någon info att dela med sig om var man kan hitta i trakterna av sörmland/E-tuna?
Citera
2024-09-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodheast
Har vart ute och letat på massvis av områden senaste två åren och hittat totalt 12-15 stycken.
Var ute senast igår utan resultat. Fyllde påsen med ett par röda flugsvampar på väg hem istället som ligger och torkar, men känner mig inte så sugen på att pröva dem..

Finns det någon som har någon info att dela med sig om var man kan hitta i trakterna av sörmland/E-tuna?

Jag kan ge dig ett generellt råd. Ta de väldigt lungt i början tills du får lite känsla för svampen. Titta max 0,5 meter framför dig, du kommer att hitta. Men om du börjar känna dig frustrerad eller stressad av att du inte hittar några, då är det kört. Ta ett par djupa andetag och fortsätt. Hittar du en så finns det ofta många fler runt dig.
Och när du hittar, plocka dem inte direkt. Titta på dem ftån olika vinklar och avstå så att du får "blicken " för dem.
Citera
2024-09-29, 10:09
Medlem
Är det lönt att leta, typ på ängar, med högt gräs, eller, är det, kohagar, som gäller?, var ute igår, hittade några ängar, rätt högt gräs, såg knappt någon svamp,, alls så kanske bäst att vänta någon dag, så att man ser att det finns svamp, innan man börjar leta efter toppisar,

Ja vet att dom inte växer i skogen. , men är det lönt att leta, precis utanför?, det brukar växa mycket svamp precis utanför, skogar
Citera
2024-09-29, 11:41
Medlem
Har ju varit kallare och blötare de senaste dagarna. Någon som vet om de små rackarna börjat visa sig runt göteborgstrakten?
Citera
2024-09-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Runt 200 i Småland! Happy tripping

Jädra goda dom är att äta råa, påminner lite om gräslök

Leta igenom dom och ta bort dom vita små larverna som är i vissa, jag lärde mig det alldeles försent, knastrade det lite i vissa av dom?
Citera
Psilosophers avatar

Moderatormeddelande

Postat av Psilosopher 2024-09-29, 16:30
Moderator
Liksom tidigare säsonger gäller som följer:

Frågor kring identifiering dryftas i (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd)
/Moderator
2024-09-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodheast

Bara för att du hittade få dom åren som förövrigt va skitår (åtminstone hos mig) betyder inte att dom alltid är dåliga.
Har själv +10 ställen jag besöker varje år och tex ett av dom hittade jag 1000 tals 2020 men har sen varit rätt kasst medan ett annat ställe jag tyckt ca dålig redan i år hittat runt 500, dessutom rejält stora för att va tidigt på säsongen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in