2024-09-30, 14:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
”Åtgärder på skärmen” hindrade HO från att delta i småprat?

Att AK minns fel i ett första samtal betyder inte att hon inte minns rätt sen, va?

Såg i Vi att Filter-TP inte har koll på hur CA dog och gör bort sig rejält.

Börjar SEkten misströsta?

Var du där?

Så länge det finns motstridiga minnen och detaljer är det svårt att veta exakt vad som hände. Klart är att en man liknande SE först rör sig bakom LOP, och sedan förbi LJ, en kort tid efter skotten, och slutligen på åsen. Det, och hans förväxlingshistoria, samt att han tycks försvunnen från platsen, gör honom misstänkt.

Mer misstänkt än CA: Det finns inget som tyder på att CA gick efter LOP från Sari, var den som sprang förbi LJ och senare på åsen.

Var det inte så att CA sköt sig när polisen knackade på? Men de hörde inget skott? Var de civilpolisklädda?

Knackade de på mitt i natten?

Def finns en del oklarheter. I fallet med CA är intrycket att myter och obekräftade rykten blir till sanningar
Citera
2024-09-30, 14:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock springer han med väskan i Expressen...

Har alltid undrat och du kanske vet ?

Springer Engström två gånger ? Först i Rapport och sen för Expressen?

Ja, så måste det vara. Spelades inslaget med SE in på lördagen, och sändes på söndagen? Sprang han för Expressens fotograf på söndag kväll och gick i tryck dagen efter?

Men endast ett par av bilderna användes?

Synd att de inte visade bilderna för polisen. Det hade kunnat skapa en del huvudbry hos Holmér & Co, som hade fått för sig att SE bar en ljus rock.

Låg inte belöningen på flera millar redan då? Expressen, och senare Minell, och salig Anér, torde ta sig för huvudet. Men även Sherlock Holmes kan ha en dålig dag.

Fast inte 39 dåliga år ...
Citera
2024-09-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
SE hade med största sannolikhet inte ett hörnkontor, ej heller ett kontor som vette ut mot Tunnelgatan (alltså mitt emot huset där t-banenedgången låg). Om vi ska lita på att SE hade samma kontor IRL som det han befann sig i vid tevereportaget april 1986, så rör det sig inte om ett hörkontor, utan om ett längre in på Luntmakargatan. Från sin position och kontor, kunde han därför inte se LJ stå och fnula med någonting. Detta kom jag fram till för 3-4 år sedan, så även HenrikOfSweden som ungefär samtidigt (om jag minns rätt) presenterade ritningen av Skandia. Vad jag kom fram till är att hans kontor låg våningen ovanför en ingång/port. Utsikten från hans kontor (som syns i tevereportaget) visar alltså på längre in på Luntmakargatan, om än inte överdrivet långt in. Men visst, står han vid fönstret kan han givetvis se LJ komma spatserande förbi. Och han kan ju ha lagt hans utseende på minnet av den anledning, sedan via sitt kikande in mot gränden identifierat honom som samme person? Inte omöjligt, så klart.

https://imgur.com/a/FaXTFRp

Varför skulle en stressad SE stå och glo ut på gatan nedanför?
Citera
2024-09-30, 19:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
https://imgur.com/a/FaXTFRp

Varför skulle en stressad SE stå och glo ut på gatan nedanför?

Gällande att hinna med kollektivtrafiken var han ju heller inte stressad? Som kontorist är det ju fullt normalt att ställa sig vid sitt fönster då och då, se ut över omgivning, öppna ett fönster och släppa in lite luft, tända en cigarrett? Och då är det ju inte omöjligt att notera eventuella fotjängare som släntrar förbi. Dessutom är det ju färre av dem så sent på kvällen mot dagtid?

Edit: sedan är det väl inte omöjligt för den delen, att han ställde sig vid fönstret och glodde ut minuterna före, fullt påklädd, kikade på omgivningen, fick syn på LJ komma gående, kom tätt efterpå att att nu brann det i knutarna, han måste iväg. Fast det stressiga går ju inte ihop med att han babblar bort "ett par minuter" hos väktarna en trappa ner? Där spricker ju stress-tesen aningen i sömmarna?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-30 kl. 19:34.
Citera
2024-09-30, 19:51
Medlem
Citat:
Gällande att hinna med kollektivtrafiken var han ju heller inte stressad? Som kontorist är det ju fullt normalt att ställa sig vid sitt fönster då och då, se ut över omgivning, öppna ett fönster och släppa in lite luft, tända en cigarrett? Och då är det ju inte omöjligt att notera eventuella fotjängare som släntrar förbi. Dessutom är det ju färre av dem så sent på kvällen mot dagtid?

Edit: sedan är det väl inte omöjligt för den delen, att han ställde sig vid fönstret och glodde ut minuterna före, fullt påklädd, kikade på omgivningen, fick syn på LJ komma gående, kom tätt efterpå att att nu brann det i knutarna, han måste iväg. Fast det stressiga går ju inte ihop med att han babblar bort "ett par minuter" hos väktarna en trappa ner? Där spricker ju stress-tesen aningen i sömmarna?

Inget är omöjligt.

Men.....

Den bild som målas upp av SE som en person som hade väldigt höga krav på sig själv och hade svårt att håla deadlines.

Lägg till att han hade klockan emot sig och att han behövde bli klar innan semestern. Hinna med sista bussen.

När han slagit in materialet och postat det på postavdelningen.... då kunde han slappna av lite.

När han stämplat ut och kom till receptionen var nog en andra avspänning.

Nu har han kontroll över tiden ....

Nu kan det bli en cigg....

Bara spekulation givetvis och jag utgår från mig själv och det jag läst om honom.

Ochams rakkniv.

Bort med att SE skulle sett LJ innan mordet från kontoret
Citera
2024-09-30, 20:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Inget är omöjligt.

Men.....

Den bild som målas upp av SE som en person som hade väldigt höga krav på sig själv och hade svårt att håla deadlines.

Lägg till att han hade klockan emot sig och att han behövde bli klar innan semestern. Hinna med sista bussen.

När han slagit in materialet och postat det på postavdelningen.... då kunde han slappna av lite.

När han stämplat ut och kom till receptionen var nog en andra avspänning.

Nu har han kontroll över tiden ....

Nu kan det bli en cigg....

Bara spekulation givetvis och jag utgår från mig själv och det jag läst om honom.

Ochams rakkniv.

Absolut, det är enligt mig det rimligaste trots allt. Dock finns det ju en liten liten chans, en liten att han slängt ett getöga ner mot gatan och stirrat in i LJ:s burriga frisyr. Men det är nu bortspolat ur skallen.

Kul förresten att du verkar se det som rimligare att han var på väg mot nattbussen norrut (som han enligt exfrun vanligast tog de kvällar han jobbade sent) den aktuella kvällen, detta har alltid varit min tes; uppenbarligen även senaste PU:s. Att en lönefredag istället välja t-bana framför det vanligare alternativt buss, känns märkligt.
Citera
2024-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Absolut, det är enligt mig det rimligaste trots allt. Dock finns det ju en liten liten chans, en liten att han slängt ett getöga ner mot gatan och stirrat in i LJ:s burriga frisyr. Men det är nu bortspolat ur skallen.

Kul förresten att du verkar se det som rimligare att han var på väg mot nattbussen norrut (som han enligt exfrun vanligast tog de kvällar han jobbade sent) den aktuella kvällen, detta har alltid varit min tes; uppenbarligen även senaste PU:s. Att en lönefredag istället välja t-bana framför det vanligare alternativt buss, känns märkligt.

Ja det med bussen var mest slarvigt skrivet.

Borde skrivit bussen/T-banan.

Men absolut är hypotesen om att han gick norrut är en favorit.

Testade och utvecklade en annan skribents idé om att han tog en cigg när han kom ut på Sveavägen.

Jag vidareutvecklade den till att han såg det starka ljuset från Le Carterie och drogs nyfiket dit medans han blossade.

Där stöter han ihop med LOP och blir Tensonmannen.

https://imgur.com/a/jstfeBH
Citera
2024-09-30, 20:35
Medlem
quggels avatar
Citat:

Exakt. Det var ju inte folktomt utan en och annan ute. Varför SE skulle observerat just LJ, från kontoret, begriper jag inte.

Burrig frisyr? SE noterar det i sin anteckningsbok... eller kanske inte... Ungefär lika sannolikt som att SE dumpar vapnet i en frusen tjärn i Dalarna, iklädd blå overall för att se extra smal ut 🤣
Senast redigerad av quggel 2024-09-30 kl. 20:39.
Citera
2024-09-30, 20:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Testade och utvecklade en annan skribents idé om att han tog en cigg när han kom ut på Sveavägen.

Jag vidareutvecklade den till att han såg det starka ljuset från Le Carterie och drogs nyfiket dit medans han blossade.

Jag var inne på samma för några år sedan, om att han fipplade med att tända en cigarrett utanför entrén, vände sig lite norrut och fick syn på Palmes tämligen lättigenkännliga nuna. Alternativt passerade Palme honom när han sökte få fyr på knastret. En tillfällighet av rang, men ibland händer det.

Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Exakt. Det var ju inte folktomt utan en och annan ute. Varför SE skulle observerat just LJ, från kontoret, begriper jag inte.

Burrig frisyr? SE noterar det i sin anteckningsbok... eller kanske inte... Ungefär lika sannolikt som att SE dumpar vapnet i en frusen tjärn i Dalarna, iklädd blå overall för att se extra smal ut 🤣

Enligt LJ var det i det närmaste folktomt på Luntmakargatan där och då, minns jag rätt var hon rent av ensam under den sista passagen.

Vari ligger det (för dig) främmande att SE skulle notera LJ om han nu stod vid fönstret precis innan han skulle bomma igen? Tämligen normalt förekommande för de flesta som står vid ett fönster. Skulle han dessutom se en person med en något liknande frisyr inne i gränden från korsningen är det ju inte nycirkus om han lägger ihop ett och ett. Eller hur?
Citera
2024-09-30, 21:55
Medlem
Citat:
Jag var inne på samma för några år sedan, om att han fipplade med att tända en cigarrett utanför entrén, vände sig lite norrut och fick syn på Palmes tämligen lättigenkännliga nuna. Alternativt passerade Palme honom när han sökte få fyr på knastret. En tillfällighet av rang, men ibland händer det.

Enligt LJ var det i det närmaste folktomt på Luntmakargatan där och då, minns jag rätt var hon rent av ensam under den sista passagen.

Vari ligger det (för dig) främmande att SE skulle notera LJ om han nu stod vid fönstret precis innan han skulle bomma igen? Tämligen normalt förekommande för de flesta som står vid ett fönster. Skulle han dessutom se en person med en något liknande frisyr inne i gränden från korsningen är det ju inte nycirkus om han lägger ihop ett och ett. Eller hur?

Vad är motivet att inte berätta detta i förhör?
Citera
2024-09-30, 22:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Vad är motivet att inte berätta detta i förhör?

Precis. Om han nu är ett efterspelsvittne som av någon anledning la märke till LJ innan han hastade iväg för att hinna med sista turen hem, då borde han väl rimligen ha sagt detta i förhör, att han tittade ut och såg denne man.

Den teorin håller inte.
Citera
2024-09-30, 22:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Kanske LP tog frågan "mötte ni någon" lite väl bokstavligt?
Att gå förbi en stillastående person år väl inte att "möta" någon utan snarare "gå förbi" och kanske inte ingår i svaret på frågan: "Mötte ni någon"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in