Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-15, 14:25
  #10849
Medlem
Det är inte svårt att sluta snusa. Man måste bara hitta sina anledningar till varför man faktiskt vill sluta. Det är individuellt så man får ta sig en funderare. För min del var en stor del av hur jag började störa mig på hur patetiska snusare faktiskt är. "Vuxna" människor som måste ha sitt nikotin, kom igen liksom...
Citera
2021-10-19, 02:36
  #10850
Medlem
palmlessprayers avatar
Jag var tidigare rökare och nu snusat i cirka två år, men jag märker inte ens av det när jag slutar? Varit utan i två veckor nu och det enda jag saknar är känslan under läppen. Det lär ju ändå vara rätt ovanligt?

Märkte precis samma sak när jag slutade med opiater. Där kände jag av det men inte alls på samma nivå som alla andra verkar beskriva det, trots ganska tungt missbruk

Det känns i alla fall väldigt onödigt att fortsätta så det får väl bli en ONICO när man blir sugen. Jag tycker dock det är intressant hur mycket det varierar från person till person
Citera
2021-11-04, 13:58
  #10851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4.blocks
Snusat sen jag va 13 ca.
Vart utan snus som max tre månader.

I dag 08:00 spottade jag ut min sista snus.

Fortfarande nikotin fri 👍.
Easy.

Härligt. Hur är statusen idag?
Citera
2021-11-13, 12:55
  #10852
Medlem
Hur slutar man snusa tro ?
1 släng dosan
2 skriv ned på papper alla fördelar och vilket datum du startar
Exempel på fördelar lägre blodtryck, minskad risk för hjärtfel i framtiden samt hjärtinfarkt, fräschare tandkött, bättre smile kan fortsätta.

Finns det några fördelar med att snusa ?
0 kan jag räkna till.

3 nu när du skrivit ned allt bestämt ett datum kasta allt va skitarg o ha ont i huvudet o känner du sug på något drick helst inte läsk o sånt så det blir ett nytt beroende men tryck i dig mat utan helvete o vatten.

3 månader senare ny människa
Citera
2021-11-16, 22:57
  #10853
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Det är därför jag är skeptisk till Onico. Förstå mig rätt, det är bra att du kommer bort från nikotinet, men du har fortfarande ena foten kvar i ett beroende som nästan är snus. Det psykologiska beroendet verkar vara lika stort vid vanligt snusande.

Ska man sluta måste man bort från allt som har med snus att göra. Nikotinfritt snus är bara en armlängds avstånd från vanligt snus och en dag tror jag risken är stor att man tänker "jag kan ju lika gärna snusa på riktigt". Idealiskt vore att ha Onico under en övergångsperiod, och sen sluta helt med allt.

Fast om du är nöjd så kör du vidare. Folk är ju olika. Det varierar ju vad man är ute efter med sitt slutande. Hälsa, ekonomi, frihet från psykologiskt beroende. I efterhand inser jag att det jag var ute efter var det sistnämnda. Jag gillade inte den jag blev när jag inte fick snus, och att jag var beroende gjorde mig förbannad på mig själv.

Det svåraste för mig var att ta steget, allt efter det var nog gradvis lättare. Men vi är alla olika.
Nu ska jag uppdatera lite. Jag har fortsatt med Onico och snusar väl en dosa om dagen. Själv tycker jag att det är jättekonstigt att jag fortfarande behöver det. Nikotinsuget är ju över sen länge och risken att jag går tillbaka till riktigt snus är obefintlig. Jag har slutat nu. Punkt.

Tanken var att ta Onico under en övergångsperiod, och sen sluta helt med allt. Men det har inte blivit så, konstigt nog. Men jag får väl köra vidare. En dag kanske jag skippar Onico också.
Citera
2021-11-16, 23:06
  #10854
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ni som slutat snusa, fick ni någon viktuppgång?
Ni som slutat snusa och styrketränar, märkte ni någon skillnad i prestationen eller kroppsutseendet?
Nej på båda. Märker absolut ingen skillnad alls. Har börjat och slutat många gånger dessutom.
Citera
2021-11-18, 09:08
  #10855
Medlem
zaphiros avatar
Nu kör vi igen då! Inte snusat sen klockan 21.00 igår kväll. Känns hyfsat okej så länge man arbetar konstant.
Citera
2021-11-18, 09:27
  #10856
Medlem
zaphiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej på båda. Märker absolut ingen skillnad alls. Har börjat och slutat många gånger dessutom.

4e gången för mig nu, för mig blir socker suget lite större samt kaffe suget. Men brukar bli bra inom 1 vecka!
Citera
2021-11-20, 00:13
  #10857
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Varför finns det ingen nikotinfritt snus som faktiskt känns som en riktig snus rent mekaniskt i käften? Dessa jävla imitationer känns helt åt helvete.
Citera
2021-11-21, 12:52
  #10858
Medlem
Har varit snusfri i över ett år nu. Slutade tvärt efter 20 år av en dosa om dagen.
Mitt hetaste tips är att dricka jävligt mycket kaffe för du kommer känna dig trött och yr. Tips nr 2 är att tugga vanligt tuggummi hela tiden. Helst lakrits eller stark menthol. När du får ont i käkarna kan du trycka upp tuggummit under överläppen en stund och känna lite tröst.
Tips 3 är att inte tänka så mycket på snus. Försök dagdrömma om semestern eller nåt annat trevligt istället.
Och HÅLL UT. Rätt som det är så känner du dig ganska normal igen. Och duktig! Kände mig som bäst i världen som lyckades sluta snusa.
Citera
2021-11-26, 06:34
  #10859
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej på båda. Märker absolut ingen skillnad alls. Har börjat och slutat många gånger dessutom.

Två månader snusfri.

Första två veckorna pirrade det mycket i tandköttet, troligen för att det läkte ihop och återhämtade sig (fått tillbaka finare rosa färg).

Ingen viktuppgång öht. Inte längre någon äcklig andedräkt. Massa extra pengar på kontot.

Lukten när kollegorna öppnar en dosa är fortfarande god, men överraskande nog blir det inget sug trots lukten.

Bästa beslutet jag gjort!
Citera
2021-12-12, 23:49
  #10860
Medlem
Det är ett helvete att sluta snusa. Har försökt länge nu men bestämt mej för att upphöra tvärt. Är less på nikotinhjälpmedel.
Tyvärr har jag köpt på mej stora mängder munspray zonnic.
Kan tänka mej att avyttra dessa billigt om nån vill ha. PM isåfall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback