Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Tack, satt precis och författade något liknande. Ett tillägg. Tanken är väl att CA såg OP vid biostart och gick hem och hämtade vapnet, dvs mordet var semiplanerat snarare än en plötslig aggressiv attack.
Sen håller jag med om att CA är intressant naturligvis. Men man kan inte börja snacka om att mordet är löst och att detta skulle kunna räckt till ett åtal. Det är för tunt.
Ja, det är väl det rimligaste. Om han nu inte gick omkring på kvällarna beväpnad rent generellt, utifall han stötte på Palme. Kan på pappret låta befängt. Men det kryllar av skadat gods därute. Så vem vet. Även om jag mer tror på att han luffsade hem efter vapnet.
Att påstå att mordet är löst, eller ens i det närmaste, är lika befängt och uppåt väggarna som det Filter ägnade sig åt våren 2018. Dock vill jag minnas att TP var lite ödmjukare gällande
lösningen. Han trodde/tror väl på SE som GM - men det är ju en väldig skillnad på säga sig veta.
Nu är jag ingen jurist, men nog får jag för mig, att fallet CA är i det närmaste lika tunt som SE? Dock hade ju CA ett vapen av den sort man ansåg att OP sköts med. Men så länge det inte ens återfinns, så skulle ju fallet CA aldrig räcka för åtal. Dock finns det ju fortfarande en del omständigheter kring CA som gör honom intressant. Dock utredde ju PU honom i långt fler år än SE, rent av skuggade honom. Dock kom man inte särskilt långt alls. Frågan är man ens skulle komma särskilt längre i utredningsarbetet idag, om PU var öppet? Skulle det ens komma längre om CA ens levt? Kanske med en bättre förhörsledare? Kanske med den nya AI-bilden? Svårt att veta.