2024-09-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Betydligt bättre kåkar på Lidingö eller Danderyd överlag, men då ligger prislappen på 15-20m oftast.

Finns massa mark i Täby att bygga på så det är egentligen ingen som helst brist. Skulle man släppa loss mark där för säg 1m/1000kvm och bygga hus för 5m på dessa skulle gamla trista hus från 70/80-tal inte gå att sälja för mer än 3-4m.

Haha den ekonomiska analfabeten Dviking går loss med nya totalt felaktiga profetior som alltid. Det har byggts massor av nytt i Täby. Stora områden i Arninge, Täby Kyrkby stora områden med nya jättekåkar, Gribbylund och Löttinge massor av nybyggen.

Priserna på 70-80 tals kåkarna har inte gått ned ett smack för det. Snarare får utsatta områden ta den smällen som Spånga eller Hässelby.

Snarare har de nya kåkarna i Täby som kostar långt över 10 msek HÖJT priserna på det äldre beståndet. De som flyttar in till de kåkarna är täta och gör kommunen ännu mer exklusiv.
Senast redigerad av flanders 2024-09-29 kl. 15:49.
Citera
2024-09-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vad får dig till att tro att jag inte förstår inflation?

Så här skrev du:

”Det enda som kommer att hända är att privatmarknaden imploderar under sitt eget extrema skuldberg när inflationen vänder upp efter ytterligare kreditexpansion och medelklassen spolas ut i avloppet.”

För ordnings skull menar du med det citatet att du tror priserna kommer sjunka under några år för att sedan hämta sig?

Den här tråden har under åratal varit fylld av domedagsprofetior likt ditt citat.
Med facit i hand så kan vi konstatera att dessa knappast varit kirurgiska.
Det hindrar inte personerna från att idiotförklara andra med mer moderata förutsägelser.

Faktum är att de senaste åren så har risken för en spräckt bubbla minskat på bostadsmarknaden då denna haft sjunkande priser utan att det utlöst en krasch.
Det blev också ett test på hur väl marknaden klarade ett högre ränteläge.
Det visade sig här att bankerna haft rätt i sin riskbedömning.

Vi var många som trodde på en kraschad bostadsmarknad under 10-talet och bevisligen hade fel. Nu är det bara de mest envetna idioterna som håller fast vid den förställningen trots att den bevisats felaktig.

Faktum är att räntorna kommer fortsätta nedåt på sikt och tillgångspriserna kommer bara fortsätta att öka. Alla som sitter på aktier och belånade fastigheter kommer vinna relativt de som inte gör det, på sikt alltså. Så kommer det se ut fram tills något förändrar samhället i grunden.
Citera
2024-09-29, 18:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
När jag tittar på en karta ser Täby ut att ligga lika bra till som Järfälla eller Botkyrka.
Citera
2024-09-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Vi var många som trodde på en kraschad bostadsmarknad under 10-talet och bevisligen hade fel. Nu är det bara de mest envetna idioterna som håller fast vid den förställningen trots att den bevisats felaktig.

Faktum är att räntorna kommer fortsätta nedåt på sikt och tillgångspriserna kommer bara fortsätta att öka. Alla som sitter på aktier och belånade fastigheter kommer vinna relativt de som inte gör det, på sikt alltså. Så kommer det se ut fram tills något förändrar samhället i grunden.

Jag gör ofta analyser och riskbedömningar i mitt yrke.
De som är duktiga på detta är oftast ödmjuka och erkänner att de har fel. Faktum är att ställer man krav på väldigt hög precision så har även de allra bästa ofta fel.

När det gäller bostadspriserna så finns det olika scenarion från kraftig uppgång till total krasch.
Alla senario kan ske men de extrema är väldigt osannolika.

Det är här många Flashback experter går bort sig då de snöar in på ett scenario och blir helt blinda för alla argument eller all fakta som motsäger deras åsikter.

Själv trodde jag inte på en krasch men när inflationen och räntorna började rusa trodde jag det skulle få större konsekvenser än vad det fick, så här hade jag fel då jag var för negativ.

Trots det var jag en lysande solstråle jämfört med många i denna tråden.
Faran är om man lyssnar för mycket på random snubbar på internetforum (mig själv inkluderad) när man tar viktiga beslut som bostadsköp.

Lyssna på experterna, titta på fakta och skapa din egen uppfattning.
Framför allt var väldigt realistisk med vad du har råd med.

Sedan finns det risker med allt, men tar man inga risker så kommer man aldrig kunna vinna eller bygga något av sitt liv.
Citera
2024-09-29, 18:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Haha den ekonomiska analfabeten Dviking går loss med nya totalt felaktiga profetior som alltid. Det har byggts massor av nytt i Täby. Stora områden i Arninge, Täby Kyrkby stora områden med nya jättekåkar, Gribbylund och Löttinge massor av nybyggen.

Priserna på 70-80 tals kåkarna har inte gått ned ett smack för det. Snarare får utsatta områden ta den smällen som Spånga eller Hässelby.

Snarare har de nya kåkarna i Täby som kostar långt över 10 msek HÖJT priserna på det äldre beståndet. De som flyttar in till de kåkarna är täta och gör kommunen ännu mer exklusiv.

Täby kommun har ökat med 15k/25% de senaste 25 åren så någon särskilt stor nyproduktion av bostäder har knappast förekommit.

För att nyproduktion ska pressa priserna på gamla bostäder måste de givetvis vara 1) Billiga 2) Många - jag tror inte Täby uppfyller något av dessa.
Citera
2024-09-29, 19:03
Medlem
Tror ni att en skenande arbetslöshet får större påverkan på huspriserna än ett par procent högre boräntor?
Citera
2024-09-29, 19:09
Medlem
Citat:
Skulle man släppa loss mark där för säg 1m/1000kvm och bygga hus för 5m på dessa skulle gamla trista hus från 70/80-tal inte gå att sälja för mer än 3-4m.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Undrar hur kommunmedlemmarna i Täby skulle reagera i fall kommunen på DVikings initiativ började rea iväg deras mark till långt under marknadspris.

För att garantera priset 1 mkr / 1000 kvm som DViking föreslår här ovan skulle kommunen behöva lotta ut marken eftersom den skulle gå till betydligt högre priser vid budgivning.

Hade jag varit skattebetalare i kommunen så hade i vart fall jag blivit rätt förbannad.

Ökar man invånarantalet drastiskt ställer det nämligen högre krav på skola, vård, infrastruktur - vilket ligger inom den kommunala kärnverksamheten och alltså behöver bekostas av de boende i kommunen.

Svårt att bli omvald som kommunpolitiker om man börjar ge bort kommunens mark genom ett lotteri.

Dessutom riskerar man att som beslutsfattare bli åtalad för tjänstefel eftersom förfarandet skulle strida mot kommunallagen. DViking får gärna utveckla hur han tänker här. Är det lotteri som gäller eller ska marken helt enkelt skänkas direkt till DViking?
Senast redigerad av Uppkoppling 2024-09-29 kl. 19:16.
Citera
2024-09-29, 20:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Undrar hur kommunmedlemmarna i Täby skulle reagera i fall kommunen på DVikings initiativ började rea iväg deras mark till långt under marknadspris.

För att garantera priset 1 mkr / 1000 kvm som DViking föreslår här ovan skulle kommunen behöva lotta ut marken eftersom den skulle gå till betydligt högre priser vid budgivning.

Hade jag varit skattebetalare i kommunen så hade i vart fall jag blivit rätt förbannad.

Ökar man invånarantalet drastiskt ställer det nämligen högre krav på skola, vård, infrastruktur - vilket ligger inom den kommunala kärnverksamheten och alltså behöver bekostas av de boende i kommunen.

Svårt att bli omvald som kommunpolitiker om man börjar ge bort kommunens mark genom ett lotteri.

Dessutom riskerar man att som beslutsfattare bli åtalad för tjänstefel eftersom förfarandet skulle strida mot kommunallagen. DViking får gärna utveckla hur han tänker här. Är det lotteri som gäller eller ska marken helt enkelt skänkas direkt till DViking?

Är det kommunens uppgift att maximera markpriserna genom att sälja så lite mark som möjligt?

Din syn på det hela är en del av problematiken till att det byggs för lite och priserna därav hålls på en artificiellt hög nivå genom strypt tillgång på mark.
Citera
2024-09-29, 20:23
Medlem
Citat:
Är det kommunens uppgift att maximera markpriserna genom att sälja så lite mark som möjligt?

Din syn på det hela är en del av problematiken till att det byggs för lite och priserna därav hålls på en artificiellt hög nivå genom strypt tillgång på mark.

Är det kommunens uppgift att sälja så mycket mark som möjligt för att tillfälligt hålla nere priserna för din skull?

Du kanske ska fråga kommuninvånarna i Täby vad de tycker i stället? Vi har kommunal demokrati och de politiker som fattar besluten är folkvalda av kommunmedlemarna. Incitamentet kommer vara att fatta beslut som gynnar kommuninvånarna.

Det du föreslår skulle därtill bara sänka priserna temporärt. På sikt skulle priserna öka igen eftersom kommunen inte kan fortsätta sälja av eftertraktad mark i all oändlighet.

Förr eller senare hamnar du ännu en gång i en situation där det råder konkurrens om bostäderna och tomterna med allra bäst läge relativt alla andra bostäder och tomter.

Vi har gått igenom detta tidigare DViking. Det är ett nollsummespel. Alla bostäder och alla tomter kan inte ha det bästa läget.

Någon måste bo närmast blattarna. Någon måste ha längst resväg till jobbet i city.

Ditt förslag om att lotta ut tomter i Täby kommun lägger vi i den stora högen med dåliga idéer signerade DViking.
Senast redigerad av Uppkoppling 2024-09-29 kl. 20:30.
Citera
2024-09-29, 20:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Är det kommunens uppgift att sälja så mycket mark som möjligt för att tillfälligt hålla nere priserna för din skull?

Du kanske ska fråga kommuninvånarna i Täby vad de tycker i stället? Vi har kommunal demokrati och de politiker som fattar besluten är folkvalda av kommunmedlemarna. Incitamentet kommer vara att fatta beslut som gynnar kommuninvånarna.

Det du föreslår skulle därtill bara sänka priserna temporärt. På sikt skulle priserna öka igen eftersom kommunen inte kan fortsätta sälja av eftertrakad mark i all oändlighet.

Förr eller senare hamnar du ännu en gång i en situation där det råder konkurrens om bostäderna och tomterna med allra bäst läge relativt alla andra bostäder och tomter.

Vi har gått igenom detta tidigare DViking. Det är ett nollsummespel. Alla bostäder och alla tomter kan inte ha det bästa läget.

Någon måste bo närmast blattarna. Någon måste ha längst resväg till jobbet i city.

Ditt förslag om att lotta ut tomter i Täby kommun lägger vi i den stora högen med dåliga idéer signerade DViking.

Det är alltså inte marknaden som styr utan politiska beslut. Marken är dyr för att politikerna inte har några incitament att tillhandahålla byggbar mark i någon större omfattning. Det leder alltså till att högavlönade välbeställda kommuninvånare bor i gamla 70-tals hus skuldsatta för livet.

Det går att få till högre priser på politisk väg på liknande sätt inom alla sektorer. Varför ska min mobiltelefon sjunka i pris genom billig import av nya mobiltelefoner? Lägg på minst 1000% tull eller förbjud import helt och hållet!
Citera
2024-09-29, 20:47
Medlem
Citat:
Det är alltså inte marknaden som styr utan politiska beslut. Marken är dyr för att politikerna inte har några incitament att tillhandahålla byggbar mark i någon större omfattning. Det leder alltså till att högavlönade välbeställda kommuninvånare bor i gamla 70-tals hus skuldsatta för livet.

Det går att få till högre priser på politisk väg på liknande sätt inom alla sektorer. Varför ska min mobiltelefon sjunka i pris genom billig import av nya mobiltelefoner? Lägg på minst 1000% tull eller förbjud import helt och hållet!

Givetvis är det politiska beslut som är styr samhällsplaneringen i Täby kommun. Vad skulle det annars vara? Ska man planera nya bostadsområden behöver man planera för infrastruktur, skolor, sjukvård och allt annat som hör till. Det förutsätter politiska beslut.

Som jag förklarade för dig DViking, i det tidigare inlägget, är dock tillgången på attraktiv mark i princip per definition begränsad.

Kommunerna kan alltså sälja ut extremt mycket mark men det kommer fortfarande vara så att vissa bostadsområden erbjuder kortare pendlingsavstånd till jobb, bättre skolor, färre socialfall och fler styrelseproffs som grannar. Eftersom vissa har mer pengar än andra kommer det vara dyrare att bo där än på andra ställen.

Ofattbart att du har varit aktiv på Flashback så länge utan att förstå dessa enkla resonemang.
Citera
2024-09-29, 20:48
Medlem
Citat:
Täby kommun har ökat med 15k/25% de senaste 25 åren så någon särskilt stor nyproduktion av bostäder har knappast förekommit.

För att nyproduktion ska pressa priserna på gamla bostäder måste de givetvis vara 1) Billiga 2) Många - jag tror inte Täby uppfyller något av dessa.

Det har knappt byggts lägenheter i Täby fram tills för något år sedan. Villor med jättetomter ökar inte befolkningen nämnvärt. Varför skulle Täby eller någon annan kommun bygga en massa bostäder som tar kål på dess bostadspriser och kommunens attraktivitet?

Sett till bebyggd yta har däremot Täby vuxit rejält. Hela området runt Arninge är stort. Löttinge, Gribbylund, Lövbrunna, Östra byle är stora ytor som bebyggts med nya villor. Sådana du sade skulle ta kål på priserna på 70-80 tals kåkarna.

Vi som har lite koll dock fattar att stora områden med sådana här kåkar snarare äkar priserna än sänker dem. Folk med cash flyttar in och för 70-80 tals husen ännu hetare.

https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-lovbrunna-taby-kommun-lovbrunnavagen-4-1457395

https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-kyrkby-taby-kommun-brynhildsvagen-12-3593007691291847332

https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-tradgardsstaden-byle-taby-kommun-bergtoravagen-11-1462060

https://www.hemnet.se/salda/villa-8rum-gribbylund-taby-kommun-wittensdalsvagen-20-4548317192878377866
Senast redigerad av flanders 2024-09-29 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in