2024-09-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Om du mår dåligt ska du istället för att lägga pengarna på en resa ta i dig själv och ditt liv. Det är där problemet sitter. Lägg dina resurser på att hitta dig själv. Strunta i födelsedagar och att fylla jämt. Det absolut sämsta du kan göra är att jämföra dig själv med andra därför att det alltid kommer att finnas de som ligger före dig och du kommer att fokusera mer på dessa än alla andra som ligger bakom dig. Mänsklig natur att göra så, därav ska man undvika att jämföra sig med andra såvida man inte kan nyttja det till något positivt.

// CC

Jag har börjat ta tag i mitt liv, bland annat genom att separera. Nu har jag så mycket ångest över att jag var kvar i den relationen i flera år och därmed slösade bort de åren. Det är nog därför jag behöver känna att jag uppnår någonting genom att göra något storslaget. Det är klart jag jämför mig med andra, men jag tror inte att jag kommer att vara nöjd med att sitta hemma och titta på true crime heller.
Citera
2024-09-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
När jag fyllde 20 så gjorde jag nån grej av det, fest plus utgång. Var jobbigt. Ogillar att stå i centrum (på ett sjukligt vis) så vet inte riktigt hur jag tänkde där (och då). När jag fyllde 30 så vill jag minnas att jag pep över till Prag allena och när 40 stundar sinom tid så kommer jag nog göra ännu mindre väsen av det hela än så.

Hur var det att åka till Prag själv? Kändes det bra eller önskar du att du stannat hemma?
Citera
2024-09-27, 20:28
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennnnu
Det är nog att komma iväg som jag egentligen vill, men jag är rädd för att ensamheten ska bli för verklig. Känner så starkt att jag måste göra något större för att räknas på något vis.

Då är det bara att slå slag i saken och komma iväg. Att ensamheten ska bli för verklig är inget du behöver oroa dig för i din situation, du har precis kommit ur ett förhållande. Det kommer kännas lite surt ett tag men du har ingen, utifrån nuvarande situation, problematisk ensamhet. Ta det lugnt en stund och tänk inte för mycket på det. Nej, du räknas varken mer eller mindre på grund av att anordna en fest. Ta en semester på egen hand låter som en utmärkt gåva till dig själv, skulle inte heller låta konstigt inför någon annan om du nu oroar dig för det.
Citera
2024-09-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Med risk för att låta som en riktigt pissoptimist.
Jag vill förtydliga att jag på intet sätt har för avsikt att skrubba salt i sår TS.

Jag fattade ett beslut någon gång när jag var ung vuxen att jag vill bli firad för att jag då får en anledning att umgås med folk. Ju äldre jag blivit ju svårare har folk haft att komma loss så då har jag haft planerade fester som ett sätt att ge mina bekanta möjlighet att välja att umgås med mig.
Jag har vid något tillfälle även när jag fyllt ojämt hyrt lokal och bjudit till fest.
Inget märkvärdigt utan mer en kalssisk Svensson fest där det bjudits på något halvlätt tilltugg med korvkok fram mot småtimmarna. Musik, lite frågesport och kanske någon lek som jag låtit någon kompis hålla i.

Jag tror att det krävs att man vågar sticka ut hakan om man är i din situation och faktisk berätta för sin omvärld att man vill bli firad och ta kontroll över det själv.
Annars är folk nog fast i sina vanliga hjulspår.

Sen är det en annan sak om du faktiskt inte vill bli firad. Då hade jag ägnat dagen åt att åka bort, sova på ett favorithotell, ätat det jag vill, dricka det jag vill och göra det jag vill. Typ spabad, bastu, läsa en bok eller något annat avkopplande som är bara för mig.

Jag tror att en stor del är att jag inte riktigt vet vad jag vill. Men det lutar mer åt att åka på spa.
Citera
2024-09-27, 20:34
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Hur var det att åka till Prag själv? Kändes det bra eller önskar du att du stannat hemma?

Nej det kändes bra. Hade varit där tidigare och ville fira dagen med att vara för mig själv. Satt mest på pubar under vistelsen och drack pilsner, filosoferade, käkade gott och iaktog vad övriga gäster hade för sig. En av dagarna så bjöd jag mig själv på nån massage-behandling på hotellet också.
Citera
2024-09-27, 20:36
Medlem
TjackOhejs avatar
Jag tycker att du ska dra iväg på en rejäl utomlandsresa och unna dig! Jag ska själv dra iväg till Vietnam snart, visserligen med min flickvän men aa du fattar.
Senast redigerad av TjackOhej 2024-09-27 kl. 20:48.
Citera
2024-09-27, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Det var en av fördelarna med Corona viruset man slapp bli uppvaktad i någon större omfattning och träffa odugligt folk.
Ja jag tyckte det var asbra med pandemin. Folk höll avstånd i affären och det var lite folk överallt. Fattar inte folk som typ blev deppiga av det, herre gud vad överdrivet
Citera
2024-09-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nej det kändes bra. Hade varit där tidigare och ville fira dagen med att vara för mig själv. Satt mest på pubar under vistelsen och drack pilsner, filosoferade, käkade gott och iaktog vad övriga gäster hade för sig. En av dagarna så bjöd jag mig själv på nån massage-behandling på hotellet också.

Tack, det känns skönt att höra!
Citera
2024-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Jag tycker att du ska dra iväg på en rejäl utomlandsresa och unna dig!
Jag ska själv dra iväg till Vietnam snart, visserligen med min flickvän men aa du fattar.

Tack! Har också varit inne på att åka till Asien, hoppas att resan blir toppen för er!
Citera
2024-09-27, 20:50
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Du kan väl bjuda hem grabbarna på födelsedagskalas utan att ni har firat tillsammans tidigare? Ypperligt tillfälle att starta den traditionen. Jag gjorde så och uppslutningen blev fantastisk. Vi hade en så trevlig kväll och tidig natt att jag fortfarande får en härlig känsla inom mig när jag blickar tillbaka.
Citera
2024-09-27, 20:55
Medlem
knark-kungens avatar
Låter som att du behöver åka till Amsterdam, knarka och knulla av dig lite
Citera
2024-09-27, 20:55
Medlem
Citat:
Om en månad fyller jag jämnt och jag har en sådan fruktansvärd ångest inför det. Livet blev inte alls som jag föreställt mig och även om jag inte är enbart olycklig så är just detta något som är riktigt jobbigt.
Jag har länge tänkt att jag skulle åka utomlands och fira stort, sökt semester för flera månader sedan. Men sen uppstod en massa ångest över livet och att vara lycklig så jag valde bl.a. att separera från min sambo för några veckor sedan. Så nu har jag ingen att åka med. Mina vänner har alla barn och partners och jag känner mig bara jobbig om jag ber om att bli firad. Vi har heller ingen direkt tradition av att fira varandra förutom ett telefonsamtal.

Jag har skjutit detta framför mig i hopp om att det ska klarna för mig, men icke. Så vad gör jag nu? Tar jag vara på min semester och åker utomlands helt själv? Jag är rädd att jag riskera att slösa bort pengar på att sitta ensam på ett hotellrum. Samt att ha en sådan brutal ångest över att sitta där ensam på min födelsedag. Eller ska jag bara stanna hemma och äta tårta med päronen? Känns som att jämna födelsedagar är en sådan hype som man bara måste fira med fest eller något annat storslaget. Någon som kan relatera, hur har ni hanterat det? Hur har ni firat "stora" födelsedagar?
Jag förstår absolut inte poängen över huvudtaget. Men om familjen måste fira mig så ställer jag plikttrogen upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in