2024-09-27, 18:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har också sett alla dessa jämförelser med valrörelsena 2016 resp 2020, men vilken betydelse har de egentligen?
Kan de öht säga något om vem som kommer att vinna i november? Jag tror inte det. Till syvende och sist kommer förmodligen årets presidentval avgöras i domstol i likhet med valet 2000. Det är vad jag tror.

Hmm, för min del så är det alltid intressant med lite historik, visst varje val är unikt men tendenserna brukar vara likartade och både Biden och Hillary Clinton ledde "popular vote" från start till mål men fick ju olika utfall trots det.

Valet i november kommer som vanligt att avgöras av hur många soffliggare som kan aktiveras i "swingstates", jag tror att Trump kan mobilisera fler än Kamala Harris men det är ju vad jag tror, den 6 november har vi facit.
2024-09-27, 18:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, för min del så är det alltid intressant med lite historik, visst varje val är unikt men tendenserna brukar vara likartade och både Biden och Hillary Clinton ledde "popular vote" från start till mål men fick ju olika utfall trots det.

Valet i november kommer som vanligt att avgöras av hur många soffliggare som kan aktiveras i "swingstates", jag tror att Trump kan mobilisera fler än Kamala Harris men det är ju vad jag tror, den 6 november har vi facit.
App APP så lugn nu det är redan klarlagt att Harris lyckats få upp soffliggarna och dem demokrater som inte varit benägna att rösta, vissa säger att detta val är ett ödesval och kommer ha en högre procent som röstar än normalt och det gynnar demokraterna av hävd!
Bara kolla förtidsröstandet som pågår, det är en är en ökad ström av personer som förtidsröstar också!
2024-09-27, 18:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
App APP så lugn nu det är redan klarlagt att Harris lyckats få upp soffliggarna och dem demokrater som inte varit benägna att rösta, vissa säger att detta val är ett ödesval och kommer ha en högre procent som röstar än normalt och det gynnar demokraterna av hävd!
Bara kolla förtidsröstandet som pågår, det är en är en ökad ström av personer som förtidsröstar också!

Hmm, klarlagt var?

Som jag skrev, jag tror att Trump kommer att lyckas med att få upp soffliggarna den här gången, det är ju enligt honom också ett ödesval.

Lyckas GOP få de vita väljarna som hitintills struntat i att rösta så får de en klar majoritet, allt enligt Sailers plan.

Citat:
Enligt Sailers kalkyler var RNC:s strategi dömd att misslyckas. Han påpekade att latinos sällan bryr sig om vad som sker i kongressen och inte heller är överdrivet intresserade av migrationsfrågor. Den minoritet av latinos som följer med i politiken fokuserar snarare på social välfärd, ett område där Republikanerna ändå är chanslösa mot Demokraterna. Högavlönade konsulter och tyckare som förespråkar mer invandring tjänar i första hand sina sponsorer inom näringslivet, snarare än det republikanska partiet, hävdade Sailer.

Trumps tölpiga manér sålde som smör bland landsortsbor som diggar Kid Rock och äger fler skjutvapen än böcker.

Så hur föreslog Steve Sailer att Republikanerna skulle gå tillväga för att vinna framtida presidentval? Genom att fördjupa stödet bland vita väljare. Om partiet kunde öka sitt stöd bland vita med bara några få procentenheter så skulle de kunna dominera i årtionden framöver. För att uppnå detta mål menade Sailer att partiet behövde ändra sin strategi. Först och främst behövde de vända helt om i migrationsfrågan och förespråka en mer restriktiv politik. Därtill borde de rikta in sig mer på ”marginella väljare”, det vill säga personer som sällan röstar eller ens vet om när det är val.

https://kvartal.se/artiklar/kampen-om-de-lagutbildade-valjarna/
2024-09-27, 18:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Visst är historik och intressant. Men årets val är unikt eftersom Kamala Harris valrörelse blir extremt kort. Det handlar om några få månader medan Trumps valrörelse väl hållit på sedan innan primärvalen. Det blir då väldigt svårt att jämföra årets race med tidigare år dag för dag.

Det ska bli spännande att se om du får rätt 🙂
2024-09-27, 19:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Visst är historik och intressant. Men årets val är unikt eftersom Kamala Harris valrörelse blir extremt kort. Det handlar om några få månader medan Trumps valrörelse väl hållit på sedan innan primärvalen. Det blir då väldigt svårt att jämföra årets race med tidigare år dag för dag.

Det ska bli spännande att se om du får rätt 🙂

Visst är årets val unikt, aldrig någonsin har en kandidat tvingats bort på det sätt som Joe Biden blev borttvingad, en del tror att det är en fördel för Kamala Harris men jag tycker att det är en svaghet i demokraternas hanterande, de visste mycket väl vilket skick Joe Biden var i och skulle ha utlöst sitt ultimatum till honom mycket tidigare, då hade de demokratiska väljarna verkligen fått se vad Kamala Harris går för, nu får de ju bara njuta av MSM,s förskönade version.
2024-09-27, 19:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hmm, klarlagt var?

Som jag skrev, jag tror att Trump kommer att lyckas med att få upp soffliggarna den här gången, det är ju enligt honom också ett ödesval.

Lyckas GOP få de vita väljarna som hitintills struntat i att rösta så får de en klar majoritet, allt enligt Sailers plan.

Säkert är att tillströmningen till väljaregistreringen är rekordstor i årets val och de riktigt unga väljarna ökar kraftigt. Vi vet att unga väljare föredrar Harris framför Trump, vilket då talar mot din hypotes om fördel Trump. Och om Taylor Swift har haft ett finger med i spelet är det sannolikt fördel Harris

Citat:
Voter registration is breaking records as Election Day approaches, particularly among young people, many of whom are first-time voters.

On Tuesday's National Voter Registration Day more than 150,000 people registered through Vote.org, the most the organization has ever seen on that day. The organization registered 279,400 voters in all of last year.

Last week, 337,826 people visited a link posted on Instagram by pop star Taylor Swift that directed them to their state's voter registration site.

Although Swift noted that she would be voting for the Democratic candidate, Vice President Kamala Harris, people don't have to declare a party affiliation when they register and neither vote.org nor Swift tracked registrations by party. Vote.org has previously told USA TODAY that about 80% of people they register turn out in the next election.
A huge percentage of the newly registered voters are young people, many voting for the first time.

According to Vote.org, voters under 35 made up 81% of Tuesday's registrations, with the biggest spike among 18-year-olds. On this year's National Voter Registration Day, 11% of those registered were 18, which is 53% higher than on the same day four years ago.

"We're really seeing a surge in 18-year-olds registering to vote." Vote.org CEO Andrea Hailey said. "We know that we can onboard the next generation of voters into our democracy if we can get people to register and get out to these elections."
https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2024/09/21/young-voter-registration-breaking-records-swift/75306021007/
Senast redigerad av DoraF 2024-09-27 kl. 19:16.
2024-09-27, 19:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Säkert är att tillströmningen till väljaregistreringen är rekordstor i årets val och de riktigt unga väljarna ökar kraftigt. Vi vet att unga väljare föredrar Harris framför Trump, vilket då talar mot din hypotes om fördel Trump. Och om Taylor Swift har haft ett finger med i spelet är det sannolikt fördel Harris

https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2024/09/21/young-voter-registration-breaking-records-swift/75306021007/

Ahh, du tänker på "Swifties", de finns väl mest i strostäderna på öst och västkusten, de staterna har ju redan Kamala Harris vunnit så där ger inte ökningen några elektorer, det är ju i "swingstates" valet kommer att avgöras och finns det tillräckligt med "Swifties" där?

Vi får se men jag tvivlar på att de unga i "swingstates" är så mycket annorlunda mot ungdomarna i resten av väst och där är ju tendensen tydlig, de blir mer och mer konservativa.
2024-09-27, 19:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ahh, du tänker på "Swifties", de finns väl mest i strostäderna på öst och västkusten, de staterna har ju redan Kamala Harris vunnit så där ger inte ökningen några elektorer, det är ju i "swingstates" valet kommer att avgöras och finns det tillräckligt med "Swifties" där?

Vi får se men jag tvivlar på att de unga i "swingstates" är så mycket annorlunda mot ungdomarna i resten av väst och där är ju tendensen tydlig, de blir mer och mer konservativa.
Påstår du att Donald Trump har större stöd bland USA:s yngsta väljare aka generation z än vad Kamala Harris har 🤔?
2024-09-27, 20:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Påstår du att Donald Trump har större stöd bland USA:s yngsta väljare aka generation z än vad Kamala Harris har 🤔?

Inte direkt större men jag tvivlar ju på att generation z i USA skulle vara så pass annorlunda än generation z i Europa, de är ju stockkonservativa, åtminstone de manliga individerna.

Om nu generation z i de så kallade "swingsates"skulle vara woke-liberal så skulle det förvåna mig, det skulle ju skilja ut dem markant mot resten av ungdomarna i väst.
2024-09-27, 20:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Inte direkt större men jag tvivlar ju på att generation z i USA skulle vara så pass annorlunda än generation z i Europa, de är ju stockkonservativa, åtminstone de manliga individerna.

Om nu generation z i de så kallade "swingsates"skulle vara woke-liberal så skulle det förvåna mig, det skulle ju skilja ut dem markant mot resten av ungdomarna i väst.
Jaha. De tre senaste valen (2016, 2020 och 2022) har demokraterna varit större än republikanerna i den yngsta väljargruppen. Såväl Clinton som Biden hade större stöd i den gruppen än Trump. I årets val visar ou att Haris har större stöd än Trump i gen z. Det verkar som att du lever i förnekelse om var gen z I USA står.

Så vitt jag vet är gen z jämförbara i hela USA. Jag har inte sett något som visar att unga väljare I just swingstaterna skiljer sig på något avgörande sätt från övriga landet. Min slutsats är att en kraftigt ökad registrering av unga väljare innebär en fördel för Harris.
Senast redigerad av DoraF 2024-09-27 kl. 20:37.
2024-09-27, 20:35
Medlem
godboys avatar
Detta val kan falla ut precis hur som helst. Nu ska jag inte sväva iväg, men USA är ju stort som en världsdel och deras kultur och synsätt varierar sig en hel del från det generella europeiska och det svenska i synnerhet.

Vi uppfattar Trump huvudsakligen som den drummel och att han har ett dåligt uppförande och ljuger som en häst travar. Amerikanarna uppfattar det uppenbarligen inte så och det är det enda som egentligen är intressant, det är USA som går till val - inte Europa.

Harris är inte allt för vass i debatten heller.

Sen är frågan om de olika sidorna vilar på komprometterande uppgifter om respektive kandidat som de planerar att släppa i närtid till valdagen.
2024-09-27, 20:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jaha. De tre senaste valen (2016, 2020 och 2022) har demokraterna varit större än republikanerna i den yngsta väljargruppen. Såväl Clinton som Biden hade större stöd i den gruppen än Trump. I årets val visar ou att Haris har större stöd än Trump i gen z. Det verkar som att du lever i förnekelse om var gen z I USA står.

Haha, förnekelse vet jag inte om man kan kalla det, jag trodde att generation z var lika kritisk till den politik som förts som generation z är här Europa men om det är som du skriver så lär de få ett brutalt uppvaknande likt det som Europas generation z har fått.

Men jag tror ju inte att generation z kommer att avgöra det här valet, lyckas Trump få ut de vita väljarna som aldrig brukar rösta igen så tar han hem valet i "swingstates".

Citat:
Presidentvalet 2016 var ett snöpligt nederlag för såväl Hillary Clinton som den republikanska rådgivarklassen. Trump gick emot alla deras grundsatser och vann ändå. Trots sitt nedsättande språkbruk om invandrare i allmänhet och mexikaner i synnerhet så presterade Trump bättre bland latinos än både John McCain och Mitt Romney. Hans landvinningar var dock som störst bland lågutbildade vita, vars höga valdeltagande blev avgörande i delstater som Michigan och Wisconsin. Dessa väljare gav det republikanska partiet en oväntad och efterlängtad seger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in