2024-09-27, 16:29
Medlem
57 dagar nikotinfri!!✌️✌️✌️
Senaste dagarna har fan varit mycket tyngre än jag hoppats på. Sovit oroligt och känt mig mer rastlös. Lite mer stress än vanligt men inte farligt. Hoppas att det är en försenad 40-dagars kris och försöker hålla i och hålla ut!! Känns inte som jag har så många andra alternativ än att just försöka hålla ut och det är kanske bra!
Finner som vanligt styrka i att tvångsmässigt läsa denna tråd! Barnen frågade imorse vad jag gör med mobilen egentligen!!!😂
Citera
2024-09-27, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simbad77
Senaste dagarna har fan varit mycket tyngre än jag hoppats på. Sovit oroligt och känt mig mer rastlös. Lite mer stress än vanligt men inte farligt. Hoppas att det är en försenad 40-dagars kris och försöker hålla i och hålla ut!! Känns inte som jag har så många andra alternativ än att just försöka hålla ut och det är kanske bra!
Finner som vanligt styrka i att tvångsmässigt läsa denna tråd! Barnen frågade imorse vad jag gör med mobilen egentligen!!!😂
Bra kämpat!
Som jag förstått är det inte ovanligt att man kan råka ut för jobbigare dagar ibland även när man varit utan ett bra tag. Lite dippar då och då. Men de blir antagligen färre ju längre tid som gått sen man slutade. Så fortsätt kämpa på
Citera
2024-09-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simbad77

Fortsätt kämpa det kommer vara värt det när framtida du ser tillbaka. Jag var ruskigt nära att ge upp några dagar runt dag 30 men på något mirakulöst sätt lyckades jag hindra mig själv och nu snart på dag 45 har jag kommit in i en mycket lättare period. Förväntar mig att det kommer komma fler rejäla prövningar, kanske livet ut. Men ryktet säger att det kommer bli mer och mer sällan och lättare och lättare att stå emot. Det måste vara värt det!
Citera
2024-09-27, 23:06
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonochrabarber
Fortsätt kämpa det kommer vara värt det när framtida du ser tillbaka. Jag var ruskigt nära att ge upp några dagar runt dag 30 men på något mirakulöst sätt lyckades jag hindra mig själv och nu snart på dag 45 har jag kommit in i en mycket lättare period. Förväntar mig att det kommer komma fler rejäla prövningar, kanske livet ut. Men ryktet säger att det kommer bli mer och mer sällan och lättare och lättare att stå emot. Det måste vara värt det!

Nu har jag hållit upp i 410 dagar men efter tre månader tänkte jag nästan inte på snus alls. Det kunde komma en liten förnimmelse men det var som en fluga som satt sig på armen - man viftade bort den och sen var det glömt.
En viktig aspekt är att man förlikat sig med att man nu är en icke snusare och aldrig mer kommer snusa igen samt att man aldrig glömmer varför man slutade. Det fanns ju en anledning till att man ville sluta och det finns en anledning till att den här tråden är så lång.
Citera
2024-09-28, 15:18
Medlem
Observerads avatar
Någon har som tagit Zyban för att sluta snusa? Bad om att få det utskrivet men är lite kluven, framförallt när jag tänker på hur det eventuellt kommer kännas när jag slutar med dem.

Någon som tagit som kan berätta hur upplevelsen var? Mådde ni skit under/efter? Hjälpte det?
Citera
2024-09-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tgn
Måste ta tag i detta med att sluta nu. Höll upp i 1,5år men trillade tillbaks. Det är verkligen nolltolerans för resten av livet som gäller.

Denna gång tänkte jag testa NAC som dämpar belöningen man får av nikotinet. Känns som man blir jämnare i humöret också och slipper dessa känslomässiga berg och dalbanor.

Någon som har erfarenhet av NAC, hur tyckte ni det fungerade?

Skit i Nac, det påverjar dopaminet negativt (MÅNGA blir apatiska, de känner varken highs eller lows) vilket inte är optimalt när du ska återställa balansen genom att sluta med Nikotin. Ba kämpa dig igenom det med ren vilja, sluta leta efter genvägar

Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Nu har jag hållit upp i 410 dagar men efter tre månader tänkte jag nästan inte på snus alls. Det kunde komma en liten förnimmelse men det var som en fluga som satt sig på armen - man viftade bort den och sen var det glömt.
En viktig aspekt är att man förlikat sig med att man nu är en icke snusare och aldrig mer kommer snusa igen samt att man aldrig glömmer varför man slutade. Det fanns ju en anledning till att man ville sluta och det finns en anledning till att den här tråden är så lång.

Är på 4 månader+ nu och detta är första gången jag slutat snusa och jag måste säga att du vet vad du snackar om!!! Det gäller att inte identifiera sig som en snusare som slutat/försöker sluta snusa. Man ska identifiera sig som en persons om inte snusar alls, nästan som du aldrig snusat. Det gör sån jävla skillnad

Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Någon har som tagit Zyban för att sluta snusa? Bad om att få det utskrivet men är lite kluven, framförallt när jag tänker på hur det eventuellt kommer kännas när jag slutar med dem.

Någon som tagit som kan berätta hur upplevelsen var? Mådde ni skit under/efter? Hjälpte det?

Sluta krångla till det, sluta med snus och brösta allt som kommer din väg, 3 månader av upp och ner kan du offra, dags o visa lite stake!!

Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
30 dagar snusfri nu.
Yo! Jag själv är 4+ månader fri och tittar till denna tråden titt som tätt, alla har sin resa vilket jag respekterar men jag har fastnat för dig av någon anledning. Jag tror det är för att du var så snabb förut till att måla upp allt som enkelt och positivt och sen trilla du dit vilket gjorde mig as förbannad xD ... Jag är stolt över dig som är uppe i 30+ dagar igen och jag vill inte att du trillar dit igen

Jag kommer aldrig snusa igen, vet du varför? Det är inte för att jag är starkare än dig, eller har bättre självkontroll.. Det är endast för att jag slutat identifiera mig som en person som snusar eller någonsin snusat... Jag ser mig själv helt enkelt som en person som inte snusar. Jag är helt enkelt nu en person som inte har NÅGOT med nikotin och göra, det är inte jag... detta gör STOR skillnad.

Identifiera dig inte som person som snusat och försöker sluta, du ska identifiera dig med en person som aldrig snusar och det som händer i din kropp (nikotin detox) nu är irrelevant när det kommer till vem du är och vem du identifierar dig som. Du ska inte bli en person som inte är beroende av nikotin och kan ta en snus då och då utan problem, INGET sånt, du är klar med snus för alltid, den person du är och snus har INGET med varandra o göra.

Du är tung och jag vet att du fixar det
Senast redigerad av bigpapichulo 2024-09-28 kl. 21:39.
Citera
2024-09-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Hur går det för dig? Kul att det är fler som hittat fasta i samband med nikotin-slutande. Det verkar annars väldigt inpräntat i allmänheten att det är ok och kanske t o m naturligt att falla för cravings mer eller mindre när man har snusabstinens. Fast jag upplever att abstinensen har blivit mindre om jag varit i ketos och liksom mindre ju mindre jag stoppar i munnen. Sen är det en balansgång för blir fastan eller dieten också stressande så har väl alla nån gräns för vad man pallar ta samtidigt.

Jag har hållt på och försökt sluta snusa i omgångar länge och inte bara på grund av det men ändå under samma tidsperiod (så förmodligen ingen slump) gått upp 2kg/månad ända tills jag var uppe på +12 kg som mest sen årsskiftet. Sen lyckades jag vända det nån gång i Juli så jag slutade öka i vikt men det går fan inte fort ner heller och jag vill inte ha tjockmage. :P Så jag försöker ta fastedagar eller 3-5 dagars fasta emellanåt är planen och tappa vikt genom det istället och bara försöka minimera skadan/motionera regelbundet resten av tiden. Har snart avklarat vecka 7 och ett dygn kvar på nuvarande 3-dagars fastan.

Jo jag är inne på dag 9 nu utan nikotin men har inte rikigt hållit mig till OMAD under helgen. Men viktmässigt är jag kvar ungefär samma som innan så ser det som positivt. Jo men exakt känns dumt att bli sockerberoende på kuppen av att sluta snusa.

Har faktiskt känt mig mindre stressad sen jag sluta snusa och känner att jag somnar lättare och vaknar tidigt, vilket inte är likt mig. Men känner fortfarande efter 9 dagar ett starkt sug efter nikotin men försöker vifta bort det och hålla mig fokuserad på annat.

Har du gått upp så mycket även fast du fastat eller har du börjat med fastandet nu? Är du inne på vecka 7 nikotinfri? Isåfall bra jobbat! Måste blivit enklare vid detta laget?
Citera
2024-09-28, 22:39
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har inte snusar på.fem dagar då jag har haft feber och halsont. Börjar må bättre nu. Tänker att nu kanske det är dags att sluta snusa när jag ändå har hållt upp i fem dagar. Ska göra ett försök i alla fall.
Citera
2024-09-29, 10:54
Medlem
Över 100 dagar snusfri. Suget finns fortfarande kvar men jag har också blivit bättre på att hantera det. När suget var som värst för ett par dagar sen så gick jag och köpte en dosa, öppnade upp den och luktade på innehållet. Väldigt riskabelt beteende, jag vet och rekommenderar det ej. Men när jag kände lukten och såg innehållet blev jag mest bara äcklad och det fick mig att inse att snus bara är ett elakt råttgift. Jag tror att om jag hade tagit en prilla hade den mest fått mig att må illa.

En person som aldrig snusat har svårt att förstå hur någon kan vara så pass dum att stoppa upp den där skiten under läppen. Och jag börjar mer och mer gå i dom tankarna.
Citera
2024-09-29, 11:29
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Skit i Nac, det påverjar dopaminet negativt (MÅNGA blir apatiska, de känner varken highs eller lows) vilket inte är optimalt när du ska återställa balansen genom att sluta med Nikotin. Ba kämpa dig igenom det med ren vilja, sluta leta efter genvägar

Sluta krångla till det, sluta med snus och brösta allt som kommer din väg, 3 månader av upp och ner kan du offra, dags o visa lite stake!!

Yo! Jag själv är 4+ månader fri och tittar till denna tråden titt som tätt, alla har sin resa vilket jag respekterar men jag har fastnat för dig av någon anledning. Jag tror det är för att du var så snabb förut till att måla upp allt som enkelt och positivt och sen trilla du dit vilket gjorde mig as förbannad xD ... Jag är stolt över dig som är uppe i 30+ dagar igen och jag vill inte att du trillar dit igen

Jag kommer aldrig snusa igen, vet du varför? Det är inte för att jag är starkare än dig, eller har bättre självkontroll.. Det är endast för att jag slutat identifiera mig som en person som snusar eller någonsin snusat... Jag ser mig själv helt enkelt som en person som inte snusar. Jag är helt enkelt nu en person som inte har NÅGOT med nikotin och göra, det är inte jag... detta gör STOR skillnad.

Identifiera dig inte som person som snusat och försöker sluta, du ska identifiera dig med en person som aldrig snusar och det som händer i din kropp (nikotin detox) nu är irrelevant när det kommer till vem du är och vem du identifierar dig som. Du ska inte bli en person som inte är beroende av nikotin och kan ta en snus då och då utan problem, INGET sånt, du är klar med snus för alltid, den person du är och snus har INGET med varandra o göra.

Du är tung och jag vet att du fixar det

Jag sa också att jag aldrig kommer att snusa igen, och höll mig utan i 7 månader men föll sedan tillbaka. Visst, viljestyrka och stake är viktigt, men när dopaminet blir så lågt att man varken kan utföra sitt arbete eller stå ut med sin tillvaro blir det svårare. Mitt yrke är fullständigt kreativt, så det är i princip omöjligt att jobba. Har försökt sjukt mycket. Läst böcker, lyssnat på kloka videos, antecknat, analyserat, tränat som fan, haft strikta rutiner, kallduschar, meditation etc etc.

Har förmodligen en ADD-diagnos i grunden som är obehandlad, tidigare brukat/missbrukat droger i många år, nikotin i ca 25 år. Detta är dock ingen ursäkt, för jag kommer att se till att sluta, men jag måste ha bättre strategier, förmodligen byta miljö/tillvaro helt, hur fan det nu ska gå till. När jag slutar blir jag fullständigt deprimerad, omotiverad och ofokuserad. Det värsta är att jag knappt står ut med min existens då jag är missnöjd över min tillvaro. I princip inget socialt liv pga mitt gamla liv och de personer jag umgicks med då, uttråkad och sedan lägger vi till att jag knappt kan jobba eller syssla med det som ger mig ett syfte här i livet.

4+ månader är starkt jobbat, jag gratulerar verkligen, men råder dig att inte vara så kaxig och övertygad, som du skrev till en annan. Var mer observant och ödmjuk. Beroendet finns där bakom. Jag vet vissa som fallit tillbaka efter 10+ år.
Senast redigerad av Observerad 2024-09-29 kl. 11:39.
Citera
2024-09-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Jag sa också att jag aldrig kommer att snusa igen, och höll mig utan i 7 månader men föll sedan tillbaka. Visst, viljestyrka och stake är viktigt, men när dopaminet blir så lågt att man varken kan utföra sitt arbete eller stå ut med sin tillvaro blir det svårare. Mitt yrke är fullständigt kreativt, så det är i princip omöjligt att jobba. Har försökt sjukt mycket. Läst böcker, lyssnat på kloka videos, antecknat, analyserat, tränat som fan, haft strikta rutiner, kallduschar, meditation etc etc.

Har förmodligen en ADD-diagnos i grunden som är obehandlad, tidigare brukat/missbrukat droger i många år, nikotin i ca 25 år. Detta är dock ingen ursäkt, för jag kommer att se till att sluta, men jag måste ha bättre strategier, förmodligen byta miljö/tillvaro helt, hur fan det nu ska gå till. När jag slutar blir jag fullständigt deprimerad, omotiverad och ofokuserad. Det värsta är att jag knappt står ut med min existens då jag är missnöjd över min tillvaro. I princip inget socialt liv pga mitt gamla liv och de personer jag umgicks med då, uttråkad och sedan lägger vi till att jag knappt kan jobba eller syssla med det som ger mig ett syfte här i livet.

4+ månader är starkt jobbat, jag gratulerar verkligen, men råder dig att inte vara så kaxig och övertygad, som du skrev till en annan. Var mer observant och ödmjuk. Beroendet finns där bakom. Jag vet vissa som fallit tillbaka efter 10+ år.

nvm
Citera
2024-09-29, 11:48
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Tror inte du failade pga du inte kan stå emot nikotin
Tror du föll tillbaka för du mår extremt kefft psykiskt och använder snus som tröst

Tror i framtiden för att inte falla tillbaka hade jag satsat hårt på att prata med en psykolog och reda ut vad det är som får dig att må så kasst

Ja, så är det helt klart. Ensamheten är det värsta. Har knappt kontakt med några av mina gamla vänner. Att träffa en och annan dam hjälper för stunden, men sedan tar det bara en massa energi och tid från mina mål och mitt syfte, så jag sticker. Det är ena delen, sedan har vi jobbet som sagt. Nikotinet blir självklart ett plåster på allt.

Med det sagt så vet jag att det enda rätta är att inte ha någon substans alls i livet och möta min tillvaro fullt ut, vilket jag har gjort i omgångar, men det är inte lätt alla gånger. Att inte kunna leva utan snus eller annat är egentligen en form av feghet eller svaghet, om man ska måla upp det väldigt förenklat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in