Citat:
Ursprungligen postat av
Uppkoppling
Vi var många som trodde på en kraschad bostadsmarknad under 10-talet och bevisligen hade fel. Nu är det bara de mest envetna idioterna som håller fast vid den förställningen trots att den bevisats felaktig.
Faktum är att räntorna kommer fortsätta nedåt på sikt och tillgångspriserna kommer bara fortsätta att öka. Alla som sitter på aktier och belånade fastigheter kommer vinna relativt de som inte gör det, på sikt alltså. Så kommer det se ut fram tills något förändrar samhället i grunden.
Jag gör ofta analyser och riskbedömningar i mitt yrke.
De som är duktiga på detta är oftast ödmjuka och erkänner att de har fel. Faktum är att ställer man krav på väldigt hög precision så har även de allra bästa ofta fel.
När det gäller bostadspriserna så finns det olika scenarion från kraftig uppgång till total krasch.
Alla senario kan ske men de extrema är väldigt osannolika.
Det är här många Flashback experter går bort sig då de snöar in på ett scenario och blir helt blinda för alla argument eller all fakta som motsäger deras åsikter.
Själv trodde jag inte på en krasch men när inflationen och räntorna började rusa trodde jag det skulle få större konsekvenser än vad det fick, så här hade jag fel då jag var för negativ.
Trots det var jag en lysande solstråle jämfört med många i denna tråden.
Faran är om man lyssnar för mycket på random snubbar på internetforum (mig själv inkluderad) när man tar viktiga beslut som bostadsköp.
Lyssna på experterna, titta på fakta och skapa din egen uppfattning.
Framför allt var väldigt realistisk med vad du har råd med.
Sedan finns det risker med allt, men tar man inga risker så kommer man aldrig kunna vinna eller bygga något av sitt liv.