Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Okej jag förstår...
Men hur "trollar" du bort den tillfälligheteten att YN faktiskt ger så pass bra signalement på måtten på väskan med Engström egna väska !
Så även om du går i helt andra banor med hur du tänker om Engström och tider för mordet så måste du ändå svälja att den lilla detaljen som väskan är lite märklig väl !
GW gjorde en sån jävla grej över att vapnet inte gick ner i Engström väska men att GM fick ner vapnet i samma väska det gick bra :)
Nu fattar jag självklart att YN kan ha sett lite fel såklart men tycker att detaljen om väskans mått är väl något av den bästa detalj vi har om GM vid brottsplatsen (Åsen) !!
Jo men du, jag ville ju dra streck där. Den lilla väskan är förvisso intressant och det var naturligtvis den (men även i viss mån beskrivningen av rocken) som en gång i tiden fick mig att tänka att det var Engström som Nieminen såg uppe på David Bagares Gata. Det är jag knappast ensam om att ha tänkt.
I rättvisans namn ska väl sägas, att väskan hon beskriver ändå inte riktigt stämmer med Engströms handledsväska, till exempel sade hon att väskan saknade rem och att den verkade lite hårdare i formen. Och mordvapnet får definitivt inte plats i en så liten väska, utan vad det än är som Åsmannen "joxar" med i väskan så handlar det i alla fall inte om att stoppa ner vapnet i den.
Märkligt nog säger Nieminen inget om någon huvudbonad, vilket förbryllar lite. Fast hon har väl haft ögonen på joxandet med väskan och då inte tänkt på den saken. Faktum är att joxandet kan tänkas ha handlat om precis det, alltså en optisk fint för att dra uppmärksamheten från gubben själv till väskan.
Om man tänker sig att Åsmannen och Grandmannen är en och samme gubbe så tycker jag det finns en del tecken längs vägen också på att han trixar för att avleda uppmärksamheten och även förställer sig.
Vi har "boxarblicken" som Mårten Palme talar om, vi har Fauzzi som säger att mannen haltade lite och att han inte såg ansiktet. Hur fasiken kan man helt missa ansiktet på någon man möter på trottoaren på kanske 1-2 meters avstånd? Därför att gubben kan knepen om hur man gör något som avleder uppmärksamheten från ansiktet. Det är bara Najic som sett ansiktet längs vägen, men hans beskrivningar är ju inte de bästa. Intressant är dock att mannen kan tänkas vara vithårig.
Som du hör är det mer sådana här saker som upptar mitt intresse än den där tiotusenkronorsfrågan som du kallar "Problem 2020", alltså Problemet med stort P om Engströms skuld. I den frågan har jag ändå legat i samma läge så länge jag hållit på med Palmemordet, och ingenting jag sett under resans gång har fått mig att revidera den. Däremot har jag ju utvecklat min syn på Engström i många avseenden, när det gäller hans göranden och låtanden på mordplatsen men även när det gäller hans eventuella medverkan i någon slags operation som "planterat" honom där vid tiden för mordet. Jag är alltså mer inne på att Engström visserligen är ett "efterspelsvittne" men att inte är det av någon slump.
Så ville jag upprepa, avslutningsvis, att det är en händelse som ser ut som en tanke att Engström företer ganska stora likheter med både Grandmannen och Åsmannen. Att Engström inte kan vara Grandmannen råder det inga tvivel om, och just därför måste man likväl föra in en extra gubbe i modellen för att förklara Grandmannen.
I min modell är Grandmannen identisk med Åsmannen, men alltså inte identisk med Engström. Ska man förfäkta Engström som gärningsman så blir man nästan tvungen att sätta likhetstecken mellan Engström och Åsmannen, men då får man istället problem med Grandmannen, som måste "förklaras bort" fastän det inte går. Så där har du ett annat sådant där hinder som "inte går att komma runt".
I alla fall är poängen, att hur man än vänder och vrider på den här saken så har man två gubbar med likartade signalement. Därför kvarstår problemet att förklara hur det kan komma sig. Är det verkligen bara en slump att två så pass likartade gubbar är "på jakt" efter Palme eller var det tänkt och ordnat på det viset? Enligt min uppfattning var det ordnat på det viset, även om bevisningen för det också blir väldigt besvärlig.
Hoppas det här klargör lite bättre "var jag kommer ifrån" ifråga om Engström, och även vart jag hamnat. Tack igen!