2024-09-28, 19:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"GW" i mitt inlägg var Gunnar Wall. Inte att förväxla med LGWP som ger ut sina böcker på ett annat förlag.

Ja, den karln är betydligt piggare. Tycker mig ha stått på honom två gånger på senare tid.

I full fart. Eller så är det en lookalike ...

Fast Wall är väl bara inne på konspirationer, med förgreningar i olika lager av makt och rättsväsende?

Kanske säkerhetstjänst? D.v.s. samma spår som Aschberg och Gunno Gunnmo skrattade åt redan 1989?

Walkie talkies!

Nej, det finns inget som tyder på att GM hade någon träning, annan än löpträning.

Agenter brukar väl köra en framför och en bakom, om man får tro "The Americans" ...

Däremot kanske SE hade varit verksam i något på 60-talet, träning som han mindes när det slog slint.

Ren fan fiction, men men ...

Det är svårt att tänka bort honom som "Tensonmannen" och "Mannen på åsen".

Eller såg 30-årige CA "lite äldre" ut, "för gammal för att vara säkerhetsvakt"? Kunde CA springa fort, framåtlutat och ta trappen i ett huj? Hade CA keps och handledsväska? Såg CA ut som hockeyledaren Wester?

Nej, dessa detaljer stämmer enligt min mening mer in på SE.
Citera
2024-09-28, 19:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Frågan är ju också vem detta vittne var. Förutom att kunna vara inspiration till supervittnet så kan det ju också vara supervittnet.

Eller har expressen hittat på ett vittne.

Precis! Det måste vara "Grandmannen" som avses.

Utredarna frågade vittnen på platsen om glasögon, men ingen såg ju ansiktet ...

Däremot hittades ett par glasögon efter flyktvägen? Har för mig ägaren blev identifierad.

Däremot skulle man behöva köra DNA på de andra plagg som hittades ...
Citera
2024-09-28, 20:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I den här videon som sammanfattar Engströms (sannolika) förehavanden under mordkvällen passerar några löpsedlar hastigt förbi.
https://www.youtube.com/watch?v=y_W358c8Rzo

På en av dem (Expressen okänt datum) står det "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde från platsen".

Eftersom det inte står något datum så bör det vara efter Engströms Idre-vecka, det var ju först då Engström plockade fram Supervittnet ur rockärmen. Innan dess var det ju bara Mårten Palme som nämnt glasögon och han kan ju rimligen inte sett gärningsmannen fly från platsen.
Kul när det kommer fram något nytt. Har aldrig sett den här uppgiften förr, vare sig i media eller i polisutredningen. Försökte söka i KB:s arkiv och fick upp 20 träffar på "glasögon" i Expressen perioden 1986-03-01 t.o.m. 1986-03-20, men utan abonnemang fick jag inte fram mer än så:
https://tidningar.kb.se/search?isPartOf.%40id=https%3A%2F%2Flibris.kb.se%2 F9tmqks8m338md2v%23it&to=1986-03-20&from=1986-03-01

Någon som har tillgång till KB:s arkiv kanske kan reda ut vad det här handlar om.
Citera
2024-09-28, 20:16
Medlem
Citat:
Frågan är ju också vem detta vittne var. Förutom att kunna vara inspiration till supervittnet så kan det ju också vara supervittnet.

Dock intressant att det kommer något nytt..

Vi i tråden har ju påstått många gånger att GM-SE läser sig till saker och om detta stått i Expressen och Engström hittar på supervittnet så förstår man ju detta med glasögonen ....
Citera
2024-09-28, 20:16
Medlem
Knattarnas avatar
1986-04-28 Expressen:

”Ett vittne såg en man med stålbågade glasögon och tunna läppar fly från platsen där Olof Palme mördades.”

https://tidningar.kb.se/l4x56v4x2cgmnj2/part/1/page/1

Sannolikt är det denna artikel som löpsedeln avser.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-28 kl. 20:19.
Citera
2024-09-28, 20:22
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kanske var han deppig kort efter sin födelsedag, och tänkte sig en dyster utväg.

Nej det håller inte, för då hade han väl knappast bokat en fjällsemester och inte heller tagit med vapnet då han skulle på semester.

Nä det stämmer inte.
Citera
2024-09-28, 20:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I den här videon som sammanfattar Engströms (sannolika) förehavanden under mordkvällen passerar några löpsedlar hastigt förbi.
https://www.youtube.com/watch?v=y_W358c8Rzo

På en av dem (Expressen okänt datum) står det "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde från platsen".

Eftersom det inte står något datum så bör det vara efter Engströms Idre-vecka, det var ju först då Engström plockade fram Supervittnet ur rockärmen. Innan dess var det ju bara Mårten Palme som nämnt glasögon och han kan ju rimligen inte sett gärningsmannen fly från platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Bra reflektion gällande löpsedeln!

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Precis! Det måste vara "Grandmannen" som avses.

Utredarna frågade vittnen på platsen om glasögon, men ingen såg ju ansiktet ...

Däremot hittades ett par glasögon efter flyktvägen? Har för mig ägaren blev identifierad.

Däremot skulle man behöva köra DNA på de andra plagg som hittades ...

Bra grävt av MrBarnaby här! Jag anser detta scoop är värt "Ursprungligens hemförgyllda guldspade av andra storleken".

MrBarnaby har här faktiskt hittat något nytt som verkligen förbryllar.

Vi får börja med att "faktakolla" MrBarnabys scoop: "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde från platsen". som MrB skriver blir då "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde efter skotten" som det verkligen står på löpsedeln. MrB har rört ihop "från platsen" med "efter skotten".

Det borde gå att förstå vilken dag Expressen hade denna löpsedel genom att studera själva tidningen.

"Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde efter skotten"

MrB spekulerar att rubriken bör ha varit införd efter SEs Idrevecka.

Det håller jag inte med om. Här kommer dock Faderlig med en mästerlig analys:

Dalulven försöker därefter "tillföra" något, men inlägget är som vanligt bara begripligt för honom själv.

Eftersom Faderlig kom med den mest vakna analysen vill jag bara som ett kuriosum tillägga att rubriken faktiskt kan avse SE också som långt efter skotten sprang in i gränden med glasögon på väg till Bohemia. (Efterspelsvittnet SE med glasögon ses springa mot Bohemia helt enkelt.)

Om vittnet är okänt som Faderlig spekulerar om är detta ett riktigt scoop från MrBarnabys sida.

Vittnet från rubriken verkar inte kontaktat Polisen, men väl Expressen. Det går med avancerad "vittnesprofilering" tillämpad av den hyllade polisen Thure Nässén att dra slutsatsen att "Träskvittnet" som Expressen hittat kan vara inblandad i illegala drogaffärer eller prostitution i "Träsket" och därför inte litar på polisen, men gärna tar emot tipspengar från Expressen. Denna hypotes sammanfaller med den så kallade "buskunskap" som den erfarne och hyllade polisen TN var en mästare på.

För att kallas "vittne till Palmemordet" borde människan sett mordet eller dess omedelbara efterspel. Kanske hade vittnet bara hört skotten och sedan sett "Glasögonmannen" springa förbi?

Är det någon som kan bena ut vem vittnet är? (Vi kan som vanligt helt bortse från Dalulvens "Grandhypotes" eftersom knappt något Dalulven plockar ihop i sin hjärna verkar tåla ens ytlig granskning.)
Citera
2024-09-28, 20:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
1986-04-28 Expressen:

”Ett vittne såg en man med stålbågade glasögon och tunna läppar fly från platsen där Olof Palme mördades.”

Berätta gärna lite mer om vad som står i artikeln. Är det här något som Expressen har fått från polisen, eller kommer det från någon som har hört av sig direkt till Expressen?
Citera
2024-09-28, 20:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Berätta gärna lite mer om vad som står i artikeln. Är det här något som Expressen har fått från polisen, eller kommer det från någon som har hört av sig direkt till Expressen?

Det där var alltså den enda smygtitten som går att få fram från onlinetjänsten. Jag har inte tillgång till mer. Men det är väl prio att någon går till KB och läser.
Citera
2024-09-28, 20:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
1986-04-28 Expressen:

Vad finns det för vittnen som sett en "man med stålbågade glasögon och tunna läppar fly från platsen där Olof Palme mördades."

Är detta "Supervittnet"? Det finns väl inget känt vittne med denna historia?

Jag får för mig att Expressen inte talat med vittnet före 28 april eftersom man slår upp det så stort?

Edit: "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde efter skotten" står det på löpsedeln men MrBarnabys transkriptering: "Vittne till Palme-mordet: Man med glasögon flydde från platsen" passar ännu bättre till texten Knattarna hittat.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-28 kl. 20:42.
Citera
2024-09-28, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det där var alltså den enda smygtitten som går att få fram från onlinetjänsten. Jag har inte tillgång till mer. Men det är väl prio att någon går till KB och läser.

Hehe, här kommer nog "nättrollen" med abonnemang att slå "promenadbrigaden" då KB är stängt imorgon och öppnar först på måndag kl 09.00.
Citera
2024-09-28, 20:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad finns det för vittnen som sett en "man med stålbågade glasögon och tunna läppar fly från platsen där Olof Palme mördades."

Är detta "Supervittnet"? Det finns väl inget känt vittne med denna historia?

Jag får för mig att Expressen inte talat med vittnet före 28 april eftersom man slår upp det så stort?

Jag gillar din idé om ett ”träskvittne” som inte hör av sig till polisen men gärna tar tipspengar från Expressen. Det förutsätter ju dock att Engström ljuger lite om att vittnet stod och pratade med polisen. Men kanske pratade träskvittnet med ett ”vanligt vittne” och det var det Engström överhörde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in