2024-09-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Om du kan lägga 20 miljoner på din bostad är du bortom alla tvivel rik. Hur mycket pengar tror du folk har egentligen?
Inte rik nog att äga din tid om du samtidigt vill ha en bra ekonomi, vilket är poängen.
Citera
2024-09-26, 09:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Boendekostnaden är ju en sak. Tillgångsinflationen en annan. Boendekostnaderna har ju ökat ganska mkt kopplat till bolånens storlek.
Tillgångars värde följer inte KPI över huvud taget. Det är kostnader som följer KPI.

Genom att förutse kostnaden för bostäder samt kreditkostnaden i allmänhet så kan man räkna ut hur värdet kommer förändras genom justeringar i saker som kreditkostnaden.
Citera
2024-09-26, 09:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Om du kan lägga 20 miljoner på din bostad är du bortom alla tvivel rik. Hur mycket pengar tror du folk har egentligen?
Du behöver ca 10M per person i investeringsbart kapital för att leva bra på kapitalinkomster.

Är man två vuxna som betalar insatsen till en 20m kåk så kvalar man inte in i den ligan. Man är en bra bit över snittet, sant. Men behöver fortfarande arbeta.
Citera
2024-09-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om man pratar bara hundratalet bostäder finns oftast iaf hundratalet personer som har jävligt bra betalt men inte är rika. Så de har utan problem råd att kasta 20-30 miljoner på bostäder, men de måste fortsätta slava för sina toppchefer eller ägare på en viss ort om de inte ska falla ned till den vanliga svensson-klassen.

Northvolt bör ju ha ett antal av dessa personer.

Samma i Gbg, men frågan kvarstår: Om en person nu har dessa pengar, finns X antal områden att välja mellan, varav många trevliga villaområden. Varför då välja en lgh i en rätt trist del av Hisingen? (Retorisk fråga.)

Hade jag byggt en egen skrapa, hade jag nog suttit ner och funderat kring vilka som är den tilltänkta målgruppen för lägenheterna. Här hade det varit intressant att varit ”en fluga på väggen” i sammanträdesrummet hos Serneke.

Men uppenbarligen ser Serneke något som jag inte gör, och det kanske är en av många orsaker till att han är en framgångsrik affärsman och inte jag.
Citera
2024-09-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du behöver ca 10M per person i investeringsbart kapital för att leva bra på kapitalinkomster.

Är man två vuxna som betalar insatsen till en 20m kåk så kvalar man inte in i den ligan. Man är en bra bit över snittet, sant. Men behöver fortfarande arbeta.

Fast att vara ekonomiskt oberoende är inte samma sak som att vara rik.

De flesta som jag känner som är rika skulle kunna göra sig ekomiska oberoende men väljer att inte göra så då de vill ha en väldigt kostsam livstil.

Driftkostnader för stora fastigheter ofta i olika länder, dyra hobbies som att köpa lyxbilar mm.
Citera
2024-09-26, 11:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast att vara ekonomiskt oberoende är inte samma sak som att vara rik.

De flesta som jag känner som är rika skulle kunna göra sig ekomiska oberoende men väljer att inte göra så då de vill ha en väldigt kostsam livstil.

Driftkostnader för stora fastigheter ofta i olika länder, dyra hobbies som att köpa lyxbilar mm.
Skillnaden är att om man är rik så KAN man leva bra utan att arbeta. Är man fortfarande höginkomsttagare utan att behöva arbeta så bör man räknas som rik. Att arbeta blir då ett val. Många rika är hårt arbetande trotts att de egentligen inte behöver göra ett smack.

Köper ett par bostäder in 40 mill klassen så är de antagligen i ligan när arbete blivit något man gör för att man vill. Vid 20 mill klassen är de fortfarande löneslavar.
Citera
2024-09-26, 12:41
Medlem
Citat:
Tillgångars värde följer inte KPI över huvud taget. Det är kostnader som följer KPI.

Genom att förutse kostnaden för bostäder samt kreditkostnaden i allmänhet så kan man räkna ut hur värdet kommer förändras genom justeringar i saker som kreditkostnaden.

Det är för att man gör det bekvämt för bankerna att raka hem mer lån
Citera
2024-09-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Samma i Gbg, men frågan kvarstår: Om en person nu har dessa pengar, finns X antal områden att välja mellan, varav många trevliga villaområden. Varför då välja en lgh i en rätt trist del av Hisingen? (Retorisk fråga.)

Hade jag byggt en egen skrapa, hade jag nog suttit ner och funderat kring vilka som är den tilltänkta målgruppen för lägenheterna. Här hade det varit intressant att varit ”en fluga på väggen” i sammanträdesrummet hos Serneke.

Men uppenbarligen ser Serneke något som jag inte gör, och det kanske är en av många orsaker till att han är en framgångsrik affärsman och inte jag.
Volvo ligger ju på den sidan, ett typiskt företag i det här fallet för de vanliga arbetarna har sjukt låga löner (med fackets hjälp) medan det finns en liten smal pyramid på toppen med oerhört bra betalt som utan problem har råd med karlatornet.

Men ja, i övrigt förstår inte jag heller varför man vill bo kring hisingen överhuvudtaget. Men å andra sidan är den enda delen jag begriper av Göteborg kustlinjen, för dem som vill bo på det sättet.
Citera
2024-09-26, 21:17
Medlem
Citat:

Om man planerar att dö rik så stämmer det nog.
Citera
2024-09-26, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Volvo ligger ju på den sidan, ett typiskt företag i det här fallet för de vanliga arbetarna har sjukt låga löner (med fackets hjälp) medan det finns en liten smal pyramid på toppen med oerhört bra betalt som utan problem har råd med karlatornet.

Men ja, i övrigt förstår inte jag heller varför man vill bo kring hisingen överhuvudtaget. Men å andra sidan är den enda delen jag begriper av Göteborg kustlinjen, för dem som vill bo på det sättet.

Folk som arbetar på volvo har låg lön? Tillåt mig att skratta. Lönen är upphaussad deluxe där. Säkerligen en stor anledning varför de inte kan producera billigt.
Citera
2024-09-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Folk som arbetar på volvo har låg lön? Tillåt mig att skratta. Lönen är upphaussad deluxe där. Säkerligen en stor anledning varför de inte kan producera billigt.
Vi vet att du har fattig, det har framgått länge i den här tråden. Men den lilla bubbla du lever i är inte speciellt relevant i en sån här diskussion och ute i den bredare verkligheten har Volvo sjukligt låga löner (men som sagt istället oerhört höga löner i toppen).
Citera
2024-09-27, 12:56
Avslutad
Står i flyttankar eftersom ungarna skall börja högstadiet inom inte allt för många år.
Om man kollar norrut, hur är det i Katrineholm ev Nyköping. Där jag bor nu skjuts och sprängs det mer än vad som är hälsosamt. Priset är oväsentligt.
Helst inte längre norrut
Skall man kolla söderut undrar vi lite på Jönköping och sen i linje mot Västervik, inte söder om det
Tipsa om utbud priser och hur det är med kriminell verksamhet. Vill ha det lugnt och tryggt i mesta möjliga mån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in