2024-09-26, 09:21
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Inget dom finns noterat hos KF i nuläget iaf och sånt går ju direkt till fogden

Ah där ser man, det är som sagt hon som påstår att det skulle finnas en sån skuld, om det stämmer eller inte får stå för henne.
Citera
2024-09-26, 09:28
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hur vet du det, säker?

Helt säker.
Hon har själv berättat om sin bakgrund på sina medier. Finns massor, på YT t.ex.

Trygg uppväxt i kärnfamilj på finska landsbygden.
Citera
2024-09-26, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
De sociala myndigheterna och vården kan anmäla behov v förvaltare till Tingsrätten, men det är inte säkert att hon får det.

Det ska ganska mkt till, tex att någon har en dokumenterad kognitiv nedsättning.

På sätt och vis är det bra, vi kan inte ta ifrån människor deras rättshandlingsutrymme i en demokrati hursomhelst.
Dock innebär ju detta tyvärr att människor kan skada sig själva i rätt stor omfattning.
Men jag tycker nog det finns fog för både LVM, kanske ett LPT och förvaltare.

Förvaltare är något man ansöker SJÄLV om, möjligtvis kan nära anhöriga, så som barn, make/maka eller föräldrar göra det. Däremot är det domstol som utdömer det och det är då inte frivilligt, som god man som man kan avsäga sig när som helst.
Förvaltarskap är således en tvångsåtgärd och samtycke krävs egentligen inte.

För att din ansökan ska kunna handläggas behöver ditt hjälpbehov styrkas med:

en social utredning från biståndshandläggare eller kurator (vilket till att börja med kräver att Gräddis i detta fallet HAR en kontakt med socialtjänsten så att de kan göra en utredning. För att göra en utredning krävs nämligen personliga möten)

ett läkarintyg avseende förvaltarskap.

Jag ser dock inte vad som skulle bli bättre med ett förvaltarskap. Hon har ingen inkomst, med en förvaltare kan hon inte ens ta emot swish eller ha sin OF (inte för att jag tror att de drar in så mycket men det har ju ändå täckt en å annan matbit och vin)

Det skulle vara enklare med medling av pengar via socialtjänsten, dvs att alla ev inkomster går till soc där de betalar hennes fakturor och sedan portionerar ut överblivna pengar tex var fjortonde dag. Men i större städer gör de inte gärna detta utan då uppmanar de att skaffa en god man......vilket man kan säga nej till när som helst. Min släkting fick god man efter att hens pappa tryckt på (vi pratar om en 50 + i lite samma sits som Gräddis minus OF) tre månader senare så blev personen i fråga arg för att hen inte fick pengar till en utekväll och sa upp gode mannen...

Orosanmälningar "kan" man göra rent formellt men är man över 18 finns inget system att hantera dem. Allt inom socialtjänsten är frivilligt och vill hon inte ha kontakt så behöver hon inte ha det.

Det ser faktiskt ganska svart ut för Gräddis nu, jag tänker att hennes enda räddning är om hon råkar ut för en olycka och hamnar en längre period på sjukhus (vilket är rätt hemskt att tänka men från psyk blev hon ju utskriven direkt så den delen är ju rent lönlös) alternativt begår ett brott och åker i finkan....inte för att fängelset är någon sundare miljö men där har hon ju iaf tak över huvudet och ett visst mått av skydd....
Citera
2024-09-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Förvaltare är något man ansöker SJÄLV om, möjligtvis kan nära anhöriga, så som barn, make/maka eller föräldrar göra det. Däremot är det domstol som utdömer det och det är då inte frivilligt, som god man som man kan avsäga sig när som helst.
Förvaltarskap är således en tvångsåtgärd och samtycke krävs egentligen inte.

För att din ansökan ska kunna handläggas behöver ditt hjälpbehov styrkas med:

en social utredning från biståndshandläggare eller kurator (vilket till att börja med kräver att Gräddis i detta fallet HAR en kontakt med socialtjänsten så att de kan göra en utredning. För att göra en utredning krävs nämligen personliga möten)

ett läkarintyg avseende förvaltarskap.

Jag ser dock inte vad som skulle bli bättre med ett förvaltarskap. Hon har ingen inkomst, med en förvaltare kan hon inte ens ta emot swish eller ha sin OF (inte för att jag tror att de drar in så mycket men det har ju ändå täckt en å annan matbit och vin)

Ser inte riktigt om det är en invändning och i af mot vad?

Jag menar förstås att du inte behöver samtycka till förvaltarskap i lika stor utsträckning som till tex god man som du måste samtycka till.

Anledningen till att jag inte funderar på sådana lösningar såsom socialtjänstens egna medel, är ju att möjligheterna kring frivillig hjälp är uttömda.
I övrigt håller jag med dig.
Vi vet ju inte heller vad som gjorts rörande henne.
Citera
2024-09-26, 13:07
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ser inte riktigt om det är en invändning och i af mot vad?

Jag menar förstås att du inte behöver samtycka till förvaltarskap i lika stor utsträckning som till tex god man som du måste samtycka till.

Anledningen till att jag inte funderar på sådana lösningar såsom socialtjänstens egna medel, är ju att möjligheterna kring frivillig hjälp är uttömda.
I övrigt håller jag med dig.
Vi vet ju inte heller vad som gjorts rörande henne.

I samband med processen kring barnens vårdnad, var ju socialtjänsten inkopplad.
Detta har Pia dokumenterat i sina medier.

Jag tror säkerligen att hon då erbjöds stöd och hjälp, men hon var väldigt arg och avogt inställd till all kontakt med SOC.
Citera
2024-09-27, 02:15
Avslutad
Citat:
Du får gärna skratta åt mig. Skratta på du. Mig rör det inte.

Synd bara att du ägnar tid åt att hoppa på folk som inte tycker som du om denna kvinna.

Jag är helt uppriktig och har ingen agenda att försvara henne in person.

Tindraninni skrev att hon skulle inte vilja bli granne med Gräddis.

Det skulle ju förstås inte jag heller vilja bli. Vem vill det? Jag kan tänka mig att är man hennes granne så är man nog jäkligt arg, om man råkat ut för störningar. Och det har man all rätt att vara.

Det hindrar inte att andra, tex jag, kan tycka att det är sorgligt och ledsamt att se någon gå ned sig såhär. Att fundera över hennes personliga relationer och vad som faktiskt föranleder ett sådant beteende som vi ser utspelas här.

Vilka sköra tider vi lever i när personer blir "TikTokprofiler" och lägger ut hela sitt liv på display, även om det barkar åt helvete

Jag undrar också fortfarande varför man blir hatisk och aggressiv mot en sådan person, om man inte själv är berörd. Det kan jag inte förstå.

Det rimliga är väl att man inser att hennes eget beteende liksom är straff nog, om man hyser sådana känslor. Tror också att det göder hennes närvaro på nätet och bidrar till hennes fall (hoppas jag inte är OT här).

Det går ju verkligen utför för henne.

Newsflash: Tråden handlar inte om dig, mig eller andra flashbackare. Eller dina/deras känslor.
Senast redigerad av PhilipsDP18 2024-09-27 kl. 02:20.
Citera
2024-09-27, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Newsflash: Tråden handlar inte om dig eller andra flashbackare. Eller dina/deras känslor.

Nej, men den handlar väl om åsikter om fenomenet Gräddrumpan?

Är bara vissa åsikter och tankar tillåtna?
Citera
2024-09-27, 12:30
Medlem
biljardballes avatar
Hur blir det på visningen tror ni, kommer kärringen vägra att lämna lägenheten och försöka förstöra för eventuella spekulanter?
Eller kommer auktionen hållas digitalt?

Hoppas hon spelar in, eller livestreamar, hela eländet.
Citera
2024-09-27, 12:42
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Nej, men den handlar väl om åsikter om fenomenet Gräddrumpan?

Är bara vissa åsikter och tankar tillåtna?

Jag gissar att folk blir irriterade på att det kommer in användare som du, som uppenbarligen inte följt spektaklet Gräddrumpan speciellt länge, och börjar killgissa om hur Gräddis funkar och tänker.

Pia lägger inte ut saker på TikTok och Youtube för att hon tror folk gillar henne, hon fläker ut sitt liv där för att hon vill dokumentera alla orättvisor hon tvingas utstå i livet.
Pia skiter fullständigt i om folk gillar eller hatar henne, och hon säger all möjlig skit hela tiden för att det enligt henne i slutändan ändå inte är hennes fel att hon säger och tycker som hon gör.
Ta bara det här att hon häromdagen satt live inför ett par tusen tittare och gapade om att Hassan förgripit sig på henne och att han är ett äckligt svin, en bög osv, och i vems kök står hon i just nu och rostar bröd? Jo Hassans.

Hon sitter i live och ber sina följare, sin exman, Hassan och till och med sina egna barn att dra åt helvete. Pia är en riktigt fruktansvärd människa och har med största sannolikhet alltid varit det, det bara syns oftare nu för att hon är packad var och varannan dag.
Senast redigerad av Pruttgrotta 2024-09-27 kl. 13:00.
Citera
2024-09-27, 12:44
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Hur blir det på visningen tror ni, kommer kärringen vägra att lämna lägenheten och försöka förstöra för eventuella spekulanter?

Visningen är väl på plats men auktionen vet jag inte om den är på nätet eller om det sker på plats hos Kronofogden,hon kommer med största sannolikhet sitta hemma hos Hassan och trycka under själva visningen.
Senast redigerad av Pruttgrotta 2024-09-27 kl. 12:55.
Citera
2024-09-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe

Det ska ju lämnas smutsiga trosor och vabbas med kiss på golvet så hon borde vara på plats inför visningen om inte.

Men samtidigt kan man ju undra varför man sabotera sin egen lägenhet fast man får väl påminna sig själv om att det är Gräddis vi pratar om.
Citera
2024-09-27, 14:32
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttgrotta
Jag gissar att folk blir irriterade på att det kommer in användare som du, som uppenbarligen inte följt spektaklet Gräddrumpan speciellt länge, och börjar killgissa om hur Gräddis funkar och tänker.

Pia lägger inte ut saker på TikTok och Youtube för att hon tror folk gillar henne, hon fläker ut sitt liv där för att hon vill dokumentera alla orättvisor hon tvingas utstå i livet.
Pia skiter fullständigt i om folk gillar eller hatar henne, och hon säger all möjlig skit hela tiden för att det enligt henne i slutändan ändå inte är hennes fel att hon säger och tycker som hon gör.
Ta bara det här att hon häromdagen satt live inför ett par tusen tittare och gapade om att Hassan förgripit sig på henne och att han är ett äckligt svin, en bög osv, och i vems kök står hon i just nu och rostar bröd? Jo Hassans.

Hon sitter i live och ber sina följare, sin exman, Hassan och till och med sina egna barn att dra åt helvete. Pia är en riktigt fruktansvärd människa och har med största sannolikhet alltid varit det, det bara syns oftare nu för att hon är packad var och varannan dag.

Trist ja, när någon halkar in i tråden och tycker mycket, utan att ha följt, varken den eller vad ” Gräddrumpan” själv lagt ut genom åren.

Talar sitt tydliga språk, när någon efter ”ny-i-tråden-inlägg” efter goda råd och ” visdom”, länkar till en stackars kvinna i Mölnlycke,SR Play och frågar om denna är Pia Nyberg här.

Det här är FB, Folkets Röster, inte Svenska Akademien.
Men, man kan läsa på, även här?
Innan man sätter sig på höga hästar?🐎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in