2024-09-29, 12:31
  #48733
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Titta på villor, skapa dig lite byggnadsteknisk kunskap av vad du får för pengarna så kommer du konstatera samma sak.

Jag bor i hus sedan 15 år tillbaka, så försök inte hitta en definition av vilken grupp av människor jag tillhör mer än att jag konstaterar vad som är fakta. Det är inte lätt för de som är i familjeskapande ålder att hitta sig ett anständigt boende idag. Tycker du att det är ett radhus i östra Skogås så fine, det är din standard. Jag skulle inte vilja bo där.

Ps. Du hittar inte en villa i Täby under 8msek, gör du det så länka gärna.

Ok så du menade enkom större fristående villor?

Du hittar tom en fräsch villa utan problem i Täby med låg driftskostnad för knappt 8 msek. Nedan byggd 1998 så isolerad platta.

Finns tonvis ute som du kan pruta ned. Renoveringsobjekt 6-6,5 finns det gott om.

https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-ledungsvagen-54-6314165053060967455

5,5 ish för ett superfräscht topprenoverat radhus. Detta i Sveriges näst rikaste kommun. Rikare än Lidingö, Nacka etc
__________________
Senast redigerad av flanders 2024-09-29 kl. 12:38.
Citera
2024-09-29, 12:39
  #48734
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok så du menade enkom större fristående villor?

Du hittar tom en fräsch villa utan problem i Täby för knappt 8 msek. Finns tonvis ute som du kan pruta ned. Renoveringsobjekt 6-6,5 finns det gott om.

https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-ledungsvagen-54-6314165053060967455

5,5 ish för ett superfräscht topprenoverat radhus. Detta i Sveriges näst rikaste kommun. Rikare än Lidingö, Nacka etc

Vilka renoveringsobjekt för 6-6,5? Länka gärna, hittar inget på hemmet när jag väljer ’villa’ och maxbelopp 8msek.
Citera
2024-09-29, 12:40
  #48735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Titta på villor, skapa dig lite byggnadsteknisk kunskap av vad du får för pengarna så kommer du konstatera samma sak.

Jag bor i hus sedan 15 år tillbaka, så försök inte hitta en definition av vilken grupp av människor jag tillhör mer än att jag konstaterar vad som är fakta. Det är inte lätt för de som är i familjeskapande ålder att hitta sig ett anständigt boende idag. Tycker du att det är ett radhus i östra Skogås så fine, det är din standard. Jag skulle inte vilja bo där.

Ps. Du hittar inte en villa i Täby under 8msek, gör du det så länka gärna.

Jag tillhör vad som kan beskrivas som övre medelklassen, i min bekantskapskrets så hade väldigt få problem att hitta anständigt boende även de som bodde i Stockholm.

Visst gnälldes det om att det var dyrt särskilt för de som hade småbarn men det gick.
Nästan alla gjorde bostadskarriär parallellt med sin yrkeskarriär.

Förstår fortfarande inte din poäng eller ens hur du tror det skulle funka.
Vill du införa något slags kommuniststryre där staten reglerar bostadskostnaderna?

Själv är jag nöjd över att jag nått en nivå där jag kan köpa mig bort från sunkiga områden.
Misslyckas man med det så finns det områden för dem också, ofta dessutom med en hygglig levnadsstandard.
Men att det finns skillnader är inte bara nödvändigt det är bra för samhället.

Att ha det tufft under en period i sitt liv är dessutom ingen konstigt, att tro att man skall vandra genom livet och få allt man vill utan att kämpa för det är en utopi.
Citera
2024-09-29, 12:47
  #48736
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilka renoveringsobjekt för 6-6,5? Länka gärna, hittar inget på hemmet när jag väljer ’villa’ och maxbelopp 8msek.

Finns som sagt massor av fräscha villor som sålts likt den jag länkde för 8 msek.

Ser inget större fel med denna kåk;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-eddagrand-7-21396540

Eller denna;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-skarpang-taby-kommun-tjadervagen-21-21406216

Sålts många sådana här renoveringsobjekt;

https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-taby-kyrkby-taby-kommun-runmastarvagen-18-2038674267157767445
__________________
Senast redigerad av flanders 2024-09-29 kl. 13:11.
Citera
2024-09-29, 13:58
  #48737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag tillhör vad som kan beskrivas som övre medelklassen, i min bekantskapskrets så hade väldigt få problem att hitta anständigt boende även de som bodde i Stockholm.

Visst gnälldes det om att det var dyrt särskilt för de som hade småbarn men det gick.
Nästan alla gjorde bostadskarriär parallellt med sin yrkeskarriär.

Förstår fortfarande inte din poäng eller ens hur du tror det skulle funka.
Vill du införa något slags kommuniststryre där staten reglerar bostadskostnaderna?

Själv är jag nöjd över att jag nått en nivå där jag kan köpa mig bort från sunkiga områden.
Misslyckas man med det så finns det områden för dem också, ofta dessutom med en hygglig levnadsstandard.
Men att det finns skillnader är inte bara nödvändigt det är bra för samhället.

Att ha det tufft under en period i sitt liv är dessutom ingen konstigt, att tro att man skall vandra genom livet och få allt man vill utan att kämpa för det är en utopi.
Staten reglerar ju upp priserna nu? Bostads marknaden är etr kommunistiskt härke nu.
Citera
2024-09-29, 14:14
  #48738
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns som sagt massor av fräscha villor som sålts likt den jag länkde för 8 msek.

Ser inget större fel med denna kåk;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-eddagrand-7-21396540

Eller denna;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-skarpang-taby-kommun-tjadervagen-21-21406216

Sålts många sådana här renoveringsobjekt;

https://www.hemnet.se/salda/villa-6rum-taby-kyrkby-taby-kommun-runmastarvagen-18-2038674267157767445


Det är helt vanliga svenssonhus som är byggda i utkanten av en populär kommun. Även med Täbys något högre inkomstläge så handlar det om 15-20 bruttoårslöner för ett helt vanligt trist gammalt hus från 70/80-tal.

Tragiskt att se högavlönade personer bo med denna typ av standard i en av Sveriges mest välmående kommuner.
Citera
2024-09-29, 14:21
  #48739
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är helt vanliga svenssonhus som är byggda i utkanten av en populär kommun. Även med Täbys något högre inkomstläge så handlar det om 15-20 bruttoårslöner för ett helt vanligt trist gammalt hus från 70/80-tal.

Tragiskt att se högavlönade personer bo med denna typ av standard i en av Sveriges mest välmående kommuner.

Till skillnad från lyxkåkarna från 20-talet i Bromma eller Enskede som byggdes av och till arbetare för 12 msek?

Folk betalar för läget läget och läget. Marken är värdefull, husen är det ej.

Men du kan ju bygga en riktig lyxkåk för 8 msek i Kramfors Dviking så slipper du känna dig tragisk. Tomten får du i princip gratis.
Citera
2024-09-29, 14:25
  #48740
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Titta på villor, skapa dig lite byggnadsteknisk kunskap av vad du får för pengarna så kommer du konstatera samma sak.

Jag bor i hus sedan 15 år tillbaka, så försök inte hitta en definition av vilken grupp av människor jag tillhör mer än att jag konstaterar vad som är fakta. Det är inte lätt för de som är i familjeskapande ålder att hitta sig ett anständigt boende idag. Tycker du att det är ett radhus i östra Skogås så fine, det är din standard. Jag skulle inte vilja bo där.

Ps. Du hittar inte en villa i Täby under 8msek, gör du det så länka gärna.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-nasbypark-taby-kommun-jungfrustigen-6a-21413958
Citera
2024-09-29, 14:31
  #48741
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Till skillnad från lyxkåkarna från 20-talet i Bromma eller Enskede som byggdes av och till arbetare för 12 msek?

Folk betalar för läget läget och läget. Marken är värdefull, husen är det ej.

Men du kan ju bygga en riktig lyxkåk för 8 msek i Kramfors Dviking så slipper du känna dig tragisk. Tomten får du i princip gratis.


Betydligt bättre kåkar på Lidingö eller Danderyd överlag, men då ligger prislappen på 15-20m oftast.

Finns massa mark i Täby att bygga på så det är egentligen ingen som helst brist. Skulle man släppa loss mark där för säg 1m/1000kvm och bygga hus för 5m på dessa skulle gamla trista hus från 70/80-tal inte gå att sälja för mer än 3-4m.
Citera
2024-09-29, 14:40
  #48742
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Är det något denna tråd och dess föregångare lärt mig, är det att man aldrig kan ha för få bankaktier. Idiotsäker verksamhet, när man tänker på det.

Bra för då har jag gjort rätt.

Jag har nämligen INGA!

* Men vad du sedan menade är en annan sak*

/
Citera
2024-09-29, 15:02
  #48743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Bra för då har jag gjort rätt.

Jag har nämligen INGA!

* Men vad du sedan menade är en annan sak*

/

Haha, får skylla på feberyra
Citera
2024-09-29, 15:13
  #48744
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Haha, får skylla på feberyra

Så lätt hänt att när man ska skriva så blir det tvärtom det man vill få fram.

Och JA, banker är ofta säkra kort, tycker även jag.


Nu gäller det att tänka klokt om och när " vi " ska byta bostäder då jag tror det lossnar rätt rejält nu efter nästa möte/sänkning 7 nov-24.

Så om man säljer i höst så bör man nog inte vänta alls på att köpa igen.

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in