2024-09-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag svarade bara på en som hävdade att man ska börja smått men jag försökte förklara att den målsättningen fungerar inte i alla branscher. Så är det bara.

Jag har själv varit verksam som egenföretagare och även inom storkoncerner med 9000 anställda och inser skillnaden. Allt går inte att börja med smått utan kan kräva mycket stora investeringar innan man ens kan starta verksamheten men går det bra så börjar kulorna trilla in och det ibland med råge.

Tillverkning av battericeller tillhör säkert sådant som man inte kan börja i smått i ett garage det var därför jag tog upp exemplet med att starta gruvor.

Tack för svaret , jag medger att jag inte är speciellt påläst om ditt område.

Ja det kanske var rätt beslut att bygga stort , men någonstans på vägen måste det ju tagit tvärstopp...
Citera
2024-09-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Tack för svaret , jag medger att jag inte är speciellt påläst om ditt område.

Ja det kanske var rätt beslut att bygga stort , men någonstans på vägen måste det ju tagit tvärstopp...

Det tog tvärstopp när stödet från BMW upphörde. Därefter drog även övriga delägare öronen åt sig och Northvolt fick inga mer tillskott av cash och kassakistan tömdes snabbt eftersom pengar från ägarna var det enda de levde på.
Citera
2024-09-27, 10:40
Medlem
Ingen oro alls för Skellefteå har Skellefteå profilen.

”Det är ett hack i utvecklingskurvan att det här händer. Men jag tycker att det är otroligt viktigt att inte släppa det långsiktiga perspektivet”

Westermark har stor tillit till ledningen på Northvolt, men han är inte okritisk.
”Man fick ju nån form av hybris och har gått för fort fram”

Om nuvarande ägare inte klarar av att driva Northvolt vidare är Westermark övertygad om att andra ägare kommer att kliva in. Det som oroar honom är att storägaren Volkswagen befinner sig i en egen kris.

Något som stör den gamla mediechefen är hur media bevakar Northvolt. Det är för mycket drev-journalistik menar han.

https://youtu.be/PvzmoG_C1C4?si=Ua15ZWwWxh4UDduU
Citera
2024-09-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pursuit
Det tog tvärstopp när stödet från BMW upphörde. Därefter drog även övriga delägare öronen åt sig och Northvolt fick inga mer tillskott av cash och kassakistan tömdes snabbt eftersom pengar från ägarna var det enda de levde på.

Ja, och inte ens 4 dödsfall kunde få stopp på Northvolt. Det är väldigt märkligt att inget skyddsombud eller fack eller något har slagit larm, och resten av Sverige sitter och kollar på hur allt brakar ihop.

88 miljarder i skattepengar var det så?

Rolig siffra, tänker på när Doc i 'Tillbaka Till Framtiden' gastar om hur hans tidsmaskin bara behöver komma upp i 88 miles per hour så kommer man "få se på något otroligt".

Mer som om VDn bara behövde få ihop tillräckligt med 💰 för att kunna försvinna iväg med pengarna...
Citera
2024-09-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Ja, och inte ens 4 dödsfall kunde få stopp på Northvolt. Det är väldigt märkligt att inget skyddsombud eller fack eller något har slagit larm, och resten av Sverige sitter och kollar på hur allt brakar ihop.

88 miljarder i skattepengar var det så?

Rolig siffra, tänker på när Doc i 'Tillbaka Till Framtiden' gastar om hur hans tidsmaskin bara behöver komma upp i 88 miles per hour så kommer man "få se på något otroligt".

Mer som om VDn bara behövde få ihop tillräckligt med 💰 för att kunna försvinna iväg med pengarna...

För hundrade gången. Inte enbart svenska skattepengar. De svenska skattepengarna är ytterst små i sammanhanget. Canada, Tyskland och EU har den största andelen.
Citera
2024-09-27, 10:49
Medlem
Citat:
För hundrade gången. Inte enbart svenska skattepengar. De svenska skattepengarna är ytterst små i sammanhanget. Canada, Tyskland och EU har den största andelen.

Skattepengar som skattepengar, det är för mig inte jätteintressant vems skattepengar för det är gemene man som blir fattigare.
Citera
2024-09-27, 10:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Ingen oro alls för Skellefteå har Skellefteå profilen.

”Det är ett hack i utvecklingskurvan att det här händer. Men jag tycker att det är otroligt viktigt att inte släppa det långsiktiga perspektivet”

Westermark har stor tillit till ledningen på Northvolt, men han är inte okritisk.
”Man fick ju nån form av hybris och har gått för fort fram”

Om nuvarande ägare inte klarar av att driva Northvolt vidare är Westermark övertygad om att andra ägare kommer att kliva in. Det som oroar honom är att storägaren Volkswagen befinner sig i en egen kris.

Något som stör den gamla mediechefen är hur media bevakar Northvolt. Det är för mycket drev-journalistik menar han.

https://youtu.be/PvzmoG_C1C4?si=Ua15ZWwWxh4UDduU

Media har ju i snart 8 års tid inte gjort annat än skriva positivt och smörat för NV och Peter Carlsson. Vad är det som är drev? Att man äntligen börjar rapportera lite kritiskt?

Citat:

Skrev han Svenska skattepengar?
Citera
2024-09-27, 11:06
Medlem
Visste redan för ett år sen att detta var på väg mot skogen, erbjuder outbildade vanliga knegare över 45 000 i månaden, vill inte ens veta vad alla andra högre uppsatta sitter på för orealistiska löner. Bolaget har stulit knegare från andra lönsamma bolag genom att erbjuda monsterlöner, inte märkligt att dom bränner miljarder i månaden. Nu blir alla dessa arbetslösa istället.
Citera
2024-09-27, 11:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Vad tror ni? Hur mycket har varit bluff hela tiden och hur stort genuint driv att producera batterier har funnits?
Att tala om och planera för att slå upp flera fabriker både i Sverige och utomlands innan första fabriken har fått igång en riktig produktion låter inte vettigt. I synnerhet inte när ledningen tycks ha saknat en större expertis och erfarenhet för hur batteritillverkning går till. Har det mesta bara handlat om att plocka så mycket bidrag som möjligt från stater och investerare och sko sig själv, eller har det huvudsakligen handlat om inkompetens och för högt flygande drömmar?

Jag tror bluffen har varit drivande men eventuell fungerande batteriproduktion en bonus. Det är helt uppenbart att man har börjat från en position av noll kunskap, och sedan försökt lära på jobbet så att säga. Det är inte så seriösa verksamheter drivs. Placeringen av fabriken från början var också ett tecken på bedrägeri; man bygger förstås inte personalintensiv tillverkningsindustri i högskattelandet Sverige, utan i Baltikum, Polen eller Rumänien om man nu ska bygga i Europa. Och sedan detta att man inte ens bygger en egen unik produktionslina, utan köper in alltihop från Kina, vilket garanterar att man aldrig kommer vara konkurrenskraftig.
Citera
2024-09-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Skrev han Svenska skattepengar?

Vem är han i sammanhanget? Du kanske skulle låta den personen svara själv?
Citera
2024-09-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Karma är något som naiva och buddister tror på. I verkligheten finns det inte och tydligen inte heller någon insiderstämpel på PC:s privata försäljning.

Det kanske inte är når som anmält ännu.
Har man vetskap och sitter i styrelsen.
Så är det helt klart insider information han har såklart.

Sen får du leka vilken lek du vill
Citera
2024-09-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrkaffekopp
Visste redan för ett år sen att detta var på väg mot skogen, erbjuder outbildade vanliga knegare över 45 000 i månaden, vill inte ens veta vad alla andra högre uppsatta sitter på för orealistiska löner. Bolaget har stulit knegare från andra lönsamma bolag genom att erbjuda monsterlöner, inte märkligt att dom bränner miljarder i månaden. Nu blir alla dessa arbetslösa istället.
Har inte alls den uppfattningen att man tagit arbetare från andra bolag och varit lönedrivande. Och då är jag på ett bolag i regionen.
https://se.indeed.com/cmp/Northvolt/salaries
Genomsnittlig månadslön på Northvolt varierar från ungefär 27 271 kr per månad för Handledare till 46 990 kr per månad för Systemingenjör. Löneinformation kommer från 98 datapunkter som samlats in direkt från anställda, användare samt tidigare och nuvarande platsannonser på Indeed under de senaste 36 månaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in