Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Du har rätt i att det vore intressant att få veta hur nära inpå morddagen som CA senast sågs med revolvern, alltså innan mordet. Det är inget jag har i huvudet, men jag instämmer i efterlysningen av den informationen.
Beträffande utdömandet av tipsaren verkar det röra sig om egna efterforskningar av en användare. Jag kan förstås inte gå i god för användarens efterforskningar och slutsatser, men hittills har jag utgått från att de stämmer i just det här fallet. Det är möjligt att det går att hitta luckor i analysen, men det är inget som jag personligen har gett mig på att försöka.
Jag klistrar in några relevanta inlägg här:
Här ber jag att få tacka! Verkligen flott att få allt serverat på silverfat. Tipsaren ifråga ska alltså vara denne Bengt Å som "trådveteranen" omtalar i sina inlägg, och som även ska ha legat bakom tipset IVA21361. Problemet där är att inget av det materialet ligger ute, utan allt vi har att gå på är noteringarna i högra kolumnen. Där talas mycket riktigt om en "rättshaverist" och någon präst, samt att S&W skulle ha sålts. Mer än så går inte att få fram där. "Trådveteranen" har tydligen begärt ut material från avsnittet och då vore det fint om han kunde lägga upp det till allmän beskådan.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:IVA21361
Nu har jag goda skäl till att inte riktigt lita på "trådveteranens" uppgifter heller, utan det vore nog bra att få titta på källmaterialet. Dels vet vi idag inte säkert om det är samma uppgiftslämnare i de två olika uppslagen, och dessutom är det ju ett behändigt sätt att sopa saker under mattan, att kalla dem som kommer med "besvärliga" uppgifter för psyksjuka och rättshaverister.
Vi att "trådveteranen" ifråga satt sådant i system, inklusive mot undertecknad i den stora MOP-tråden. Sedan dess har jag varken några sympatier med honom eller något förtroende för hans uppgifter. Att polisen också ibland använder sådana epitet för att underminera vittnens trovärdighet vet vi också. Ett exempel är Ulla Strömbäck-Larsson, som kallades "baglady" och "psyksjuk" ända till det avslöjades att hennes iakttagelser av walkie-talkiemän i Gamla Stan nog ändå varit verkliga och riktiga.
Så det är säkrast att dubbelkolla alla uppgifter i den genren från såväl "trådveteranen" som polisen. I det här fallet kan det kanske stämma att personen har problem, men att det finns personliga problem med i bilden behöver ju inte med automatik betyda att uppgifterna som lämnats är oriktiga i sak.
Det gäller ju överlag med såväl kriminella som med psyksjuka och såkallade "rättshaverister" – vad det nu egentligen betyder och hur det nu ska definieras. Tvärtom brukar det väl vara så, att "rättshaverister" blir det just därför att de har en bestämd uppfattning i någon rättsfråga som går på tvären med myndigheters inställning och beslut.
Gösta Söderström är ett bra exempel på en sådan person, inom poliskåren dessutom. Visserligen hade han fel i sina tider, men ändå rätt om att den officiella mordtiden hamnat fel. Hans opposition mot spaningsledningen i den frågan kostade honom hälsan och jobbet, men ledde även till att den oriktiga mordtiden cementerades av politiska skäl – just för att få tyst på Söderström och hans anhängare.
Vad sagda fall illustrerar är att det inte är riktigt så svartvitt att man med gott samvete kan använda "psyksjuk" eller "rättshaverist" som något slags universalmedel för att avfärda sakuppgifter. De som ägnar sig åt sådant är tvärtom själva ganska suspekta, och man gör nog bäst i att hålla ett öga på deras uppsåt innan man accepterar den magiska formeln som trollar bort de misshagliga uppgifterna.
När det gäller "trådveteranen" så vet vi att han inte bara gör bruk av sådana svinhugg utan att han manipulerar och ljuger hejvilt även om sakförhållandena i Palmemordet, och särskilt då om vapen- och ballistikfrågor. För honom är det naturligtvis en "besvärlig" sak, det här med att bevisa CA:s faktiska innehav av revolvern vid tiden för mordet, och då vill han gärna avfärda allt som talar emot att CA disponerade revolvern. Så ligger incitamenten där, och skrupelfriheten är redan påvisad. Tillsammans skapar de två ingredienserna en konkokt som inte sällan smakar osanning.
Vi får bena vidare i frågorna om CA:s faktiska vapeninnehav vid tiden för mordet. Att han hade revolvern på pappret är det ingen som bestrider, men att inneha något på pappret är en sak än att fysiskt inneha det objektet i verkligheten. Det senare är i CA:s fall inte påvisat vid tidpunkten för mordet, och så länge det inte är det så finns heller ingen hållbar bevisning för "GM-CA".