2024-09-28, 13:58
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jo, det är extremt konstigt av en GM. Efter flera års funderande på vad han skulle säga när polisen fick tag på honom, så levererade han en historia om vapnet som inte kan motbevisas.

Om han var GM och om han hade hjälpt sin bror med flytt på morddagen och minns det, så levererar han i influensa-fallet däremot en historia som direkt kan motbevisas av hans bror.

Rent logiskt fyller därför lögnen ingen annan funktion än att han medvetet avslöjar sig som en ljugande person. Detta efter flera års funderingar på vad han skulle säga om dom skulle fråga om vad han gjorde vid tiden för mordet, en rätt central grej minst sagt. Knasigt eller hur?

Fast han blir ju inte alls delgiven misstanke för mordet till en början.
Han har ju inte heller något alibi så han tyckte att en sjukdom lät bättre än att han var ute och promenerade
Citera
2024-09-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det är väl inte så konstigt. Speciellt inte för ensamma människor. Jag känner till gott om ensamma människor som har som rutin att göra dom mest meningslösa sakerna sett till tidsåtgång på fritiden. Det kan vara allt från en viss typ av promenad till att besöka ett visst ställe även om resan tar väldigt lång tid. Rutiner, helt enkelt. Som jag förstått det så har han varit stamgäst på det här caféet innan mordet. Han bodde då i närheten. Gillar man caféet så har man nog svårt att släppa det. Låt säga att det är lördag och du har egentligen ingenting att göra, är det då så fruktansvärt konstigt att man tar tiden att besöka caféet man gillar? Jag tycker inte det är så värst konstigt faktiskt. Även om platsen blir lite "mystisk". Vilket den kanske också är om vi utgår från att han inte är mördaren

Favoritcaféet och så visar det sig att den man hatade hade blivit mördad precis utanför. Det hade väl motiverat besöken just där ännu mer, eller hur?

Gäller nog att man är lite märklig då förstås, men CA känns lite säregen så det är inte "konstigt" på det sättet

Jag gör initialt en liten faktarättning så kan du diskutera vidare utifrån riktig bakgrund om du så önskar.
Christer A blir stamgäst på Svea först några år efter mordet.
Han bor vid det tillfället i en miljonlänga ute i Västerhaninge.
Utifrån denna utgångspunkt blir han således stamgäst på Cafe Svea.
Citera
2024-09-28, 14:14
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag gör initialt en liten faktarättning så kan du diskutera vidare utifrån riktig bakgrund om du så önskar.
Christer A blir stamgäst på Svea först några år efter mordet.
Han bor vid det tillfället i en miljonlänga ute i Västerhaninge.
Utifrån denna utgångspunkt blir han således stamgäst på Cafe Svea.

Fått för mig att det började redan innan. Var fikade han innan mordet då?

EDIT: Ägaren till caféet verkar inte veta exakt när han började besöka caféet. Det är väl inte helt omöjligt att besöken började redan innan mordet? Eller du har kanske bättre källa
Senast redigerad av HemmaslagenWasabi 2024-09-28 kl. 14:20.
Citera
2024-09-28, 16:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Fast han blir ju inte alls delgiven misstanke för mordet till en början.
Han har ju inte heller något alibi så han tyckte att en sjukdom lät bättre än att han var ute och promenerade

Ja, du har ju förstått hur tokigt det är naturligtvis ser jag. När man synar CA-teorin i sömmarna så ser man ju hur oerhört tunn den är. Trådrävarna har flytt fältet. Teorin är redan kall som p*ck*n på en isbjörn.
Citera
2024-09-28, 16:42
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ja, du har ju förstått hur tokigt det är naturligtvis ser jag. När man synar CA-teorin i sömmarna så ser man ju hur oerhört tunn den är. Trådrävarna har flytt fältet. Teorin är redan kall som p*ck*n på en isbjörn.

Vad är som är tokigt? Han ljög ju om sin sjukdom. Han var flytthjälp samma vecka. Han ägde samma modell som mordvapnet och köpte samma ammunition. Han har gjort sig av med vapnet och avvek från kallelser där han skulle visa upp det.
Han bodde i området och är väldigt lik Mårten Palmes fantombild. Han hade agressionsproblem med plötsliga attacker mot för honom okända människor.

Låter ju inte särskilt tunt tycker jag =)
Citera
2024-09-28, 17:38
Medlem
Citat:
Som Jordås skriver i sin bok finns det andra fall där personer gett sig på kändisar trots att dom inte känt något personligt hat mot personen. Det gällde exempelvis Anna Linds gärningsman.

Så nej. Det kan lika gärna handla om ett hat mot samhället. Han såg paret Palme och tyckte dom kunde få stå ansvariga

Ok..Då menar Jordås att CA kan ha haft vapen på sig och knäppt Palme utan hat mot honom?

Då dödar du även ryktet att han sköt en TV när Palme kom upp I bild..
Citera
2024-09-28, 17:39
Medlem
Citat:
Vad är som är tokigt? Han ljög ju om sin sjukdom. Han var flytthjälp samma vecka. Han ägde samma modell som mordvapnet och köpte samma ammunition. Han har gjort sig av med vapnet och avvek från kallelser där han skulle visa upp det.
Han bodde i området och är väldigt lik Mårten Palmes fantombild. Han hade agressionsproblem med plötsliga attacker mot för honom okända människor.

Det du just skrev är ju super tunt ju..
Citera
2024-09-28, 17:55
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:

Nu vill jag inte vara någon partydödare. Men hur vet du att han ljög om sin sjukdom? Är det för dig en orimlig tanke, att på en och samma vecka vara både sjuk och agera flytthjälp? Ska vi vara petiga, så har han (av vad som är känt) endast angripit EN person med fysiskt våld, och det var heller ingen person han angrep på måfå. Du skriver attacker och okända människor. Du får det att låta som att han gjort detta flertalet ggr. Vilket det inte finns belägg för. Dessutom bodde han inte i området av vare sig mordplatsen eller biografen. Han bodde ca 1,5 kilometer ifrån. Det är inte direkt runt knuten. Men visst är CA intressant, om det håller nog de flesta med om.
Citera
2024-09-28, 18:04
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nu vill jag inte vara någon partydödare. Men hur vet du att han ljög om sin sjukdom? Är det för dig en orimlig tanke, att på en och samma vecka vara både sjuk och agera flytthjälp? Ska vi vara petiga, så har han (av vad som är känt) endast angripit EN person med fysiskt våld, och det var heller ingen person han angrep på måfå. Du skriver attacker och okända människor. Du får det att låta som att han gjort detta flertalet ggr. Vilket det inte finns belägg för. Dessutom bodde han inte i området av vare sig mordplatsen eller biografen. Han bodde ca 1,5 kilometer ifrån. Det är inte direkt runt knuten. Men visst är CA intressant, om det håller nog de flesta med om.

Tack, satt precis och författade något liknande. Ett tillägg. Tanken är väl att CA såg OP vid biostart och gick hem och hämtade vapnet, dvs mordet var semiplanerat snarare än en plötslig aggressiv attack.

Sen håller jag med om att CA är intressant naturligvis. Men man kan inte börja snacka om att mordet är löst och att detta skulle kunna räckt till ett åtal. Det är för tunt.
Citera
2024-09-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Man kan säga såhär : CA är klart intressant...

Men att spekulera om honom som GM så blir det jävligt tunt liksom...

Man får acceptera det faktum ...
Citera
2024-09-28, 18:18
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Tack, satt precis och författade något liknande. Ett tillägg. Tanken är väl att CA såg OP vid biostart och gick hem och hämtade vapnet, dvs mordet var semiplanerat snarare än en plötslig aggressiv attack.

Sen håller jag med om att CA är intressant naturligvis. Men man kan inte börja snacka om att mordet är löst och att detta skulle kunna räckt till ett åtal. Det är för tunt.

Ja, det är väl det rimligaste. Om han nu inte gick omkring på kvällarna beväpnad rent generellt, utifall han stötte på Palme. Kan på pappret låta befängt. Men det kryllar av skadat gods därute. Så vem vet. Även om jag mer tror på att han luffsade hem efter vapnet.

Att påstå att mordet är löst, eller ens i det närmaste, är lika befängt och uppåt väggarna som det Filter ägnade sig åt våren 2018. Dock vill jag minnas att TP var lite ödmjukare gällande lösningen. Han trodde/tror väl på SE som GM - men det är ju en väldig skillnad på säga sig veta.

Nu är jag ingen jurist, men nog får jag för mig, att fallet CA är i det närmaste lika tunt som SE? Dock hade ju CA ett vapen av den sort man ansåg att OP sköts med. Men så länge det inte ens återfinns, så skulle ju fallet CA aldrig räcka för åtal. Dock finns det ju fortfarande en del omständigheter kring CA som gör honom intressant. Dock utredde ju PU honom i långt fler år än SE, rent av skuggade honom. Dock kom man inte särskilt långt alls. Frågan är man ens skulle komma särskilt längre i utredningsarbetet idag, om PU var öppet? Skulle det ens komma längre om CA ens levt? Kanske med en bättre förhörsledare? Kanske med den nya AI-bilden? Svårt att veta.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-28 kl. 18:20.
Citera
2024-09-28, 18:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man kan säga såhär : CA är klart intressant...

Men att spekulera om honom som GM så blir det jävligt tunt liksom...

Man får acceptera det faktum ...

Fast är CA verkligen tunnare än SE, om du ska vara ärlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in