Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Ja, om detta kommer från boken, så är det ju ett bra exempel på sådant som inte stämmer. Och varför det inte stämmer har jag ju förklarat. Du, eller om det är Viños, tittar
inte på
förändringarna.
Om du vill kan du ju prova posta Faronstreams inlägg och ditt svar i chatgpt.
Jag har ju inte gjort några egna påståenden här och har således ingen egen börda att visa något. Det enda jag gjort är att peka ut uppenbara missförstånd för centrala saker i det du skrivit. Men här kommer likväl en bonus.
https://nsidc.org/data/soac/water-vapor
Ber om ursäkt på förhand för alla osakliga personangrepp det innebär att peka ut centrala missförstånd i resonemang.
Du får precisera exakt vad du menar med dessa missförstånd. Jag uppfattar det som att det är du som missförstått, eller inte förstår.
Detta med högre klimatkänslighet i tropikerna vs polerna pga skillnad i H2O feedback, och att detta ger lägre klimatkänslighet än den endimensionella modellen som strålar ut med jordens medeltemperatur, var mitt eget resonemang, inte från boken. Men du köpte inte mitt resonemang om att en torrare atmosfär har svagare H2O feedback, utan menar istället att den är större.
Vi kan väl utgå ifrån Tabell 1 i Sherwood at al 2020:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019RG000678#rog20238-tbl-0001
Planck feedback: -3.2 W/m²K
H2O + lapse rate feedback: +1.15 W/m²K
Ökning i klimatkänslighet pga H2O och lapse rate: 1.15 / (3.2-1.15) = 56%
Sen kan vi jämföra detta med data från MODTRAN i tropikerna och nordliga vintrar.
https://climatemodels.uchicago.edu/modtran/
Tyvärr inkluderas inte lapse rate feedback, så siffrorna blir inte direkt jämförbara med Sherwood. Men ändå tillräckligt liknande för att vara meningsfulla att jämföra med.
Tropical atmosphere
Planck feedback: -4.42 W/m²K
H2O: +1.72 W/m²K
Ökning i klimatkänslighet pga H2O: 1.72 / (4.42-1.72) = 64%
Subarctic winter
Planck feedback: -3.3 W/m²K
H2O: +0.54 W/m²K
Ökning i klimatkänslighet pga H2O: 0.54 / (3.3-0.54) = 20%
Vi kan se att i nordliga vintrar bidrar H2O med mindre positiv feedback.
Jag menar därför att du har fel, med stöd av ovanstående.
MODTRAN har inte någon modell för Nordpolen under vintern, men enligt mitt tidigare enkla resonemang, bör den positiva feedbacken bli ännu lägre.
Vinos skriver att överflödigt vatten som transporterats av atmosfären kondenserar och snöar ner till ytan, och den torra atmosfären är återställd.
Vinos ger även ett värde på hur torr luften är vid ytan:
"Average absolute humidity as low as 0.2 g/m3 can be recorded
for the month of January on the Arctic surface (Tomasi et al. 2020)"
Tropikerna har två storleksordningar mer fukt.
Polerna har ett strålningsunderskott på 100 W/m² i snitt, vilket betyder att den värmen transporteras dit från tropikerna. Dessa 100W/m² strålar ut i en miljö där H2O feedback bara ökar klimatkänsligheten 20%. Vilket ger lägre klimatkänslighet än om denna värme strålar ut direkt i tropikerna, där H2O feedback ökar klimatkänsligheten 64%. Det är detta jag hävdar, och jag menar, med stöd av ovanstående, att det stämmer.